Kerrostalossa viemäri tukossa

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei! Asun kerrostalossa vuokralla, melkein koko tämän ajan kylppärin putket vetäneet tosi hitaasti, olen miettinyt voiko johtua siitäkin kun olen niin kauan suihkussa? Hiuksia olen yrittänyt saada pois kylpyammeen pohjasta, aikalailla tuloksetta sillä ritilä ei lähde irti. Lattiakaivossa, jos sitä siksi kutsutaan, siihen menee 2 putkea eikä sitä saa mitenkään irtk vai katkonko ne putket?! Minulla ei ole varaa mihinkään putkimieheenkään... Tänään kun kävin suihkussa vesi nousi kylvyn mittaiseksi, siis niin että olisin mahtunut veden alle! Ja kesti kaksi tuntia että se meni alas. Vessa tukkiutui myös kun yritin repiä hiuksia sieltä ritilän läpi paperilla ja heitin ne paperit pönttöön. Nyt en uskalla käydä vessassa enkä suihkussa, koska kun yritin googlettaa apua sain vastaukseksi vaan että aiheutan vesivahingon ja kohta alakerrasta vuotaa vettä niskaan, sehän se minua auttoi ja lohdutti en minä sellaista halua! Tämä on eka kämppä ja ei kukaan ole neuvonut mitä tehdä tai että jotain edes pitäisi tehdä, eikä kukaan osaa minua auttaa. Jospa siis joku täältä osaisi? ja mahd pian sillä toki vessassa olisi kiva käydä. Otin ne hiuspaperit pöntöstä pois ja vedin tyhjän vessan mutta silti nousi, eli en nyt voi käydä vessassakaan ennenkuin saan apua tähän

vierailija
Ja TIEDÄN kuulostaa uusavuttomalta, ei tarvitse kertoa. Jos tämä pitäisi maalaisjärjellä osata ratkaista niin minulla ei taida sitä olla joten auttakaa te joilla on! Kiitän kovasti!

vierailija
Osta pullo putkimiestä nyt ensi alkuun. Jos se ei tepsi niin huoltomies paikalle.
Vähän myöhäistä viisailla mutta miksi hitossa heitit toisen viemärin tukkeet toiseen. Pönttöön kuuluu vain kertaalleen syöty tavara

vierailija
Sunnuntaiaamuna et varmaan huoltomiestä mistään saa eikä isännöintiäkään kiinni. Katso alakerran taulusta puhnumerot. Ja sitä putkimiestä pullollinen joka aukkoon

vierailija
Soitat huoltomiehelle. Käyt katsomassa numeron alakerran ilmoitustaululta. Huoltomies tulee varmaan rassin kanssa avaamaan putken. Äläkä turhaan kokeile mitään putkimiestä pullosta, tuskin auttaa, pahimmilaan vaan aiheutat vaaraa putken avaajalle syövyttävällä emäksisellä aineella.

viemäri
Olet varmaan jo sinne huoltoon soittanut ja asia sillä hoitunut. Lasku tulee perässä, mutta se nyt vain on maksettava. Elämä on sellaista, että välillä niitä tulee.

Jatkossa kannattaa ostaa varuiksi purkki viemärinavausainetta vaikka sinne keittiön allaskaappiin. Rakeet ovat huomattavasti tehokkaampia kuin nestemäiset aineet. Rautakaupoista saa eikä maksa paljon. Natriumhydroksidi rikkoo hiusten rakenteen ja muuttaa paakkuuntuneen rasvan juoksevaksi putkistossa, mikä saa tukoksen liikkeelle. Näitä aineita voi myös käyttää aika ajoin ennen kuin putki on kokonaan tukossa. Eli kun kirjoitat, että viemäri on vetänyt koko ajan huonosti, niin asialle olisi voinut tehdä jotain jo aikoja sitten.

