Kertokaa mulle mitä on vapaa kasvatus?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Tuolla: http://pedaogiikanaakkoset.blogspot.com/2007/07/kasvatusyhteis.html
Kyllä mä ton tiesin :D
Tarkotin lähinnä mitä se vapaa kasvatus tarkottaa puhekielessä. Kun en ole tuntenut yhtään ihmistä jota ois ton määritelmän mukaan kasvatettu. Ja silti aina puhutaan vapaasta kasvatuksesta.
Mä luulen että mun vanhempien ikäpolvi tarkottaa vapaalla kasvatuksella kasvatusta missä lasta ei piiskata henkihieveriin virheistä, kuten heidän lapsuudessa oli tapana.

vieras
Ehkäpä silloin säikähdettiin niin paljon sitä että lapsia ei saa enää fyysisesti kurittaa niin unohdettiin sitten samalla se kurinpito kokonaan. Minusta nykyään vapaa kasvatus on muuttunut curling-kasvatukseksi, helpompi termi ymmärtää ja siis tarkoittaa nimenomaan niitä vanhempia jotka poistavat kaikki harmitusta aiheuttavat asiat lapsen tieltä eli eivät uskalla kieltää mitään ettei lapsi joudu pettymään. Kurinpito siis unohdettu täysin, yritetään vaan miellyttää lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkäpä silloin säikähdettiin niin paljon sitä että lapsia ei saa enää fyysisesti kurittaa niin unohdettiin sitten samalla se kurinpito kokonaan. Minusta nykyään vapaa kasvatus on muuttunut curling-kasvatukseksi, helpompi termi ymmärtää ja siis tarkoittaa nimenomaan niitä vanhempia jotka poistavat kaikki harmitusta aiheuttavat asiat lapsen tieltä eli eivät uskalla kieltää mitään ettei lapsi joudu pettymään. Kurinpito siis unohdettu täysin, yritetään vaan miellyttää lasta.
Mutta mä muistan omasta lapsuudestani että sitä kuria oli. Myös naapurin mukuloilla. Vaikka ei selkäsaunoja kuritusmuotona käytetty. Luunapit ja tukkapöllkyt kuului kasvatukseen. Ja meillä se uhkailurisukin oli eteisessä esillä. Kieltoja ja sääntöjä riitti.

Yhteistyössä