Kengännauhojen solmiminen

Miten olette saaneet lapsenne oppimaan kengännauhojen sitomisen?? Meillä pian 9-vuotiaan kanssa yritetty opetella vaikka kuinka paljon, mutta ei vaan onnistu. Koulussa pitää jo osata solmia itse luistimien ja monojen nauhat.
 
mä vain
Voisiko kyse olla mistään motorisista vaikeuksista; meillä 6 vuotias itse sitoo kengät, monot ja luistimet...? Tuntuu 9 vuotias jo aikas isolta... miten on tähän asti koulussa hoitunut nuo sitomishommat? Onko muuten ollut mitään ongelmia motoriikassa? En missään nimessä halua loukata, mutta hämmästyin vain...
 
tea
Täälläkin on kolmasluokkalainen, jolle nauhojen solminen on ollut pitkään hankalaa. Ja luistimista on vain selvittävä koulussa jo melko itsenäisesti :( Eihän se kovin yleistä enää ole tuon ikäisten joukossa, ettei osaa solmia itse nauhoja, mutta uskallan väittää, että vielä joka luokalla kolmosella on yksi tai kaksi taidon omaamatonta. Kyllä sekin taito joku kaunis päivä luonnistuu. Nyt meidän poika osaa jonkinlaiset lenkurat vääntää, mutta mahtaa nilkka lonksua mahtavasti luistimessa. Onneksi on keksitty skeitti- ja tarrakengät... vai siksikö solmisen taito ei ole päässyt kehittymään, kun ei ole tullut tarpeeksi jokapäiväistä harjoitusta?
 
Juuri ennen kouluun menoa oli kovat opettelut, että oppi. Omasta motivaatiosta se tuntui olevan eniten kiinni, tosin vasuri tekee kaiken omalla tavallaan. Mutta kovasti se motivoi, että opettaja ei niitä kenkiä tule kiinni laittamaan. Harjoittelemalla ja harjoittelemalla vaan.
 
käsille töitä
Onneksi on keksitty skeitti- ja tarrakengät... vai siksikö solmisen taito ei ole päässyt kehittymään, kun ei ole tullut tarpeeksi jokapäiväistä harjoitusta?

Vastasit itse kysymykseesi! Monen kohdalla kyse on juuri tästä! Skeittikengät tappavat muutenkin kaiken liikunnan ilon. Eihän niiden kanssa voi edes juosta ilman, että ne tippuu jalasta. Anteeksi vaan , mutta en ymmärrä vanhempia, jotka ostavat skeittikenkiä ala-asteikäisille lapsille!
 
aitikka
Meillä 8-vuotias poika, joka ei vielä osaa solmia nauhoja. Tosi vaikeaa motivoida poikaa harjoitteluun, kiukuksi ja tappeluksi menee joka kerta. Iteltänikin siinä pinna palaa, vaikka miten yritän pysyä rauhallisena. Pojalla tuota pinnaa ei vain taida olla yhtään, hän turhautuu ja huutaa jos asiat ei heti onnistu...
Ja pojalla on motorisia ongelmia,etenkin hienomotoriikan alueella. On hankalaa kun ei suostu harjoittelemaan ja eihän tähänkään muu auta kuin harjoittelu. Ja pakko myöntää, ettei pojan motivaatiota lisää sekään että äiti hermostuu :snotty:
 
Meillä kotona kaksi VPK-lasita poikaa ja siellä palokunnassa opetellaan paljon erilaisia solmuja.Siellä on ainaki meiän pojat oppinu sitomaan...

No, osas ennen sinne menoaki mmut siellä oppii paljon uusia kädentaitoja muutaki...
Suosittelen
 
mappi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2007 klo 13:41 Tuulia kirjoitti:
Miten olette saaneet lapsenne oppimaan kengännauhojen sitomisen?? Meillä pian 9-vuotiaan kanssa yritetty opetella vaikka kuinka paljon, mutta ei vaan onnistu. Koulussa pitää jo osata solmia itse luistimien ja monojen nauhat.
Tässä on varmaan eroja tyttöjen ja poikien kohdalla. Meillä esikoinen, tyttö, oppi rusetin tekemisen kolmevuotiaana ja viime viikolla taistelin keskimmäisen, (pojan, kohta 8 v.!!) kanssa rusetin teon kanssa!! Ollaan harjoiteltu sitä ennenkin ja on hän toki jonkilaiset rusetit saanut väännettyä pupun korvat solmuun-tekniikalla, mutta nyt siis onnistui ekaa kertaa ihan kunnon rusetti viimein! ((((huokaus)))) Että ei tartte pyytää opea sitomaan monojen nauhoja....
 
