Kerro kestovaipoista noviisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja what
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

what

Jäsen
10.09.2009
72
0
6
Ekaa raskautta mennään ja kestovaipat kiinnostaa. Mutta tietoa mulla ei niistä ole juuri lainkaan. Jotain keskustelua täällä lueskelin ja ymmärsin, että vaippa koostuu imuliinasta tai vast., sisävaipasta ja ulkokuoresta (?). Mutta kaipaisin vähän lisää informaatiota rautalangasta väännettynä :) Esim. mistä osista vaippa koostuu (menikö edellinen luettelo oikein) ja mistä materiaaleista osat on tehty ja mikä niiden funktio vaipassa on :).

Kiitos, jos joku jaksaa vääntää rautalangasta :) Olen kohtuu kätevä käsistäni, joten saan vaippoja varmaan itsekin väännettyä ja aikaakin vielä on joulukuuhun. Ja kokemukset huonoista ja hyvistä materiaaleista ja malleista kiinostaa myös!

Mistä päin sä oot? Voisin vääntää rautalangasta ihan kädestä pitäen :D

Vaippoja on monenlaisia. Niissä on yleensä imuosa, eli imevää kangasta, joka on joko ommeltu pötköksi tai taitellaan aina pesun jälkeen (esim. perus vaippaharso), jolloin kuivuminen on nopeampaa. Tämä imu laitetaan vaipan sisään, se voi olla joko nk. sisävaippa, jossa ei ole kosteussuojaa, tai kuorivaippa, joka pitää kosteuden. Itse käytän taskuvaippoja, joissa siis on PUL-kangasta oleva kosteussulku uloimpana ja pylyyä vasten kuivana pysyvä kangas, ja sinne väliin jää tasku, jonne sujautan tarpeen mukaan imuosia. Imuina olen käyttänyt harsoa ja bambua, vanhoja pikkupyyhkeitä.

Ihan pienellä vauvalla mä tykkään käyttää pelkkää harsoa, joka kiedotaan vauvan päälle ja kiinnitetään kumisella kiinnikkeellä, mikä sen nimi nyt on, näpsy?... No joku muistaa paremmin :D Ja siihen päälle laitan hahtuvaiset villahousut joita olen ite neulonut maha pystyssä :) Nää on musta siks näppärimmät ihan pienellä, että ne ei jää niin nopeasti kooltaan pieneksi kuin oikeaan kokoon ommellut taskuvaipat, eikä pieni vauva vielä liiku niin tuo vaippakiedontakaan ei haittaa.

HoitoonVaan Kiitoksia vinkeistä :) asia itseänikin kiinnostaa ja olen ottanut selvää asioista :) vielä pitäisi saada ompeluvaihe päälle :laugh:

what nostan tohon yhden pinon sulle :) ja kestovaippayhdistys.com:sta löytyy kanssa paljon tietoa :)

Itsekkin siis esikoista odotan ja kestovaippoja ajattelin käyttää lapsella. :)

Mä oon ommellut ite noita PUL-taskuja, poikavauvan kanssa on ainakin näppärämpää ollut se täyttöaukko selkäpuolella :) Eka ostin joitain ja kun sain selkeen käsityksen siitä mistä ite tykkään, ompelin ite niitä, ja nyt ois taas alettava ompeleen kun iski se vauvakuume vaikka esikoisen jälkeen vannoin että ei ikinä, ja la ois tammikuun 4. :whistle: Ompelu on näppärintä toteuttaa sarjatyönä, sillä aina tauon jälkeen se eka vaippa on mulla takkuilua, mut seuraava sujahtaa jo nopeesti :)

Sellaset pienet neppipihdit KAM-neppeihin on muuten yliverrot! Tykkään ite enemmän nepparivaipoista isommalla lapsella. Eikä tartte pestessä sulkee tarroja eikä niihin jää pesunukkaa. Pienellä luikertelijalla tarrat vielä toimi nopeesti suljettavina, mutta sit kun oppii avaamaan ne...

Yhteistyössä