Kengät jalassa sisälle... Ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kunnon eteisen puute
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kunnon eteisen puute

Vieras
Täällä kun saa yleensä mielipiteitä kaikkiin mahdollisiin asioihin, niin kysynpä nyt mielipidettänne tästä.

Tausta: Mies käy töissä, itse olen jäämässä kohta äitiyslomalle ja sen jälkeen työskentelen kotoa. Miehen työn vaativuuden vuoksi suurin osa kotitöistä on mun vastuulla, mm. imuroin ja pesen lattiat.

Ongelma: Meille tullaan sisään puolikerrokseen, jossa on pieni tuulikaappi ja porrastasanne. Tasanteelta portaat yläkertaan ja alakertaan. Ei varsinaista eteistä.

Mies on ottanut tavakseen kävellä ulkoa tuulikaapin ja porrastasanteen kautta suoraan alakertaan (keittiö & olohuone), ja ottaa kengät jalasta vasta alhaalla. Ne kengät sitten seisovat jossain ruokapöydän tai keittiösaarekkeen välillä sen ajan kun mies on kotona. Lähtiessään laittaa kengät alakerrassa ja kävelee niillä portaat tuulikaappiin ja ulos.

Mua harmittaa kun pitää kävellä kengillä olkkariin ja keittiöön asti, vaikka olisin juuri pessyt lattian. Mie sanoo ettei ole muutakaan paikkaa missä laittaa kengät jalkaan. Itselläni se kuitenkin onnistuu joko tuulikaapissa tai viimeistään porrastasanteella (vaikka portaalla istuen).

Nipotanko turhasta kun toivon ettei kengillä käveltäisi sisällä? Varsinkin kun tuleva vauva sitten aikanaan ryömii niillä samoilla lattioilla. :(

Ei tietenkään tulla kengillä sisälle!!!! Sano miehelle, että kengät jätetään siihen ovelle, sitä hiekkaa ja sotkuahan kulkeutuu joka paikkaan noin.

Samaa mieltä, mutta se hermostui kun sanoin asiasta. "Ei täällä ole mitään paikkaa missä laittaa kengät." En tajua miksi sille on niin vaikeeta laittaa ne tuulikaapissa, tai miten saisin perusteltua miksi en halua kenkiä olohuoneeseen/keittiöön. "Ei niissä mitään hirveetä kuitenkaan kulkeudu!" No ei kai silmillä nähtävää, mitä nyt kaikki syljet, koirankusi ja muu mitä kaduilla lilluu...

Se päättää, joka joutuu ne lattiat pesemään. Eli jos sinä kerran joudut yksin pitämään lattiat siistinä, niin voit vapaasti määrätä vaikka jättämään kengät pihalle. Jos ei kelpaa, saa luvan itse pestä tästä edespäin.

Vauva lähtee jossain kohtaa liikkeelle. Ryömiessään käy lattiapintaa läpi myös käsillään. Ja kädet taas on suussa lopun aikaa.... Tai no, meidän vauvalla ainakin ;)

Kiitos mielipiteistä. Tarvitsisin nyt niin painavia argumentteja, että ne menisi miehelle perille, kun se vähättelee koko asiaa. En mä voi vaan "määrätä" aikuista miestä jättämään kengät vaikka pihalle - miten mä voisin sitä valvoa että se tekee niin? Sehän lompsii niillä kengillä miten huvittaa, ja asiasta tulee vaan riitaa.

Jotenkin siitä saa sen kuvan, että jos se ei näe mitään likaa kenkiensä jäljiltä (paitsi että rappusissa meillä pyörii nytkin syksyn lehtiä...), niin sitä likaa ei muka olisi. Ihan kuin bakteereja ja muuta saastaa ei olisi, kun sitä ei paljain silmin näe. En tajua miksi se tässä asiassa on noin naiivi, kun on kuitenkin muuten ihan täyspäinen ja älykäskin.

Kai mä voisin yrittää perustella asiaa vauvalla. Vaikka se meniskin perille (mitä epäilen), niin vielä pitkään saa katella kengillä kulkua, kun vauva ei oo vielä syntynytkään eikä siis ihan heti ryömi...

Olispa jossain video jossa "näkyisi" se lika mitä kengissä tulee sisälle, niin olisi jotain konkreettista mun mielipiteen tueksi. Nykyisellään se on vaan sitä mieltyä että mulla on yksi tapa ja sillä on toinen, eikä mun tapa ole sen oikeampi... :-/

Hommaa siihen tasanteelle jokin istuin missä niitä kenkiä voi laittaa jalkaan ja lisäksi selkeä paikka kengille (tuulikaappi harvoin en sellainen että siellä on hvyä kenkiä säilyttää). Kenkien laittaminen tuulikaapissa kyykistellen on oikeasti todella tympeää ja kun ei tuohon välttämättä tarvi kuin siirtää joku olemassaoleva jakkara tasanteelle ja pala mattoa kenkien alle, ellei halua sen suurempia investointeja tehdä. Kuulostaa tosin siltä että koti ei ole miehesi koti, kun puhut, että sen aikaa kun on käymässä. Sopikaa, älkää vain ilmoittako toisillenne asioita.

