Kerätääs nyt "paskoja" hommia mitä olette tehneet? Siis ihan "elääksenne" :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"-olen ollut siivoojana: mm. tehdassiivoojana, kerrostalojen rappukäytäviä siivoomassa, siivonnut yökerhoa (voi sitä oksennuksen, kusen ja paskan määrää!)"

AP:ta lainatakseni, just näitä ja 14-vuotiaana sokerijuurikasta harventamassa. Aurinko paahtoi ja niska paloi. Ei silloin älynyt mitään suojakertoimiakaan laittaa.

Tehdassiivous oli kyllä kesätyönä helvetistä. Oikeille siivoojille se voi olla jees, kun osaavat/tietävät/saavat tehdä ihan oikeasti sitä hommaa. Me kesätyöläiset mm imuroitiin putkenpäällyksiä, lakaistiin tuulista pihakuilua (täysin turhaa, roskat lensivät tuulen mukana) ja lakaistiin tehtaan kattoa.

Taksikuskin homma on /C:stä.

Tupperware-konsulentin työ oli ahdistus- ja paniikkihäiriöstä kärsivälle introvertille suhteellisen haastava.

Suurimmasta osasta ihan paskaduuneja olen tykännyt, ja näistä edellä mainituistakin hetkittäin: tehtaalla oli kivat työkaverit, taksihommissa välillä mukavia (vakkari)asiakkaita ja kuskien välistä huumoria, ja tupperware... no se oli vaan hirveää.

Huoltsikan myyjän työ on ollut kyllä ehkä eniten perseestä. Ensinnäkin kolmivuorotyö itsessään on jo kamalaa ja tietysti kaikki viikonloput töissä. Asiakaskunta tavalla tai toisella päästään pipiä ja hankalaa. Tiettyjä vakioasiakkaita oppi jo pelkäämään valmiiksi. Kaikki päivät samanlaisia, ei juuri mitään, mikä tekisi työstä mielenkiintoista. Työkaverit ihania, ainoa plussa.

Siivooja. Raskasta hommaa ja harva arvostaa ihan oikeasti. Palkka aivan onnettoman pieni, en tajua, miten joku saa elätettyä perheensä tuolla palkalla, kun itse en kunnolla saanut elätettyä edes itseäni! Plussana se, että viikonloput vapaita ja pääsi aina ajoissa kotiin, kun päivä alkoi aikaisin. Työ itsessään todella puuduttavaa, mutta helppoa toki, jos sellaisesta tykkää.

Noita hommia tein siis opiskeluaikana kesät ja kaikki liikenevät vapaat hetket. Oli kyllä hienoa, että oli töitä, jotta ei tarvinnut nostaa lainaa ja kaikki ei mennyt kädestä suuhun, kuten muilla opiskelijoilla. Mut en olisi hetkeäkään voinut kuvitella, että olisin noilla hommilla itseni elättänyt ihan vakituisesti, huh.

Mä tässä pohdin, että en ole tainnut tehdä koskaan paskaduuneja :-)
Torimyyjänä olen ollut ja pikkuisessa baarissa myymässä kaljaa. Ihan kivaa puuhaa ja sai hyvin opiskelurahaa.
Valmistumisen jälkeen oli aika haastava kokemus olla erään henkilön henk. koht. avustaja/hoitajaringissä tuurarina, ku itelle napsahti kaikki paskavuorot ja oli erittäin v-mäinem tyyppi hoidettavana. Kuukauden siis voin siis sanoa tehneeni "paska" duunia, mutta en varsinaisesti koe sitä sellaiseksi.

Yögrillillä vääntämässä makkarapottuja ja kuuntelemassa humalaisia.
Siivoamassa yökerhoa, lihatiskiä, junavaunuja ja tehdashalleja.
Tiskarina tavaratalon lihatiskin keittiössä. (kuuma höyry ja ruuantähteet... hyi hitto)
Latomassa käsipelillä tiilejä.
Suonenjoella vesisateessa mansikoita poimimassa.

