kertokaa, kuinka tunnistan narsistin.

Mä kyllä jättäisin tällaiset persoonallisuusanalyysit ammattilaisille....... Yksi ja toinen on narsisteja, psykopaatteja, läheisriippuvaisia ja ties mitä kun alkaa tällaisia lukemaan ja analysoimaan. Todennäköisesti suurin osa "narsisteiksi" analysoimistanne ihmisistä on silti vaan vähän rasittavia ihmisiä, vaikkei olisi mitään persoonallisuushäiriötä. Sorry, mutta mä oon tätä mieltä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Mä kyllä jättäisin tällaiset persoonallisuusanalyysit ammattilaisille....... Yksi ja toinen on narsisteja, psykopaatteja, läheisriippuvaisia ja ties mitä kun alkaa tällaisia lukemaan ja analysoimaan. Todennäköisesti suurin osa "narsisteiksi" analysoimistanne ihmisistä on silti vaan vähän rasittavia ihmisiä, vaikkei olisi mitään persoonallisuushäiriötä. Sorry, mutta mä oon tätä mieltä.
Näinpä. Diagnoosin tekeminen on vain vaikeaa kun narsisti ei itse näe itsessään mitään vikaa, joten hoitoon saaminen vaikeaa.
Oli "oikeasti" narsisti tai mikä hyvänsä, pahalta tuntuu katsoa alle kouluikäisten lasten eloa siinä perheessä.
 
bumba
siis onko aina näin että narsisti ei itse tajua olevansa narsisti? vaikka asiasta huomauttaisikin kyseiselle henkilölle,niin kieltäisikö kaiken? ei siis voi olla narsisti jos itse epäilee olevansa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja bumba:
siis onko aina näin että narsisti ei itse tajua olevansa narsisti? vaikka asiasta huomauttaisikin kyseiselle henkilölle,niin kieltäisikö kaiken? ei siis voi olla narsisti jos itse epäilee olevansa?
Ääh... miksi on nyt niin tärkeä luokitella joku ihminen nimenomaan NARSISTIksi? Mitä siitä nettoaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bumba:
siis onko aina näin että narsisti ei itse tajua olevansa narsisti? vaikka asiasta huomauttaisikin kyseiselle henkilölle,niin kieltäisikö kaiken? ei siis voi olla narsisti jos itse epäilee olevansa?
Juuri näin. Jos itse epäilet että sinulla on narsistisia piirteitä, et voi olla narsisti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja bumba:
siis onko aina näin että narsisti ei itse tajua olevansa narsisti? vaikka asiasta huomauttaisikin kyseiselle henkilölle,niin kieltäisikö kaiken? ei siis voi olla narsisti jos itse epäilee olevansa?
Ääh... miksi on nyt niin tärkeä luokitella joku ihminen nimenomaan NARSISTIksi? Mitä siitä nettoaa?
Tietää että ihminen on sairas eikä paha.
 
bumba
no kun oon joskus miettinyt että näkeeköhän muut ihmiset jotenkin ihan tosi erilaisena kuin miten itse näen itseni..mun on aina ollu helppo ystävystyä,mutta se ystävien pitäminen onkin ollut sitten hankalampaa. ja kauhistuttaa myöntää,mutta mun mielestä mä en oo ikinä ollu kenellekkään ilkeä tai loukkaava,en vaan käsitä miksi ihmiset kaikkoaa mun ympäriltä. ja miehestäni olen TODELLA mustasukkainen,johtuu varmaan siitä,että sillä on tosi paljon hyviä ystäviä ja aina jos mun ja miehen seurassa on jotain muita ihmisiä,niin tunnen itseni tosi ulkopuoliseksi..
 
elää ajatuksella minä minusta minuun. kukaan muu ei osaa mitään ja hän on paras. korostaa todella joka paikassa omaa minuuttaan. syyttää muita omista teoistaankin. ei kestä itsestään mitään negatiivista kommenttia, eikä kenelläkään ole vara mennä hänen töitään arvostelemaan tai häntä neuvomaan. kuvittelee että muut on kaikesta hänelle kateellinen ja että muut haluaa hänelle vain pahaa. riitautuu lähes jokaisen kanssa.
 
