Kertokaahan masennuksesta/väsymyksestä yms.kokemuksia..

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Miten ihmeessä sitä sais itteensä potkua..viimesen puoli vuotta olo on ollu aika kurja.ei millään jaksa nousta sängystä,ei jaksa lasten kanssa.pakolliset syöttämiset yms.on pakko tehä,vaikka ei jaksais.tulee huudettua/tiuskittua ja itkettyä paljon.ei vaan saa otetta mihinkään.kun ei vaan jaksa eikä kiinnosta.kädetki tuntuu niin niin raskailta nostaa ja pää samaten.en muista koska olisin viimeksi ollut ILOINEN ja ONNELLINEN.kavereita mulla ei ole ollut vuosiin enää kun ei niitä kiinnosta viettää aikaa tälläsen kiljusen herrasväen kanssa =( mulla ei siis ole mitään elämää kodin ulkopuolella.mies on päivisn töissä ja kyllä on kovasti patistanut yksin johki,kauppaan tms.mutta ei vaan huvita.ei vaan jaksa.
oon yrittäny kovasti olla hyvä,ilonen,pirtee äiti,mutta ei vaan saa itestään irti,väsyttää koko ajan.Ulkona en ole lasten kanssa ollut yli 6kk,mies menee töiden jälkeen..minä teen niitä pakollisia tiskauksia/pyykkimisiä yms.

Voiko tää olla jotaki masennusta?voiko masennusta olla jos sitä itte epäilee? mistä te olette saaneet apua vastaavaan? mä en ihan totta jaksa tätä jatkuvaa väsyä ja ajattelua siitä että ois niin kiva ku sais nukkua vaan pois..lapsetki kärsii tästä =(

Kyllä sinä rajusta uupumuksesta varmaan kärsit ja lievästä tai keskivaikeasta masennuksesta. Hakeudu saamaan apua, sillä masennus on sitä vaikeampi hoitaa, mitä syvemmäksi se pääsee ajautumaan! Masennus on vakava, pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus, mutta siitä voi onneksi parantua oikealla hoidolla! :hug: Ja tiedän, mistä puhun...

Depression oireet voivat olla monenlaisia ja siksi varsinkin nuorilla ja vanhuksilla sitä voi olla vaikea havaita. Depression voi kuitenkin tunnistaa muutamien yleisten oireiden perusteella. Seuraavassa muutamia keskeisiä masennuksen oireita.
Mielialan lasku, joka on usein voimakkaimmillaan aamuisin.

Mielihyvän kokemisen puute, joka vaivaa päivittäin.

Henkisen vireyden puute (joskus jopa lamaantuneisuus).

Tuntuu, että pienetkin asiat vaativat äärimmäisiä ponnistuksia.

Joskus voi esiintyä myös kiihtyneisyyttä.

Ruokahalun muutokset jompaankumpaan suuntaan (painon muutokset).

Unettomuus (etenkin aamuyön uni on katkonaista), nukahtamisvaikeudet.

Jatkuva väsymys ja joskus liiallinenkin nukkuminen.

Keskittymiskyvyn puute.

Muistitoimintojen häiriöt (esimerkiksi asioiden unohtelu).

Alentunut työkyky.

Avuttomuuden ja toivottomuuden tunne.

Itsensä syyllistäminen.

Kuolemantoiveet tai itsetuhoisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
on vaan niin vaikeeta..mistä mä nyt apua saan tälläseen?ja mitä apua?
Kysy paikkakuntasi terveyskeskuksesta, mistä apua saa. Voi olla, että tk:ssa on mielenterveyshoitaja, jonka kanssa keskustelemalla pääset alkuun. Isommilla paikkakunnilla on mielenterveystoimistoja, joista löytyy asiantuntijoita. Todennäköisesti aluksi keskusteluin kartoitetaan tilannettasi ja määrätään mahdollisesti lääkkeitä, mikä lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. Hoitosuunnitelma tehdään yksilöllisesti. Vaikea masennus voi vaatia sairaalahoitoa, samoin tilanne, jossa sopivaa läkitystä ei tunnu löytyvän. Jos itsetuhoiset ajatukset valtaavat masentuneen tai hän yrittää itsemurhaa, on nopein ja tehokkain keino elektrostimulaatiohoito, jota muutenkin voidaan antaa vakaan masennukseen.

