Kesäkuiset 2022

Onko muilla ollut koviakin kohdun kasvukipuja / menkkatuntemuksia? Mulla on alkanut tulemaan repäisykipuja ja ajoittain vihlasee kunnolla. Tänään koko päivän kohtu muistuttanut itsestään ja pitänyt käydä vessassa tarkistamassa, ettei ome vuotoja. Tänään 8+2.
Miten voit nyt? Mullakin oli eilen poikkeuksellisen kovat kivut 😩 En muista, että olis aikasemmissa ollut ainakaan näin varhain… Nyt 7+3, toki kolmas raskaus niin ehkä kroppa muistaa ja mukautuu raskauteen nopeemmin… Ens viikolla ultra 😍
 
Oon jotenki ehkä onnekkaassa asemassa siitä, että mulla on hyvin lieviä raskausoireita. Pahoinvointia ei ole ollut toistaiseksi ollenkaan, ruokahalukin hyvä, eikä ällötyksiä. Toivottavasti jatkuis myös hyvä olo pidempäänkin. Nyt menossa 7+4. Ensimmäinen neuvola on 8+1 tulevalla viikolla.
 
Onko teistä monella jo entisestään lapsia?
Ovatko he syntyneet alateitse vai sektiolla?
Minulla 2 lasta ja molemmat tuli alateitse. Esikoinen perätila 4h 55min ja toinen normaali 5h20min. Nyt jos tämä raskaus etenee normaalisti niin vähän jänskättää kuinka nopea kolmas on...

Mut tosiaan tää paha olo on kyllä todella ärsyttävää, kun töissäkin täytyy ollaa ihan normaalisti kun en ole vielä kenellekään kertonut tästä.. Asiakaspalvelussa tosiaan vähän hankalaa toi hymyily välillä (onneks on maski) 🤣 En ole onneksi kertaakaan oksentanut mutta vatsassa välillä tosi paha olo ja töissä on hankala syödä tasasesti niin tulee todella heikko olo välillä.
 
vierailija
Täällä vko 6 jotain..
Etovaa oloa, kerran oksensin heti kun olin ottanut vatsalääkkeen (mulla suolistosairaus enkä oo uskaltanut ottaa lääkettä aiemmin)..nyt en tiiä uskallanko enää muutenkaan 😵🙊.
Kamala väsy! Mutta kun ei ehdi huilata kolmen lapsen äiti. Välillä tuntuu että nukahtaa ihan pystyyn. Haluja? Mitä ne on? 😵😂
Mitäs muuta...en oo neuvolaankaan soittanu vielä! Ehkäpä ens viikolla täytyy..en aio mennä varhaisultraan..eikös se oo hintavaa? Ei kotihoidontuella sellasia...
Oon varmaan vieläkin ihan shokissa tästä raskaudesta. Outoa...
Ja vaikeaa salata asia omalta äidiltä! Tekis niin mieli kertoa. Ja lapset ihmettelee miks oksennan..sit kai pakko kertoo jos jatkuu. Hassua että meidän vanhin sanoi just että "oispa meillä vielä 1 vauva!" 😂😂😂
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Meilläkin lapset puhuu vähän väliä et tehkää meille vauva ja nuorin puhuu että haluaa isosiskoksi että tee mulle pikkusisarus.. sillai et tidii..! ihan kun ne aavistelis jotain
tähän piti vielä sanoa että nuorin 8v puhui että toivoo joululahjaksi pikkusisarusta. Hauska kun just ajateltiin että aattona kerrotaan lapsille niin että kuusen alla olisi vauvallekkin paketti 🤭😁
 
tähän piti vielä sanoa että nuorin 8v puhui että toivoo joululahjaksi pikkusisarusta. Hauska kun just ajateltiin että aattona kerrotaan lapsille niin että kuusen alla olisi vauvallekkin paketti
Tuosta tuli mieleen, että meillä toivoi sisarusta pienempänä ollessaan. Enpähän tiedä toivooko enää, kun alkaa olla jo esiteini-ikäinen. Vai onko vaan järkytys😅 Mietittiin kans, että joulun aikaa voisi kertoa tulevasta sisaruksesta, ellei jo aiemmin paljastu. Milloin muut aiotte kertoa?

