Kertokaas nyt mikä niissä kaupan valmissoseissa vauvalle on niin pahaa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kaveri vänkäs ja vänkäs että mun lapsi saa allergiat ja kaikki kun annan valmiita soseita.
Itse tekee kaikki itse ja kuluttaa aikansa siihen, mä mieluummin ostan kaupasta soseen jonka tuoteselosteessa lukee: maissi, bataatti, vesi, rapsiöljy. mitä pahaa?!?

"mini"
No ei niissä nyt sillon tällön käytettynä mitään pahaa oo. Ne vaan on semmosia steriilejä ruokia, josta ei saa vastustuskyvylle tärkeitä bakteereja. Niitä, mitä tavallisesta itse tehdystä soseesta saa. Ja en nyt puhu mistään ruokamyrkytysbakteereista vaan ihan normaaleista pöpöistä, joita kaikkialla on (paitsi purkkiruoissa). Ja itse tehden saa semmosta koostumusta kun haluaa eli ei täydellistä silkkistä sosetta. Se helpottaa kokkareisemman ruoan syömisen harjoittelua jatkossa.

"neljän äiti"
Suurin syy miksi teen itse lihasoseet on raha. Lisäksi ne teolliset soseet on mauttomia ja vetisiä. Haluan totuttaa vauvan heti normaaliin kotiruuan makuun (mausteisiinkin) sekä syöttää muutakin kin vettä ja perunaa.

Mut syötä sä kaupan soseita jos koet sen mukavaks Ei sun tartte aatella mitä muut ajattelee.

• Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
"jokuvaan"
-Ne on liian puhtaita, lapsi ei saa normaaleja ruuan bakteereja koska ne on kaikki kuumennettu kovassa lämpötilassa ennen purkittamista
-Vitamiinit on lisätty keinotekoisesti
-Ne ei maistu normaalille ruualle

Näin jonkun dokumentin jossa puhuttiin että ykköstyypin diabeteksen lisääntyminen voisi liittyä juuri noihin ylipuhtaisiin valmissoseisiin ja lapsen vastustuskyky ei kehity normaalisti. Tämä ongelma tosin vain jos lapsi saa PELKÄSTÄÄN purkkiruokaa. Onhan ne soseet helppoja mutta olis tärkeää tarjota lapselle lisäksi itse tehtyä :)

"vieras"
Juujuu. Syö itse niitä puhtaita ja valvottuja tölkkiruokia joka päivä ja kerro sitten miten ihanaa se on.

Miksei ihmiset osaa ihan perusasioita? Siis ruoanlaittoa? Ei se ole vaikeaa eikä vie aikakaan ylettömästi.

ei
Ei, niissä ei todellakaan ole mitään pahaa. Ja se sun lapsi ei todellakaan tule saamaan sen takia allergioita kun saa purkkiruokaa. Ihan lapsi saa sitä normaalia bakteerikantaa kun antaa sen olla lapsi. Eli maistella kaikkea eikä pidä kotia steriilinä.

Ja niihin kaupan soseisiin voi lisätä mausteita. Itsekkään en jaksanut lapsille väsätä sen seitsemää sorttia. Sitä mukaa mitä lähemmäksi tuli 1-v. päivä sitä enemmän rupesin sille ruokaa itse tekemään. Ja alusta saakka maustoin niitä purkkiruokia (pippuria, yrttejä) jotta tottuu mausteisiin enemmän mitä niissä on valmiina

"hmmm"
Kuluttaa aikansa siihen? Mitsen se on mahdollista?! :D Mulla menee puoli tuntia kerran kahdessa kuukaudessa kun tee pakkaseen ison satsin terveellist kotiruokaa. Aitoa tavaraa joita ei ole kuumentamalla äärimmäisyyksiin tuhottu kaikkea, ei ole hypersteriiliä joka on yksi pahimmista valmisruuissa (juuri se miksi allergioita syntyy), rahallissti huomattavasti halvempaa, ekologisempaa, paremman makuista, ei jatkettu maissilla/riisitärkkelyksillä sekä tietenkin terveellisempää. Syömme muutkin kotona tehtyä ruokaa, miksi ei vauvakin. Joskus mekin syömme einestä ja joskus silloin harvoin (vaikka matkoilla) vauvakin sitten syö vähänpukkiruokaa. Pääsääntöisesti ehdotomasti terveellisempää ruokaa teen mielelläni.

Joku taitaa syyllistyä kun syyttää PÄTEMISTÄ?! :D Ystäväni tuskin edes tietävät että teen itse ruuat, kerron vain jos kysyvät, ei ole tarvetta pätemiseen. :)

"Annika"
No jossain on vikaa jos koko päivä menee soseiden kokkailuun. Äkkiä ne soseet on tehty ja pakastettu, samalla ne vihannekset kiehuu kun tekee muuta ruokaa.