vieras
aika monta noista oireista sopii..huoh =( on vaan niin sellanen olo että mitä jos turhaa menee tksta tms.kyseleen,pitävät tymänä vaan ja että mitä tuo nyt pirtee terve nuori ihminen tollasta vie tärkeemmiltä aikoja.pystyn kyllä vieraille esittään pirteetä,mutta sitte romahtaaki sen jälkeen täysin.vaatii hirveesti voimia näyttää että jees kaikki on ok.oon miettiny jos neuvolassa kysyisin,mutta luultavasti parempi olla puhumatta,ottavat lapset vielä pois(mulla 5lasta,nuorin 5kk) tai jotain.joutuu silmätikuksi =(
voiko masennusta hoitaa itse?

Iiris
Mielenterveystoimistoon mars! Etkä sitten pane mitään pirteysnaamaria päälle vaan sanot nää asiat mitä tässäkin. Tarviit ulkopuolista apua. Et pysty nyt hoitamaan itse itseäsi.

Salama McQueen
aika monta noista oireista sopii..huoh =( on vaan niin sellanen olo että mitä jos turhaa menee tksta tms.kyseleen,pitävät tymänä vaan ja että mitä tuo nyt pirtee terve nuori ihminen tollasta vie tärkeemmiltä aikoja.pystyn kyllä vieraille esittään pirteetä,mutta sitte romahtaaki sen jälkeen täysin.vaatii hirveesti voimia näyttää että jees kaikki on ok.oon miettiny jos neuvolassa kysyisin,mutta luultavasti parempi olla puhumatta,ottavat lapset vielä pois(mulla 5lasta,nuorin 5kk) tai jotain.joutuu silmätikuksi =(
:hug: Voi sua, ota nyt ihmeessä yhteys VÄLITTÖMÄSTI sinne neuvolaan! Ei sulta kukaan niitä lapsia pois vie, isäkin on olemassa ja onhan lapset kuitenkin saatu hoidettua! Soita ihan heti, älä jää miettimään.

papuliini
Ei sulta lapsia pois oteta! Mulla vaikea masennus takana, itsemurhayrityksiä ja sairaalahoitoja, eikä multakaan lasta otettu pois! Silmätikuksikaan en ole joutunut edes päihdetaustani takia. Mutta tukea ja apua olen saanut sitäkin enemmän! Sossulta olemme saaneet kaiken tuen, mitä olemme tarvinneet. Minua ei ole leimattu huonoksi äidiksi, vaan aina palavereissa on painotettu, että olen paras äiti lapsilleni ja haluavat tukea äiti-lapsi -suhdettamme!
En usko, että masennusta voi kovinkaan hyvin hoitaa itse. Mutta en tiedä varmaksi.

Papuliini
kertokaa te jokka ootte käyny,niin vaihe vaiheelta että mitä tapahtuu,mitä mä sanon sinne yms.
Menin terkkariin ja sanoin, että himskutti, en jaksa enää elää. Laittoi lähetteen psykologille. En muista missä vaiheessa tuli lastensuojelu mukaan, kai siinä vaiheessa, kun sanoin, että en jaksa hoitaa lasta, tarvitsen tukea.

