Kenenköhän kultakimpale oli tänään ikeassa ostoksilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mies";28392031]Mun mielestä moni nainen häkeltyy, jos mies on sille kohtelias. Tai siis tulee vaikutelma, että oli enemmän huono kuin hyvä asia kun oli kohtelias.

Feminismi lienee eräs isoimpia syitä käytöstapojen rappiolle. Ei tässä mitään hovielämää vietetä prkl. Rentous on arvostetumpaa kuin kohteliaat maneerit. Moni nainen pitää sellaista Suomessa epäaitona, jotkut jopa merkkinä siitä, että pinnan alla kohteliaalla miehellä on pahat mielessä.[/QUOTE]

No enpä usko, toki voin puhua vain omasta puolestani. Tai toki voi häkeltyä, koska herrasmiehet on nykyään niin harvinaisia :D mutta ei kukaan nainen pahastu siitä että esim. ovi avataan, tai hyvin harva. Se on vaan teidän miesten keksimä tekosyy ja pitkälle vietyä pilaa feministisyydestä.

Rentous ja kohteliaisuus ei muuten sulje toisiaan pois, jos et tiennyt :) mun mies on hyvin rento ja silti kohtelias, etenkin naisille. Eikä kyllä koskaan ole kokenut että naiset pitäisi häntä sovinistina koska hän on kohtelias :D Päinvastoin, on ennemminkin sellainen ihannemies ja unelmavävy.

[QUOTE="Vieras";28392075]No enpä usko, toki voin puhua vain omasta puolestani. Tai toki voi häkeltyä, koska herrasmiehet on nykyään niin harvinaisia :D mutta ei kukaan nainen pahastu siitä että esim. ovi avataan, tai hyvin harva. Se on vaan teidän miesten keksimä tekosyy ja pitkälle vietyä pilaa feministisyydestä.

Rentous ja kohteliaisuus ei muuten sulje toisiaan pois, jos et tiennyt :) mun mies on hyvin rento ja silti kohtelias, etenkin naisille. Eikä kyllä koskaan ole kokenut että naiset pitäisi häntä sovinistina koska hän on kohtelias :D Päinvastoin, on ennemminkin sellainen ihannemies ja unelmavävy.[/QUOTE]

Ehkä olet oikeassa. Ei Suomessakaan kohteliaisuus kuollut ole. Suhtautuminen siihen vain on kimurantimpaa ja arvioisin, että ulkomailla kohteliaisuus on vielä enemmän arvossaan kuin Suomessa. Ulkomailla rentous ja kohteliaisuus on ehkä lähes 50/50 kun taas Suomessa näiden suhde on ehkä jotain 70/30. Esim. Ranskassa nuoretkin sopivat erikseen siitä, milloin saa sinutella, siihen saakka teititellään. Suomessa tällaista ei vaan tehdä. Ja Japanissa koululaiset käyttävät keskenäänkin arvonimiä toisistaan.

Oma tapani lähestyä naisia on paljon enemmän kohtelias kuin varsinaisesti rento tai sanotaan räväkkä. Ja olen kokenut eron naisten suhtautumisessa aika dramaattisen paljon myönteisemmäksi ulkomaisten naisten kanssa. Se on tuskin vain sattumaa.

[QUOTE="mies";28392098]
Oma tapani lähestyä naisia on paljon enemmän kohtelias kuin varsinaisesti rento tai sanotaan räväkkä. Ja olen kokenut eron naisten suhtautumisessa aika dramaattisen paljon myönteisemmäksi ulkomaisten naisten kanssa. Se on tuskin vain sattumaa.[/QUOTE]

No niin. Sinä itse tuot sitä omaa persoonaasi koko ajan esille.

Olit aloittamassa jokin aika sitten seurustelusuhdetta ulkomaisen naisen kanssa. Miten kävi? Jäikö haaveilun tasolle?