Itse en suosuisi syömään plkkiä säilykkeitä enkä niitä siis lapsellekaan syöttäis. Tuo sun mainitsema sose vaikuttaa ihan hyvältä mutta pqljon on huonolaatuisisa soseita, missä on sakeuttamisaineita(esim riisitärkkelystä) ja vettä yli puolet.
Kaupan soseet on niin sileitä että jos syö pelkästään niitä voi olla vqikea totutella kokkareiseen ruokaan.
Minusta ne kaupan soseet haisee ja maistuu pahalle. Itse kun tekee ja maustaa saa sellaista sosetta mitä itsekin söisi.

Silloon ku likka oli siinä iäs, että soseita söi niin oli vähä muutaki mietittävää ku ittetehdyt soseet. Pääasia oli, että lapsi saadaan ruokittua ja mut saadaan terveeksi.

Eipä oo likalla mitää allergioita ja aika harvoon on ollu kipiä.

[QUOTE="Annika";27478736]No jossain on vikaa jos koko päivä menee soseiden kokkailuun. Äkkiä ne soseet on tehty ja pakastettu, samalla ne vihannekset kiehuu kun tekee muuta ruokaa.
[/QUOTE]
Samaa olin juuri kirjoittamassa.
Mitenköhän kauan mulla eilen meni, kun tein vauvalle 2 päivän ruuat...kuorin pari pottua & porkkanaa, ja kaivoin pakastimesta parsakaalia & maissia. Kippasin ne kattilaan, ja jossain vaiheessa otin sieltä pois & laitoin tehosekoittimeen. Tadaa, valmista.

Annan kaupan valmissoseitakin kyllä. Hedelmät ja marjat etenkin tulee purkista, en jaksa itse alkaa sellaisia väsäämään, paha paha minä.

Pakastamaan en oo vielä jaksanut alkaa. Huomenna vois keittää maissit, parsat, porkkanat, bataatit (kestääkö se muuten pakastamista hyvin?), kukkakaalit, kesäkurpitsat yms, soseuttaa ne ja kipata pakkaseen. Eri asia sitten, saanko koskaan aikaiseksi niitä sieltä käyttää...

No ei niin yhtään mitään. Kyllä suurin osa lapsista kuitenkin suuhunsa laittaa muutakin kun vaan sitä kaupan "liian steriiliä" ruokaa..

Äideillä vaan on huono tapa yrittää nostaa itseään toisten yläpuolelle ja tehokkain keino "vastustajan" lyttäämiseen on saada toinen tuntemaan itsensä huonoksi.
Sitähän se on tämäkin juttu. Syyllistetään että olet huono ja laiska äiti kun et viitsi edes sen vertaa lapsesi hyväksi tehdä, että pakastin olis täynnä sosetta.
Tollasille ei kannata korvaansa lotkauttaa.

Teet just niinku haluat ja annat muiden olla ihan mitä mieltä haluavat.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"Hmm"
Mie tein suurimman osan soseista itse. Osa marjoista ja melkeen kaikki hedelmäsoseet ostin valmiina. Pakkaseen tein ruokaa valmiiksi 2-4 viikkoo eteenpäin. Toki myös tuoreeltaan sai lapsi sitä ruokaa.

Purkkiruokia en montaa kappaletta ostanut. Kylässä ollessa oli purkkiruoka mukana ja joskus tosi superkiireisenä päivänä.
Tärkeinhän on kuitenkin, että lapsi saa ikäsopivaa ruokaa

"heh"
[QUOTE="mini";27478635]No ei niissä nyt sillon tällön käytettynä mitään pahaa oo. Ne vaan on semmosia steriilejä ruokia, josta ei saa vastustuskyvylle tärkeitä bakteereja. Niitä, mitä tavallisesta itse tehdystä soseesta saa. Ja en nyt puhu mistään ruokamyrkytysbakteereista vaan ihan normaaleista pöpöistä, joita kaikkialla on (paitsi purkkiruoissa). Ja itse tehden saa semmosta koostumusta kun haluaa eli ei täydellistä silkkistä sosetta. Se helpottaa kokkareisemman ruoan syömisen harjoittelua jatkossa.[/QUOTE]

Vauvat laittaa kyllä sen verran kaikkea mahdollista suuhunsa, etten kyllä olisi huolissani vastustuskyvyn kehittymisestä, vaikka lapsi purkkiruokaa söisikin. :D

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
"hehee"
Alkuperäinen kirjoittaja äippppä;27478686:
kertoo kyl myös huonosta omistautumisesta vauvalle jos ei edes soseita jaksa itse soseuttaa. :LOL:
Oih tätä pätemisen määrää. :D :D :D

Itse sanon, että hullu paljon töitä tekee, fiksu pääsee vähemmällä. ;) Ainoa negatiivinen asia purkkiruuissa on vähän ankea maku sekä se, että ne ovat kalliita.