Iiris
Kun itse otin yhteyttä niin sanoin, että tarvitsen apua. "miksi? millainen tilanne sulla on?" ja siitä se sitten lähti...vuodatin minkä ehdin puhelimessa...monesti saa heti ajan sinne ja siitä se sitten lähtee, kun pääsevät tutuksi tilanteenne kanssa niin katsotaan, minkämallinen apu sopii teille parhaiten.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Papuliini:
kertokaa te jokka ootte käyny,niin vaihe vaiheelta että mitä tapahtuu,mitä mä sanon sinne yms.
Menin terkkariin ja sanoin, että himskutti, en jaksa enää elää. Laittoi lähetteen psykologille. En muista missä vaiheessa tuli lastensuojelu mukaan, kai siinä vaiheessa, kun sanoin, että en jaksa hoitaa lasta, tarvitsen tukea.
ottiko ne lapset pois sulta? emmä halua mitään lastensuojeluja mukaan.tää on niin pieni paikkakunta kummiski,täytys muuttaa sitte pois jos asia leviää =( enkä mä halua,kun lapset on niin hyvin juurtunu tänne täs kahen vuoden aikana.

vieras
en mäkää jaksa,mutta kyllä pakolla teen kaiken mitä tarvii välttämättä,mutta yhtään ylimäärästä ei.Mutta tosiaan,mä vähä ihmettelen että voiko mulla masennusta kun tääläki näin kirjotan vaan.voiko tällänne apaattinen olo hoitua jollaki tabuilla?ei mun auta puhua kellekkää,ei se auta kumminkaa,mitä se kuuntelija sille voi.emmä jaksa mitää "harjotuksia" tms. sellasia.eikös psykiatri määrää sellasia(ainaki elokuvis) sii tää on niin p.erseestä tällänen elämä ja olo =( tiän että te kauheesti hoputaate johki mielenterveysjuttuun,mutta se on niin vaikeeta!onko teille muille ollu niin paljo helpompaa soittaa sellaseen ja muuta?

papuliini
ottiko ne lapset pois sulta? emmä halua mitään lastensuojeluja mukaan.tää on niin pieni paikkakunta kummiski,täytys muuttaa sitte pois jos asia leviää =( enkä mä halua,kun lapset on niin hyvin juurtunu tänne täs kahen vuoden aikana.
No ei todellakaan ottanut! Ei mun mielestä lastensuojelussa ole mitään pahaa! Nehän vaan haluaa auttaa ja tukea perhettä. Saatiin sitä kautta perhetyö, joka kävi kolme kertaa viikossa auttamassa, aivan ihania ne perhetyöntekijät!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Jos nuorin lapsesi on vasta 5 kk, otat ilman muuta yhteyttä neuvolaan, sillä sinulla voi olla synnytyksen jälkeinen masennus, joka useimmiten on hormonipohjaista ja hoidetaan hieman eri tavalla eli esim. hormonilääkityksellä!
tuota mäkin mietiin,mutta onko joku jolla se on ollut?halluisin vähä kokemuksia jos joku vois kertoo? mulla on hormonit aivan sikinsokin vielä,ainakin menkoista päätellen...pillerit oon ostanu,mutta en oo alottanu.

Ei lapsia oteta masennuksen takia pois! Täällä esim. synnytysmasennuksesta kärsivä voi sairaalahoitoa tarvitessaan ottaa vauvan mukaan osastolle, jossa voi hoitaa lasta voimien mukaan ja henkilökunta hoitaa muuten. Masennuksesta toipumisen ajaksi voi lapsille saada hoitopaikan.

koppurajalka
Miten ihmeessä sitä sais itteensä potkua..viimesen puoli vuotta olo on ollu aika kurja.ei millään jaksa nousta sängystä,ei jaksa lasten kanssa.pakolliset syöttämiset yms.on pakko tehä,vaikka ei jaksais.tulee huudettua/tiuskittua ja itkettyä paljon.ei vaan saa otetta mihinkään.kun ei vaan jaksa eikä kiinnosta.kädetki tuntuu niin niin raskailta nostaa ja pää samaten.en muista koska olisin viimeksi ollut ILOINEN ja ONNELLINEN.kavereita mulla ei ole ollut vuosiin enää kun ei niitä kiinnosta viettää aikaa tälläsen kiljusen herrasväen kanssa =( mulla ei siis ole mitään elämää kodin ulkopuolella.mies on päivisn töissä ja kyllä on kovasti patistanut yksin johki,kauppaan tms.mutta ei vaan huvita.ei vaan jaksa.
oon yrittäny kovasti olla hyvä,ilonen,pirtee äiti,mutta ei vaan saa itestään irti,väsyttää koko ajan.Ulkona en ole lasten kanssa ollut yli 6kk,mies menee töiden jälkeen..minä teen niitä pakollisia tiskauksia/pyykkimisiä yms.

