KERTOKAA VINKKEJÄ POHJOIS SUOMEN MATKAILUUN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maija

Vieras
Jos lasten kanssa matkustaa pohjoissuomessa, niin mihin kannattais mennä? Rovaniemeltä ylöspäin johki suuntaan, ja olis kiva puikata siitä Norjan puolelle.. mutta mitä nähtävää ja missä nukkua (ei mitään mökkimajotuksia, vaan hotellia mielummin)...
Lapset jo aika isoja, että pystyy matkaamaan kyl tunteja putkeen jos on tarvis..

kokeilla sitä Luoston ametistikylpylää. Jos menette Norjaan, niin kiertäkää vaikka sieltä Ivalo-Inari osastolta Norjaan (siellä
Inari-Ivalo-seudulla suosittelen Siidaa) ja ajakaa Norjan rannikkoa Tromssaan ja sieltä käsivartta ja rajaa pitkin takaisin. Hienoja maisemia, Norjassa pittorekia pikkukyliä.

Mä oon tuo reissun joskus tehnyt, olin itse noin 21 v ja tykkäsin.

:laugh: en kyllä välttämättä suosittelis hotellimajoitusta, vaan jos mökki ei kiinnosta niin b&b-majoitus vois olla parempi. hotellit nimittäin aika pieniä ja ehkä ankeitakin pohjoisessa eikä niitä välttämättä joka paikassa ole.

Ajakaa rovaniemeltä luostolle (onhan siellä se ametistikylpylä, muuten aika köpö paikka ;) )
Sit Ivalon ja Inarin kautta Karigasniemelle. Yöpyä voi kalastajan majatalossa. Teno virtaa vieressä ja voi käydä kokeilemassa siimoja. Sit siitä norjan puolelle, karasjoelta lakselvin kautta altaan. Sieltä joko suoraan kautokeinon kautta suomeen enontekiölle tai sit tosiaan tuonne tromsaan päin. Enontekiöltä voi joko ajaa suoraan rovaniemelle/tornioon tai kiertää ruotsin puolelta vielä mutkan.

Me käytiin viime kesänä Tromssassa ja tykättiin kaikki kovasti. Lapset 6 ja 10. Reitti Rovaniemi (joulupukkikin nähtiin)- Kittilä (poroja ja iskälle kalastusta)- Tromssa ja sieltä takaisin. Haaparannassa olisin halinnut piipahtaa, mutta kuskilla alkoi jo kilometrit painaa...

Yhteistyössä