Kertokaa mulle hyvät vanhemmat

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Miksi teidän lapsilla ei saa olla mitään sanomista siihen miltä he näyttävät?
Tarkotan nyt sen ikäisiä lapsia, jotka osaavat jo itse sanoa millaisia vaatteita haluavat käyttää. Tai millainen tukka heillä on. Perinteisestihän vanhemmat päättävät, että pojalla on lyhyt tukka ja paidassa koreilee poikamainen printti. Entäs jos poika sanookin että haluaa pidemmät hiukset tai kukkakoristeisen paidan?
Sama pätee tyttöihin. Ostatteko tytöille prinsessamekkoja, vaikka lapsi viihtyisi poikamaisemmissa asuissa? Jatkuuko sama vielä teini-iässä? Päättääkö vanhemmat miltä teini saa näyttää?

Saako tähän vastata, vaikka lapset päättää itse mitä pukevat ?

Meillä olen ehdoton siinä, että juhliin laitetaan juhlavaatteet (siis rippijuhlat häät hautajaiset jne. )
mutta esim. koulun joulujuhla on meillä asu vapaa, kunhan ne on siistit ja sopii tilanteeseen.

Vanhin ja nuorin ovat tosi tuntoherkkiä iholtaan, enkä voisi kuvitellakaan että pakottaisin yllämainittuija lukuunottamatta heidät vaatteisiin jotka tuntuu pahalta päällä. (ja juhlavaatteissakin toki saavat vaikuttaa materiaaliin jne)

Just annoin periks 3v tytölle ja sai ostaa pinkit lenkkarit, vaikka itse olisin valinnut sille Kangaroosin ihanat valkoset tennarit. Tukan mallin päätän minä toistaiseksi molemmille lapsille. Tytöllä on polkkatukka siitä syystä, että pitkänä tukka on luiru mateennahka. Poika on pian 8v ja nyt vasta on alkanut laittamaan vastaan joillekin ehdottamilleni vaatteille. Tyttö taas vaikuttaa olevan hieman eri maata, hänellä on jo mieltymyksensä.

Ja saako vastata, jos lapset on vielä sen verran pieniä etteivät itse ole juuri ilmaisseet miten haluavat pukeutua?

Olen sitä mieltä, että lapsi saa vaikuttaa ulkonäköönsä tiettyyn pisteeseen asti. Voin antaa kaksi vaihtoehtoa vaikka paidasta sen jälkeen, kun olen kuunnellut millaisista vaatteista lapsi pitää. Hiuksia ei pojalta leikata lyhyiksi jos hän ne pitkinä haluaa pitää ja tyttö vastaavasti pitäköön lyhyttä (mutta ei siiliä kuitenkaan) jos niin tahtoo.

Sitä en osaa sanoa, missä iässä noin alkaa olla kun oma poika on kolmen eikä välitä mitä päällä on ja tyttö alle vuoden.

Juhlapukeutumisen päätän kyllä minä sitten aika pitkälle tulevaisuuteen. Juhliin pukeudutaan niiden vaatimalla tavalla, mutta se ei tarkoita että juhlavaate on sellainen jossa joutuu pönöttämään ja on inhottava olla. Näen sitten enemmän vaivaa että löydän vaatteen joka on juhlava ja mukava päällä.

Meidän poika kasvattaa parhaillaan pitkiä hiuksia. Parturiin pääsee kun itse sitä haluaa, mutta pakko ei ole. Vaatteet katsotaan yhdessä. Itse lähinnä hintaa pidän silmällä ja hiukan annan neuvoja (ei vuorellisia pitkiähousuja kesähelteille yms.) mutta muuten saa itse valita.

Mielestäni lapsi saa sanoa sanansa näihin asioihin, mutta oma mielipiteeni painaa vaa'assa enemän siinä tilanteessa, että lapsi näyttäisi esim. erittäin epäsiistille. Hinta vaatteissa eniten merkitsee, mutta rehellisesti en vaaleanpunaista kukkapaitaa pojalle ostaisi, se vaan ei mielestäni sovi. Siinä mielessä tytöillä ja pojilla on eroa, että antaisin tytön pukeutua poikamaisemmin, mutten pojan kovin tyttömäisesti.

Hiusten pituudessa lähinnä vaikuttaa se, miltä näyttävät, missä kunnossa ovat yms, haluan pitää hiukset melko helposti hoidettavina, kunnes lapsi on niin iso, että kykenee niitä itse hoitamaan.

Teinien pukeutuiseen vaikutan sen verran, etten kustanna liian paljastavia yms vaatteita. En näe niille tarvetta, lapsi saa itse säästää ja maksaa jos hutsulle haluaa näyttää.

Mä olen hirveä natsi muutenkin vanhempana, mutta siis kun mä laitan rahojani niihin vaatteisiin, niin kyllä mä saan päättää millaisia vaatteita mä rahoillani ostan. Toki lasten toiveita huomioidaan sen verran, ettei tarvitse ihan oman maun vastaisissa vaatteissa kulkia, mutta tähän asti aika hyvin on kelvannut vaatteet mitä olen ostanut.

Tyttö on muuten tarkka vaatteistaan. Jo hänen ollessaan 2-vuotias tarhantädit kertoivat, ettei suostu varavaatteita vaihtamaan, jos ei sävyt käy yksiin :D.

Yhteistyössä