Kerjäänkö rahaa mieheltä vai kadulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne. meillä on avoliitto, molemilla omat tilit ja rahat. Menot suunnilleen puoliksi ottaen huomioon tulot. Olen nyt ollut kohta 5v kotona lasten kanssa ja sanomatta selvää et taloudellisesti se ei kannata. Säästöistäni olen siis laittanut sen mihin vaatimattomat tulot ei riitä.

Aloitan työt alkuvuodesta, ensimmäiseen palkkaan on siis aikaa. Rahat alkaa olla loppu. Koko loppuvuodeksi mulla tilillä n. 1000€ tällä hetkellä. Tuloja kotihoidontuki ja 2 lapsilisät. Tiedän jo ettei riitä mitenkään. Mies tietää tilanteen. Hän ei ole tarjoutunut maksamaan enempää, esim ruokamenoja. Olen huono kerjäämään. Onko mun nyt pakko kuitenkin alkaa rutista raha-asioista ja pyytää rahaa? Mulla on kuitenkin itsellänikin jotain omia menoja, ja siitä ukko tietysti saa päähänsä että humputtelen rahat jotka hän jalomielisesti antaa.

Mitä teen?

Sano miehellesi, että ette ole avopari vaan kämppiksiä keskenänne. Laita se sohvalle nukkumaan. Saa osallistua siivoamiseen ja ruoanlaittoon puoliksi ja pestä omat vaatteet.

Ja muista myös oma vastuusi tilanteesta. Jos laitat ilmoituksen lehteen, että haluat jollekin jalkarahiksi, kynnysmatoksi tai pesukoneeksi, niin varmaan sinulle on silloinkin ottajia.

no mä tekisin niin et ottasin eron, jos tuollasta olis rahojen kans kumppanin kanssa. Käsittämätöntä. Et mä ehdotan eropapereiden jättöä.

On se kyllä noinkin ja joskus elämässä on pakko antaa rahan ratkaista. Jos ap :n tilanne ei muutu, hänellä ei ole rahaa tarpeeksi omiin ja lasten menoihin. Kun hän menee töihin, ei tilanne siitä korjaannu. Hoitomaksussa huomioidaan molempien tulot.

Miksi teillä on eri tilit? Luulis et jos teillä on kerran lapsia niin olis yhteiset rahatkin, tai ainakin tilanne niin ettei toisen tarvitse kerjätä :(
Asiasta ei ole varsinaisesti koskaan puhuttu. Mut vaikka puhuttaisi en haluaisi yhteistä tiliä, en tiedä miksi. Erilliset olleet hyvä ratkaisu, kumpikin maksaa yhteisistä menoista osansa sovitusti ja loput rahat jää omaan käyttöön eikä tarvitse kysyä jos haluaa jotain spesiaalia itselleen hankkia.

no meillä on sama tilanne, tosin sillä erotuksella että en maksa laskuja, mutten ole myöskään tinkinyt kesällä reissuista yms. kun kerran on aikaa lasten kanssa mennä, niin ollaan menty. Olen muutaman kerran vihjannut asiasta. En todellakaan enempää asiasta puhu, olen laittanut visaani korkeamman käyttörajan ja maksan sen pois kun alan saamaan palkkaa.

Mikset vain suoraan kysy mieheltä mitä se on mieltä asiasta? Tiedän että voi olla vaikeeta pyytää rahaa toiselta kun ei ole tottunut elämään toisen kukkarossa roikkuen.

[QUOTE="jeps";22108611]Mikset vain suoraan kysy mieheltä mitä se on mieltä asiasta? Tiedän että voi olla vaikeeta pyytää rahaa toiselta kun ei ole tottunut elämään toisen kukkarossa roikkuen.[/QUOTE]

Tässä on vielä selainen sivujuoni et kerran jo pyysin. Lainaksi. Pitkin hampain ja jotenkin alistuvasti suostui siihen et siirrän 2000 sen tililtä mulle. Mut sit tuli mun vakuutukset ja kiinteistöverot sun muuta menoa ja siitä summasta nyt puolet mennyttä. Lupaisn siis maksaa tuon lainan palkastani kun töihin palaan. Miehellä on säästöjä ja vaikka maksaakin asuntolainaa, rahaa riittäisi silti.

Sanoit, että miehesi ehkä epäilee sinun humputtelevan rahat? Onko hänellä kenties oikeasti syytä epäillä sellaista? Kaikilla ei ole kykyä pitää isoja rahoja tilillä, vaan kaikki menee mitä saa. Mutta muusta tekstistä päätelleen osaat käyttää rahaa. Ehdotan, että jos miehesi ei halua antaa sinulle rahaa, niin sitten miehesi käy tästä lähtien kaupassa tekemässä ostokset. Meillä oli sama tilanne aikoinaan eli olin pitkään kotona, mutta mies maksoi ruoan, vuokran ja sähkön, siis sen mitä olisi yksinkin asuessaankin maksanut. Minä maksoin omat kuluni ja lasten vaatteet sekä vakuutukset. Kyllä raha-asioista pitää pystyä puhumaan.

[QUOTE="vieras";22108658]Sanoit, että miehesi ehkä epäilee sinun humputtelevan rahat? Onko hänellä kenties oikeasti syytä epäillä sellaista? Kaikilla ei ole kykyä pitää isoja rahoja tilillä, vaan kaikki menee mitä saa. Mutta muusta tekstistä päätelleen osaat käyttää rahaa. Ehdotan, että jos miehesi ei halua antaa sinulle rahaa, niin sitten miehesi käy tästä lähtien kaupassa tekemässä ostokset. Meillä oli sama tilanne aikoinaan eli olin pitkään kotona, mutta mies maksoi ruoan, vuokran ja sähkön, siis sen mitä olisi yksinkin asuessaankin maksanut. Minä maksoin omat kuluni ja lasten vaatteet sekä vakuutukset. Kyllä raha-asioista pitää pystyä puhumaan.[/QUOTE]

Osaan kyllä käyttää rahaa mielestäni järkevästi. En kai muuten olisi näin kauan kotona voinut ollakaan. Miehen mielestä vaan kenties satunnainen ravintolakeikka tai vaate itselleni on sen sortin toimintaa jota hän ei halua rahoittaa. Eikä tietysti tarvitsekaan. Noihin riittäisi omat rahani, ruokaan sensijaan menee niin paljon et niihin ei riitä. Ja tarkoitan nyt siis sitä etteivät nykyiset tuloni + säästöni riitä edes siihen ruokaan saati muihin menoihin.

Jos suostut tuollaiseen, niin ei voi mitään. Mies tienaa, ostaa enemmän, saa paremman eläkkeen ja laittaa vielä rahaa säästöön. Sinä synnytät hänelle jälkeläisiä ja hoidat ne omilla rahoillasi kotona. Et tienaa rahaa, et saa itselle mitään, et saa eläkettä, et pysty säästämään. Jokusen vuoden päästä olet puilla paljailla, jos eroatte. Tai ehkä Porvoossa asiat ovat toisin, ei tarvitse huolehtia.

Minkälainen voi teidän yhteiselo oikeasti olla, jos ette voi edes keskustella yhdessä yhdessä? Kai se mies tietää, että sen tehtävä on sut elättää, kun pidät lapsista kotona huolta?