Kertokaa mielipiteenne; Eläin joululahjaksi 10 vuotiaalle? Päätöntä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapi on hinkunut jyrsijää jo aika päivät, hankkinut netistä tietoa ja lukenut niistä kirjoista...Olemme (me vanhemmat ) olleet elukkaa vastaan, koska meidän harteillemmehan se taatusti jää jossin vaiheessa. MUTTA onko kymmenen vuotias tarpeeksi kypsä vastaamaan suurilta osin itse lemmikistä? Ruokinnasta? Häkin siivouksesta? Jaloittelusta?

Ostaisitko itse lapselle lemmikin joululahjaksi? Miksi? Miksi et?

Kyse EI SIIS OLE hetken mielijohteesta taikka päähänpistosta,,,harkinnan alla tämä vielä on...

Mä sain 11-vuotislahjaksi akvaarion ja hoidin sitä alusta saakka täysin itse.

Mä en panisi joululahjapakettiin elukkaa, mutta häkin ja muut voisi laittaa ja sitten välipäivinä yhdessä eläinkauppaan. Kannattaa valita aluksi joku lyhytikäinen laji, niin siitä ei tule liian pitkäaikaista sitoumusta.

no voisin antaa jos ois semmoinen eläin jonka sitten suostun itse hoitamaan ja jaksan seurata että lapsi todella hoitaa sen hyvin. meillä on ollut 2 eri jyrsijää, mutta ne on olleet rehellisesti äidin hoidolla. 3koululaista on ja nyt hankin sitten koiran, lapset hoitaa mukavasti, minä kuitenkin eniten ja päävastuun. Yksi matelija on, sen yläasteikäinen hoitaa melkein liiankin hyvin... mutta seuraan siis tarkasti.

Se lemmikki on AINA vanhempien vastuulla, vaikka se ostettaisiinkin lapselle.
Lapsi voi siihen kyllästyä nopeaakin, tulee murkkuikä ja kaikkea, ja silloin se vastuu on vanhemmilla.
Ei IKINÄ lemmikkiä lapselle on minun mielipiteeni, kyllä se pitää olla perheen yhteinen päätös ja vastuu, vaikka se lemmikki olisi enimmäkseen lapsen huoneessa tms.
Aikuinen huolehtii siitä että lapsi huolehtii lemmikistään asianmukaisella tavalla.

Me ostettiin juuri 8-vuotiaalle lahjaksi hamsteri. Tosin itse valitsi sen kaupasta, samaten tarvikkeet. Luotan, että tyttö hoitaa lemmikkinsä itse. Ainakin hoiti jo kaksi vuotta sitten siskonsa gerbiilejä paremmin kuin sisko itse. Nytkin antaa itse ruuat, vedet, leikittää hamsteria ja pitää sylissä. Häkin siivouksessa voin auttaa, se ei ole kummoinenkaan homma.

Riippuu varmaan ihan lapsesta, jaksaako pitää huolta lemmikistä ja onko kiinnostunut siitä vielä kuukaudenkin päästä. Mutta juuri joku hamsteri voisi olla hyvä alku, on helppohoitoinen eikä kovin pitkäikäinen...

Silloin ok, jos vanhemmat asennoituvat ottamaan eläimestä 100% vastuun. Lapsi vasta opettelee huolehtimaan itsestään ja siinä sivussa hiukan muista (ja esim. eläimestä). Mutta älä koskaan laske sen varaan, että lapsi kantaisi eläimestä itse vastuun, useimmilla se alkuhuuma lässähtää parissa kuukaudessa.

No vähän riippuu lapsesta. Onko lapsi lukenut ja opiskellut jostain tietystä jyrsijälajista? ei nimittäin ole hoidon kannalta ihan sama ottaako gerbiilin vai marsun.
Mutta minä sain 9v rotan, ja hoidin sen itse. Tai olisin hoitanut, mutta mun äitikin kiintyi siihen niin että kävi sitä salaa ruokkimassa sillä välin kun olin itse koulussa :D

Mä sain aikoinaan 10 vuotiaana koulusta stipedin joka oli 150 markkaa. Menin pyörällä kaupungille, ostin lemmikkieläinliikkeestä marsun (laittoivat pahvilaatikkoon) ja ajelin se marsu tarakalla kotiin. Sanoin vanhemmille että ostin marsun. Eivät edes tienneet mikä se sellainen on eikä tullut mieleenkään että pitäisi heiltä kysyä asiasta koska mun huoneessahan se oli. Hyvin hoidin ja hyvin eli... sai kaverini marsun kaveriksi myöhemmin (marsu on laumaeläjä, tykkää kaverista). Vanhana sille tuli joku kasvain ja piti lopettaa. Mut ikää oli jo tosi paljon marsuksi.

Mun mielestä lapsen pitää saada päättää mikä elukka ostetaan ja minkä näköinen yms. koska mulle ainakin oli tosi tärkeää.

Meidän muksut täyttää joulun tienoilla 7 v ja 5 v, ja ollaan ajateltu ostaa heille molemmille marsut joulu- tai synttärilahjaksi.

Mutta meillä myös vanhemmat haluaa marsuja taloon.

Meidän 5 vee hoitaa kanin ihan itse,siis ihan kokonaan,vaikka pupu onkin periaatteessa minun,oli jo ennen lapsen syntymää.Olen tosi tyytyväinen että hoitaa noin itsenäisesti ja mielellään!
Nyt lapselle ostettu myös poni,minä tietysti hoidan ja lapsi ratsastaa /harjaa silloin kun itse haluaa.
Perheessä kissoja ja koiria ja silloin tällöin ruokkii ne,hassua että tuon pupun haluaa hoitaa kokonaan :) Ja ruuat lapsi valitsee eläimille kaupasta.