"vieras"
Ei niissä ole mitään vikaa _osana_ ruokavaliota. Mutta jos ruokavalio koostuu kokonaan tai pääosin niistä, niin se on "epäterveen puhdasta" ja yksitoikkoista ruokaa. Säilöntätapa tuhoaa ruoasta myös elimistölle hyödyllisiä mikrobeja, joten purkkiruokavalio ei tue elimistön normaalia bakteeriflooraa. Pelkistä purkkiruoista koostuvan ruokavalion ja tyypin 1 diabeteksen välistä yhteyttä tutkitaan. Lisäksi soseet antaa hyvin laihoja aistiärsykkeitä: maistuu samalle, tuntuu samalle ja haisee samalle (se tärkkelyksen tuoksu on lähes kaikissa), mikä ei ainakaan tue esimerkiksi lapsen suun motoriikan kehitystä tai monipuolisten ruokavaliotottumusten syntymistä.

Tosin sekin tiedetään, että Suomessa lasten ruokavalion keskimääräinen laatu romahtaa 1-vuotiaana. Eli jos teollisten soseiden vaihtoehtona on soseutettu nuggetti, niin kannattaa pitäytyä niissä kaupan soseissa.

Meillä tein ihan pikkuvauvalle soseita itse, mutta kyllä annoin myös purkkiruokaa. Sit vähän isommalle vauvalle mut tehosekoittimella tehdyt mömmöt oli vähän turhankin sileitä ja meillä muksu ei niin kotitekoisista tykännyt. Joten 7-10kk söi lähes pelkästään purkkiruokaa + toki marjoja, hedelmiä, leipää, naksuja ja kaikkea sellaista. Sitten alkoi taas lisääntyä kotiruoan määrä. Syö edelleen molempia, koti- ja purkkiruokaa, nyt vuoden ikäisenä. Mutta purkkiruokaa on mennyt paljon, se on niin helppoa.

Itseä ärsyttää ihan pirusti kun ne itse väsätyt ruoat ei läheskään aina kelpaa, ainakaan yhtä hyvin kuin teolliset... Mutta täytyy kotitekoiseenkin silti opetella tietysti.

Meillä lapsi on maistellut kaikkea mahdollista, työntää ulkona suuhunsa milloin mitäkin jne, joten varmasti on saanut bakteereja ihan tarpeeksi....

[QUOTE="hehee";27478977]Oih tätä pätemisen määrää. :D :D :D

Itse sanon, että hullu paljon töitä tekee, fiksu pääsee vähemmällä. ;) Ainoa negatiivinen asia purkkiruuissa on vähän ankea maku sekä se, että ne ovat kalliita.[/QUOTE]

Ei niitä tarvitsekaan tehdä mahdollisimman työläästi. Mä tein kuukauden soseet valmiiksi, oikein laiskasti kun ei jaksanut vaivautua koko ajan soseuttelemaan. :xmas: Joku sitten kokee purkkien ostamisen helpommaksi, voi voi. Mun mielestä on aika itsestäänselvää että kotitekoinen ruoka on terveellisempää, mutta ei ne purkkiruuatkaan huono vaihtoehto ole. Eli ei ole mikään supertäydellinen vs täysi paska, ei ollenkaan.

Miksi ei voi vain myöntää, että laiskotti. Se että osaa olla vähän laiska ja mennä mistä aita on matalin säästäen omia voimiaan, on todella fiksua mun mielestä ja teen sitä mielelläni jos näin pysyn virkeämpänä. Iik kamalaa...

"..."
Itse annoin ekat puoli vuotta pelkkiä piltte, paitsi hedelmiä ja marjoja soseutin itse. En tee itsellenikään ruokaa, joten kamala vaiva ja ajan tuhlausta käydä jotain perunoita keittelemään ja pakastamaan, kun kaupasta saa valmiita. Ja siinä mössöksi keitettäessä ja viimeistään pakastaessa niistä kuolee viimeisetkin ravintoaineet, joten ihan yhtä "terveellistä" kuin kaupan soseet.

"pentti"
Meinaatko, että ruoka säilyttää kaikki ravintoaineensa kun se kuumennetaan kovassa paineessa 90-asteiseksi vähintään kahden minuutin ajan?

By all means. Syötä pelkkää purkkiruokaa. Ei se allergiakommenttikaan ole kauhean kaukaa haettua. Lapset kyllä laittavat suuhunsa kaikenlaista, mutta se ei mene vatsaan asti. On aivan eri asia jos suuhun päätyy 10-100 bakteeria kerrallaan kuin jos nielee ruoan mukana (etenkin kasviksissa ja hedelmissä on hyviä pöpöjä) 10 000-1 000 000 000 bakteeria jotka pääsevät suolistoon asti. Suolistossa sitä äxöniä pitää olla jos tahtoo allergioita välttää ja kehittää vastustuskykyä.

Laiskalle äidille sopii lapsentahtinen sormiruokailu, ei tarvii edes soseuttaa.

Yhteistyössä