kertokaa mulle nyt tarkalleen että mitä tarkoittaa kun ottaa uros koiran sijoitukseen ....ja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koira

Vieras
sen omistaja kokeilis 5 astutusta... niin.. kumpi kannataa otaa narttu vai uros?ja minkälaista se yleensä on otaa sijoitus koira?kuinka paljon omistaja puuttuu asioihin?tietysti tapauskohtaista mut yleensä...kiitos.

No mun mielestä uros sijoituskoirana on parempi ku narttu, nartuilla yleensä on se, että kasvattaja teettää 1-2 pentuetta, joka on aina pitkä projekti. Uroksen kohdalla nuo astutukset on lyhyempi ja helpompi projekti. On tosi paljon kasvattajakohtaista miten paljon hän puuttuu asioihin. Kannattaa sopia kaikki mahdollinen kirjallisesti mahd tarkasti, esim se, millainen vakuutus koiralle otetaan (yleensä sijoituskoiralla pitää olla vakuutus),kuka hoitaa mitkäkin kustannukset kuten rokotukset, näyttelyt, lonkkakuvaukset tms tutkimukset jne. Myös se, onko kasvattajalla oikeus ilmoittaa koiraa näyttelyyn omin päin vai sovitteko aina yhdessä minne koiraa viedään jne.

Mulla on ollu 3 narttukoiraa sijoituksessa ja meillä pelitti ihan ok kyseisen kasvattajan kanssa. Mutta ihmisiä on moneksi, ota siis riittävän hyvin selvää kaikista asioista.

Uroksen sijoitus ja 5 astutusta tarkoittaa että kasvattaja saa käyttää urosta jalostukseen 5:delle pentueelle eli kun narttu tulee juoksuun niin narttu yleensä tuodaan uroksen luo 3 kertaa astutukseen ja niihin aina jätetään väli päivä. Kysy kasvattajalta että onko tarkoitus että nartut tulevat uroksen luo vai hakeeko hän uroksen itselleen viikoksi sli siksi aikaa kun astuttaa nartun.

Yhteistyössä