Kertoisitteko lapselle, että äiti on repsahtanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt

Vieras
Mikä on oikea tapa toimia tässä tilanteessa:

Meillä asuu erään läheiseni lapsi (11-v) tilapäisesti äidin alkoholiongelman vuoksi. Äiti on ollut poissa yhteensä 8 viikkoa katkaisussa ja kuntoutuksessa. Nyt äiti on päässyt pois ja minulle selvisi, että on repsahtanut viinaan nyt jo.

Kertoisitteko tuolle lapselle äidin repsahtamisesta? Jos äiti on luvannut, ettei toistu? (joo, tiedän, en usko tämän jälkeen itsekkään mihinkään sen ihmisen lupauksiin...) Lapsi odottaa kovasti pääsyä takaisin äitinsä luo. Tuo yksi repsahtaminen ei lienee este kotiin muutolle...? Oikeastaan nyt vasta tajusin, että mun pitänee ilmoittaa lastensuojeluun tuosta, heidän toimestaan kun lapsi on meille sijoitettu. Vai pitääkö?

Vai jätänkö kertomatta lapselle ja sossulaan, odottelen ja katselen, miten heidän elämä lähtee sujumaan? (Ja sitten taas parin kuukauden päästä haen lapsen takaisin, kun äiti ei pysty huolehtiin...)

Voi apua, mitä mun pitäis tehdä... miten itse toimisit tässä tilanteessa?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ilmoitat sossuun heti, ja lapsellekaan ei saisi valehdella.

Alkoholistin lupaukset ovat, ikävä kyllä, yhtä tyhjän kanssa.

hmmh.
jopa taas mahtava yleistys kaikkitietävältä palstajulkkikselta. Että alkoholistin lupaukset ovat yhtä tyhjän kanssa .
Niin tokitoki. Aina näin. Joka kerta. Kyllä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
en suojelisi alkoholistia missään tapauksessa. kertoisin lapselle asian tietenkin. on lapsen etu, ettei hän asu alkoholistin kanssa.

ja tietystí lapsi pettyy, mutta kyllä totuus tarvii kertoa.
te olette sitten siellä lapsen tukena.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
todellakin ilmoitat sossuun.
ja luuletko todella että se jäisi yhteen repsahdukseen?
taitaa olla provo koko viesti :/

Miksi huutelet provoa? Olen tosi pahalla tuulella nyt, kun sain tuosta repsahduksesta tietää KAIKEN TÄMÄN JÄLKEEN, joten voisitko ystävällisesti vaikka poistua keskustelulsta? Kiitos.

Ja kuten alkuperäisessä viestissä sulkuihin jo laittelinkin, minulla on omat epäilykseni koko prosessin onnistumisesta. Lukutaitoiset ehkä huomasivatin.

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:

hmmh.
jopa taas mahtava yleistys kaikkitietävältä palstajulkkikselta. Että alkoholistin lupaukset ovat yhtä tyhjän kanssa .

valitettavasti alkoholisti on aina kova valehtelemaan. ei heihin voi luottaa kerta kaikkiaan koskaan.

hmmh.

mitä mä oon alkoholisteja nähnyt niin näin se useasti on.
tietysti jokainen toivoo että oma läheinen ei ole samanlainen mutta kun on lapsi mukana niin en lähtisi riskeeraamaan.

hmmh.

Riippuvaisen sanaan EI voi luottaa. Ja "en juo enää koskaan!" lienee aika usein alkoholistin suusta kuultu lause...mä en luottaisi siihen, tuskin kukaan muukaan.

Huoh, joo, taisin jo tietää siinä vaiheessa, kun asian tänne vuodatin, että ainoa oikea tapa on kertoa, sekä lapselle että sossulle.

Lapsi vaan niin kovasti odottaa kotiin pääsyä! Tämä on ollut todella rankkaa aikaa hänelle ja nyt sitten näyttää siltä, että kaikki turhaan... :(

Voi perkele tuota juoppoa, miten voi olla ihmiselle viina omaa lasta tärkeämpää.

