KERTOKAA MULLE MIKSI HOIKKIA SAA NÄLVIÄ JULKISESTI???

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 22:23 koivunkäpy kirjoitti:
ala sää huomautella takasin, tyyliin: sä oot vastaavasti tainna lihoo sit viime näkemän?? mite on mahollista??


Ja joo, tiedän, tuo ton tavattoman ÄRSYTTÄVÄÄ \|O tai miks sä et liho? Syötkö sä varmasti tarpeeks? ethän käy oksentamassa syönnin jälkeen?? jnejnejne... :headwall:
Mä en ole edes mikään superhoikka (alipainoinen) mutta silti nuo kysymykset on tuttuja. Etenkin raskausaikana, kun kiloja oli loppupuolella tullut vain kahdeksan niin sehän oli tietysti nälkiintymisen merkki..

Usein toteankin, että kun syö sen verran mitä kuluttaa, paino ei nouse ja suosittelen ihmisille tavallista kotiruokaa ja liikuntaa :D
 
ihmettelen samaa
Kouluaikana ollessa ni 178/50-55 sain kuulla olevani alipainoinen ja jopa kaverit kysyivät multa et onko mulla anoreksia. Söin kuitenkin hirveesti ja koko ajan, joten se siitä anoreksiasta. Enkä ees käyny oksentamassa syönnin jälkeen, ei tullu mieleenkään.

Nyt tohon vatsan seutuun on kertyny hieman löysää synnytyksen jälkeen. En tosin edelleenkään väitä olevani ylipainoinen (178/60). Siitä kun olen maininnut ääneen, ni vastauksena on tullut et "alkaa sullakin tulla naisellisia muotoja" (näin sanoi äitini) tai kaverini suusta et "kyllä suhun saa tullakin".
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 13:51 Kotilehmä kirjoitti:
Jos minä olen joskus hoikka niin minua saa nälviä ihan rauhassa vaikka miksikä laudaksi. Taitaa olla useimmat lihavat sitä mieltä että hoikaksi, laudaksi tai vaikka luudanvarreksi haukkuminen ei kuitenkaan ole haukku, koska laihuus on yhteiskunnassamme arvostettua. Vähän sama juttu kuin joku moittisi että miks ihmeessä sulla on noin sileä iho...tuskin siitä kukaan loukkaantuisi, koska se on tavoiteltavaa. Mutta ainahan se satuttaa jos moititaan asiasta johon ei itse ole tyytyväinen, se on vaan lihavien oletus että kaikki laihat ovat tyytyväisiä laihuuteensa ja heille näin ollen kestää sanoa mitä vaan.
just tätä samaa tarkoitin
 
nälkäkurki
Mun kokemus taas on ihan päinvastainen. Sairastan anoreksiaa ja olen tosi pahasti alipainoinen, mutta oikeastaan kukaan ei ole koskaan kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Ihan rauhassa olen saanut nälkiinnyttää itseni...

Laihuuden huomaaminen saattaa olla välittämistä.

 
Siis kyllä siinä on vissi ero;

Nyt, kun olen normaalipainoinen, kuylee niitä "voi että kun olet hoikka"-kommentteja. Ja ne kai ovat positiivisessa mielessä sanottuja.

Mutta ne nuoruusajan tikuttelut ja laudoittelut olivat muuta.
(pääosin)

Ja ainahan joku huomaa huomauttaa "naisessa pitää olla muotoja".

Se ei ainakaan ole hyväntahtoista, ei.
 

Mä oon kuullut koko teini-iän, ja sen jälkeenkin hirvittelya laihuudesta. En ole koskaan myöskään ymmärtänyt sitä, miksi laihaa saa kauhistella, mutta lihavalle ei kukaan sanoisi päin naamaa.

Onneksi olen aina ollut sen verran täyspäinen, etten oo antanut juttujen liikaa vaivata, nuorelle naiselle ulkonäön arvostelu ei ollut herkkua. Ainakaan kun annetaan ymmärtää, että on jotenkin epäluonnollisen laiha. Aina olen hoikka ollut. Ja olen vieläkin (tosin vatsasta pönäkkä;)). Nykyisinkin kun joskus saan kuulla painostani niin vieläkin tuntuu pahalta, kehut on kyllä kaukana mielestä! Ehkä se on kateutta, mutta tapa jolla se yleensä sanotaan on alentava.