[QUOTE="mies";28392098]Ehkä olet oikeassa. Ei Suomessakaan kohteliaisuus kuollut ole. Suhtautuminen siihen vain on kimurantimpaa ja arvioisin, että ulkomailla kohteliaisuus on vielä enemmän arvossaan kuin Suomessa. Ulkomailla rentous ja kohteliaisuus on ehkä lähes 50/50 kun taas Suomessa näiden suhde on ehkä jotain 70/30. Esim. Ranskassa nuoretkin sopivat erikseen siitä, milloin saa sinutella, siihen saakka teititellään. Suomessa tällaista ei vaan tehdä. Ja Japanissa koululaiset käyttävät keskenäänkin arvonimiä toisistaan.

Oma tapani lähestyä naisia on paljon enemmän kohtelias kuin varsinaisesti rento tai sanotaan räväkkä. Ja olen kokenut eron naisten suhtautumisessa aika dramaattisen paljon myönteisemmäksi ulkomaisten naisten kanssa. Se on tuskin vain sattumaa.[/QUOTE]

Varmasti monessa muussa maassa ollaan kohteliaampia kuin Suomessa. Johan täällä kakaratkin saa haistatella opettajille ja kotoa nämä tavat lähtee. Ja Suomessa on juuri tämä minä minä-mentaliteetti "mäkään en ole kohtelias kun tuo näyttää minusta vihaiselta". Niin, tai ehkä se ihminen vain on ajatuksissaan, ja saattaisi jopa ilahtua suuresti avusta ja kiittääkkin...

[QUOTE="vieras";28392115]No niin. Sinä itse tuot sitä omaa persoonaasi koko ajan esille.

Olit aloittamassa jokin aika sitten seurustelusuhdetta ulkomaisen naisen kanssa. Miten kävi? Jäikö haaveilun tasolle?[/QUOTE]

Tuon persoonaani esille vain sen mukaan mitä keskustelu vaatii (eli omat kokemukset), mutta se ei ole pääasia. En siis mielelläni lähtisi ruotimaan omaa seurusteluelämääni kuitenkaan sen tarkemmin. Sanotaan että suhteeni tähän ulkomaalaiseen naiseen ei romuttanut ketjussa esittämääni näkemystä :)

[QUOTE="mies";28392132]Tuon persoonaani esille vain sen mukaan mitä keskustelu vaatii (eli omat kokemukset), mutta se ei ole pääasia. En siis mielelläni lähtisi ruotimaan omaa seurusteluelämääni kuitenkaan sen tarkemmin. Sanotaan että suhteeni tähän ulkomaalaiseen naiseen ei romuttanut ketjussa esittämääni näkemystä :)[/QUOTE]

Arvasin. :D Sait siis pakit. No, se ei minua yllättänyt. Tasa-arvoinen suhde ei sinulle kelpaa, nainen ei saa olla liian menestyvä ja itsenäinen.

Sinä haluat olla "prinssi valkoisella ratsulla" pelastamassa neidon hädästä.

Eikös sun pitänyt jo muuttaa ulkomaille töihin? :saint:

[QUOTE="vieras";28392150]Arvasin. :D Sait siis pakit. No, se ei minua yllättänyt. Tasa-arvoinen suhde ei sinulle kelpaa, nainen ei saa olla liian menestyvä ja itsenäinen.

Sinä haluat olla "prinssi valkoisella ratsulla" pelastamassa neidon hädästä.

Eikös sun pitänyt jo muuttaa ulkomaille töihin? :saint:[/QUOTE]

Mistä noin ilkeämieliset oletukset? Taitaa olla jo kaikki olennainen sanottu ketjussa. :)

[QUOTE="mies";28392180]Mistä noin ilkeämieliset oletukset? Taitaa olla jo kaikki olennainen sanottu ketjussa. :)[/QUOTE]

Itsehän sinä olet noita asioita painottanut monessa eri ketjussa. Naisen pärjääminen ilman miehen apua on sinulle kauhistus.

Sinä haluat "söpön" naisen, joka pukeutuu naisellisesti, on naisellinen ja antaa sinun olla THE mies.

Mitä ilkeämielistä tuossa on? Sinä heitä aina jotain tuollaista kehiin ilkämielinen/negatiivinen/pahoivoipa jne., vaikka vain referoin sinun omia kirjoituksiasi.

