Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Mitä nopeammin saadaan tieto aiheuttajasta ja saadaan oikea hoito aloitettua, sitä parempi on toipumisennuste. Itse olen työskennellyt halvauspotilaiden parissa ennen ja erittäin suuri osa heistä kuntoutuu niin, että voivat elää itsenäisesti kotona.
Meillä 10v. tyttö jäi auton alle toissaviikolla, sai kovan iskun päähänsä (kypärä pelasti kuulema hengen). Nukutuksesta herättäminen aloitettiin toissapäivänä. Lääkärit eivät meille ole vielä ole kertoneet aivovamman laajuutta vain sanoneet että jotain varmasti on päässä tapahtunut. TT-kuvat näyttävät lääkäreiden mukaan hyvältä.. Meille ei vielä ole kuntoutuksesta mitään puhuttu, kaikki vaan toitottavat että tarvimme nyt voimia kun tyttö herää ja mietinkin miten meidän pitäisi tytön kanssa nyt toimia? Olemme onnettomuus päivästä asti jutelleet tytölle mutta entä nyt voisimmeko tehdä jotein enemmän?? Magneettikuvausta vielä odotellaan se kai kertoo tilanteesta enemmän?
Editan kustantama Persona Grata-sarjaan kuuluva kirja Lapsen aivovamma, perustietoa syntymän jälkeisistä aivovammoista ja kuntoutuksesta (toimittaneet Honkinen, Kermonen, Mellenius, Miller ja von Wendt) on julkaistu tänä vuonna, ja on todella hyvä kirja. Nykyään lasten aivovammojen kuntoutus on edennyt aimo harppauksin Suomessa, joten toivoa on.
Vertaistukea voi saada esim. Aivovammaliitosta tai Hippokampuksesta, molemmat löytyvät googlettamalla.
Itse olen saanut vaikea-asteisen aivovamman 7-vuotiaana vuonna 1982, jolloin minkäänlaista kuntoutusta ei ollut lapsille. Elämänlaatu ei tämän takia ole mitenkään korkealla, mutta siihen olen tyytyväinen että puolitoista vuotta sitten pääsin omasta aloitteestani tutkimuksiin ja nyt vihdoin, kaikkien näiden vuosien jälkeen saan kipeästi kaipaamaani kuntotusta

.