Kenenkään lapsella ollut suolistotulehdusta (gastroenteriitti)? Onko tämä sitä vai jotain muuta... mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hissukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Tuttavien lapsella oli tuollaisia oireita. Paljastui sitten krooniseksi paksusuolen tulehdukseksi. Pari vuotta kokeiltiin vaikka millaisia hoitoja, mutta nykyisin lapsella on avannepussi. Eikä vielä edes kouluikäinen. ) :

Tämänkin kyllä pistän muistiin.

Luin netistä tätä suolistotulehdusta tutkiessani että usein suolistosairauksien diagnoosi viivästyy jopa vuosia kun oireet ovat niin epämääräiset. Haluaisin vain varmuuden mikä lasta vaivaa, ettei hoidon aloittaminen viivästy suotta mikäli kyseessä on jokin hoitoa vaativa asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Ida:
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Gastroenteriitti on yleisnimitys ihan kaikenlaisille, useimmiten virusperäisille mahataudeille. Oksentelun/ripuloinnin määrä voi vaihdella paljonkin, joku yrjöää vuorokauden putkeen ja joku vain kerran päivässä. Jos oireilu loppuu parissa päivässä niin ei tarvita mitään lisäselvittelyjä. Taaperoikäiset sairastavat yleensäkin kymmenkunta tai useampiakin kuumeisia virusinfektioita vuodessa josta tulee jo keskimäärin yksi per kuukausi.

Juurikin näin. Luota nyt vaan siihen diagnoosiin.

Olisi helpompi luottaa, jos diagnoosin tehnyt lääkäri olisi nähnyt lapsen tai edes keskustellut minun kanssani. :/

Ymmärrän kyllä että huoli on kova ja luottamus olisi parempi jos näin olis käynyt, mutta kyse kuitenkin oli erikoislääkärin konsultaatiosta, jolloin harvoin (ainakaan täällä meillä päin) konsultoitava lääkäri ei tapaa itse potilasta, vaan tekee dg:n oireiden perusteella. Ehkä kannattaa varata yksityiseltä lääkäriltä aika, tai ainakin itse tekisin niin jos olisi kova huoli.

Tsemppiä!

Toisaalta hoitoja ei myöskään yleensä voi eikä pidä aloittaa ennen kuin diagnoosi on varma. Omalla puolisolla on krooninen suolistosairaus joka todettiin vuosi oireiden (veriripuli) alkamisesta. Viivästyksestä ei tuossa silti voi puhua koska yksinkertaisesti perusteellisissakaan tutkimuksissa (tähystykset mukaanlukien) ei diagnoosia saatu aiemmin selville. Vasta kun samoja tutkimuksia tehtiin jo toista kertaa, selvisi diagnoosi ja hoito aloitettiin sitten viipymättä. "Arpomalla" hoidon aloittaminen olisi ollut virhe.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Gastroenteriitti on yleisnimitys ihan kaikenlaisille, useimmiten virusperäisille mahataudeille. Oksentelun/ripuloinnin määrä voi vaihdella paljonkin, joku yrjöää vuorokauden putkeen ja joku vain kerran päivässä. Jos oireilu loppuu parissa päivässä niin ei tarvita mitään lisäselvittelyjä. Taaperoikäiset sairastavat yleensäkin kymmenkunta tai useampiakin kuumeisia virusinfektioita vuodessa josta tulee jo keskimäärin yksi per kuukausi.

Juurikin näin. Luota nyt vaan siihen diagnoosiin.

Olisi helpompi luottaa, jos diagnoosin tehnyt lääkäri olisi nähnyt lapsen tai edes keskustellut minun kanssani. :/

Ymmärrän kyllä että huoli on kova ja luottamus olisi parempi jos näin olis käynyt, mutta kyse kuitenkin oli erikoislääkärin konsultaatiosta, jolloin harvoin (ainakaan täällä meillä päin) konsultoitava lääkäri ei tapaa itse potilasta, vaan tekee dg:n oireiden perusteella. Ehkä kannattaa varata yksityiseltä lääkäriltä aika, tai ainakin itse tekisin niin jos olisi kova huoli.

Tsemppiä!

Kiitos! =) Kyllä mä vielä kysäisen omalääkärin mielipidettä asiaan, katsotaan sitten miten edetään... toivottavasti on ollut vaan jotain satunnaista virustartuntaa eikä enää toistu. =)

Toisaalta hoitoja ei myöskään yleensä voi eikä pidä aloittaa ennen kuin diagnoosi on varma. Omalla puolisolla on krooninen suolistosairaus joka todettiin vuosi oireiden (veriripuli) alkamisesta. Viivästyksestä ei tuossa silti voi puhua koska yksinkertaisesti perusteellisissakaan tutkimuksissa (tähystykset mukaanlukien) ei diagnoosia saatu aiemmin selville. Vasta kun samoja tutkimuksia tehtiin jo toista kertaa, selvisi diagnoosi ja hoito aloitettiin sitten viipymättä. "Arpomalla" hoidon aloittaminen olisi ollut virhe.

Tämä on kyllä myöskin totta. Tuo lomailupaikkakunnan tk:n lääkäri ehdotti ensin että aloitetaan antibiootti crp:n nousun vuoksi, mutta kun epäröin (johtuen siitä että syytä crp:n nousuun ei ollut tiedossa) niin päätti sitten soittaa lastenlääkärille. Eikä mitään kuuria sitten aloitettukaan. Hyvä niin, turhat antibioottikuuritkaan eivät ole hyvästä. :/

Mitä se nyt sitten ikinä onkin, niin minä varmaan aloittaisin syöttämään lapselle maitohappobakteereita. Ei niistä varmaan mitään haitaa ainakaan olisi. Ja jos nyt on jotain suolistossa niin saattaisi auttaa. Ja menisin myös lisäselvittelyihin.

Mitä se nyt sitten ikinä onkin, niin minä varmaan aloittaisin syöttämään lapselle maitohappobakteereita. Ei niistä varmaan mitään haitaa ainakaan olisi. Ja jos nyt on jotain suolistossa niin saattaisi auttaa. Ja menisin myös lisäselvittelyihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Itse asiassa meillä on syöty maitohappobakteereita jo viime syksystä alkaen, unohdin mainita siitä.

Yhteistyössä