[QUOTE="vieras";28392199]Itsehän sinä olet noita asioita painottanut monessa eri ketjussa. Naisen pärjääminen ilman miehen apua on sinulle kauhistus.

Sinä haluat "söpön" naisen, joka pukeutuu naisellisesti, on naisellinen ja antaa sinun olla THE mies.

Mitä ilkeämielistä tuossa on? Sinä heitä aina jotain tuollaista kehiin ilkämielinen/negatiivinen/pahoivoipa jne., vaikka vain referoin sinun omia kirjoituksiasi.[/QUOTE]

Niin, mitä nyt vähän irrottelet kontekstista asioita ja vähintään kriittistä retoriikkaa käyttäen, joka yrittää lipsua satiiriksi... :p

[QUOTE="mies";28392218]Niin, mitä nyt vähän irrottelet kontekstista asioita ja vähintään kriittistä retoriikkaa käyttäen, joka yrittää lipsua satiiriksi... :p[/QUOTE]

:saint:

[QUOTE="vieras";28391964]No säpä vaikutatkin todella iloiselta ja ystävälliseltä. Anteeksi nyt vaan jos joku ottaa nokkiinsa, mutta todella ihmetyttää ihmisten käytöstapojen puute. Mulle kun on opetettu että aina avataan toiselle ovi, etenkin jos toisella on kantamuksia. Oli se toinen sitten mies tai nainen, tai oli se sitten aurinkoinen tai kyrpä ottassa. Kohteliaisuus ei myöskään ole mulle siitä kiinni saanko kiitokset vai en. Omat käytöstavat on ihan itsestä kiinni, jos on epäkohtelias niin se on ihan omaa syytä, turha syyttää kaikkia muita.

Mutta nykyään monet ihmiset ei pidä ovea edes sen vertaa seuraavalle, ettei se ovi lennä päin naamaa kun kuljet perässä sisään samasta ovesta. Ja niinkuin näkyy, tämä aloitus uppos moneen kuin veitsi voisulaan... wonder why[/QUOTE]

mitäpä tuohon sanoisi. Mulle riittää se 13h päivässä olla kiva, sen jälkeen mua ei enää hetkauta ellei osata pyytää apua. kun siitä pyytämättä auttamisesta on tullut niin monesti tosi paska fiilis niin ei kiitos enää. Voitko kuvitella että joilleki on suorastaan loukkaus jos nuori nainen tarjoaa apuaan?

Itse olen 'törmännyt' ainoastaan hyvätapaisiin poikiin ja miehiin. Ovea aukaistaan ja kiitoksen sanat kuuluu jos päästän edelleni kassajonossa kun itselläni on korillinen sapuskaa ja nuorella miehellä vain ostos, pari.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28392256:
mitäpä tuohon sanoisi. Mulle riittää se 13h päivässä olla kiva, sen jälkeen mua ei enää hetkauta ellei osata pyytää apua. kun siitä pyytämättä auttamisesta on tullut niin monesti tosi paska fiilis niin ei kiitos enää. Voitko kuvitella että joilleki on suorastaan loukkaus jos nuori nainen tarjoaa apuaan?

No niinpä niin, sehän se oli aloituksen pointti, ihmisiä ei kiinnosta olla ystävällisiä ;) aina löytyy joku selitys, miksi juuri minun ei tarvitse olla hyvätapainen siinä ja siinä tilanteessa...

Harvassa on ne kerrat, kun en ole apua saanut oven kanssa tms. jos vaunujen kanssa olen liikenteessä. Ja eniten nimenomaa miehiltä apua tulee, mun kokemuksen mukaan keski-ikäiset naiset on ns. tylyimpiä, riippumatta siitä olenko liikenteessä lasten kanssa vai en. Myös itse asiakaspalvelijana olen huomannut, että naiset ikähaarukalla 40-60 suunnilleen ovat töykeimpiä.
Ja itse asiassa kun nyt mietin, niin ne nuoret miehet on melkeinpä järjestäen niitä kohteliaimpia.