Niin kauan kuin tukos on olemassa ei vettä tietenkään saa päästää lattialle lillumaan. Se aiheuttaa kosteusvaurion väistämättä. Vessanpönttö on siis parempi jättää vetämättä tai tehdä tarpeensa vaikka ämpäriin kunnes viemäri on taas auki. Tai sinne kylpyammeeseen.

Mutta tosiaan joka talouteen nämä hankinnat ennen kuin viemäri on tukossa:

vierailija
Olet varmaan jo sinne huoltoon soittanut ja asia sillä hoitunut. Lasku tulee perässä, mutta se nyt vain on maksettava. Elämä on sellaista, että välillä niitä tulee.
Mikä lasku? Kertaakaan en ole huoltomiehiltä laskua saanut, taloyhtiö maksaa huoltoyhtiölle työstä. Muutaman kerran olen joutunut putken rassaajan tilaamaan vuosien mittaan eri asunnoissa. Taloyhtiö saa rahan yhtiövastikkeesta (vuokrataloyhtiö vuokrasta), jolla taloyhtiön maksut katetaan. Vain jos on tahallisesti tukkinut/rikkonut jotain, menee maksu. Asujalla on hoitovelvollisuus eli ei saa päästää paikkoja huonoon kuntoon ja huoltoon kuuluu ottaa yhteyttä mahdollisimman pian. Tieten voi olla yhteydessä vuokranantajaan, mutta hänenkin neuvonsa on tuollaisessa tapauksessa yleensä tehdä vikailmoitus huoltoyhtiölle. Ainoastaan ovien avauksesta menee kulut avaimen unohtajalle.

• Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Soitat huoltomiehelle. Käyt katsomassa numeron alakerran ilmoitustaululta. Huoltomies tulee varmaan rassin kanssa avaamaan putken. Äläkä turhaan kokeile mitään putkimiestä pullosta, tuskin auttaa, pahimmilaan vaan aiheutat vaaraa putken avaajalle syövyttävällä emäksisellä aineella.
Selvä. Eli en käy vessassa enkä suihkussa ennen sitä? Vessan lavuaaria voi varmaan silti käyttää käsienpesuun yms? Voin huomenna soittaa. Paljonhan suunnilleen se lasku tulee olemaan?? arvosteleeko tai kyseleeko se joka sen tulee avaamaan paljon? siellä on varmasti hiuksia paljon yms.

vierailija
Selvä. Eli en käy vessassa enkä suihkussa ennen sitä? Vessan lavuaaria voi varmaan silti käyttää käsienpesuun yms? Voin huomenna soittaa. Paljonhan suunnilleen se lasku tulee olemaan?? arvosteleeko tai kyseleeko se joka sen tulee avaamaan paljon? siellä on varmasti hiuksia paljon yms.
No ei varmaan tule laskua. Sinuna olisin kokeillut sitä putkenavaajaa ja vasta jos se ei auta (yleensä auttaa) niin yhteys huoltoon. Ja jos huoltomies ei saa sitä suki niin kutsutaan putkimies. Tiedän koska lapsi oli meidän tietämättä heittänyt leluauton pönttöön, ja mikään pumppu tai putkiteiska ei auttanyt, eikä huoltokaan saanut sitä auki. Putkimies kävi, ei laskua. Asutaan vuokralla. Riippuu tosin ehkä mikä sen pöntön tukkii.