Eli vauvaa odotellaan täälläkin jakotona ollaan. Olen pyrkinyt siivoamaan kodin tähän asti, mutta nyt olen estynyt siivoamaan julmetun selkäkivun takia. Mies siis viimeksi meillä siivosi ja edellisestä kerrasta on aikaa monta viikkoa (ainakin 2kk), kun mies on tarttunut imuriin tai luuttuun. Nomeillä on kaksi lasta ja koira, jotka tuovat myös rapaa pihalta tullessaan.
Mutta asiaan. Mies talsii itse sisällä kengät jalassa, kuten tänäkin aamuna aamulenkin jälkeen. Lapset eivät saisi tulla kuitenkaan eteistä pitemmälle kengillä (mikä olisi hyvä mielestäni) ja mikäli lapset tulevat pidemmälle alkaa mies raivoamaan, että nyt seis, kengät on riisuttava eteiseen, kun tulee hiekkaa ja likaa sisälle. Miksi hän itse saa sitten kävellä kengät jalassa ja lasten nähden pitkin asuntoa??
Tiedän miten sinua asia jurppii ja ehdotankin, että lopetat siivouksen. Meillä oli luuttuamisessa parin vkon tauko, kun en sitä tehnyt enää rapakelien alkaessa, koska se oli turhaa tämän kengillä kävelyn takia.

Niin eikös siihen sitten mahtuisi joku istuin tasanteelle? Sellanen missä olisi alla sitten tilaa jalkineille. Tohon että rampataan sisään kengät jalassa...Jos ite joutus luuttuaan lattiat puhtaiksi niin se mielikin kyllä sitten muuttuisi hyvinkin äkkiä. Saatika sitten jos lapsi vielä viipottelisi siellä lattiantasossa...onhan sekin jo pirun painava syy ettei kaikkea moskaa tuoda kengissä sisälle.

Kiitos taas. Hommaisin kyllä tasanteelle penkin, jos siihen mahtuisi. Mutta se on todella PIENI tila, johon tuulikaapin oven pitää päästä aukeamaan. Eikä ole toivoakaan että kenkiä voisi siinä säilyttää! Tuulikaapin ovi vie tasanteen toisen reunan melkein kokonaan, ja vastapäiseltä reunalta aukeaa sitten portaat molempiin kerroksiin ilman mitään ylimääräistä tilaa.

Jos laitan oven taakse saranapuolelle penkin, ovi ei mahdu kunnolla auki (ja sitä vasta tulisikin sanomista). Oven "avautuvalta puolelta" taas lähtee portaat alakertaan. Jos laitan siihen kohtaan penkin, se täytyy erikseen kiertää aina kun tulee alakerrasta tasanteelle.

Täytyy ottaa mitat ja katsoa saisiko siihen tungettua jonkun mahdollisimmann kapean tuolin.

Eipä tullut tällaista ongelmaa ajatelleeksi kun tämä asunto ostettiin, pidin kai itsestään selvänä että kyllä kengät saa jalasta tuulikaapissakin. No ei näköjään saa...

Kiitos ehdotuksista. Ehkä tohon portaiden yläpäähän vois teettää puusepällä jakkaran, jonka vois taittaa seinää vasten kun se ei ole käytössä.

Mahtuisko sinne tuulikaappiin kenkäteline? Jos teline olis tuulikaapissa ja jonkinlainen istuin siinä vieressä jossa kengät saa riisuttua niin sit ei pitäis olla enää mitään ongelmaa.

Meillä on kengät tuulikaapissa ja siellä ne myös puetaan ja riisutaan, appiukko tulee eteiseen kengät jalassa et pääsee istumaan (osittain invalidi, joten selkeesti ymmärrettävä asia). En ole osannut ajatella et toi olis joku ongelma kenellekään terveelle ihmiselle.

"höh", siinä ylöspäin menevillä portailla minäkin istun kun en enää saa tämän raskausmahan kanssa kenkiä laitettua muuten kuin istuen. Täytyy kai vielä erikseen kysyä mieheltä miksi se ei hänelle sovi.

Minerva, tuulikaapissa on kenkäteline, mutta kenkiä ajelehtii silti lattiallakin. Istuinta ei todellakaan mahdu, koska koko tuulikaapin leveys on ovi + kenkätelineen & naulakon syvyys. Eihän sitä tuolia voi oven eteen laittaa jos meinaa päästä vielä uloskin :-p Ilmeisesti kenelläkään ei ole yhtä pientä tuulikaappia kuin meillä.

Ehdotan ensin tuota portailla istumista, ja jos ei onnistu niin klaffituolien hommaamista seiniin.

Yhteistyössä