Kertokaas palstan juntit miksi te vihaatte Helsinkiä ja helsinkiläisiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuntuu olevan niin, että kun maalta muuttaa Helsinkiin niin välittömästi muuttuu neljännen polven stadilaiseksi. Leuhkat eväät kaikessa vaikka olisi kuinka persaukinen tollo.

Mistä se oikein kumpuaa?
En tunnusta olevani juntti. Viestiketjun otsikko kertoo jo juntti sanan käytöstä, viitaten asenteellisesta ehdottomasta Helsinkiläisten ylimielisyydestä.

Kun Helsinkiin rakennetaan jotain valtion verorahoin se uutisoidaan koko kansalle tulevaksi, mutta kun rakennetaan muualle Suomeen sitä pidetään usein valtion verorahojen tuhlauksena.

• Tykkää
Reactions: m1es
En tunnusta olevani juntti. Viestiketjun otsikko kertoo jo juntti sanan käytöstä, viitaten asenteellisesta ehdottomasta Helsinkiläisten ylimielisyydestä.

Kun Helsinkiin rakennetaan jotain valtion verorahoin se uutisoidaan koko kansalle tulevaksi, mutta kun rakennetaan muualle Suomeen sitä pidetään usein valtion verorahojen tuhlauksena.
Totta. Mikään urheilujuttu kun Hesalaisten suorittama höntsäpallo ei ole mitään ja ylittää uutiskynnyksen aina vaikka muualla Suomessa olisi tehty ennätyksiä urheilussa.

Aikansa eläneet asenteet elävät pitkään.
Luin jutun nuoresta miehestä, joka muutti vähäksi aikaa Kemijärvelle.
Hänelle jäi vaikutelma, että siellä ihmiset ovat pessimistejä ja aloitekyvyttömiä.
Minulle asia ei ollut uusi vaikka en ole siellä koskaan käynyt. On yleisessä tiedossa, että Kemijärvi on ankea paikka elää.
Moni julkisuuden henkilö on niin kertonut.
Minulla on tunne, että tämän palstan ankeuttajat asuvat samantyylisillä paikkakunnilla. Heidän jutuissa ei ole mitään myönteistä.

Aikansa eläneet asenteet elävät pitkään.
Luin jutun nuoresta miehestä, joka muutti vähäksi aikaa Kemijärvelle.
Hänelle jäi vaikutelma, että siellä ihmiset ovat pessimistejä ja aloitekyvyttömiä.
Minulle asia ei ollut uusi vaikka en ole siellä koskaan käynyt. On yleisessä tiedossa, että Kemijärvi on ankea paikka elää.
Moni julkisuuden henkilö on niin kertonut.
Minulla on tunne, että tämän palstan ankeuttajat asuvat samantyylisillä paikkakunnilla. Heidän jutuissa ei ole mitään myönteistä.
Oliko tämä sun viesti kovinkin positiivinen?

• Haha
Reactions: m1es
Pääkaupunkiviha on yleismaailmallinen ilmiö. Sitä ilmenee lähes joka maassa. Syyt ovat ilmeiset. Laura Kolbe niitä tuossa jutussa avaakin.

Itse kun muutin "Helsinkiin" tai alunperin kyllä Espooseen (aivan sama maaltapäin katsoen) sain siitä jonkun verran kuulla. Minulle oli kyllä todella tärkeää, että en korostanut olevani millään muotoa "stadilainen". Mutta varmaan siihen riitti se, että en vääntänyt pahemmin mitään murretta. Se johtunee siitä, että olen asunut vähän eri suunnilla Suomea. Varsinais-Suomessa toki suurimman osan nuoruudesta (ja näemmä myöskin vanhuudesta!).

Ymmärrän kyllä todella hyvin "Helsinki-inhon/pelon". Nyky-Helsinki on minulle kyllä todella vieras paikka. Nykynuoret myös. Olen muuttunut kalkkikseksi (tämä sana varmaan viimeksi käytössä vuonna 1989). Persuuntumisen peruskaava. Ainoa ero ehkä lopullisen fossilioidun setämiehisyyden välillä minussa on se, että en usko ja ajattele, että olen kaikessa oikeassa ja parempi kuin esim. ne stadilaiset nuoret. Vaikka mieli tekisi.

