Kesäkuiset 2022

@Bluebelle Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta!♥

@Wasi Ajattelisin kyllä (joskaan en ole lapsettomuutta itse kokenut, sen yhden kkm "vain"), että vauvauutista todellakin saa hehkuttaa sillä tavalla ja sen verran kun haluaa. Se on jokaisen henkilökohtainen asia eikä sun tarvi miettiä että kuinka moni siitä voi pahoittaa mielensä. Sulla on oikeus nauttia tästä täysin siemauksin!🥰

Täällä 19+0 tänään, ja kiltisti vauva on aina välillä ilmoitellu itsestään. Ei mitään uusia kuulumisia noin muuten, mut hyvähän se vaan on että menee tasaisesti.😊
 
  • Tykkää
Reactions: Wasi
Eivätkös koronatartunnan riskit sikiöön liity nimenomaan vakavaan koronatautiin ja sen aiheuttamaan happivajeeseen? Lievästä koronasta ei aiheudu vaaraa vauvalle. Jos aiheutuisi, se olisi näkynyt jo maailmanlaajuisesti syntyvyysluvuissa, ja aivan varmasti meille olisi niistä kirkuvin otsikoin uutisoitu!

Mietin lähinnä sitä et jos se korona tarttuu istukan kautta sikiöön, mitä on tapahtunu. Tottakai se jos saa ite vakavan muodon ja joutuu ihan tehohoitoon hengityskoneeseen, nii siinä sit on se riski että pitää purkaa raskaus jo hyvin varhainkin. Sitä vakavaa muotoa en niin pelkää koska pian ne 3 rokotetta on, mut vaikka sairastaisin sen lievänä, nii pelottais silti että saako vauvakin sen kohdussa ja jos kyllä nii mitä se voi sille aiheuttaa. Ehkä, ja todennäköisesti ei aiheuta mitään, mut you never know ja mitä tulee omaan lapseen ja sen terveyteen niin kaikki kysymysmerkit ja pienetkin riskit tuntuu hetkittäin hyvin isoilta ja pelottavilta.
 
@Bluebelle ihanaa, että kaikki oli tytöllä hyvin ❤

Täällä tänään rv 19+2 ja tasan 2 viikkoa vielä rakenneultraan. Tässä kohtaa odottavan aika on pitkä 😊

Mä kävin tänään ottamassa 3. koronarokotteen. Viikonloppuna uutisoitiin tyksin raskaana olevista koronapotilaista ja vedottiin ottamaan rokote ja oli ihan meidän paikallislehdessäkin juttua raskaana olevien riskeistä sekä äidille että vauvalle, jos koronan saa. Olin jo päättänyt että otan kolmannen rokotteen vasta myöhemmin, mutta nyt muutin mieleni kun tällä hetkellä riski saada tartunta on niin suuri ja mulla oli tokasta rokotteesta jo reilusti yli 4 kk aikaa. Ainakin tuli jotenkin helpottunut olo että nyt se on otettu eikä tarvii pohtia enää, ottaako vaiko ei. Vaikka ymmärrän silti heitä jotka raskaana ollessa miettii tai ei uskalla ottaa, kun itsekin nyt ekaa kertaa tätä rokottautumista pitkään mietin. Mieli todellakin myllertää ja monet asiat edelleen huolettaa. Toisaalta ihanaa kun puolivälissä aletaan täällä monet olla jo ja liikkeitä tuntuu päivittäin. Rakenneultran jälkeen voi toivottavasti hiljalleen alkaa pohtia hankintoja ja tosiaan tehdä vaikka someen sen postauksen. Mäkin oon odottanut raskautta n. 5 vuotta niin pitäisi voida myös nauttia ja hehkuttaa raskautta, vaikka tunnistaa myös tuon ajatuksen että aina on niitä lapsettomuudesta kärsiviä ketä se uutinen voi myös satuttaa, itsekin sen kokeneena. Silti jokaisella on oikeus onneensa ❤ Koitan myös aina muistaa ettei vauvauutisia lukiessa voi tietää kuinka pitkä ja kivinen tie raskauteen monellakin voi taustalla olla, näitä asioita kun ei useinkaan julkisesti jaeta. Tulipas taas tekstiä, sorry pitkä viesti 😄
 
@Pampula3 Mullakin huomenna aika 3.rokotukseen ja aika samanlaiset fiilikset. Ihana olla jo näinkin pitkällä raskaudessa ja nyt kun sen ottaa nii toivottavasti selviää tämän kevään ainakin ilman mitään vakavaa tautia.