vierailija
Miksi ihmeessä et soittanut heti, kun ongelmat alkoivat? Jos ei kuulu (nuo tukossa olevat viemärit kyllä kuuluvat) päivystystehtäviin, niin kertovat kyllä siitä. Meillä rupesi kerran vessanpönttö päästämään vedet läpi säiliöstä, oli juuri normaali työpäivä lopuilla huoltomiehiltä. Kysyivät, että selviäisikö pikasulun sulkemalla seuraavaan päivään, mutta selitin sen olevan asunnon ainoa pönttö ja käyttäjiäkin oli useampi, niin tulivat vaihtamaan tiivisteet uusiin samantien. Laskua tuskin saat. Jos huoltomiehet eivät itse saa hoidettua sitä kuntoon, he tilaavat putkimiehen. Jos itse menet sen putkimiehen tilaamaan, niin silloin joudut maksamaankin. Voivat vähän huomauttaa, jos kyseessä on joku suoraan sinun syytäsi oleva juttu, kuten ettei niitä hiuksia kannata kerätä sinne viemäriin. Katsele siinä sivussa mitä tekevät ja voit kysellä neuvoja ja vinkkejä, miten saat ne hiukset itse sieltä pois jatkossa, ettet tuki uudestaan.

vierailija
Kauanko olet asunut siinä? Onko tukokset omia hiuksia vai edellisen? Onhan sun velvollisuus huolehtia että viemärit vetää, kun siinä asut. Olisi pitänyt ottaa huoltoyhtiöön paljon aikasemmin yhteyttä.

vierailija
Kauanko olet asunut siinä? Onko tukokset omia hiuksia vai edellisen? Onhan sun velvollisuus huolehtia että viemärit vetää, kun siinä asut. Olisi pitänyt ottaa huoltoyhtiöön paljon aikasemmin yhteyttä.
Omia ja niin siksi en olekaan uskaltanut soittaa kun nyt kaikkialla netissä lukee että olis pitäny aiemmin. Muutin yli vuosi sitten ja varmaan puoli vuotta siitä niin alkoi jo vesi nousta vähän kylpyammeessa, mutta minulla ei ole aiemmin kylpyammetta ollut niin ajattelin että se on normaalia. Ja kunnolla tukkeeseen ei ole kumpikaan mennyt ennenkuin nyt. Olen mies ja lyhyet hiukset ovat, että en ihan ymmärrä mutta hiuksia ainakin vaikuttaa että olis. Tänään varmaan soitan, näin kuumalla olis erittäin mukavaa päästä suihkuun. Tässä talossa vaan maksaa yli 50 euroa oven avauskin mikä ei muualla ole yhtään normaalia, joten saa nähdä mikä lasku tulee tästä... Ja tiedoksi niille jotka kyseli miksen ole itse avannut, en tosiaan päässyt kauppaan tänään, tuskin lähikaupasta noita saa, ja se siitä puuttuis jos alan jotaa myrkkyjä ja vesiä kaatelemaan jos on jo vesivahingon uhka??? Päivitän tänne kun asia on selvinnyt että mitä tapahtui niin selviää tämäkin. Ap

vierailija
Miksi ihmeessä et soittanut heti, kun ongelmat alkoivat? Jos ei kuulu (nuo tukossa olevat viemärit kyllä kuuluvat) päivystystehtäviin, niin kertovat kyllä siitä. Meillä rupesi kerran vessanpönttö päästämään vedet läpi säiliöstä, oli juuri normaali työpäivä lopuilla huoltomiehiltä. Kysyivät, että selviäisikö pikasulun sulkemalla seuraavaan päivään, mutta selitin sen olevan asunnon ainoa pönttö ja käyttäjiäkin oli useampi, niin tulivat vaihtamaan tiivisteet uusiin samantien. Laskua tuskin saat. Jos huoltomiehet eivät itse saa hoidettua sitä kuntoon, he tilaavat putkimiehen. Jos itse menet sen putkimiehen tilaamaan, niin silloin joudut maksamaankin. Voivat vähän huomauttaa, jos kyseessä on joku suoraan sinun syytäsi oleva juttu, kuten ettei niitä hiuksia kannata kerätä sinne viemäriin. Katsele siinä sivussa mitä tekevät ja voit kysellä neuvoja ja vinkkejä, miten saat ne hiukset itse sieltä pois jatkossa, ettet tuki uudestaan.
Myöskin kuvittelin, että hiukset ovat vaan siinä kylpyammeen pohjan ritilässä jotenkin kiinni vähäsen ja se on ainut ongelma, ajatyelin että siitä tuskin haittaa on, kun en halunnut niihin koskea ja ajattelin että haitta on vain minulle itselleni ei kelleen muulle. Nyt kun oli vieraita tulossa niin kävin yrittämään niitä irroittaa ja saksillakin sörkin sinne että katkeais jos siinäcon jotain hiuksia kiinni mutta ei vaan auta eli joku on pielessä. En tiedä onko ton kylpyammeen alla myös jotain, sitä ei pysty siirtää. No saa edelleen nähdä.