Lapsella ei yleensä ole motorisia ongelmia jollei kengännauhoja osaa vielä sitoa, nykyään vaan niin paljon kenkiä joissa tarrat, vetoketju, ettei nauhojen solmiminen jokapäiväinen juttu. Minun 6-v osaa rusetin teon askartelussa, mutta niissä harvoissa kengissä takeltelee. Toinen tyttöni nyt 9v ja takeltelee edelleen, enkä huolissani näin pienistä asioista, uskon, että joskus ne solmii.
 
Ihmettelen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2007 klo 14:36 mä vain kirjoitti:
Voisiko kyse olla mistään motorisista vaikeuksista; meillä 6 vuotias itse sitoo kengät, monot ja luistimet...? Tuntuu 9 vuotias jo aikas isolta... miten on tähän asti koulussa hoitunut nuo sitomishommat? Onko muuten ollut mitään ongelmia motoriikassa? En missään nimessä halua loukata, mutta hämmästyin vain...
Miksi ensimmäiseksi ajatellaan että lapsella on motorisia vaikeuksia...."meillä 6 vuotias itse sitoo kengät...."...Ei kai kaikkien lasten tarvi samasta muotista olla. Ei jokaisen tarvi samanikäisenä osata sitä mitä naapurin lapsi jo osaa....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2007 klo 09:42 Ihmettelen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2007 klo 14:36 mä vain kirjoitti:
Voisiko kyse olla mistään motorisista vaikeuksista; meillä 6 vuotias itse sitoo kengät, monot ja luistimet...? Tuntuu 9 vuotias jo aikas isolta... miten on tähän asti koulussa hoitunut nuo sitomishommat? Onko muuten ollut mitään ongelmia motoriikassa? En missään nimessä halua loukata, mutta hämmästyin vain...
Miksi ensimmäiseksi ajatellaan että lapsella on motorisia vaikeuksia...."meillä 6 vuotias itse sitoo kengät...."...Ei kai kaikkien lasten tarvi samasta muotista olla. Ei jokaisen tarvi samanikäisenä osata sitä mitä naapurin lapsi jo osaa....
Näin.
Ei meillä pojalla ole mitään motorisia vaikeuksia koskaan ollut mutta kengännauhojen solmiminen oli todella työn takana, oli varmaan 7-8v kun oppi. Meilläkin oli käytetty vain tarrakenkiä.
Muistan että koulussa poika sai apua luokkakaverilta luistimien laittamisessa. Jotenkin herttaista että paras kaveri auttoi kun toinen ei vielä osannut.
 
hups
Neurologin mukaan kengännauhojen solmimista odotetaan yleensä 6-vuotiaalta. Oma 3-vuotiaani osaa solmia kengännauhat rusetille, innostui itse asiasta isompien mallista ja pyysi näyttämään miten tehdään ja siitä se lähti.
 
Ninu
Kyllä ne joskus oppii ei kannata stressata meillä vanhempi 11v halusi nyt
stopparit pois nauhoista ilmoitti ettei tarvitse niitä. 2,5 vuotta nuorempi veli oppi homman yhdellä näyttämisellä kuusi vuotiaana. Vanhemmalla on todella pitkät sormet ja ne vaan aina jotenkin oli solmus siellä nauhojen seassa.
 
Ei meidän vanhimmat pojatkaan ole oppineet kunnolla nauhojen solmimista kuin vasta n. 8-vuoden iässä eikä heidän motoriikassaan mitään vikaa ole. Tänä tarrakiinnitteisten kenkien aikakautena harjoitusta vain tulee paljon vähemmän kuin vaikka omassa lapsuudessani.
 

Yhteistyössä