Kertokaa kokemuksianne polven tähystyksestä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Polvi kuntoon!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Polvi kuntoon!!

Vieras
Mun polvi tähystetään viikon päästä. Siitä on jotenkii nivelkierukka hajonnut. Kaikki sanoo, että se on ihan pikku juttu, mut silti mua hirvittää se.

Sattuuko se spinaalipuudutus? Toivottavasti saan sen, kun en halua nukutusta.
Jos teiltä on tähystetty polvi, ni miten pitkään on mennyt, että on voinut kävellä sillä? Netistä kun oon lukenu, ni jotku on voinu kävellä heti, toiset vasta parin viikon päästä. Ootteko saaneet kattoo sitä toimenpidettä jostain ruudulta?

Mä vihaan kyynärsauvoilla kävelemistä yli kaiken!
Miten kauan ootte olleet sairaalassa tähystyksen jälkeen?

Kaikki kokemukset on tervetulleita! :)

Samantien kotiin ja kävellen.
Mulle ei oo tehty, mutta vierestä oon seurannut potilaita.

Jos polvessa on kulumaa, niin sitähän ei skopia korjaa,
mutta muuten sitä kautta putsaillaan/korjaillaan asioita.

Tärkeintä ennen skopiaa potilaana on huomioida se, että polvi on rtg-kuvattu,
jotta turhalta skopialta vältytään...

Samantien kotiin ja kävellen.
Mulle ei oo tehty, mutta vierestä oon seurannut potilaita.

Jos polvessa on kulumaa, niin sitähän ei skopia korjaa,
mutta muuten sitä kautta putsaillaan/korjaillaan asioita.

Tärkeintä ennen skopiaa potilaana on huomioida se, että polvi on rtg-kuvattu,
jotta turhalta skopialta vältytään...

Mun polvesta on otettu 2 kertaa röntgen-kuvat, mut ei niistä kuulemma näy, jos on nivelkierukka hajalla.

Pelottaa vaan se nukutus, jos ne päättääkin tehä sen nukutuksessa. En ees tiiä mikä siinä pelottaa, mut jotenkii vaan kammottaa..

Se miten nopeasti pystyy kävelemään tähystyksen jälkeen riippuu siitä, että onko siinä tähystyksessä korjailtu jotain.

Mulla on tähystetty polvi kolme kertaa. Pari tehtiin tutkimusmielessä ja ilman keppejä olisin saanut kävellä samantien. Pari päivää niitä tuli käytettyä kuitenkin varmuuden vuoksi kun oli turvotusta ja siitä tullutta kipua.

Mulla tähystettiin marraskuussa ja ei se kummonen juttu ollut. Ainut mikä oli niin joutu odottaa omaa vuoroaan odotustilassa 5 tuntia ennenkuin pääs leikkuriin. Ne kyllä tekee sen mieluummin spinaalissa mutta mä halusin itse nukutuksen, siitä tokenee nopsammin kun spinaalista. Ja mulle jäi traumat synnytyksestä kun laittovat epiduraalin, se jo sattu niin perkeleesti etten todellakaan halunnu sitä..:) Mun huonekaveri joutu jäämään yöksi sairaalaan kun jalkoihin ei palannutkaan tunto heti. Nukutuksesta selvis heti ja eikun tunnin sisään kotio saattajan kanssa. pari päivää kepeillä kävellen ja sit jo ilman. Pari viikkoa saikkua tuli ja polvi oli kuin uusi, putsattiin rustovaurioita kierukan välistä.

Mä odottelen lääkärin soittoa/kirjettä että mitä kaikkea on polvesta hajalla. Ainakin kierukasta on paloja irti mutta kuvaaja ei suoatunut muuta kertomaan.