Joskus hyvin nuorena jaoin ilmaisjakelulehtiä. Työ oli hyvällä ilmalla ihan mukavaa, mutta palkka oli olematon, alle 2e/h. Jos palkka olisi parempi, voisin kyllä edelleen tehdä sitä.

Olen ollut töissä myös pikaruokaravintolassa, mutta se oli mielestäni ihan hyvä duuni. Työtahti oli tietysti välillä hektinen ja epäsäännöllinen vuorotyö rasitti, mutta toisaalta työkaverit, pomot ja usein asiakkaatkin olivat mukavia.

Oon ollut siivojana ja grillillä makkarapottuhommissa... tiskarinakin olen ollut. En silloin nuorena tajunnut, että nämä ovat "paskahommia" joista pitäisi jokaisen kieltäytyä ihmisarvoa loukkaavina ;) Nykyään työn arvostus on aika lailla eri kuin silloin ennen.

Sairaala-apulaisena tuli siivottua kaikenlaisia sotkuja, hirmu raskasta hommaa ja kun osastokin oli "raskas" niin henkisestikin oli välillä vaikeaa. En viihtynyt hommassa kauan mutta kokemus rikasti.

Olin kerran kesätöissä liukuhihnalla tehtaassa ja itse asiassa tykkäsin työstä tosi paljon! Sehän on oikeastaan aika meditatiivista aivot narikkaan hommaa kun rutiiniin pääsee :-)

Muuten onkin tullut oltua aina ns. siisteissä sisätöissä.

Joskus yläasteikäisenä jaoin mainoslehtiä parin kaverin kanssa kahdella jakopiirillä, 2 krt viikossa.

Vähän vanhempana olin monta kesää Suonenjoella mansikoita poimimassa. Rankkaa työtä se oli, mutta tilan isäntäväki oli aivan huippumukava ja sama porukka pyöri siellä useampana vuonna, vähän kuin leirillä olisi ollut. Se oli niitä lamavuosia, että oikein muutakaan kesätyötä ei ollut tarjolla nuorelle, jolla ei mitään suhteita ollut.

Opiskeluaikoina tienasin hieman taskurahaa tekemällä markkinointihaastatteluja, eli bongailin ihmisiä ostoskeskuksella ja haastattelin ties mistä tuotteista. En tykännyt, mutta muistaakseni muutaman kuukauden jaksoin.

Olen monelta taholta kuullut, että moni nuori ihminen pitää itseään liian hyvänä siivoustyöhön. Jopa siinä määrin, että myös korkean työttömyyden seuduilla lähinnä maahanmuuttajat toimivat siistimishommissa, koska kouluttamaton nuori tai oman alansa työtä vaille jäänyt henkilö ei voi moiseen alentua.

Itse pidin siivoustyöstä. Tein sitä jo lukioaikana kesätyönä, enkä pelännyt edes verien putsaamista tappelun jäljiltä tai porrassiivousta talossa, jossa kroppa maannut kesäkuumalla pari kk tahi korjauspajan rasvaista miesten vessaa. Sittemmin olin päiväkodeissa siivoojana eli putsasin ruokailutilat, puhdistin pölyt, pesin kuraiset lattiat, pyykkäsin tekstiilit yms. Siivoustyössä näkyy tehty työ heti eli omat saavutukset ja hyvillä välineillä se on mukavaa liikuntaa. En kuitenkaan jäänyt alalle, sille halusin opiskella teoreettisempaa työtä varten. Arvostan siivoustyötä suuresti, eikä se ole minulle paskaduuni. Lähinnä kauhistelen, että asenteet muuttuneet sellaisiksi, että joku voi kuvitella olevansa niin hyvä ihminen, että siivoustyö on liian alhaista.

• Tykkää
Reactions: rops ja kana
Tein puhelinkyselyjä. Vaikka ei tarvinnut edes myydä mitään, työ oli henkisesti raskasta kun sai kuulla kiroiluja ja luurin lyömisiä korvaan. Kestin kaksi päivää.