Syntyperäisen helsinkiläisenä voin sanoa että ei täällä asu enää Erkkikään. Joka ikinen maatilkku rakennetaan täyteen kerrostaloja joissa parveilee mamuja ym. Helsingissä on ehkä kaksi metsää jäljellä ja nekin halutaan kaataa kerrostalojen tieltä. Omakotitaloon ei monellakaan ole varaa eikä nekään asuinalueet mitenkään ihania ole, enää.

Helsingissä asuu se fiksuin porukka. Helsingin kouluihin on vaikein päästä, sinne suurin osa ensisijaisesti haluaa. Toki monelle maalaiselle pienemmät ympyrät sopivat paremmin.

Kateuden, katkeruuden ja ymmärtämättömyyden yhdistelmähän tuo "Helsinki-viha" on.

Tää ny vaan sellaisena vastaprovona sille kun helsinkiläisiä kuvataan idiootteina. Ihme olis jos kaikki olisi idiootteja kun kuitenkin juuri Helsingin Yliopiston ja Aalto Yliopiston linjoille on yleisesti ottaen vaikeinta päästä Suomessa.

Helsingissä asuu se fiksuin porukka. Helsingin kouluihin on vaikein päästä, sinne suurin osa ensisijaisesti haluaa. Toki monelle maalaiselle pienemmät ympyrät sopivat paremmin.

Kateuden, katkeruuden ja ymmärtämättömyyden yhdistelmähän tuo "Helsinki-viha" on.

Tää ny vaan sellaisena vastaprovona sille kun helsinkiläisiä kuvataan idiootteina. Ihme olis jos kaikki olisi idiootteja kun kuitenkin juuri Helsingin Yliopiston ja Aalto Yliopiston linjoille on yleisesti ottaen vaikeinta päästä Suomessa.
Koska sinne pääkaupunkiseudun yliopistoihin on eniten hakijoita niin tottakai sinne on hankalampi päästä.

Suuri osa helsinkiläisistä on muualta suomesta tulleita. Että semmosta.

Mä ihmettelen samaa. Ei olla sen kummempia kuin muualla asuvat. Mun vanhemmat ovat maalta kotoisin.

Ja ap., miksi haukut juntiksi? Miten olisi asiallisesti kirjoittaminen?

Heh. 1980-luvulla muut elvistelivät sillä jos tunsivat jonkun helsinkiläisen. Muistan kun oltiin työkaverin kanssa baarissa Tampereella, jossa hän asui, niin hän esitteli minut helsinkiläiseksi kaverilleen vaikka asuin 60:n kilometrin päässä tuppukylässä. Sain kunnioitusta herättävän katseen.

Ja Oulussa asuva exäni veli kysyi minulta puhelimessa, että mitä sinne Helsinkiin kuuluu, vastasin että ei aavistusta koska en asu lähelläkään, vaan 5.000 asukkaan kyläpahasessa. Hän vastasi että sama paikkahan se on 🤣

Ei täällä ole mun mielestä ollut vihaa semmoisia "vanha-helsinkiläisiä" kohtaan. Mun mielestä ne on ystävällisiä ja jopa herkkiä.

Mutta se mihin monen ärsytys kohdistuu, on 30-v. punavihreiden wokenaisten ja miestenkin armeija Helsingissä. Heitä on niin toimittajissa, yliopistossa kuin taide-ja kulttuurialalla.

MUTTA tuo ei valitettavasti rajoitu vain Helsinkiin. Suomen kaikissa yliopistoissa vihervassarien hattara-ajattelu kukoistaa.

Ei täällä ole mun mielestä ollut vihaa semmoisia "vanha-helsinkiläisiä" kohtaan. Mun mielestä ne on ystävällisiä ja jopa herkkiä.

Mutta se mihin monen ärsytys kohdistuu, on 30-v. punavihreiden wokenaisten ja miestenkin armeija Helsingissä. Heitä on niin toimittajissa, yliopistossa kuin taide-ja kulttuurialalla.

MUTTA tuo ei valitettavasti rajoitu vain Helsinkiin. Suomen kaikissa yliopistoissa vihervassarien hattara-ajattelu kukoistaa.
Woke?

Yhteistyössä