Mulla ei oo tänään ollu yhtään etova olo. Oonkin syöny kaksinkäsin. 🙈 Ihmettelen tuota minun mahaa. Miten se voi olla jo niin valtava pallo. Turvotustahan se toki on. Miten teillä, jotka ootte aiemminkin ollu raskaana, niin on tullu maha esille?
Nyt menossa kai rv 7+6.
 
Tuosta tuli mieleen, että meillä toivoi sisarusta pienempänä ollessaan. Enpähän tiedä toivooko enää, kun alkaa olla jo esiteini-ikäinen. Vai onko vaan järkytys Mietittiin kans, että joulun aikaa voisi kertoa tulevasta sisaruksesta, ellei jo aiemmin paljastu. Milloin muut aiotte kertoa?

Mulla ei oo tänään ollu yhtään etova olo. Oonkin syöny kaksinkäsin. Ihmettelen tuota minun mahaa. Miten se voi olla jo niin valtava pallo. Turvotustahan se toki on. Miten teillä, jotka ootte aiemminkin ollu raskaana, niin on tullu maha esille?
Nyt menossa kai rv 7+6.
Meillä olis sit jouluna rv 13, niin sattuis just kriittisten viikkojen yli. Oon vähän joutunut jo huijaamaan, koska parille ystävälle kerroin että olimme juuri hakeutumassa hoitoihin, kerroin että parin viikon päästä aika gynelle tutkimuksiin ja sit ennen aikaa teinkin testin joka plussa🤭😂 ja tietty nää kamut kyselee että no miten käynti meni ym niin huuups... mies siis halusi että ei kerrota vielä niin hänen toivettaan kunnioitan nyt tässä. Toki sovimme jos oikein paha paikka tulee, olen maailman surkein valehtelija, että jos jotain puhetta tulee kasvotusten niin taatusti alan hihittää😂

ekassa raskaudessa 13 v sitten maha näkyi jo rv 12 eteenpäin, nyt olen kiloja kerännyt ja toka raskaus, saas nähä milloin jo näkyy, nyt turvottaa kans ja ulkohousut kiristää, töissä kun joutuu pitää
 
Päivän toinen pohdinta liittyen raskauspahoinvointiin. Yksi, mikä tosi paljon harmittaa on, että tunnen itseni ihan surkeaksi äidiksi kun en jaksa tehdä mitään vanhemman lapsen kanssa ja ruutuaika paukkuu. Normaalisti meillä ulkoillaan ja käydään vaikka uimahallissakin suht usein, mutta nyt en jaksaisi mitään muuta kuin maata. Tänäänkin jaksoin sinnillä puistoilla tunnin, mutta muuten on maattu vaan kotona. Mitään kotihommia en tietenkään ole tehnyt kun en vaan pysty enkä jaksa. Todella toivon, että tämä ei kestä enää montaa viikkoa :sick:😓
 
@KK86 Mulla vähän sama, vatsaa turvottaa niin että näyttää kuin olis pidemmälläkin, vaikka viikkoja vasta 7+4. Toinen raskaus siis.

@Bluebelle Mullakin on vähän huono omatunto, kun ei samalla tavalla ole jaksanut puuhata taaperon kanssa, kun olo on ihan rekan alle jäänyt. Meillä ei ruutuaika pauku, koska häntä ei ruutu kiinnosta 10 sekuntia kauempaa. On semmoinen touhuaja, että tekemistä pitää olla. Olen sitten yrittänyt keksiä paljon sellaista tekemistä, missä saisi itse edes välillä olla paikoillaan. Palapelit, piirtäminen, legot jne. Toivotaan että voimia tulis pian vähän lisää!

Itsellä menee aika hienosti tämä raskauden salailu, eilen piti anoppilassa juosta kahvipöydästä oksentamaan, että se siitä sitten. 🙈
 
Me ajateltiin kertoa vasta jouluaattona, silloin on 15+2. Olen kyllä miettinyt että saako mahaa piilotettua niin kauan. Mulla on neljäs raskaus, edellisestä 12 vuotta, niin en muista milloin vatsa on tullut esiin.