[QUOTE="Vaimo";22257239]Meidän 5 vee hoitaa kanin ihan itse,siis ihan kokonaan,vaikka pupu onkin periaatteessa minun,oli jo ennen lapsen syntymää.Olen tosi tyytyväinen että hoitaa noin itsenäisesti ja mielellään!
Nyt lapselle ostettu myös poni,minä tietysti hoidan ja lapsi ratsastaa /harjaa silloin kun itse haluaa.
Perheessä kissoja ja koiria ja silloin tällöin ruokkii ne,hassua että tuon pupun haluaa hoitaa kokonaan :) Ja ruuat lapsi valitsee eläimille kaupasta.[/QUOTE]

Öh, osaatko lapsesi valita oikeanlaista ruokaa vai syötättekö kanille jotain Oskun siemensekoituskuraa?
Hoitaako 5-vuotias häkin siivoamiset, kynsienleikkaamiset yms. ite?

sain 8 vuotiaana koiran pitkän vinkumisen jälkeen joululahjaksi ja ihana se oli mutta en mä siittä enään kuukauden päästä jaksanut kantaa vastuuta päivittäin (lenkittämiset ym). Isän vastuulle jäi. Toki se opetti pikkuhiljaa vuosien varrella vastuunottoa ja nykyään kannan vastuun molemmista koiristani huolella.

Ehkä tosiaan joku pikkuhamsteri tms on sopiva, kunhan jompikumpi vanhemmista on valmis kantamaan sen päävastuun vaikka sitten kokonaan yksin.

[QUOTE="vieras";22256957]Lapi on hinkunut jyrsijää jo aika päivät, hankkinut netistä tietoa ja lukenut niistä kirjoista...Olemme (me vanhemmat ) olleet elukkaa vastaan, koska meidän harteillemmehan se taatusti jää jossin vaiheessa. MUTTA onko kymmenen vuotias tarpeeksi kypsä vastaamaan suurilta osin itse lemmikistä? Ruokinnasta? Häkin siivouksesta? Jaloittelusta?

Ostaisitko itse lapselle lemmikin joululahjaksi? Miksi? Miksi et?

Kyse EI SIIS OLE hetken mielijohteesta taikka päähänpistosta,,,harkinnan alla tämä vielä on...[/QUOTE]

Lemmikkiä ei koskaan pidä hankkia lahjaksi.

Joo, hyvinkin voisin ostaa. Mutta varmaan niin että sais itse tehdyn lahjakortin millä saa sitten hakea eläinkaupasta lemmikin ja varusteet.
Meillä on ollut aina perheessä elämiä ja mieluusti kannatan sitä että lemmikki on nimellisesti ainakin lapsen. Meillä 11v on ollut oma kissa 3 vuotta, 13 vuotiaalla on ollut akvaario 5v ja oma koira nyt vuoden. Nuorempina heillä oli omat hamsterit (kääpiömallia)
Tokihan koko perhe vastaa eläimistä ja meillä aikuisetkin ovat ne halunneet. Mutta kun esim. kissa on lapsen hoitaa hän sitä ihan eritavalla kun jos se olisi kaikkien. Monesti on tärkeää että on jotain omaa. Kaikki saa tietysti hoitaa ja paijata kaikki lemmikkejä.
Meillä lapset on hoitaneet lemmikit riittävän hyvin (siis sen oman osuuden) ja aikuiset loput.

Kääpiöhamsterit on siitä hyviä, että yleensä elävät vain pari vuotta. Eli sen aikaa lapsi jaksanee melko hyvin hoitaa sitä itsekin ja itse tietää ettei tarvi 20 vuotta huolehtia (kuten kissasta ja koirastakin yli 10) Tarvittaessa hamsteri on helppo myydä/antaa eteenpäin ja eläin ei siitä kovasti kärsi (kuten joku muu)

En ostais. Eläin ei ole lahja. 10-v ei ole kypsä huolehtimaan eläimestä täysin yksin. Se on vanhemman vastuulla loppujen lopuksi. 10-v kyllä lupaa ja vannoo suurin silmin (joo, minulla on niitä kaksi...), mutta kun kyllästyy hommaan, se alkaa tökkiä ja siitä tapellaan.

Vanhemmankin pitää oikeasti haluta sitoutua eläimeen.

En ostaisi lahjaksi ikinä eläintä.
10v voi olla jo ihan kypsä ottamaan ainakin osavastuun mutta lopullinen vastuu aina aikuisella siitä että eläintä hoidetaan asianmukaisesti.

Vaikka se vanhempi hoitaakin sen eläimen niin miksi ihmeessä se ei voisi olla lahja?
Ihan samallalailla vanhemmat hoitaa esim. polkupyörien huollot tai suksien voitelun. Kyllä se vaan on ikimuistoinen joulu kun on lemmikin saanut, vielä sen elämän ensimmäisen oman lemmikin. Meidän lapsi saa joululahjaksi koiranpennun kun on 1. luokalla koulussa. Toivoi se sitä tai ei, mutta meillä on pikkukoira suunnitelmissa ja halutaan sen hankinta noin toteuttaa. Lapsi ottaa siitä vastuuta juuri sen verran kun ottaa, tottakai kannustetaan siihen, mutta en pane yhtään pahaksi vaikka jäisi minullekin vastuulle.

Yhteistyössä