Keraamisen lieden (ei induktio) omistajat: kysymys teille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom harmaana

Vieras
Kun nostatte liedeltä kattilan tai pannun pois, sammuuko levystä punainen valo eli lopettaako lämmityksen? Meillä toimii näin ja mietin että onko tämä joku kumma hybridi, kun olen yhdistänyt tämän toiminnon induktioon että se tunnistaa milloin siinä on kattila päällä eikä muulloin lämmitä. Kyseessä siis tavallinen Siemensin keraaminen, ei induktio.

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...

tuossa mun liedessä valo palaa niin kauan kun levy on kuuma, vaikka olis sammuttanut levyn.
mitäs ohjekirja kertoo valosta ??

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23505076:
tuossa mun liedessä vlo palaa niin kauan kun levy on kuuma, vaikka olis sammuttanut levyn.
mitäs ohjekirja kertoo valosta ??

Ei kerro yhtään mitään :)

Näyttää siis toki siinä näytössä että ko. levy on kuuma, mutta itse levyssä oleva valo sammuu samantien, kun ottaa kattilan pois, vaikka levy olisi päällä. Ja sitä ihmettelen että miten se tunnistaa, että kattila on otettu pois.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23505104:
ei niin kuumaan paikkaan ole valoa keksittykkään että kestäis, vai onko tämä valo siinä kuumenevn osan ulkopuolella ?

? Nyt meni totaalisesti ohi...
Liedessä siis erikseen valo niissä "levyjen" kohdissa ja sitten näyttö jossa näyttää että mikä neljästä levystä on päällä/kuuma.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;23505203:
taitaa valo olla se hehkuva vastus. ei siellä mikään lamppu kestä..

Jep, varmaan näin. Mutta olin nyt siis lähinnä kiinnostunut siitä että onko muiden liesissä tunnistus myös että sammuu kun siinä ei ole kattilaa tai pannua. Kun olen pitänyt tätä induktion ominaisuutena että ei lämmitä jos ei ole päällä mitään.

Meillä tekee juuri samoin kun nostaa kattilan pois levyn punainen valo sammuu, mutta jos levy on edelleen päällä niin valo syttyy jonkun ajan päästä uudelleen,vaikka ei kattilaa päällä olisikaan.
Ja ihan tavallinen keraaminen liesi on.

Aina välillä se vastus sammuu, mutta ei levy men pois päältä. Ainakaan meillä ei se levy "pala" ihan koko ajan.
Tarkoitatko tätä?

En ole osanut sitä mitenkään yhdistää siihen onko levyllä kattilaa vai ei.

No mun keraaminen liesi ainakin vuorotellen kuumenee, naksahtaa pois päältä, hetken päästä taas kuumenee, sitten naksahtaa pois päältä.. ei siis kuumenna koko aikaa, vaan kuumenee ja jäähtyy, kuumenee ja jäähtyy vuorotellen. En ole huomannut, että liesi naksahtaisi aina pois päältä kun nostaa kattilan pois.. usein se vain sattuu siihen samaan hetkeen, koska väännän usein levyn pois päältä juuri ennen kuin nostan kattilan pois --> levy alkaa heti jäähtymään. Tarkoititkohan tätä??

Meilläkin liesi on sellainen, että vaikka se olisi täysillä, se ei silti lämmitä koko aikaa vaan naksahtaa aina välillä hetkeksi pois päältä. Mitä isommalla teholla lämmitys on, sitä pidempään levy lämmittää ja sitä lyhyempi tuo tauko on, mutta aina se siihen tulee. Jos otan kattilan pois liedeltä, enkä heti pysty laittamaan liettä pois päältä, se naksahtaa pois ja päälle ja pois ja päälle, kunnes laitan levyn pois päältä kokonaan. Tuo on ongelma, jos esim. puurokattila on ollut 1-tasolla lopussa ja unohdankin laittaa levyn heti pois päältä. Levy hohtaa punaisena niin vähän aikaa kerrallaan, että se on kerran jos toisenkin jäänyt pidemmäksi aikaa päälle ja vasta naksumisesta olen tajunnut, että näin on käynyt.

No mun keraaminen liesi ainakin vuorotellen kuumenee, naksahtaa pois päältä, hetken päästä taas kuumenee, sitten naksahtaa pois päältä.. ei siis kuumenna koko aikaa, vaan kuumenee ja jäähtyy, kuumenee ja jäähtyy vuorotellen. En ole huomannut, että liesi naksahtaisi aina pois päältä kun nostaa kattilan pois.. usein se vain sattuu siihen samaan hetkeen, koska väännän usein levyn pois päältä juuri ennen kuin nostan kattilan pois --> levy alkaa heti jäähtymään. Tarkoititkohan tätä??

Tälleen meidänkin liesi tekee. Vilkkuu edes takaisin, mut en ole yhdistänyt sitä kattilan pois ottamiseen.

[QUOTE="Äiti viidelle";23505432]Meillä tekee juuri samoin kun nostaa kattilan pois levyn punainen valo sammuu, mutta jos levy on edelleen päällä niin valo syttyy jonkun ajan päästä uudelleen,vaikka ei kattilaa päällä olisikaan.
Ja ihan tavallinen keraaminen liesi on.[/QUOTE]

Heh! Juu. Noin se tekee, koska niin se levy kuumenee! Vuorotellen siis kuumenee ja menee lämpö pois päältä. Jos laitat levyn täysille, "valo" palaa lähes koko ajan. Mitä pienemmällä levy on, sitä vähemmän aikaa kuumentaa. Ihan sama onko siinä kattila päällä vai ei niin kauan kuin on virrat päällä.

Yhteistyössä