Voiko tää olla jotaki masennusta?voiko masennusta olla jos sitä itte epäilee? mistä te olette saaneet apua vastaavaan? mä en ihan totta jaksa tätä jatkuvaa väsyä ja ajattelua siitä että ois niin kiva ku sais nukkua vaan pois..lapsetki kärsii tästä =(

Kyllä tuo todelliselta uupumiselta kuullostaa, ja masennusta on niin erilaisia.
Itse olen yli vuoden sairastanut masennusta.Kaikki alkoi kun odotin esikoista, joka nyt on reilu 1v. Vieläkään en ole kunnossa, ja lääkkeiden voimin tässä päiväkerrallaan...
kannattaa puhua neuvolassa, tai lekurilla. Siihen saa apua, eikä tarvitse, eikä saa hävetä että on paha olla.

jos haluat enemmän jutella yms.
laita meiliä hennapikkujamsa@gmail.com

ps. ei oo kaverei, muuten mullakaan. :(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja papuliini:
No ei todellakaan ottanut! Ei mun mielestä lastensuojelussa ole mitään pahaa! Nehän vaan haluaa auttaa ja tukea perhettä. Saatiin sitä kautta perhetyö, joka kävi kolme kertaa viikossa auttamassa, aivan ihania ne perhetyöntekijät!

No en mä kyllä halua tänne ketää kotiini =( tulee vaan lisää stressiä kun talo on ylösalasin ja mä en kestä yhtää ylimääräsiä "vieraita"...toki mulle on neuvolasta sanottu että täytys joku kodinhoitaja ottaa...mutta mä en halua,mitä mä sillä teetän ja mun hermot ei kestä jotaki pyörimässä täällä..en tiä tajuaako mitä mä koitan selittää,mutta joo,mä en vaan jaksa niitä "ylimääräsiä" ihmisiä tänne sekasotkuun.

vieras
onko teille muille ollu niin paljo helpompaa soittaa sellaseen ja muuta?
No mun mies soitti sinne terkkariin ja sanoi, että vaimo on masentunut, en itse uskaltanut... Tuli mun mukaankin sinne käynnille.
Ompa sulla ihana mies! mun oma ei ees varmaan tajua mikä mulla on =( empä kyl itekkää tajua..

papuliini

No en mä kyllä halua tänne ketää kotiini =( tulee vaan lisää stressiä kun talo on ylösalasin ja mä en kestä yhtää ylimääräsiä "vieraita"...toki mulle on neuvolasta sanottu että täytys joku kodinhoitaja ottaa...mutta mä en halua,mitä mä sillä teetän ja mun hermot ei kestä jotaki pyörimässä täällä..en tiä tajuaako mitä mä koitan selittää,mutta joo,mä en vaan jaksa niitä "ylimääräsiä" ihmisiä tänne sekasotkuun.
Joo, mäkin ajattelin, että en mä ketään meille halua ja puunasin koko talon ennen kun ne tuli ekan kerran. Mutta niiden tarkoitus ei olekaan tehdä mitään tarkastusta vaan auttaa arjessa selviytymisessä. Voitte vaikka siivota, laittaa ruokaa, viikata pyykkejä yhdessä tai vaikka mennä lasten kanssa puistoon juttelemaan. Tai perhetyöntekijä voi pitää lapsille seuraa sen aikaa, kun laitat ruokaa. Meillä nykyään aika paljon jutellaan, kun nykyään jaksan jo huolehtia kodista.

Yhteistyössä