Kertokaa, miksi mikään paistinpannu ei kestä hyvänä?

Olen ostanut monet paistinpannut parin vuoden sisällä ja en mitään halpoja Tokmannin pannuja vaan ihan kunnon teflon-pannuja. Kuitenkin saan kaikki pannut pilalle, paistopinnan naarmuille ja rispaantumaan niin että musta kuori lähtee pannusta. Käytän vain puisia paistinlastoja joita olen ainakin kuvitellut pannujen kestävän mutta ei. Voiko olla syynä se, että paistan kaikki liian kuumassa lämpötilassa pannulla, siis voiko liika kuumuus pilata pannun? Tää on ainut seikka mikä tulee mieleen kun taas meni hyvä pannu piloille alle puolen vuoden käytön jlk. Itse en nimittäin osaa käyttää muuta lämpötilaa kuin kutosta, paistan pannulla sitten ihan mitä vaan.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Olen ostanut monet paistinpannut parin vuoden sisällä ja en mitään halpoja Tokmannin pannuja vaan ihan kunnon teflon-pannuja. Kuitenkin saan kaikki pannut pilalle, paistopinnan naarmuille ja rispaantumaan niin että musta kuori lähtee pannusta. Käytän vain puisia paistinlastoja joita olen ainakin kuvitellut pannujen kestävän mutta ei. Voiko olla syynä se, että paistan kaikki liian kuumassa lämpötilassa pannulla, siis voiko liika kuumuus pilata pannun? Tää on ainut seikka mikä tulee mieleen kun taas meni hyvä pannu piloille alle puolen vuoden käytön jlk. Itse en nimittäin osaa käyttää muuta lämpötilaa kuin kutosta, paistan pannulla sitten ihan mitä vaan.
Ei se kuumuus kyllä voi pannua pilata, tai ei pitäisi. Oletko ainoa, joka pannuja käyttää :D? Jos ne pilaa joku muu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Olen ostanut monet paistinpannut parin vuoden sisällä ja en mitään halpoja Tokmannin pannuja vaan ihan kunnon teflon-pannuja. Kuitenkin saan kaikki pannut pilalle, paistopinnan naarmuille ja rispaantumaan niin että musta kuori lähtee pannusta. Käytän vain puisia paistinlastoja joita olen ainakin kuvitellut pannujen kestävän mutta ei. Voiko olla syynä se, että paistan kaikki liian kuumassa lämpötilassa pannulla, siis voiko liika kuumuus pilata pannun? Tää on ainut seikka mikä tulee mieleen kun taas meni hyvä pannu piloille alle puolen vuoden käytön jlk. Itse en nimittäin osaa käyttää muuta lämpötilaa kuin kutosta, paistan pannulla sitten ihan mitä vaan.
Ei se kuumuus kyllä voi pannua pilata, tai ei pitäisi. Oletko ainoa, joka pannuja käyttää :D? Jos ne pilaa joku muu?
Joo, ei meillä muut paistinpannuihin koske. Niin no tuo astianpesukone tosiaan voi olla yksi syy:(
 
vieras
Pannua ei saa kuumentaa tyhjänä. Se pilaa. Ei astianpesukone jos sen saa pestä siellä.

En itse ymmärrä miten esim. pihvien kanssa, mutta hackmannin pannussa sanottiin että kuumennusvaiheessa esim. vettä pannussa.
 
Minä en pese teflon-pintaisia paistinpannuja astianpesukoneessa, käytän puulastaa enkä paista edes kutosella. Silti ne eivät vuotta, paria kauempaa kestä käytössä vaan pinnoite menee huonoksi eikä pysy teflonmaisen liukkaana. Suotta siis maksaa kalliista paistinpannusta, kun ei se juuri kauempaa kestä kuin se halvempi mallikaan. :( Se on vaan tätä nykyaikaa, kun mikään ei tunnu kestävän. :headwall:
 
vieras
Luepa seuraavalla kerralla pannun hoito-ohjeet huolella! Tosiaan liian kuumalla ei kannata paistaa ja ei mitään teräviä lastoja saa käyttää. Aina pesu käsin, ei koskaan astianpesukoneessa.
 
vieras
Meillä ainakin pysyy hyvinä. Käytän muovisia ja puisia lastoja. Laitan levyn kyllä alussa kutoselle, mutta pienennän sitten neloselle paistamisen aikana. Tyhjänä en kuitenkaan pidä kutosella sitä. En koskaan pese astianpesukoneessa. EI ole lähtenyt yhdestäkään pannusta pääliset.
 
anni*
mä olen aina ajatellut ettei ne kestä edes astianpesuainetta, siis käsin pesuun tarkoitettua. mä en koskaan laita teflonista pannua pesukoneeseen, mut eihän niitä sais kuin joskus harvoin pestä astianpesuaineella. vaan kuumalla vedellä ja kuivaus talouspaperilla (on mulle joskus opetettu), mut tosi on et teflon ei ole ikuinen ei edes pitkäikäinen
 
vieras
Kuumuus ainakin meillä on syynä, koska pesen pannut käsin (eihän ne edes tiskarissa lähde puhtaaksi). Ja ihan kans Hacmannin kovanaamankin sain kuperaksi kun aina "vaan ihan vähän aikaa lämmitän kutosella"
 
hmmm.. mä pesen kyllä paistinpannut astianpesukoneessa ja aika satavarmasti korvennan liian kuumalla levyllä, mutta kyllä meillä pannut on pysynyt tuohon käyttötapaan nähden todella todella hyvinä jo useita vuosia. puisia lastoja mäkin käytän. Ehkä se sitten on kuitenkin pannusta kiinni..
 
ammattilainen
pannun ylikuumentaminen on kaikista pahinta ja vahingollisinta pannulle!! eli jos laitat tyhjän pannun kuumenemaan kutoselle liedelle niin taatusti saat pinnoitteen hilseilemään irti jonkin ajan kuluttua !! teflon pinnoitteiset pannut EI ole tarkoitettu kovaan paistamiseen vaan siihin tarkoitukseen soveltuu siitten valurautaiset pannut.
ja jos joillakin pannu on hetken käytön jälkeen kupera,eli keikkuu liedellä niin syy tähän on jos kuumalle pannulle lasketaan hanasta viileetä vettä heti käytön jälkeen niin pannu vääntyy!!
joitain teflon pannuja saa kyllä pestä koneessa mutt silloin ne kannattaa aina vähän öljytä,sillä koneen pesuaineet on niin vahvoja että ne kuivattaa pinnan jolloin ajan kanssa sekin saattaa halkeilla ja hilseillä!
 

Yhteistyössä