Huomenna varhaisultraan, vähän mietityttää onko kaikki ok. Raskaus oireina vain rintojen arkuus ja jatkuva nälkä.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Mä oon kans kovasti pohtinut sitä koska uskaltaisi kertoa. Viimeksi mulla meni viikolla 12 kesken... 😫 Olin seuraavana päivänä menossa nt-ultraan, joten aikamoinen pelko perseessä saa koko ajan olla. Sillon tietysti oltiin keritty kertomaan joillekkin, kun ei tälläistä keskenmenoa ollut ennen ollut. Ehkäpä se joulu on ihan jees ajankohta. Tosin tää työnteko on joinain päivinä niin täynnä pahaa oloa, että jos se jatkuu tai voimistuu niin täytyy ehkä töissä kertoa. 🤔

Mulla onneks kohtu on taaksepäin kallellaan ja maha on ollut aina tosi pieni. Näkynyt ehkä jollain 20 vkolla vasta paremmin, et sen puoleen ei oo hätää.
 
Toivottavasti jotkut jää aktiivisesti myös tänne kirjoittelemaan kuulumisia. Olen tullu siihen tulokseen että en liity fb-ryhmään. Viime raskaudessa se semmonen ryhmä oli kyllä kiva (varmasti eniten siksi koska esikoinen oli kyseessä), mut se sitten jäi lasten vähän kasvettua enkä nyt koe kaipaavani mitään ylimääräistä vauva-arkeen, joten taidan pysytellä nyt vaan täällä kirjottelemassa enempi anonyymisti. :)

Täällä on nyt 7+0. Luulen että tällä viikolla vähän jo pakko alkaa soitella sinne neuvolaankin. Pahoinvointi on vahvasti läsnä enkä tiedä miten pystyn piilottamaan tätä omilta vanhemmilta jotka tulee tällä viikolla meille pariksi päiväksi tai miehen vanhemmilta jotka tulee ens viikolla käymään. Pelkään että jään kiinni siitä kun en juo yhtään kahvia ja normaalisti olen ihan kunnon kahviaddikti.

Viikot vois nyt mennä vähä reippaammin.
 
Minä ainakin mielelläni jään tänne kirjoittelemaan, kun en facea käytä. :)

Tänään on eka neuvola ja just soitettiin kotisairaalasta että miettivät nesteytyksen ja hoidon jatkoa. Paino tippunut niin hurjasti ja itseäkin pelottaa vajaaravitsemuksen riskit. Ja siis todellakin, vois mennä nämä alkuviikot vähän nopeammin, nyt yksi päivä tuntuu vähintään viikon mittaiselta. Tänään täällä 8+5.
 
Varhaisultra takana, laskettuaika muuttui pari päivää myöhemmäksi eli on 18.6. Kaikki oli niinkuin pitää ja yksi sikiö.
Lääkäri sanoi että varhaisultran mittaustulokset vauvan koon/la:n suhteen on tarkemmat kuin nt ultrassa. Että jos mennään yliajalle ja mietitään käynnistystä, kannattaa katsoa se la tämän ultran mukaan.
Jotenkin olen aina ajatellut että nt ultra on se tarkin lasketunajan suhteen, toki en ole aikaisemmin ollut varhaisultrassa.
 
Makarooni81
Heippa!
Soitin vihdoin neuvolaan. Siellä tuttu "täti" naureskeli että jahas, aika menee äkkiä. Ja oli vähän naureskeleva ja kysyi onko vielä sama isä...siinä kohtaa vähän itellä pikkusen kirpas että onko tää neljäs lapsi niin paha asia että siitä pitää noin vitsailla...noh, menköön nyt ohi.
No kun mä olen jo 40v niin meen suoraan nipt-tutkimuksiin sitten tavallisen ultran sijaan. Joku verikoe otetaan ja ultra. Saa kai sen sukupuolenkin tietää varmemmin. Näin kolmen pojan äitinä veikkaan että samaa sarjaa tulossa 😂😂😂
Etovaa oloa on tuola kurkussa/liivien alaosassa 😂 🙊tätä justiin pelkäsin...mutta kai se on kestettävä taas! On kyllä pikkasen tympeetä raskaana oleminen. Menispä tää aika ohi äkkiä.
Mä en ole ainakaan minnekään naamakirjaan menossa, tykkään ihan anonyymisti kirjotella tämmösiä henk.koht. avautumisia 😊
 

Yhteistyössä