Kertokaas hyviä ruokavinkkejä ns. tavallisesta peruspöpperöstä, mutta mitä kehtaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jelppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jelppiä

Vieras
vieraillekin tarjota?

Ovat peruspöperön syöjiä, eivät piittaa mistään erikoisuuksista.

Usein olenkin tarjonnut tyyliin karjalanpaistia tai lihamureketta tai uunikalaa tai kermaista broilerinsuikalekastiketta.

Mutta mitä muuta voisi tarjota, kuin noita samoja "soosseja"? ( Itse tykkäämme esim; uunimakkarasta, mutta ei tuo minusta ole mitään vierastarjottavaa. )

Tosin eipä heilläkään niin kummoisia tarjoamisia ole, kun heillä käydään kylässä. Jotain lihasuikalesoossia - tykkäävät esim; Lidlin kebab-lihasta (minä taas en pidä lainkaan, on liian mausteisen makuista) tai lihapihvejä kastikkeella tms.

Lisäksi ajattelin laittaa pakkasesta tarjolle lanttulaatikkoa ja luultavasti ( jos kerkeän ) teen myös porkkanalaatikkoa. Molemmat ovat kanssa vieraitten suosikkiruokia. Keitetyt perunat myös maistuvat vieraille. Eivät ole liiemmin riisin eivätkä makaronin ystäviä.

Kun en itse ole pahemmin tuollaisia lihasoosseja kokkaillut. Mites tuollaisesta tehdä herkullisen makuista??

Keitto on minusta aika pliisu tarjottava vieraille. Sellainen halpisruoka. Ei täyttävä. Kun eivät kuitenkaan jälkkäriä ole ikänä täällä syöneet ja muutenkin syövät ruokiani kuin linnut. Eli tosi vaivaiset annokset.

Entä tortillat? Mä teen usein niitä vierastarjottavaksi. Teen jauheliha- ja broileritäytteet erikseen ja kippoihin kasvikset, kastikkeet jne. Jokainen saa sitten kasata mielensä mukaisen annoksen.

No tuota kanssa pohdin, että tehdäkö oikein isot herkulliset lihapullat? Tulisipa heille kunnolla siitä syömistä.

Muussi on muuten ihan jees, mutta kuitenkin tavallaan työläs tehtävä. Kuorit pottuja ison kasan, keität kypsäksi ja muussaat muusiksi. Ei kyllä ole aamupäivällä mokomaan työhön välttämättä aikaa ( vaavi ).

Tee uunissa merimiespihviä. Tai joku paisti noiden laatikoiden kanssa. Muita peruspöperöitä sun valikoimiin olis jauheliha-perunasoselaatikko, palapaisti, uuniperunat ja maun mukainen täyte, kaalilaatikko..

[QUOTE="Lissu";29610666]Entä tortillat? Mä teen usein niitä vierastarjottavaksi. Teen jauheliha- ja broileritäytteet erikseen ja kippoihin kasvikset, kastikkeet jne. Jokainen saa sitten kasata mielensä mukaisen annoksen.[/QUOTE]

...ei tosin sovi laatikoitten kylkeen. :laugh: Tuli vaan mieleen, kun usein itse teen.

Laatikoitten kanssa tulee kyllä ekana mieleen karjalanpaisti tai lihapullat.

Minä teen lihakastikkeen näin: ruskistan naudan(joskus possun)lihat pannulla kunnolla kypsäksi,lorautan joukkoon kuuman lihaliemen,annan purpattaa kunnes ovat mureita.Sipulia pitää olla reilusti,mutta se ei ole pakollinen.Haudutteluaikana joukossa saa olla laakerinlehti.Sitten teen perusruskeakastikkeen,jonka lisään lihan ja lihaliemen joukkoon.Lihalientä ei tarvii olla paljon,vain niin että liha mukavasti mahtuu hautumaan. Mausteena pippuri ja suola.
Määriä,mittoja en osaa sanoa,en käytä niitä kokkauksessa.

Yhteistyössä