Kertokaa ny kokemuksia nenähuuntelukannuista? (alotin käytön)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taikajane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Taikajane

Jäsen
06.08.2008
922
0
16
Kyseessä siis sellanen NHS nenähuuhtelukannu, valkonen muovinen tötsä, jolla lasketaan suolavettä nenän kautta poskionteloissa kiertämään ja huuhdellaan siis limakalvoja. Vastaavaa asiaa ajaa myös se joku norsunkärsä (vai mikä se nyt on).

Alotin lääkärin suosituksesta toissapäivänä huuhtelut ja olen kahdesti päivässä tehnyt sitä. Mulla on allergiaa yms ja röntgenissä katottiin että on paksuuntunu limakalvot poskionteloissa, että aiheuttaa painetta kun menee vähänki tukkoseksi. TÄmä oli kyllä tosiaan tiedossa. Nyt kuitenkin tuntuu että jomotus on lisääntyny kannun käytön myötä. Että kipuilua on nyt otsassa ja poskissa ja korvat on tukkosen oloset sen huuhtelun jälkeen. Olen laittanu sitä paketin mukana tullutta suolaa sinne veteen annosteluohjeen mukaisesti.

Eiköhän toi laite sit sovikkaan mulle vai onko jotain totuttelua vasta. Vai mikä mättää? Ei mulla kuiteskaan ole flunssakaan tai nuha nyt mitenkään päällä et olis poskionteloissa oireilua sen takia (ainakaan mielestäni)?

Oisko jollai kokemuksia asiasta?

Meillä nenäkannu ja koko viime kesä meni ilman allergialääkkeitä, ku huuhtelin säännöllisesti. Eli miulla ainakin auttoi. Ja monta flunssaa saanut lyhyemmäks tai ei oo alkanu ollenkaan, ku oon huuhdellu usein. MOnesti heti ku tulee ekoja flunssan oireita, ni oon huuhdellu, eikä flunssa oo alkanutkaan. Voi olla, et siulla se vaatii enemmän totuutelua, kun kerta ongelmia on limakalvoilla. En tiedä, mut arvelisin niin. Mutta tietty jos pahenee vielä vaan, ni lääkäriin vaan.

Mulla on sellainen sarvikuonokannu. Pari kertaa olen käyttänyt. Vaikka kuinka koitan ohjeiden mukaan huuhtoa, en montaakaan kertaa ole onnistuneesti saanut huuhdeltua. Röörien kuivaksi saaminen on sitten myös haastavaa... Eli jos tonne limakalvoille jää kosteutta niin se saattaa aiheuttaa kipuilua. Mulla yhden kerran jälkeen iski kova korvasärky. Että kannattaa koittaa saada niistettyä röörit mahdollisimman kuiviksi.

Minusta tuon kannun käyttö on niin ahistavaa. Ei ole ollenkaan mukava tunne kun se vesi liruttelee ontelosta toiseen. :snotty:
Voihan tietty olla et mulle on tulossa joku flunssa just samaan aikaan. Paska kun pitää mennä vielä illalla töihin.
Täytyy vaan toivoo et se poskiontelon tulehdus ei iskis kun se on sitten niin kivulias et mistään ei tuu mitään, saati töistä ja en oikein voi olla menemättäkään.

Mä olen ollut tyytyväinen sarvikuonon käyttäjä jo varmaan pari vuotta. Mulla ainakin on vienyt mennessään poskiontelontulehduksenkin.

Kai niistät huuhtelun jälkeen kunnolla ontelot tyhjäksi?

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Mulla on sellainen sarvikuonokannu. Pari kertaa olen käyttänyt. Vaikka kuinka koitan ohjeiden mukaan huuhtoa, en montaakaan kertaa ole onnistuneesti saanut huuhdeltua. Röörien kuivaksi saaminen on sitten myös haastavaa... Eli jos tonne limakalvoille jää kosteutta niin se saattaa aiheuttaa kipuilua. Mulla yhden kerran jälkeen iski kova korvasärky. Että kannattaa koittaa saada niistettyä röörit mahdollisimman kuiviksi.

Toi kosteuden jääminen kuulostikin siltä et oiskohan se ongelmana. Miten sitten tyhjennätte veden, niístämälläkö vaan vai?

