Kertokaa ny hemmetti!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miltski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miltski

Aktiivinen jäsen
16.04.2006
3 413
0
36
Mitä mä saan enää syödä, kun lääkäri kielsi multa nämä ruoka-aineet:

Kaikki maitotuotteet
Kahvi
Tee
Colajuomat
kaikki vihreät kasvikset, ja muutkin oksalaattia sisältävät.
Liha
Suklaa
Pähkinät
Alkoholi

Olikohan tuossa nyt kaikki... Mut siis mitä helkkaria mulle jää? Peruna, riisi, pasta. Viljatuotteet, jos ei niis oo yhtään kalsiumia. |O:kieh:

Oho, mitkä rajoitukset. Toivottavasti hän myös antoi lähetteen ravitsemusneuvojalle, jonka kanssa voit käydä ruokavaliota läpi.

Saatko syödä kalaa tai kananmunia? Tofusta voit tietysti tehdä vaikka mitä, esim. makarolaatikkoa, johon nesteeksi lihalientä (vai onko sekin kielletty).

Kalaa ja kanaa? Sit vaan kasviksien kanssa wokkeja kanasta, kalaa paistettuna, pastaa, mihin teet jostain kalasta kastikkeen... Kiusausta (kana, jansson, lohi...)

Oho, mitkä rajoitukset. Toivottavasti hän myös antoi lähetteen ravitsemusneuvojalle, jonka kanssa voit käydä ruokavaliota läpi.

Saatko syödä kalaa tai kananmunia? Tofusta voit tietysti tehdä vaikka mitä, esim. makarolaatikkoa, johon nesteeksi lihalientä (vai onko sekin kielletty).

Kalaa saan syödä, kananmunista en tiiä. Lihassa se proteiini on pahasta. Näissä joissakin pienet määrät on sallittuja, mutta tarkemmat tiedot saan sitten, kun kaikki veri/virtsatestit on tehty. Pyydän kyllä lähetettä ravitsemusterapeutille, loppuu kyllä oma mielikuvitus tässä. Ja sitten tulee suuri riski saada osteoporoosi, kun ei ollenkaan kalkkia saa saada mistään. Ja muut vitamiinit myös. No varmaan suuren avun saan, jahka pääsen sille ravitsemusterapeutille.

[QUOTE="vieras";23624392 begin_of_the_skype_highlighting**************23624392******end_of_the_skype_highlighting]Minkä takia tuollaiset rajoitukset?[/QUOTE]

Mulla on hyperkalsiuria, joka johtuu asidoosista, joka taasen on luultavasti tulosta Ehlers-Danlosin syndroomasta. Ihan House-tavaraa koko akka! :laugh:

Viimeksi muokattu:
Ravitsemusterapeutti auttaa varmasti, mutta jäähän tohon vaikka mitä. Kasviksia on paljon muitakin kuin vihreitä. Niistä saa salaattia, lämpimiä lisukkeita jne. Onko pavut tai linssit kielletty, jos kerran proteiini on pahasta?

Kookosmaidosta tulee hyviä kastikkeita ja se antaa kivasti makua vaikka erilaisille sosekeitoille. Pastaan tekisin erilaisia oliiviöljypohjaisia kastikkeita. Ja tomaattia tietty, jos se ei ole kielletty.

Ja juureksista saa aikaiseksi vaikka mitä hyvää. Uunijuurekset on herkkua ihan sellaisenaan.

Mä en oikein vielä tiedä mitkä kasvikset on kiellettyjä, kaikki oksalaattia sisältävät. Onko kookosmaidossa lisättyä kalsiumia? Kun nimenomaan se on kokonaan kielletty. Saan tosiaan tarkemman listan sitten, kun on ensin pahemmat sairaudet suljettu pois, ja varmistuttu diagnoosista.

Valitettavasti en osaa oikein auttaa, mutta tartuin tuohon asidoosi- sanaan. Oletko yritättänyt syödä mahdollisimman hyvin emäksisiä ruokia, jotta haappamuus tasoittuisi? Onko sinulla kaliumkarbonaattilääkitys päällä?

Ei ole lääkitystä vielä. Mutta katsoin itsekkin tuota samaa netistä, että mahdollisimman emäksistä pitäisi varmaan syödä. Lääkäri ei tästä sanonut mitään.

Joo, ei ne paljon siitä puhu. Mullekin vaan tuputettiin tota karbonaattilääkitystä niin, että söin sitä parhaimmillaan 10 kpl/päivä. Nyt oon noudatanu tota ruokavaliota noin puoli vuotta ja arvot on parantunut tosi paljon. Joten eikun sitruunaa vaan vedeen sekaan ja juomaan! :)

[QUOTE="bleecker";23624577]Joo, ei ne paljon siitä puhu. Mullekin vaan tuputettiin tota karbonaattilääkitystä niin, että söin sitä parhaimmillaan 10 kpl/päivä. Nyt oon noudatanu tota ruokavaliota noin puoli vuotta ja arvot on parantunut tosi paljon. Joten eikun sitruunaa vaan vedeen sekaan ja juomaan! :)[/QUOTE]

Onneks oon suuri sitruunan ystävä! :) Ja ei tuosta ainakaan haittaa ole. Kokeilun arvoinen juttu!

[QUOTE="bleecker";23624577]Joo, ei ne paljon siitä puhu. Mullekin vaan tuputettiin tota karbonaattilääkitystä niin, että söin sitä parhaimmillaan 10 kpl/päivä. Nyt oon noudatanu tota ruokavaliota noin puoli vuotta ja arvot on parantunut tosi paljon. Joten eikun sitruunaa vaan vedeen sekaan ja juomaan! :)[/QUOTE]

Eikös sitruuna ole hapanta, eikä emäksistä.

Siis sinulle tulee proteiinirajoitus? Vai vaan jotain hivenaineita?
Jos kyse kaliumista ja proteiineista, niin hae eri kasvisten tietoja Finexin sivuilta, kunnes olet käynyt ravintoterapeutilla. Lihaan ja kanaan / kalaan saattaa tulla päivän proteiinirajoitus, eli montako grammaa saat syödä, kunhan ehtivät sen määrittää.

Siis sinulle tulee proteiinirajoitus? Vai vaan jotain hivenaineita?
Jos kyse kaliumista ja proteiineista, niin hae eri kasvisten tietoja Finexin sivuilta, kunnes olet käynyt ravintoterapeutilla. Lihaan ja kanaan / kalaan saattaa tulla päivän proteiinirajoitus, eli montako grammaa saat syödä, kunhan ehtivät sen määrittää.

Lihan proteiineja ei saa saada, ja sitten kasviksista oksalaatteja. Noihin tosiaan tulee joku päiväraja.