xx
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Mä kyllä jättäisin tällaiset persoonallisuusanalyysit ammattilaisille....... Yksi ja toinen on narsisteja, psykopaatteja, läheisriippuvaisia ja ties mitä kun alkaa tällaisia lukemaan ja analysoimaan. Todennäköisesti suurin osa "narsisteiksi" analysoimistanne ihmisistä on silti vaan vähän rasittavia ihmisiä, vaikkei olisi mitään persoonallisuushäiriötä. Sorry, mutta mä oon tätä mieltä.
Onhan se näinkin, mutta narsistin kanssa eläneenä mietin miten monelta pahalta olisin säästynyt, jos olisin ymmärtänyt etten minä ole se huono, paha ja arvoton vaan narsistin uhri.
 
vierailija
Narsisti ystävänä. Sairastaa epävakautta (BPD), ahdistusta ja masennusta. Mahdoton kumppani.
Taustaa: en juo alkoholia ja olen huolestunut kaveristani. Juo joka viikko masennukseen. Ikikierre.
M eli minä ja N niin kuin narsisti.

M: Olitko juonut alkoholia viimeisimmän jälkeen? Vaikutat sekavalta.
N: Voi, kunpa olisinkin! Harvemmin kun sä!
M: Paljonko sulla menee rahaa kuukaudessa alkoholiin, pyydät kuitenkin laskuihin rahaa?
N: 7 miljoonaa, eli vähemmän kun sulla.
M: Ei ole todellinen vastaus esittämääni kysymykseen.
N: Idiottimainen kysymys, samanlainen vastaus.
M: Ei siinä mitään idioottimaista ole. Tiedän, että juot paljon. Kysyn paljonko siihen menee kuukaudessa. Joudut kuitenkin diakonissalta hakemaan ruokakasseja ja ystäviltä pyytämään rahaa laskuihin.
N: Yksi asia mikä vapautti ihmiset. Haista vittu!
M: Et taida olla kunnossa nyt, jutellaan myöhemmin.

Sen jälkeen en ole kuullut hänestä mitään. Suuttui ja todennäköisesti esti, kun ei toimitu uusi viesti perille.
Tulee vain yksi täppä kahden sijasta. Todella kovia suuttumaan.
 
vierailija
googletin jo, halusin vain jos joku haluaisi kertoa omakohtaisia kokemuksia
Narsistisia piirteitä on meillä jokaisella. Se että on itsekäs ei tee ihmisestä narsistisesti häiriintynyttä. Aika moni meistä pyörii oman napansa ympärillä.

Narsistisesti häiriintynyt sen sijaan tuo jatkuvasti itseään esille JA haluaa alistaa toisia. Jos eivät alistu hän tekee paljon asioita jotka saavat alistumaan, mm. manipuloimalla, uhkailemalla ja pelottelemalla.

Narsismin taustalla on samaa mitä monilla meillä muillakin, heikko itsetunto. Mutta siinä missä meikäläinen vähättelee itseään ja omia saavutuksiaan ja taistelee omalla tavallaan selvitäkseen heikosta itsetunnosta, narsistisesti häiriintynyt alentaa toisia ylentääkseen itsensä. Saman kolikon kaksi puolta. Paha homma onkin jos heikolla itsetunnolla itseään ruoskiva lyöttäytyy yhteen narsistisesti häiriintyneen kanssa. . . . huh. Tunnen tapauksia eikä ole todellakaan unelmien suhde/parisuhde.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Yks melkein nyrkkisääntö on, että narsisti ei koskaan pyydä anteeksi sillein aidosti. Ei osoita sellaista oikeaa katumusta, vaan nöyristelykin tapahtuu oman imagon särön parantelemiseksi.

"Olen nöyränä nyt, koska jäin kiinni/tein virheen töissä ja pahoittelen, jotta imagoni kohentuisi".

Siis, pitää muistaa että anteeksipyytäminen ei ole helppoa kaikissa perheissä ja suvuissa, eli lapsesta alkaen ei ole kaikkia siihen opetettu, ja he eivät silti ole narsisteja. Varsinkin keski-ikäisten ja sitä vanhempien sukupolvien aikaan sitä ei opetettu.
Miehille se on vaikeampaa kuin naisille.

Mutta jos anteeksipyyntö tuntuu hankalalta, niin terve ihminen katuu muilla sanoilla "kyllä sä Pirkko tiiät että mä en oo miehenä aina onnistunu kovin hyvin ja mä oon sanonu sulle pahasti suutuksissani". Tuollainen jos tulee ei-pakotettuna, niin se on katumusta.

Toinen tunnistuskeino on se, että oman mutuni mukaan ainakin puolet hyvin mustasukkaisista ja puolisoa kyttäävistä ihmisistä on narsisteja. Samat tyypit uhkaavat juristilla riitatilanteissa usein.
 

Yhteistyössä