Kesäksi pihaeläimiä?!

  • Viestiketjun aloittaja Truu
  • Ensimmäinen viesti
Truu
Onko kellään kokemusta ns. "kesä-eläimistä"?
Meillä olisi talo maalla, navetta pihassa ja paljon pihaa pitää eläimiä, mutta talveksi tilat on liian "vanhanaikaiset" että voisi harkita talvipitoa.
Olen lukenut ns. "kesälampaista" jne eläimistä jotka voisi kesäksi ottaa itselleen hoitoon ja talvella takaisin "kotiinsa".
Onko kellään minkäänlaista tietoa moisista kesä-kasvateista?

Meillä on neljän lehmän navetta tyhjillään sekä iso piha jossa "laiduntaa". Lammasta tai jotain pässiä ollaan mietitty sekä kanoja. Mutta saako moisia kesä adoptioon?
 
Truu
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26272052:
Multa saat kesäksi laumallisen kaneja :wave:
Pitääkö ne nurmikon kuosissaan? :D Taidetaan asua NIIN maalla että pitäis pelätä että kettu vie... Vaan oikeesti onko moisetkin ns. "kesähoidokkeja"?
 
"Hmm"
Onko kellään kokemusta ns. "kesä-eläimistä"?
Meillä olisi talo maalla, navetta pihassa ja paljon pihaa pitää eläimiä, mutta talveksi tilat on liian "vanhanaikaiset" että voisi harkita talvipitoa.
Olen lukenut ns. "kesälampaista" jne eläimistä jotka voisi kesäksi ottaa itselleen hoitoon ja talvella takaisin "kotiinsa".
Onko kellään minkäänlaista tietoa moisista kesä-kasvateista?

Meillä on neljän lehmän navetta tyhjillään sekä iso piha jossa "laiduntaa". Lammasta tai jotain pässiä ollaan mietitty sekä kanoja. Mutta saako moisia kesä adoptioon?
Meillä oli kesälammas. Tai no kesäkaritsa. Kivahan se oli, mutta tiedettiin kyllä mihin se lähtee syksyn tullen isoksi kasvettuaan, teuraaksi.. Jotkuthan kyllä vuokraavat kesähoitoon, lampaita, minisikoja, ja pieniä poneja. Jotka sitten pääsevät ihan kunnon kotiin takaisin talveksi eivätkä päädy pataan.
 
Onko kellään kokemusta ns. "kesä-eläimistä"?
Meillä olisi talo maalla, navetta pihassa ja paljon pihaa pitää eläimiä, mutta talveksi tilat on liian "vanhanaikaiset" että voisi harkita talvipitoa.
Olen lukenut ns. "kesälampaista" jne eläimistä jotka voisi kesäksi ottaa itselleen hoitoon ja talvella takaisin "kotiinsa".
Onko kellään minkäänlaista tietoa moisista kesä-kasvateista?

Meillä on neljän lehmän navetta tyhjillään sekä iso piha jossa "laiduntaa". Lammasta tai jotain pässiä ollaan mietitty sekä kanoja. Mutta saako moisia kesä adoptioon?
Meillä on monenmonena kesänä ollut kaksi kesälammasta.
Tulevat toukokuun alussa. Asuvat kesän pihalla ja syksyllä muuttavat pakkaseen.
Reinkarnoituakseen uudestaan seuraavana kesänä.

Kanat menevät hyvin myös kesän yli.
Syksyllä sitten ensimmäisten kunnon pakkasten myötä joko lämpölampulliseen tilaan tai kanakeittoon.

:)
 
Truu
Sitä juuri ajankin takaa jos joku haluaisi "kesähoitopaikan" eläimelleen. En todellakaan halua ITSE lähettää eläintä kesän jälkeen teuraaksi, en kertakaikkiaan itse moiseen pystyisi, mutta jos joku "eläimellinen" haluaisi kesävapaan hoidosta yms, niin meillä olisi siihen aikaa ja mahdollisuus.
 