Kiitos kun otit puheeksi :flower: !
 
JONSERED Karhunkantaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 16:58 minä kirjoitti:
no ei kai toi ole mitään nälvimistä, jos mulle sanois joku että oletpa laihtunut kovasti niin en kyllä loukkaantuis.
Jos sattuisi, että olet juuri työllä ja tuskalla saanut painosi nousemaan 58 kg:n ja sitten se ottaa ja laskee 54 kg:n ja ihmiset voivottelevat, ei se oikein kivaa ole... (pituutta siis 172 cm ja lääkitys laskenut painoa) :ashamed:

Opetapa siinä tyttärillesi, että jokaisella on oikeus olla omansa kokoinen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 22:38 NuoriAikuinen kirjoitti:
Mun mielestä toisen painoon puuttuminen noin ylipäätään on tosi tökeröä, oli sitä sitten liikaa, liian vähän tai sopivasti.. kettuako se muille kuuluu? Mun mielestä kommentit toisen ulkonäöstä voisi jättää sanomatta siinä vaiheessa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa..

Takana on varmasti kateus tai sitten yksinkertaisesti täysi ajattelemattomuus.. ehkä ihmiset oikeasti kokee sen jotenkin niin että toiset eivät ota loukkauksena jos heitä laihoiksi sanotaan, se kun nyt on ollut mediassa yms "muodikasta" ja suosittavaa viime vuosina toisin kuin ylipaino, jota nyt on kammottu jo iät ja ajat.

No mene ja tiedä noiden aivoituksia. Noita huomauttilijoita tulee aina olemaan, vaikkei se oikein olekaan... Pääset itse siis paljon helpommalla kun parhaasi mukaan koetat jättää toisten huomiot omaan arvoonsa, vaikkei se helppoa olekaan.

:hug:

(niin minä siis itse olen ylipainoinen)
tätä peesailee toinen ylipainoinen =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 16:58 minä kirjoitti:
no ei kai toi ole mitään nälvimistä, jos mulle sanois joku että oletpa laihtunut kovasti niin en kyllä loukkaantuis.
Mutta kun samalla kauhistellaan miten sairaalta ja kuihtuneelta näytät,niin se ei ole enää kovin kivaa.

Kaikki hyvällä tarkoitetut kommentit, tai ihan vaan "Oletpa laihtunut kovasti" Otan kyllä ihan hyvillä mielin ja iloisena vastaa.:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 14:30 merenneitonen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 14:27 Pinki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 14:20 merenneitonen kirjoitti:
Ylipainoisille tulee parempi mieli, kunpääsevät arvostelemaan hoikkia... ;)
älä yleistä :snotty:
Kunhan provoan... ;)
jooh, huomasin et jäi ;) -hymiö pois tuosta vastauksestani, höh..

*vikkelät nakkisormet* :D
 

Kovin tuttua. Olen kohta 40 v. kuullut kommentteja laihuudesta ja pienestä koostani muutenkin. Nykyisin BMI jotain 21 - 22, joten olen "lihonut" normaalin mittoihin.
Nykyisessä työpaikassani sain lempinimen "Läski" ihan vaan sen takia, että olen porukan pienin ja syön kuitenkin normaalin lounaan. Täysin huumoria koko juttu, porukassa on monta hyvinkin kookasta leidiä ;-)

Nuorempana tällainen olisi tietenkin satuttanut tosi paljon. Teininä etenkin kaikki laihuuteeni liittyvät kommentit tuntuivat tosi loukkaavilta ja tunsin olevani RUMA - vaikka osa kommenteista saattoi tuolloinkin olla positiivisiakin!
 
Jos mä jonkun hoikan ihmisen olemuksesta jotain kommentoin, niin se on kyllä tarkoitettu kehumiseksi. Kun itse painii kilojen kanssa, niin jos joku huomaa sen 2kg jonka olen saanut pois niin aiai kun tuntuu kivalle. Joten usein ne on varmasti tarkoitettu hyvällä. (ehkä ajattelemattomasti silloin loukkaa tietämättään.:)
 

Yhteistyössä