vierailija
Ja tiedoksi niille jotka kyseli miksen ole itse avannut, en tosiaan päässyt kauppaan tänään, tuskin lähikaupasta noita saa, ja se siitä puuttuis jos alan jotaa myrkkyjä ja vesiä kaatelemaan jos on jo vesivahingon uhka???
Nuo avausrakeet vaativat vain pienen vesimäärän (1-2 dl) kemiallisen reaktion aloittamiseen ja aineen kuljettamiseen putkistossa tukokselle asti. Eli niiden kanssa ei vesivahinkoa pääse syntymään.

vierailija
Tuskin nuo tulokset hiuksia sitten on
Eiköhän se tukos ole syntynyt pidemmän ajan seurauksena kuten niillä yleensä on tapana. Tietenkin aina on mahdollista, että joku pösilö on tunkenut vessanpönttöön talouspaperia tai kuukautissuojia tjms. jotka on rassattava sieltä pois. Niitä kun ei saa aineilla sulatettua niin kuin orgaanisen materiaalin yleensä.

vierailija
Tässä talossa vaan maksaa yli 50 euroa oven avauskin mikä ei muualla ole yhtään normaalia, joten saa nähdä mikä lasku tulee tästä... Ja tiedoksi niille jotka kyseli miksen ole itse avannut, en tosiaan päässyt kauppaan tänään, tuskin lähikaupasta noita saa, ja se siitä puuttuis jos alan jotaa myrkkyjä ja vesiä kaatelemaan jos on jo vesivahingon uhka??? Päivitän tänne kun asia on selvinnyt että mitä tapahtui niin selviää tämäkin. Ap
Kuten jo kirjoitin, oven avauksesta menee maksu ja tuo ei edes pahimmalta kuulosta, kalliimpiakin on. Se ei kuulu huoltoyhtiön perustöihin, mitkä ovat maksuttomia.

Lähikaupoistakin saa jotain "kodin putkimiehiä", mutta ei kannata niitä nyt käyttää, vaan soitat sinne talon huoltoyhtiöön. Nuo litkut (ja etenkin ne rakeet) ovat voimaaksi emäksisiä (yleensä natriumhydroksidia) ja ovat tosi vaarallisia esim. silmään roiskuessa. Rakeet kuumentavat kunnolla sulaessaan. Mutta jos nyt huolto on tulossa, niin älä tunge niitä, sillä jos ne eivät menekään läpi, niin huoltomiehet joutuvat varomaan sitä nestettä. Varoita ainakin heitä, jos olet laittanut.

PS Miksi maksaa aukaisuaineesta, jos huoltoyhtiö tekee sen avauksen ilmaiseksi?

vierailija
Meillä tehtiin taloyhtiön toimesta kylpyhuoneremontti ja siitä asti on kaikki viemärit siellä olleet jatkuvasti tukossa. Siis pelkkiä ongelmia sen remontin jälkeen. Suihku ei pysy kiinni seinässä jne. Huoltomiehet käyvät vähän katsomassa ja toteavat että ei onkelma, huvi toimi. Keittiössö sama juttu remontin jälkeen. Jääkaappi on vuotanut jo pari vuotta, ei vika, huvi toimi. Espoon Asunnot Oy taloyhtiönä.

Yhteistyössä