Kertokaas nyt mulle mitkä kaikki ruuat on "piiloepäterveellisiä" jne...?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

UniQuePopPy

Tunnettu jäsen
18.04.2012
2 289
128
63
Joskus monta vuotta sitten tiesin terveydestä kaiken, nyt kaikki on vähän kuin unohtunut. Ja sen huomaa painosta, on tullut 8kg lisää painoa... :headwall:
Mun pahe taitaa olla hiilarit ja se, että syöminen painottuu enemmänkin iltaan ja iltapäivään :( Nyt aloin käymään lenkillä 3kertaa viikossa 5-7km kerralla. Mutta ei tuo pelkkä liikunta taida vaakaa liikauttaa minnekään... Muistelin, että tuolloin 8kg sitten söin vähemmän kaikkea valkoista höttöä, suosin kanaa, kalaa ja naudanlihaa. Kasviksia muistaakseni söin joka aterialla ja nyt nekin on tahtoneet karsiutua pois... Tuntuu, ettei näiden pienten lasten kanssa kerkeä niin keskittymään itseensä ja sitä mättää mitä sattuu ja ärsytys on SUURI, kun joskus lupasin itselleni, etten ikinä päästä itseäni lihomaan... Kalorilaskureihin mulla ei riitä mielenkiinto, matikkapää olematon ja kiinnostus numeroiden kanssa peuhaamiseen päivittäin on 0!
Jossain ketjussa sanottiin, että kaupan leivässäkin on paljon sokeria?!
Kertokaa nyt ihmeessä lisää, missä kaikessa on piilossa kaikkea epäterveellistä? Ja miten mä huomaamattomasti osaisin tätä ruokavaliota rempata parempaan suuntaan, auttaisiko, jos alkais vaikka ostamaan kevyttuotteita? ääh... Tuntuu taas että on jo liikaa uponnut suohon, että tästä on vaikeampaa alkaa tiputtamaan painoa mitä luulisikaan...

älä osta kevyttuotteita. pitkälle pääset jo kun vaihdat vaalean leivän tummaan,täysjyväiseen.täysjyvä on aina parempi,niin makaroneissa kuin leivissäkin.jogurtin vaihdat maustamattomaan,tavallista sokerimössöä ei kannata suuhun laittaa.
kaikki herkut tietty pois,kerran vkossa voi herkutella ettei tuu kauheita houkutuksia ja ahmimisia sitten,jos on ne täysin itseltään kieltänyt. oikeinhan sä noita juttuja tunnuit tietävän,joten taitaa olla vaan niskasta ottaminen nyt paikallaan kun kuitenkin tiedät jo mitä pitäisi tehdä :) kan,kasvikset,liha on hytvä,vedenjuonti myös plussaa! tsemppiä :)

älä osta kevyttuotteita. pitkälle pääset jo kun vaihdat vaalean leivän tummaan,täysjyväiseen.täysjyvä on aina parempi,niin makaroneissa kuin leivissäkin.jogurtin vaihdat maustamattomaan,tavallista sokerimössöä ei kannata suuhun laittaa.
kaikki herkut tietty pois,kerran vkossa voi herkutella ettei tuu kauheita houkutuksia ja ahmimisia sitten,jos on ne täysin itseltään kieltänyt. oikeinhan sä noita juttuja tunnuit tietävän,joten taitaa olla vaan niskasta ottaminen nyt paikallaan kun kuitenkin tiedät jo mitä pitäisi tehdä :) kan,kasvikset,liha on hytvä,vedenjuonti myös plussaa! tsemppiä :)

huoh,tuossa lopussa piti kuitenkin ehkä lukea että: "kana,kasvikset ja liha on hyvä."

Vaihda lautanen pienempään, siihen aina puolet kasviksia ja loput ruokaa+lisuketta, ja santsauskielto :D

Ja tosiaan valkoinen vilja ja sokeri pois, tilalle täysjyvää ja kasviksia.

Mä en todellakaan itse käyttäisi mitään kevyttuotteita vaan ihan oikeaa mutta kohtuudella.
Mahdollisimman puhtaita raaka-aineita ja itsetehtyä ruokaa niin ei tule mitään ylimääräistä mukaan.
Enkä tosiasiassa ymmärrä mitään ohjetta että herkuttele kerran viikossa. Mä saatan jollain viikolla syödä vaikka joka päivä jotain pientä hyvää eikä hetkauta painoa mihinkään suuntaan.