[QUOTE="Vieras";28392668]mun kokemuksen mukaan keski-ikäiset naiset on ns. tylyimpiä, riippumatta siitä olenko liikenteessä lasten kanssa vai en. Myös itse asiakaspalvelijana olen huomannut, että naiset ikähaarukalla 40-60 suunnilleen ovat töykeimpiä.[/QUOTE]

Totta. Itselläni on samantapaisia havaintoja. Ja uskoakseni johtuu siitä, että miehet opetetaan vieläkin olemaan kunnioittavia naista kohtaan - josta naiset eivät kuitenkaan SUOMESSA läheskään aina "palkitse" tällaista miestä meidän vinoutuneen kohteliaisuuteen suhtautumisen takia.

Tämä taas johtaa miestenkin muuttumiseen vähemmän naisia kunnioittavaksi ja palvoviksi - joka on mielestäni huono juttu kaikille. Mies voi huomata että huonommalla käytöksellä "lohkeaakin" paremmin.

Tämä on ihan nurinkurista verrattuna siihen, mihin nuorena usko ja joka on se todellisuus _yleensä_ läntisen kulttuurin maissa Suomi pienenä poikkeuksena. Naiset sitten ajautuvat vaikeuksiin näiden huonommin käyttäytyvien miesten kanssa, jotka itse valitsivat silloin joskus. Joka tekee heidän oman elämänsä katkerammaksi myöhemmällä iällä. Raskas hinta.

Naisilla on meillä ehkä liiaksi valtaa kun sen vielä lisää meidän muuhun kulttuuri-ilmastoon, jolloin tuloksena on kohteliaisuuden arvostuksen vähäisyys verrattuna ulkomaihin. Meininki on kuin Eino Leinolta tai Juhani Aholta. Yli 100 v vanhat ideat suomalaisuudesta elävät edelleen, hyvässä ja pahassa. Eräs isoimmista suomalaisuuden paradokseista onkin halu kunnioittaa jokaisen yksityisyyttä samalla kun paine olla samanlainen kuin muut ja yhtenäiskulttuurisuus ovat todella vahvoja.

Vaikkei kohteliaan ja naiselle "hyvän" miehen mahdoton ole saada naista Suomesta, hän menestyy luullakseni paljon paremmin ulkomailla tämän erityispiirteen takia. Selvästi parhaiten menestyy "sopivasti" räväkkä mies, koska hän on paljon paremmin kotonaan meidän arvomaailmassa, ajattelutavoissa, historiassa, kielessä, jne.

En kyllä allekirjoita aloittajan väitettä. Itse olen kyllä tavannut kohteliaita miehiä ja myös naisia, ja esim rattaiden kanssa kulkiessani mulle availlaan ovea/pidetään auki, vaikkei ko henkilö olisi edes itse menossa samasta ovesta (esim olen menossa kadulta johonkin liikkeeseen niin kadulla kävelevä henkilö tulee pitämään ovea minulle auki).

Aina kiitän saamastani avusta :)

Itse huomasin joskus aiemmin, että miehet, oikeastaan ikää katsomatta, aukaisivat aina oven, kun tulin lastenvaunujen kanssa. Naiset,varsinkin keski-ikäiset, kiilasivat röyhkeästi oven raosta, kun yritin pidellä ovea auki, että saan vaunut sisälle.

En kyllä allekirjoita aloittajan väitettä. Itse olen kyllä tavannut kohteliaita miehiä ja myös naisia, ja esim rattaiden kanssa kulkiessani mulle availlaan ovea/pidetään auki, vaikkei ko henkilö olisi edes itse menossa samasta ovesta (esim olen menossa kadulta johonkin liikkeeseen niin kadulla kävelevä henkilö tulee pitämään ovea minulle auki).
Aina kiitän saamastani avusta :)

Itse teen tätä(kin), ja auon ovia sumeilematta sekä miehille että naisille, ainoana kriteerinä se, että ovesta pääsy näyttää olevan jotenkin hankalaa. Vaunut, kantamukset, kyynärkepit jne. Aina on kiitetty, vaikka joskus hieman hämmentyneinä :)

Yhteistyössä