Mä taas en suostu spinaalissa/epiduraalissa operoitavaksi kun on vävän huonoja kokemuksia.
Edellisillä kerroilla olen kävelly kepeillä veti kun on mömmöjen vaikutus loppunut ja parissa viikossa on ollut entisellään.

nukutus on helppo, pieni pistos tulee käteen ja sit aletaan laskea kympistä alaspäin, ei ehdi kyllä kasiinkaan kun on jo vintti pimeenä :D heräämöstä herää, joillakin voi olla pahoinvointia sen herämisen jälkeen vähän. öin siinä pikkasen ja sit jo vaihtaan vaatteita ja kotia kohti. Ainakin jalat pitää heti, toisin kun spinaalin jälkeen... huonekaveri leikattiin ennen mua ja se siis jäi vielä osastolle yöksi.

Ne yleensä kyllä tekee sen spinaalissa, mä en vaan kertakaikkiaan halunnu sitä ja perustelin sillä et pelkään sen laittoa ja haluan jaloilleni mahdollisimman nopeasti.

[QUOTE="miiu";28123893]Ne yleensä kyllä tekee sen spinaalissa, mä en vaan kertakaikkiaan halunnu sitä ja perustelin sillä et pelkään sen laittoa ja haluan jaloilleni mahdollisimman nopeasti.[/QUOTE]

Niin minäkii oon kuullut ja netistä lukenu, että yleensä tekevät sen spinaalissa. Mut eiks se vaikutus kestä jotain 4-6 tuntia, joten varmaan samana päivänä pääsee poiskin, kun se tehdään päiväkirurgisella osastolla.

Opettaja sano, että siltä on tähystetty polvi spinaalissa, ni oli nähnyt sen tähystyksen jostain kuvaruudulta, oli kuulemma ollut kuin meren alainen maailma.

No ens ke tietää sit, että miten ne sen tekee, kun sieltä joku soittaa. Jännittää!!

joo mulla oli aika leikkuriin klo 10 aamulla ja leikkaukseen pääsin vähän jälkeen klo 15.. päiväkirurgisella siis olin myös ja kotiutus senkin takia sit nopsaan koska se meni kiinni klo 18. Ne jotka ei selvii jaloilleen siihen mennessä menevät sitten osastolle yöksi, eihän siinä muuta.

[QUOTE="miiu";28123964]joo mulla oli aika leikkuriin klo 10 aamulla ja leikkaukseen pääsin vähän jälkeen klo 15.. päiväkirurgisella siis olin myös ja kotiutus senkin takia sit nopsaan koska se meni kiinni klo 18. Ne jotka ei selvii jaloilleen siihen mennessä menevät sitten osastolle yöksi, eihän siinä muuta.[/QUOTE]

Mitä sä sit teit siellä ennen sitä leikkausta sen 5 tuntia?

Varvas leikkauksessa menin osastolle klo 11, leikkaus oli klo 13, kesti 15min ja klo 15 lähin kotiin sieltä.

Jotenkii tuntuu oudolta, että pitäs mennä sinne niinku montaa tuntia ennen? Just tollein, että se olis vasta iltapäivällä, että joutuu jäämään yöks, jos jaloissa ei oo tuntoa.

en mä tiennytkään että siinä kestää niin kauan, olin orientoitunut et pääsen heti sillon klo 10 haastattelun jälkeen leikkuriin, mut eipä sit päässykkään. Kyllä kävi aika pitkäks.. torkuin siinä odotustilassa sairaalan vaatteissa sen aikaa, välillä kävin vessassa jne. ei saanu syyä ekä juua mitään. Toivottavasti ei sun tartte oottaa niin kauan. Tsemppiä leikkaukseen! :)

Olin viime viikolla polven tähystyksessä. Kierukassa laaja repeämä, piti leikata pois. Kiinnittäminen ei onnistunut laajuuden takia.
Nukutuksesta heräsin kovaan särkyyn, mutta antoivat lääkettä samantien. Sairaalasta pääsin pois useiden tuntien jälkeen (piti antaa lisää kipulääkettä) kun ei aiemmat tehonneet. Kotiuduin sitten myöhään illalla kyynärsauvojen kanssa, liikkuminen ei edelleenkään suju ilman keppejä. Vaikka päivittäin olen yrittänyt, jalkakin kovin jäykkä;/. Tää on mulla iha kauheeta:(