Mulla jättää jotenkin nieluun epämiellyttävän tunteen, siis vaikka pää on oikeassa asennossa ja vesi tulee oikein ulos. Huuhtelun jälkeen on samalainen olo, kun olis kiskassut uimahallissa vettä nenäänsä, en tiedä onko se ihan normaalia :xmas: Mutta ekalla kerralla kun käytin, niin mulla tuli pää kipeäksi. Sama vika kuin ap:lla siis, miksi aloin käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Taikajane:
Minusta tuon kannun käyttö on niin ahistavaa. Ei ole ollenkaan mukava tunne kun se vesi liruttelee ontelosta toiseen. :snotty:
Voihan tietty olla et mulle on tulossa joku flunssa just samaan aikaan. Paska kun pitää mennä vielä illalla töihin.
Täytyy vaan toivoo et se poskiontelon tulehdus ei iskis kun se on sitten niin kivulias et mistään ei tuu mitään, saati töistä ja en oikein voi olla menemättäkään.

Jos sen tekee oikein, niin ei sitä veden valumista kuulu edes tuntea. Aluksi sen tuntee, kun vesi alkaa kiertämään, mutta kun tulee jo vanana, niin ei sitä kuulu edes tuntea.

:wave: Mulla pelkästään positiivista sanottavaa. Onhan sulla tarpeeksi lämmintä vettä? Samon kannattaa niistää ja niiskuttaajälkeenpäin niin kuivaksi kuin mahdollista. Itse olen käyttänyt tuota vain flunssaan ja yleensä vielä ottanut Nasolinia tmv. huuhtelun jälkeen. Ja ihan tavallista suolaa olen käyttänyt huuhteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sen tekee oikein, niin ei sitä veden valumista kuulu edes tuntea. Aluksi sen tuntee, kun vesi alkaa kiertämään, mutta kun tulee jo vanana, niin ei sitä kuulu edes tuntea.

Jos se tuntuu epämiellyttävältä siksi, että limakalvot on niin turvonneet? Mulla on ainakin nenä niin tukossa toiselta puolelta, että pakostikin tuntuu jotain :/

No se nyt on suhteellista että "tuntuuko" se kun vesi kiertäää. Ei se nyt satu eikä sellasta on vaan epämielyttävää. Miten sitä sit voi käyttää väärin? Olen tarkka siitä et ei esim vesi tule liian kovalla paineella, koska se tuntuu vielä enemmän epämielyttävältä.

Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Mulla jättää jotenkin nieluun epämiellyttävän tunteen, siis vaikka pää on oikeassa asennossa ja vesi tulee oikein ulos. Huuhtelun jälkeen on samalainen olo, kun olis kiskassut uimahallissa vettä nenäänsä, en tiedä onko se ihan normaalia :xmas: Mutta ekalla kerralla kun käytin, niin mulla tuli pää kipeäksi. Sama vika kuin ap:lla siis, miksi aloin käyttää.

Jos tulee tuollainen olo, niin vesi on väärän lämpöistä tai suolaa on liikaa tai liian vähän. Nesteen oikea koostumus ja lämpötila pitäis olla sama kuin fysiologisen liuoksen (solunesteet yms.), silloin ei kirvele.

Alkuperäinen kirjoittaja sokeritoppa:
Jos tulee tuollainen olo, niin vesi on väärän lämpöistä tai suolaa on liikaa tai liian vähän. Nesteen oikea koostumus ja lämpötila pitäis olla sama kuin fysiologisen liuoksen (solunesteet yms.), silloin ei kirvele.

Suolaa laitan tasamitallisen sillä mitalla, mikä oli mukana pakkauksessa. Lämpötilan oon koittanut vaan kädellä, että on ollut kädenlämpöistä. Ehkä mun kädet on väärän lämpöiset :D

Alkuperäinen kirjoittaja sokeritoppa:

Suolaa laitan tasamitallisen sillä mitalla, mikä oli mukana pakkauksessa. Lämpötilan oon koittanut vaan kädellä, että on ollut kädenlämpöistä. Ehkä mun kädet on väärän lämpöiset :D

Sama täällä laitan ohjeen mukaan sen suolan. Täytyy varmaan sit mitata se vesi ensin toiseen astaan vielä, kun ohjeessa kyllä sanotaan et sen kannun vetosuus on puoli litraa vaan ei siinä ole merkkiä et mihin kohtaan vedenpinnan ollessa se puoli litraa. Saatto olla sit aavistuksen viileempää se vesikin ku käsi. |O Voi hitto kun on hankalaa taas. Ihan niinku tää olotila ei olis muuten riittävän rasittava, niin läträile tässä nyt vielä ton perkuleen kannun kanssa...