Onhan se mukava tarjota teuraseläimille vähän onnea ja vapautta ennen teloitusta. Mutta itse en kykenisi lähettämään päkäpäitä syksyn tulle kuolemaan.
Noin minäkin aina ajattelen kun Päkäpää ja Agnus Dei keväällä tulevat, suloiset pehmeät karitsta.
Syksyyn mennessä niillä on pienet naulanterävät sarvenalut ja koko perhe (puhumattakaan omista reisistä ja takamuksesta) mustelmilla. Luopuminen PALJON helpompaa kuin keväällä luuli...

:)
 
muttapa, lue lisää kanoista vaikka munanetistä (joo, ihan oikea kana-aiheinen foorumi ;) ) kanoillakin voi olla kestopehku, ja siksi saattaa olla mahollista talvipitokin! Ja ruokaa saa teurastamatta, ovat vaatimattomia ja edullisia pitää :)
 
[QUOTE="vieras";26272030]Ottakaa vaikka porsas tai kalkkunoita, sit talvella lihoiksi.[/QUOTE]

Porsaan/porsaiden ottaminen voi olla tosi kaunis eläisnsuojeluteko (VAIKKA panisi aikoinana lihoiksi). Isoissa sikaloissa jos sattuu että emakko jostain syystä hylkii porsiataan, voidaan isojakin pahnueita heittää "roskiin". 8-12 porsaasta kuitenkin ainakin 6 AINA (oma ennätyksemme on 14 eloonjäänyttä 14 possun pahnueesta) jää oman kokemukseni mukaan eloon, jos niitä alussa keinoruokitaan tuttipullolla...

Elävät kesän kotitalousjätteellä, lähikauppojen roskilla jne.
Syksyllä sitten sitä mukaa kun ruokansa tarve lisääntyy, kauniisti stressittä ja kivutta teuraaksi.
Taatusti parempi elämä kuin normisikalassa.

:)
 
Meillä on vain kylmä navetta joten itse ainakin ajattelin ettei talvi pito onnistu.

Lue kuitenkin lisää jos vaan yhtään kiinnostaa talvipito! :) kestopehku siis lämmittää ihan kanoista itsestään lähtevällä energialla (paskalla), ja jos tila on tarpeeksi pieni ja suojaisa niin se riittää pakkasillakin pitämään kanalan lämpötilan tarpeeksi korkeana.. Ja siis sitä ei tarttee putsata, ja on monillakin käytössä oleva tapa :) Jotkut pitää tämmöstä alusta myös hevosilla, ettei talliin tarvita mitään muuta lämmönlähdettä..
 
Lue kuitenkin lisää jos vaan yhtään kiinnostaa talvipito! :) kestopehku siis lämmittää ihan kanoista itsestään lähtevällä energialla (paskalla), ja jos tila on tarpeeksi pieni ja suojaisa niin se riittää pakkasillakin pitämään kanalan lämpötilan tarpeeksi korkeana.. Ja siis sitä ei tarttee putsata, ja on monillakin käytössä oleva tapa :) Jotkut pitää tämmöstä alusta myös hevosilla, ettei talliin tarvita mitään muuta lämmönlähdettä..
Eikö se syövytä kavioita?
Meillä oli tallissa aikanaan betonilattian päällä vanhaa teollista muovihihnaa ja sen päällä pahnat oljista + paljon kuivaa sahanpurua.
Aina ajattelin ettei virtsassa tai paskasssa saisi olla kuin tovin.. ja senkin siksi ettei sitä aina heti huomaa eli päivittäin putsattiin paikat sillä aikaa kun kopukat oli pihalaitumella....

?
 
Eikö se syövytä kavioita?
Meillä oli tallissa aikanaan betonilattian päällä vanhaa teollista muovihihnaa ja sen päällä pahnat oljista + paljon kuivaa sahanpurua.
Aina ajattelin ettei virtsassa tai paskasssa saisi olla kuin tovin.. ja senkin siksi ettei sitä aina heti huomaa eli päivittäin putsattiin paikat sillä aikaa kun kopukat oli pihalaitumella....

?

En ole lukenut tästä tarpeeksi vastatakseni kovin totuudenmukaisesti, (ja siksi kehotinkin lukemaan lisää jos kiinnostaa) mutta käsittääkseni lämpö tulee siis siitä kun se pehku "käy", eli maatuu.. Ja turve materiaalina ollut :) Muuta en tiedä..
 

Yhteistyössä