kertokaa mulle joku miksi...

19.01.2004
377
0
16
lapsia jätetään yksin kotiin ja lähdetään vetämään pää täyteen.
Mulla meni luottamus kun tutustuin pariskuntaan joilla on alle kouluikäinen lapsi.
ihmettelin kyllä miksi lapsi liikkuu yksin ja myöhään kahtena iltana peräkkäin mutta en osannut yhdistää sitä mitenkään mihinkään kun vanhemmat ovat tosi mukavia ihmisiä. iloisia ja normaalin näköisiä.ja aikalailla lapsella on rajatkin asetettu.
Mutta toisena iltana lapsi kantoi tavaraa ulos ja harhaili silmät ristissä väsyneenä pihalla.
kun kysyttiin miksi ei mene nukkumaan niin hän vastasi ettei tarvitse kun ketään ei ole kotona.
siinäkin vaiheessa aattelin että lapsella on vilkas mielikuvitus mutta kotona ei todellakaan ollut ketään.
vanhemmatkin löytyi aivan pelti kiinni lähistöltä.
en kerro kuinka sitten kävikään mutta mulla on paha mieli lapsen puolesta ja ihmettelen miksi ei voi enää kehenkään täysin luottaa :'(
niin suloinen ja ihana lapsikin että hän ei tälläistä kohtelua ansaitse.

Entä "kesäorvot"? Vanhemmat töissä ja alakouluikäiset omin nokkinensa päivät. Ei sekään reilua ole ja se on päivittäistä, koko kesän ajan.

No ohhoh. Jopas on meininkiä, mutta kyllähän tommosta tapahtuu. Vanhemmilla vähän vastuuntunto ja vanhemmuus hukassa, koska tuohan on heitteile jättö. :kieh: Imeisesti joihinkin toimiin ruvettiin ja hyvä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:
Entä "kesäorvot"? Vanhemmat töissä ja alakouluikäiset omin nokkinensa päivät. Ei sekään reilua ole ja se on päivittäistä, koko kesän ajan.

Mut mihin saa kesällä hoitoon lapsen/lapset,ku päiväkotiinkaan ei oteta?? Meillä on hoitajasta puute jo silloin,ku pitäs lääkäriin tms. päästä,ku mies töissä..

Sussiunaa, että on vastuutonta touhua. Onhan toi jo ilmoituksen paikka. Jospa se ravistelee. Toivottavasti. Varmaan laajempi ongelma on tosiaan nää "kesäorvot"... Meillä molemmilla niin pitkät lomat, ettei tätä ongelmaa onneksi ole. Koko kesä vapaata siis...

mihis ne lapset pitäis laittaa kun töissäkin on käytävä? jotain kerhoja oli varmaan mun lapsuudessa mut kyllä me ihan kotona oltiin eikä siitä ainakaan huonoja muistoja jäänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mut mihin saa kesällä hoitoon lapsen/lapset,ku päiväkotiinkaan ei oteta?? Meillä on hoitajasta puute jo silloin,ku pitäs lääkäriin tms. päästä,ku mies töissä..

Ei se olekaan oikein! En syyllistä vanhempia, ymmärrän tilanteen, mutta en hyväksy sitä, että kunnat "säästävät" lasten kustannuksella. Kaikille ei yksin olemin sovi, toiset nauttivat siitä.

Kesäorvoillakin varmaan on vanhemmat puhelimen päässä, kavereita ja ehkä naapureiltakin saa apua.
itse olen ollut kotona 7v asti yksin.
Reilua ei se ole, sitä en kiellä.
mutta Viikonloppu yönä ilman turvallista aikuista alle kouluikäisellä on jopa vaarallista olla yksin ja kun näin sen väsymyksen ja pelon lapsen silmistä
:'( :'( :'(
en voi vain käsittää miksi. lapsi oli siis yksin koko viikonlopun kun tätä asiaa selvittelin. hävettää etten heti tajunnut mutta luotin niin lapsen vanhempiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:

Kesäorvoillakin varmaan on vanhemmat puhelimen päässä, kavereita ja ehkä naapureiltakin saa apua.
itse olen ollut kotona 7v asti yksin.
Reilua ei se ole, sitä en kiellä.
mutta Viikonloppu yönä ilman turvallista aikuista alle kouluikäisellä on jopa vaarallista olla yksin ja kun näin sen väsymyksen ja pelon lapsen silmistä
:'( :'( :'(
en voi vain käsittää miksi. lapsi oli siis yksin koko viikonlopun kun tätä asiaa selvittelin. hävettää etten heti tajunnut mutta luotin niin lapsen vanhempiin.

Poimi lapsi seuraavalla kerralla vaikka sohvallesi nukkumaan, jos seuraavaa kertaa tulee.

Mutta moni ajattelee, että on itsekin ollut pienenä yksin ja ainahan niin ollut, hyvin voi omankin lapsen yksin jättää. Ehkä. En tiedä enkä ymmärrä.

Yhteistyössä