Tuosta raskausuutisten kertomisesta tuli vielä mieleen se, että luulen että monille sellaisille tutuille jotka kärsii lapsettomuudesta, on parempi lukea se vaan semmosesta somejulkaisusta, jota ei ole henkilökohtaisesti tarkoitettu kenellekään erikseen, kun jos vertaa siihen miltä se tuntuis ehkä kuulla kasvotusten kun joutuis ehkä tosi kovaa näyttelemään tosi ilahtunutta vaikka tekis mieli itkeä. Näin ainakin voisin kuvitella. Sit voi rauhassa sulatella ja onnitella kun tuntuu siltä että siihen pystyy jne.
 
Meillä on seuraava k-rokotuspäivä vasta helmikuun puolella, että sinne pitää nyt odotella 3. annosta. Ja nyt kävi niin huono tuuri, että meidän 2v onnistui tulemaan kipeäksi (nuha ja kuume), ja nyt se näkyy tarttuneen minuunkin. Ihan järkyttävä kurkkukipu.. Mistä lie tämäkin saatu, kun ei olla viimeseen kuukauteen käyty missään muualla kuin ruokakaupassa ja meidän mummoloissa (heistä kukaan ei oo ollut kipeänä). 😒 Heti tietty mietin isoa koota, mutta vähän epäilen kun täällä meidän kylällä ei nyt hetkeen ole raportoitu tapauksia, ja tosiaan kun kontakteja ei hirveästi ole ollut (vaikka eihän sitä tällä hetkellä koskaan tiedä).

Mitään hyviä vinkkejä järkyttävän kurkkukivun lievittämiseen raskaana, kun ei mitään troppeja uskalla ottaa ja kurkkupastillitkin on sokeria, ja ei viitti niitä radin vuoksi käyttää?
 
@Pampula3 ihan totta tuo, ettei voi tietää, mitä raskausuutisen takana todella on, kauanko on yritetty ja odotettu. Ehkä kun nyt itse on raskaana, tulee jotenkin vahvemmin mieleen ne kerrat, kun luki tai kuuli uutisen, ja miltä se silloin tuntui. Ei ole kuitenkaan mitenkään mun syy, jos jollekin nyt tulee mun uutisesta paha mieli, näihin asioihin kun ei voi itse vaikuttaa.

Koronasta en jotenkin jaksa nyt stressata, uskon, että rokotteiden avulla tartunta on lievempi ja verrattavissa siihen, minkälainen riski perusflunssa olisi sikiölle.
 
Tottakai on oikeus olla onnellinen vauvastaan! ❤ Mäkin mietin samaa kuin @hanba - voi olla helpompaa lukea vain somesta uutiset kuin kuulla suoraan. Tämäkin tosin riippuu siitä, miten läheinen ihminen on kyseessä… Jos on hyvä ystävä, arvostaisin itse kuulla ”kasvotusten” (tällä hetkellä viesti tms, jos ei tuu nähtyä) vauvauutiset 🙏🏻
 
  • Tykkää
Reactions: Wasi ja KirJoh89
No nyt miehen lapsella todettiin korona ja on siis meidän luona tällä hetkellä. Kaikki kauhukuvat käynyt päässä läpi ja itkukin tullut. Toki tiennyt, ettei tätä kauaa voi enää välttää, mutta koville otti silti. Täytyy kipaista hakemassa kasa testejä kotiin.

Rv 21+3
Voi ei, onpa kurjaa 😞 Pystytkö mitenkään eristäytymään? Se tosin saattaa olla myöhästä, jos on jo ollut teidän luona hetken. Peukut pystyyn!
 
Kurjan lähellä monella nyt korona, tavalla tai toisella. 😔

Meidän taloon saapui flunssa. Koronan kotitestit näyttää negaa, mutta tiedäpä niistä sitten näyttääkö oikeaa. Ensi viikolla olisi rakenneuä ja nyt jännään pääseekö sinne. 🙄

Onko kellään kokemusta raskausajan tukivyöstä? Mietin olisko sellainen hyvä, koska mahaa alkaa herkästi kiristämään, jos seisoo/kävelee pitkiä aikoja. Töissä pitäs pystyä olemaan fyysisesti aktiivinen ja mietin jo joutuuko tässä kohta saikulle jäämään.
 