Lähtökohtaisesti alkoholistiin ei voi luottaa.
Ei kysymys ole siitä että he välttämättä tarkoituksella valehteleevat mutta minkäs sitä sairaudelleen voi.

Ja aika monta kertaa kyllä valehteleevat silmät suut täyteen ja käyttäävät hyväksi toisten ihmisten hyväuskoisuutta.

Ne jotka ovat joutuneet alkoholistien kanssa vehtaamaan tietävät tämän yleensä todeksi. Valitettavasti osalla ihmisillä on edelleen ruusuinen kuva näistä asioista :(

hmmh.

Riippuvaisen sanaan EI voi luottaa. Ja "en juo enää koskaan!" lienee aika usein alkoholistin suusta kuultu lause...mä en luottaisi siihen, tuskin kukaan muukaan.

Peesailen åboa! Totuuden kertominen on mielestäni ainoa oikea ratkaisu, kaikkien kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

hmmh.

valitettavasti alkoholisti on aina kova valehtelemaan. ei heihin voi luottaa kerta kaikkiaan koskaan.

Niinpä. Juurikin tämä kyseinen henkilö on sujuvasti valehdellut ja peitellyt juomistaan jo vuosia, se on vielä kaiken lisäksi taitava siinä.

Tuon ikäiselle lapselle voi hyvin kertoa, ettei äiti ole vielä kunnossa. Ongelma on syntynyt pitkän ajan kuluessa ja sen vuoksi vaatii paljon työtä sekä aikaa, että toipumista tapahtuu.

Lastensuojeluun tietysti ilmoitus. Heiltäkin voit kysyä neuvoja, kuinka jutella lapselle asiasta. Tarvitset varmasti itsekin tukea voidaksesi auttaa. Jaksamista! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huoh, joo, taisin jo tietää siinä vaiheessa, kun asian tänne vuodatin, että ainoa oikea tapa on kertoa, sekä lapselle että sossulle.

Lapsi vaan niin kovasti odottaa kotiin pääsyä! Tämä on ollut todella rankkaa aikaa hänelle ja nyt sitten näyttää siltä, että kaikki turhaan... :(

Voi perkele tuota juoppoa, miten voi olla ihmiselle viina omaa lasta tärkeämpää.

totta kai on lapselle rankkaa. mutta ei ole hänen vika, että jeppe juo. tietenkin alkoholistille on viina number one elämässä, ajaa lapsenkin ohi kevyesti se himo. valitettavasti. et voi muuttaa alkoholistia, mutta voit vaikuttaa ratkaisevasti millainen loppulapsuus lapselle tulee. olet avainasemassa hänen elämässään, voit olla se pelastava ihminen hänelle. voimia. ja tukeahan näihin asioihin nykyään saa, toisin oli mun lapsuudessa.

hmmh.

alkoholisti on alkoholisti vielä silloinkin kun on ollut vaikka 20vuotta juomatta. pitääkö kokoloppuelämä siis epäillä jos on nuorempana juonutkin ?

Samaa mieltä edellisten kanssa. Kerro totuus lapselle ja ilmoitus sosiaalihuoltoon. Lapsi tarvitsee paljon, paljon rakkautta ja hyväksyntää. Sen sinä varmaan tiedät kun olet saanut alkoholistiperheen lapsen hoitoosi. Olisiko mahdollista saada lapsi juttelemaan jonkun ammatti ihmisen kanssa esim, perheneuvolaan. Tarkoitan, että lapsi saisi ajatuksensa oikeille urille, ettei myöhemmässä elämässä tule ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
alkoholisti on alkoholisti vielä silloinkin kun on ollut vaikka 20vuotta juomatta. pitääkö kokoloppuelämä siis epäillä jos on nuorempana juonutkin ?

Ap:n tapauksessa kyseinen alkoholisti ei ole ollut juomatta edes paria kuukautta.

Jos alkoholisti on jo pitkään ollut juomatta, niin tottakai luottamus lisääntyy ajan myötä. Täysin eri tilanne kuin juovan alkoholistin suusta tullut lupaus. Luulisin, että jokainen ymmärtää tämän asian ihan itsekin :)

Yhteistyössä