...että syö VÄHEMMÄN. Pienennä joka annosta, mitä syöt - jos ennen otit 2 perunaa, nyt yhden jiiänee. Jos tuntuu että nälkä on suuri niin täytä mahaa just niillä kasviksilla ja sensellaisilla. Siis ellet tykkää kaloreita laskea, niin tee sitten silmämääräisellä arviolla.

Sillä ei ole väliä että syötkö illalla vai paastoatko; itsestäni olen kylläkin huomannut sen että iltasyöminen ei välttämättä ole nälän poistoa vaan menee mussuttamisen piikkiin. Siksi olen ottanut iltasyöpöttelyyn sen linjan että jos on niin nälkä että ruisleipäpala kelpaa, syö se. Jos tuntuu että no ehkä ei ruisleipä mutta jospa ottaisin jotakin herkumpaa, niin sitten ei ole niin nälkä että tarvitsisi syödä mitään :).

[QUOTE="Jep";26098854]Mä en todellakaan itse käyttäisi mitään kevyttuotteita vaan ihan oikeaa mutta kohtuudella.
Mahdollisimman puhtaita raaka-aineita ja itsetehtyä ruokaa niin ei tule mitään ylimääräistä mukaan.
Enkä tosiasiassa ymmärrä mitään ohjetta että herkuttele kerran viikossa. Mä saatan jollain viikolla syödä vaikka joka päivä jotain pientä hyvää eikä hetkauta painoa mihinkään suuntaan.[/QUOTE]

Juu nyt kun aloin itse muisteleen, niin ei noi kevyttuotteet vaikuttaneet mitään... Ja silloin hoikempina aikoina söin yhden "herkun" päivässä ja perjantaina tai lauantaina ostin sitten itelleni suklaata tai karkkia ja söin vähän epäterveellisemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja No sillä ainakin laihtuu...;26098887:
...että syö VÄHEMMÄN. Pienennä joka annosta, mitä syöt - jos ennen otit 2 perunaa, nyt yhden jiiänee. Jos tuntuu että nälkä on suuri niin täytä mahaa just niillä kasviksilla ja sensellaisilla. Siis ellet tykkää kaloreita laskea, niin tee sitten silmämääräisellä arviolla.

Sillä ei ole väliä että syötkö illalla vai paastoatko; itsestäni olen kylläkin huomannut sen että iltasyöminen ei välttämättä ole nälän poistoa vaan menee mussuttamisen piikkiin. Siksi olen ottanut iltasyöpöttelyyn sen linjan että jos on niin nälkä että ruisleipäpala kelpaa, syö se. Jos tuntuu että no ehkä ei ruisleipä mutta jospa ottaisin jotakin herkumpaa, niin sitten ei ole niin nälkä että tarvitsisi syödä mitään :).

hyviä vinkkejä! Pitäis yrittää hillitä iltasyöntiä, tosi vaikeaa kun ukko mussuttaa melkein joka ilta jotain herkkuja :| Mutta useinmiten mä sitten otan mieheltä se yhden tai kaksi karkkia, että saan sen pahimman mieliteon menemään ohi ja se riittää mulle... Mutta eipä tuo aina onnistu : / Ja se tässä ehkä vaikeaa onkin kun olen painoindeksin mukaan normaalipainon ylärajoilla, eli ei ole sitä ylimääräistä niin hirveästi, mutta mulla se kertyy suurimmaksi osaksi mahaan niin se ärsyttää...

Tää on jännää kun pienten lasten kanssa mulla on käynyt vain niin että syön terveellisemmin koska lapsillekin täytyy tehdä terveellistä ruokaa..

Tietysti jos on siinä joku 1 vee joka keskittyy aterialla lähinnä heittelemään sua soseilla naamaan niin ei siinä kovasti kerkeä omaan suuhunsa mitään edes tunkemaan... Kun on saanut pikkutaaperolle lennätettyä lentskarin ja junan suuhun ja pyyhittyä sen kymmenen kertaa ne mössöt paidalta, naamasta sekä vähän seiniltäkin niin isommat lapset on todennäköisesti jo syöneet ja ite on ihan että "No kettu!! Mä vedän ton pullan tosta sit..." ja senkin tunkee sitten suuhunsa siinä samalla kun pyyhkii pöytää, vie astioita pois ja lopulta, kun pullaa on vielä puolikas jäljellä niin jollakin onkin kakka vaipassa... jne.

Mulla on nuo omat jo 2,5- ja 3,5-vuotiaat niin ovat jo niin omatoimisia ettei tartte joka sekuntti vahdata tai palvella niin siksi mä siis varmaan koen että nyt terveellisesti syöminen on helpompaa... No mutta marraskuussa tulee sitten seuraava pikkubeibe :laugh: Saa nähä mitä sit tapahtuu..