Voi ei, onpa kurjaa 😞 Pystytkö mitenkään eristäytymään? Se tosin saattaa olla myöhästä, jos on jo ollut teidän luona hetken. Peukut pystyyn!
Ovat eristäytyneet lapsen huoneeseen ja käytetään eri vessoja. Töihin saan mennä oireettomana, niin pystyvät esim. huomenna vapaammin kulkemaan, kun olen pois. Mies desinfioi ovenkahvat yms aina liikkumisen jälkeen. Katsotaan olisino tästä tehoa. Perjantaina tosiaan olisi rakenneultra mikä harmittaa, jos nyt väliin jää :(
 
  • Tykkää
Reactions: Pandi
Täällä ei ole 4 vrk tuntunut liikkeitä, viikonloppuna tuntui vilkkaasti. Olen ollut suht rauhassa, kun tietää, että kohtukuolemat näillä viikoilla hiivatin harvinaisia. Eilen neuvolassa lääkäri etsi sykkeitä varmaan 10min, ei onnistunut. Alkoi jo hermostuttaa. Hoitaja sitten löysi erittäin hentoisena, mutta löytyi kuitenkin. Kuten arveltiinkin, tyyppi on pyörittänyt itsensä johonkin hassunhauskaan asentoon + etuseinän istukka. Kyllä on stressaavaa tämäkin😁
 
@Nml1 Tuo on kyllä niin ärsyttävää jos ei moneen päivään tunne mitään. Onneksi päivät vierii eteenpäin ja pienet kasvaa niin että pian ei voi olla huomaamatta päivittäin liikkeitä.😊

Olen huomannu ilokseni, että potkut myös oikealle tuntuu yllättävän voimakkaasti vaikka istukan pitäs olla tuossa oikealla edessä. Toki saa nähä onko kuitenkin vähä muuttunu se paikka rakenneultraan mennessä.😌 Ihana ollu nyt tuntea joka päivä jotain niin on tämäkin hermoheikko mamma pystyny nauttimaan elämästä.😊

Rokotteesta tuli vaan käsi kipeäksi ja eilen väsytti tosi paljon. Olen niin kiitollinen etten oo koskaan saanu rokotteista voimakkaita reaktioita.
 
Ainiin! Minun alakerran vaivat ne vaan jatkuu. Laitoin neuvolaan viestiä ja kysyin asiasta. Alan googlettelun perusteella (mikä on aina hyvin viisasta kaikissa vaivoissa) kallistua siihen että tää johtuu vaan kuivista ja herkistä limakalvoista tai sitte siitä että runsas valkovuoto ärsyttää ihoa jotenkin. Katotaan mitä ne neuvolasta sanoo vai sanooko mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Ei olis uskonu, että näin totaalinen Pesänrakennusvietti iskeny päälle.

Kävin Lidlin maanantain ( äitiys ja vauvan tarvikkeita) tarjouksilla. Ostin aika paljon. 2 x mammalegginsit, 2 x pitkähihaiset raskaus paidat, 2 x Imetystoppi (vaikka mulla melko iso rintavarustus, nii xl oli just hyvä, tosin maito ei oo vielä noussu, mut uskoisin et silloinkin hyvä). Sit vauvalle Sukkahousut 1 x koko 50-56, 2 x koko 62-68, 1 x koko 74-80. Lisäksi sukkia koossa 15-18 yhteensä 9 paria. Pari Ruokalappuja, yökkäribodyt sinisenä ja punaisena koossa 62-68 ja yhden yökkäribodyn koossa 74-80 cm. Ostettiin myös korvakuumemittari ja Itkuhälytin lidlistä. Eli toisin sanoen ihan hulluna. Toivottavasti olis käyttökelpoisia.

Pinnasänky saatiin ilmaiseksi (roskalavaryhmä Facebookissa) ja se on siisti. Siinä mukana tuli Patja (todennäköisesti ostetaan kuitenkin uusi ikeasta), tyyny ja peitto sekä pari Pussilakana settiä. Kaikki pesty ja puhdistettu. Pinnasänkyä ei kuitenkaan vielä olla koottu. Saatiin ilmaiseksi myös (paikallinen apua ja iloa ryhmä Facebookissa) TinyLove 3-in 1 sitteri/kehto, joka ihan toimiva (olin tosin haaveillut baby Björnin sitteristä, mutta tässä raha ratkaisi (ilmainen/ vs. n. 100.e käytettynä ). Eilen ostin myös torin kautta 1 eurolla Unipesän, jonka edellinen omistaja oli itse tehnyt. Se siisti ja ehjä, just otin kuivausrummusta. Löydettiin myös torista melko edullisesti stokken tripp-Trapp syöttötuoli, jossa kaikki osat (vauvan kopasta ja valjaista yms. Lähtien, eli ei tarvii hommata siihen mitään). Se noudetaan helmikuun loppupuolella reissuun lähtiessä toiselta paikkakunnalta (matkan varrella). Samalta henkilöltä ostetaan myös leikkimatto.

Vaunut, turvaistuin ja telakka edelleen Lastentarvikkeessa, ovat jo sinne tulleet, mutta odotetaan saman tilauksen kaikki tuotteet ensin sinne saapuviksi, ennen kun noudetaan.

Käytännössä hankinnoista puuttuu enää kokoontaitettava jalallinen kylpyamme ja hoitoalusta (vaipanvaihtoon) ja Hoitoreppu, sekä vauvan ihonhoitotuotteille kodinhoitohuoneen pöydälle lokerikko. Lisäksi apteekista hankittavat vauvan lääkkeet (särkylääke mm.).