Mä en ole omasta mielestäni tehnyt paskaduuneja lainkaan. Kaikki tekemäni työt ovat olleet siistejä sisäduuneja. Fyysisesti raskainta on ollut lastenhoitajan sijaisuudet päiväkodissa, mutta kivaa työtä. Ja myyntityöstäkin tykkäsin aikoinani saavani ihan hyvää palkkaa. Opiskeluaikana ne rahat olivat enemmän kuin tarpeen.

Mun ikävin työ oli kesätyö laskutuksessa. Se oli pelkkää numeron syöttöä ilman mitään merkitystä, koska en nähnyt mitä luvut tarkoittavat. Se työ motivoi hyvin opiskelemaan.

Sen sijaan mansikanpoiminta Suonenjoella oli mukava kesätyö. Täysi ylläpito (ruokaa monta kertaa päivässä) ja aittamajoitus järvenrannalla. Melkein kuin lomalla olisi ollut :)

- Jossain ihme tarraverstaassa, en edes oikein tiedä mikä paikka se oli (poikaystävän kaveri oli siellä töissä trukkikuskina ja tarvitsivat apulaista). Eli sellaisia isoja tarra-arkkeja numeroita ja kirjaimia liimattiin isoihin liimapapereihin, ja sitten leikattiin leikkausterällä vai mikä lie onkaan. Ensin ajattelin että työ oli ihan ok hanttihommaksi. Mutta, olin silloin vielä nuori ja ahkera (:D) ja tein ihan liian kovaa työtahtia, ei jotenkin sellainen itsesäätely toiminut... Mun aivot meni siitä monotonisuudesta jotenkin ihan sekasin, niin että pian kotiin tullessa pää oli ihan tyhjä eikä edes mitään tunteita ollut jäljellä. Se oli tosi pelottavaa.

- Puhelinhaastatteluita tein muistaakseni pari kuukautta. Olisin voinut tehdä vähän pidempään jos juttu olisi ollut kunnolla organisoitu, tuntui että systeemissä oli vähän jotain mätää. Rahaa tuntui tulevan vähemmän kuin olis pitänyt. Lisäksi tietokoneohjelma ei aina toiminut kunnolla, kerran soitin samalle miehelle 3 kertaa peräkkäin, se oli ulkona jossain metsätöissä ja oli kyllä aika äkänen... Välillä se oli kyllä ihan kivaakin, jotkut vastaajat oli ihan innolla vastaamassa kysymyksiin, ja mun äänelle sopii se että sitä käytetään; mitä enemmän mä puhun, sitä paremmin ääni luistaa (nuorempana oli jotain käheysongelmia, jotka siis runsas puhuminen aina poisti). Oli ihan oivaa myös puhelinujoudelle. En silti oikein tajua kuinka sitä joku voi tehdä päivätyökseen ihan omasta valinnasta, siellä oli semmosia vanhempia tätejä jotka oli olleet siellä kymmeniä vuosia. Tekivät siinä samalla ristikoita.