Ehkä sekin vaikuttaisi, jos jättäisin sokerin kahvista. Melkein joka mukiin menee 1-2tl, jos joku nokkela osaisi laskea paljon tuota sokeria tuleekaan sitten päivänmittaan tuon kahvin seassa juotua?

Jotta pääset laihtumisessa liikkeelle, niin alussa kannattaa mielestäni ehdottomasti jättää herkut kokonaan pois, siirtyä täysjyvätuotteisiin ja luopua makeutetuista jugurteista, rahkoista yms. Tuloksia alkaa tulla, kun pysyttelet normaalissa kotiruuassa (jota kannattaa syödä riittävästi, ettei ole heti tunnin päästä nälkä ja napostelu alkaa - tää on oikeesti tärkee kohta!) ja jätät ylimääräiset makeat ja rasvaiset herkut pois. Siis ei myöskään sipsejä, hampurilaisia yms. Myöhemmin voit alkaa lisätä ns. huonoja ruokia pienessä määrin. Eli unohda makeat herkut, vaaleat leivät, rasvapommit ja kuiduton pasta.

hyviä vinkkejä! Pitäis yrittää hillitä iltasyöntiä, tosi vaikeaa kun ukko mussuttaa melkein joka ilta jotain herkkuja :| Mutta useinmiten mä sitten otan mieheltä se yhden tai kaksi karkkia, että saan sen pahimman mieliteon menemään ohi ja se riittää mulle... Mutta eipä tuo aina onnistu : / Ja se tässä ehkä vaikeaa onkin kun olen painoindeksin mukaan normaalipainon ylärajoilla, eli ei ole sitä ylimääräistä niin hirveästi, mutta mulla se kertyy suurimmaksi osaksi mahaan niin se ärsyttää...

Nuo pari mieheltä pummattua namia iltasella ei kyllä tuhoa sun ruokavaliota, jos ne riittää "karhun taltuttamiseen" niin ota vain :). Ja sekin vinkki vielä että älä ole liian kärsimätön tai liian äärimmäinen: varsinkin kun ei ole isosta ylipainosta kyse, ne kilot saattaa lähteä hiipumaan varsin hi-taas-ti (mulla ainakin). Mulle käykin niin, että kun alan kiinnittää huomiota syömisiini niin ensin tulee kevyempi ja pirteämpi olo, mutta ne kilot lähtee menemään paljon hitaammassa aikataulussa. Menevät kuitenkin ja myös pysyvät poissa, kun ei luo semmoista elämäntapaa mitä ei pitkässä juoksussa pysty pitämään yllä.

Hedelmät voivat lihottaa. Omakohtainen havaintoni on, että jos syön useamman hedelmän päivässä, niin ruokahalu kasvaa ja syöpötyttää koko ajan. Hedelmien sijasta kannattaa syödä marjoja, kasviksia ja juureksia, sillä niissä on vähemmän (hedelmä)sokeria.

Tää on jännää kun pienten lasten kanssa mulla on käynyt vain niin että syön terveellisemmin koska lapsillekin täytyy tehdä terveellistä ruokaa..

Tietysti jos on siinä joku 1 vee joka keskittyy aterialla lähinnä heittelemään sua soseilla naamaan niin ei siinä kovasti kerkeä omaan suuhunsa mitään edes tunkemaan... Kun on saanut pikkutaaperolle lennätettyä lentskarin ja junan suuhun ja pyyhittyä sen kymmenen kertaa ne mössöt paidalta, naamasta sekä vähän seiniltäkin niin isommat lapset on todennäköisesti jo syöneet ja ite on ihan että "No kettu!! Mä vedän ton pullan tosta sit..." ja senkin tunkee sitten suuhunsa siinä samalla kun pyyhkii pöytää, vie astioita pois ja lopulta, kun pullaa on vielä puolikas jäljellä niin jollakin onkin kakka vaipassa... jne.

Mulla on nuo omat jo 2,5- ja 3,5-vuotiaat niin ovat jo niin omatoimisia ettei tartte joka sekuntti vahdata tai palvella niin siksi mä siis varmaan koen että nyt terveellisesti syöminen on helpompaa... No mutta marraskuussa tulee sitten seuraava pikkubeibe :laugh: Saa nähä mitä sit tapahtuu..

Mulla on just tuo ongelma! 1v. pojan vesseli joka keskittyy kaikkeen muuhun syömisen aikana kuin itse asiaan :D Ja muutenkin tuo kuulostaa tutulle :D