Meidän koti alkaa näyttää jo aikalailla siltä, että vauva olisi jo piakkoinkin tulossa. Vaikka kesäkuuhun on vielä aikaa. Vauvan liikkeitä tunnen päivittäin ja välillä hän onkin erittäin aktiivinen.
Ollaan tehty hankintoja nyt reilusti tässä vaiheessa jo pidemmälle, kun minulla on isommat tulot työelämässä, ja tulot vielä säännölliset (ennen kun äitiysloma alkaa) . Voi olla, että mies jää työttömäksi toukokuun lopulla, niin aateltu hankinnat tehdä jo valmiiksi. Ettei pienillä vanhempain rahoilla pidä alkaa miettimään niin paljon et mitä syödään, jos pitää ostaa joku useamman sadan euron juttu/tai korjata esim. Autoa.

Pesänrakennusvietti on siis viikkoina iskeny ihan konkreettisesti ja varsin valtavalla voimalla. Ollaan myös siihen varauduttu, jos vauva syntyykin jo etukäteen, ettei tarvii sit lähteä yhdestä palkasta ostamaan kaikkea tarpeellista. Vaatteita vauvalle on kokoon 68 asti melko sopivasti. Osa jo 74 koostakin koottu.

Suurimpana toiveena nyt, että vauva kasvais ja kehittyisi normaaliin tapaan ja kaikki menis hyvin, ja hän syntyisi aikalailla lasketun ajan lähettyvillä.

Nyt menossa rv 20+1. Rakenneultra 4.2. Ei vielä tiedetä kumpaa sukupuolta tulokas edustaa (jännittää), molemmat ollaan valmiita ottamaan vastaan.
 
Täällä alkaa olla flunssa voiton puolella sekä lapsella että mulla. Tein kotitestin ekana päivänä ja tokana kävin tk:ssa koronatestissä, kun neuvolan terkan mukaan kaikkien raskaana olevien on tärkeää käydä varmistamassa juurikin sen täälläkin puhutun veritulpan estolääkityksen takia, joka siis aina arvioidaan jos tulisi positiivinen tulos. Täällä onneksi nega! Huh. 🙏 Vaikka eipä tämä flunssa + raskaus yhdistelmäkään herkkua ole. Onneksi tämä alkaa olla voiton puolella, koska mullakin ensi viikolla rakenneultra.

@KirJoh89 Vau oot ollu ahkerana! 😄 Mekin aletaan ensi viikolla sitten hommailemaan tarvikkeita, kun rakenneultrassa (toivottavasti) selviää kumpi sieltä on tulossa.
 
@KirJoh89 Ihana tuo sinun "pieni" pesänrakennuskohtaus.😁 Odotan niin sitä että päästäis rakenneultran ohi ja sais alkaa kunnolla hankkia kaikkea. Ostin itekin Lidlistä muutaman jutun. Kyllä ne yleensä on ollu ihan käyttökelpoisia vaikkei laatu tietenkään mitään parasta ole.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
@KirJoh89 Tosi hienoa, että ootte jo noin hyvin kaikki hankkinu, itselle ei ole vielä viettiä tullut ja olen vähän lykkäillytkin rakenneultran jälkeiseen aikaan tätä. Lisäksi mies vielä matkoilla, joten en viitsi ihan yksi isompia hankintoja tehdä :)Mulla myös rakenneultra 4.2. ja nyt vihdoin puoliväli 20+0.
Vatsa on alkanut painamaan ja jotenkin tuntuu, että roikkuu, kun kävelee, mulla on sellanen ehkä urheiluliikkeistä löytyvä tukivyö, jonka sain lainaan, luulen, että pitää alkaa käyttämään kävelylenkeillä. Ja paino on myös yhtäkkiä noussut aika vauhdilla, ei kai sille mitään voi tehdä mutta vähän hirvittää, jos painoa tulisi melkein 20 kg lisää, en tiedä sitten mitä lyllertämistä loppuaika on :LOL:
 
Mä en vaan yksinkertaisesti vielä uskaltais noin kauheesti mitään ostella.. Mutta toki laitan rahaa säästöön niin saa sitten ostella kun uskaltaa ajatella että nyt tämä pysyy hengissä. ❤ Lähipiirissä on pari pientä enkelivauvaa niin en haluaisi että koko talo on täynnä vauvan tavaroita ja vauvaa ei olekkaan enää. 😫

Meillä oli eilen rakenneultra ja kaikki näytti oikein hyvältä! 😍😍 Liikkeetkin rupee tuntumaan koko ajan enemmän! ❤
 

Yhteistyössä