Ensimmäisen kohdalla menin sairaalaan 6 tunnin supistusten jälkeen vaikka sanoivat että pitäisi vielä pysyä kotona kun "pystyin vielä puhumaan" <-ei siis voinut millään olla synnytys käynnissä.. Paikalle päästyämme oli 6cm auki, menin vielä aamupalalla käymään ja soittelin tutut läpi innoissani että "nyt mä sit synnytän!".
Muutaman tunnin päästä olin 9cm auki ja pyysin epiduraalin, joka pysäytti synnytyksen etenemisen. Muhun pumpattiin oksitosiinia joka alkoi vaikuttamaan vasta kun epiduraalin vaikutus lakkasi.. Pudendaalin laitto sattui pirusti mutta ei auttanut mitään..
Yritin ponnistaa lasta ulos ja saada tehdä sen kyljelläni, ei annettu.. Lapsi ei tullut ulos, joten lopulta leikattiin iso eppari ja vedettiin imukupilla lapsi ulos.
Synnytyksen koko kesto oli lopulta n. 20 (?) tuntia, ponnistus melkein tunnin.
---
Toinen synnytys, lähdin laitokselle noin kolmen tunnin supistusten jälkeen. Olin saapuessamme sinne 7cm auki. Kielsin antamasta epiduraalia vaikka pyytäisin. Mulle laitettiin aquarakkulat joka auttoi palautumaan supistusten välillä tosi hienosti, mua vaan nauratti..
Ponnistukseen laitettiin taas se hiton pudendaali jonka laitto sattui mua taas rutosti mutta ei auttanut mitään.
Lapsi syntyi napanuora kaulan ympärillä vihreässä vedessä.. Jouduin olemaan ponnistamatta niin kauan kunnes saivat ensin lapsen hengitystiet puhtaaksi ja napanuoran pois kaulan ympäriltä..
Yrittivät turhan kovakouraisesti istukkaa ulos joten vuosin verta paljon, kunnes mut vietiin tärisevänä leikkuriin jossa istukka kuitenkin syntyi ihan ilman isompia toimenpiteitä.
Parin tunnin kuluttua pääsin miehen ja vauvan luokse huoneeseeni.
Koko synnytyksen kesto oli n. 6 tuntia, ponnistusvaihe 6 minuuttia..