No se nyt on suhteellista että "tuntuuko" se kun vesi kiertäää. Ei se nyt satu eikä sellasta on vaan epämielyttävää. Miten sitä sit voi käyttää väärin? Olen tarkka siitä et ei esim vesi tule liian kovalla paineella, koska se tuntuu vielä enemmän epämielyttävältä.

Mulla siis se tunne ainakin on vaan sellainen, että mulla nyt on se kannu siinä sieraimessa kiinni, mutta en yhtään tunne, että kannusta tulisi mitään vettä, mut se vesi vaan tulee toisesta sieraimesta ulos. Pään pitää olla oikeassa kaltevuudessa ja vedes sopivan lämpöistä. Itse olen todennut, että ennemmin vesi haaleaa kuin kuumaa.

Jos se tuntuu epämiellyttävältä siksi, että limakalvot on niin turvonneet? Mulla on ainakin nenä niin tukossa toiselta puolelta, että pakostikin tuntuu jotain :/

Mulla tulee välillä aluksi ihan vaan pikkutippoina se vesi ulos, kun on nenä niin tukossa, eikä silti tunnu miltään.

Mulla tulee välillä aluksi ihan vaan pikkutippoina se vesi ulos, kun on nenä niin tukossa, eikä silti tunnu miltään.

Kannattaakohan sitten tuota suolaa laittaa enemmän vai vähemmän? :| Mulla on sellainen sarvikuonokannu, ja sen mitalla oon laittanut suolan. Pitäiskö se vesikin sitten mitata lämpömittarilla, kun omalla kädellä ei taida tulla oikeaa lämpötilaa, kun se kerran tuntuu? :/

Kannattaakohan sitten tuota suolaa laittaa enemmän vai vähemmän? :| Mulla on sellainen sarvikuonokannu, ja sen mitalla oon laittanut suolan. Pitäiskö se vesikin sitten mitata lämpömittarilla, kun omalla kädellä ei taida tulla oikeaa lämpötilaa, kun se kerran tuntuu? :/

Mulla myös se sarvikuono ja mä pistän ainakin ihan sen mitallisen, saattaa olla vähän vajaa mitallinen, mutta melkein täysi. Ja tosiaan ennemmin vesi vähän kylmempää kuin kuumaa.

Ootteko ihan varmoja, että se vesi kiertää poskionteloissa? Jos näin on, voisko joku kertoa, miksi poskiontelot pitää punkteerata eli puhko läpi luun, että saadaan neste kiertämään ontelossa. ja toiseen sama homma? Vai keirtäskö se kuitenkin vaan nenässä?

Alkuperäinen kirjoittaja sata kertaa sinuiitti:
Ootteko ihan varmoja, että se vesi kiertää poskionteloissa? Jos näin on, voisko joku kertoa, miksi poskiontelot pitää punkteerata eli puhko läpi luun, että saadaan neste kiertämään ontelossa. ja toiseen sama homma? Vai keirtäskö se kuitenkin vaan nenässä?

Nenässä ja nenäonteloissa se vesi kiertääkin, mutta näin saadaan ne nenäontelot tyhjentymään siitä kaikesta ylimääräisesti, joka niitä poskiontelontulehduksia aiheuttaa. Tai jotain sinne päin :)

Pitäisikö sen rään tulla norona ulos tai riittääkö että vesi kulkee sieraimerta toiseen? Mulla vesi tuli tiputellen. Aluksi yritin "hengittää" nenän kautta samalla, mut sitten sitä vettä tuli suusta ulos. Pitäisikö nenän käytävien olla avonaisia sarvikuonon käytön jälkeen?

Yhteistyössä