- Lasten/perheiden pikavalokuvaamossa. Se lässytyksen määrä kun pikkulapsia yritettiin saada nauramaan ASAP, olen todella allerginen semmoselle, mutta mallia piti siinä kiiressä ottaa toisilta, etenkin kun tein sitä vieraalla kielellä. Ei ehkä kuulosta niin kamalalta, mutta kun toistat/kuulet muiden toistavan 8 tuntia putkeen joka päivä "Hello bubba, hello! Who's a funny girl? Hello missy moo. Peek-a-boo! I'll tickle you! Hahaha! Hello! Boo!" niin vähemmästäkin lähtee järki. (Vähän isompia lapsia olikin sitten ihan kiva naurattaa, ja se kun onnistui ja tuli hyviä kuvia oli se sen työn yks kiva puoli.)
Jotenkin mulle oli lisäksi tosi vaikeeta oppia niitä kaikkia työhön kuuluvia juttuja, koko ajan piti tsempata ihan hirveesti... Ja koko ajan oli kiirettä ja ihmisiä ympärillä.... Muutenkin se myyntisysteemi perustui, jos ei huijaukseen, niin lievään harhaanjohtamiseen ja se ahdisti... ja ne samat kappaleet jotka soi siellä tavaratalossa päivästä toiseen... Aaaahh, vihasin sitä työtä, mulla oli myös diagnosoimaton masennus mikä ei todellakaan auttanut..... Eräänä päivänä sitten en vaan pystyny enempää ja harvinaisena hiljaisena hetkenä murruin ihan täysin, aloin itkemään ja sanoin että mä en pysty tekemään tätä enää :D Onneksi pomo oli kyllä tosi mukava, itse asiassa varmaan kivoin pomo missään työssä mitä olen toisten palveluksessa tehnyt.

(Lisään vielä, että olen tehnyt myös siivousta ja ilmaislehtien jakoa, enkä lue niitä tähän paskahommiksi, vaikken mitään erityisen suurta nautintoa niistä saanutkaan.)

Viimeksi muokattu:
"Mun aivot meni siitä monotonisuudesta jotenkin ihan sekasin, niin että pian kotiin tullessa pää oli ihan tyhjä eikä edes mitään tunteita ollut jäljellä. Se oli tosi pelottavaa. "

Minulla kävi ihan samalla tavalla! Luovuuteni meni ihan hukkaan ja olin aivoiltani ihan pökkelö. Kunnon jumittaja. Ihan hirveätä. Meni joitakin kuukausia kunnes aivojen toiminta palautui ja pystyin saamaan aikaan jotain luovaa. Hyi helvetti. Ei sovi monotoninen työ taiteilijalle ollenkaan. Onneksi ei enää tarvi noita tehä.

Postimyyntifirman varastolla liimaamassa osoitetarroja/laskuja polkupyöriin, jotka lähtivät asiakkaille. Tottakai varaston vanhat körmyt aikoivat päätänsä ihan joka asiasta, koska niitä otti päähän se, että minä tulin vain käymään, ne itse on siellä jäädäkseen.

[QUOTE="vieras";28180563]Postimyyntifirman varastolla liimaamassa osoitetarroja/laskuja polkupyöriin, jotka lähtivät asiakkaille. Tottakai varaston vanhat körmyt aikoivat päätänsä ihan joka asiasta, koska niitä otti päähän se, että minä tulin vain käymään, ne itse on siellä jäädäkseen.[/QUOTE]

Varastotyössä kaikista pahinta on juuri ne vakituiset työntekijät. Ovat niin käsittämättömän elämäänsä kyllästyneitä, että sitä saa kesätyöntekijä kuulla koko kesän ajan olevansa huono, hidas, huolimaton ja heikko... Ei se työ muuten niin pahalta tuntuisikaan.

Nuoruuden kesätyöt nyt oli aika syvältä. Ei tosin niin pahoja ku mitä joillain muilla näköjään :D

Pahin oli tiskarin työ. Työporukasta osa oli jälkeenjääneitä, ja osa muuten vain todella ilkeää sakkia. Huono ilmapiiri siis, eikä itse työkään kovinkaan kivaa ollut. Hurjan hektistä ja sotkuista. Plussana nyt armeijan pojat joiden välineitä siis tiskattiin :D

Sairaalassa olin yhden kesän, työtehtävänä kuolemaa tekevien vanhusten viihdyttäminen. Tällaiselle epäsosiaaliselle erakolle ei niin hyvä työ, vaikka jollekin sopii varmaan todella hyvin.

Sitte kaupan hyllyttäjän duunikaan ei ollut kovinkaan kivaa, etenkään kaupan ollessa auki, asiakkaat osasivat olla todella syvältä.

Yhteistyössä