Kenen vastuu puuttua? (Anorektinen tyttö salilla)

"Sadie"
"minä ja mun kaveri kyllä tiedetään" joo no näköjään!
Tälle tyypille on _ihan_ turha yrittää mitää sanoa, hän on päätöksensä tehny ja ei ota kuuleviin korviinsa vaikka kuinka sivukaupalla yritetää muuta sanoa.

Kiitos tästä valaisevasta heitosta. Nyt nimittäin olen 99,9%:n varma että sä olet pelkkä provoilija joka nauraa (partaansa?) kun saa vedettyä puol palstaa höplästä. Jutut ei mee yks yhteen joten mä en suhun aikaani tuhlaa. Ja jos et oo provo niin sitten tässä on suurempi huolenaihe kuin anorektikko salilla treenaamassa.
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa sinun teoriat ja mielikuvitus, ole hyvä ja vaihda ketjua tai keksi jotain muuta tekemistä. :)

Spencer Hastings
Tämäkin ketju oli ihan neutraali ensimmäisellä sivulla, kun kysyit miten toimia ja otit neuvoja vastaan. Sitten sun piti lähteä taas viisastelemaan ja esittämään jokaisen alan asiantuntijaa, kun varsinkaan tässä asiassa et selkeästikään sitä ole. Se tässä kiehuttaa, ei niinkään se että olit huolissasi tytöstä.

Ei multa edes kysytty mitään, miksihän vitussa olen taas kommentoimassa. Palstatauko vois alkaa tästä ketjusta sitten.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
viera.s
Näin negatiivisen suhtautumisen on pakko johtua aloittajan nimimerkistä. Ei ole ihan normaalia, että tällaisesta asiasta ihmiset menee aivan raivon valtaan ja syyttelee jo aloittajaa tämän tytön kuoleman aiheuttamisesta. Vaikka ainut, mitä Happygirl aikoi tehdä oli jutella henkilökunnalle. Asiat asioina!

Jos henkilökunnan reagointi asiaan on tökerö, he eivät ole ammattitaitoisia. Anorektikko kyllä yleensä jossain määrin arvostaa ravitsemuksen ja liikunnan asiantuntijoita, eivätkä anorektikot yleensä halua kuolla. Joten kyllä ammattitaitoisen kuntosalin henkilökunnan sanalla voi olla painoarvoa. Ehkä paras tapa ei ole vaan lätkäistä porttikieltoa, vaan ennemminkin koittaa sopia jotain rajoja treenaamiseen.

Ja nämä, jotka kertoi tarinoita vaikean alipainon muista syistä. Joo, niitäkin on. Mutta oli vaikean alipainon syy mikä tahansa, se ei ole terveellistä, eikä ylenpalttinen rasvaa polttavan liikunnan harjoittaminen edistä paranemista. Lihaskuntoharjoittelu voi varmasti olla hyväksi näissä muissa tilainteissa, mutta ei se, että joka päivä käy jumpissa ja polkee kuntopyörää tuntitolkulla, joka taas on anorektikoille tyypillistä käytöstä. Jos tämä tyttö ei olisikaan anorektikko mutta silti harjoittelisi epäterveellä tavalla vaikea alipaino huomioiden, niin silloinhan ainakin henkilökunnan neuvot menisi perille. Asiaa voi lähestyä ystävällisesti, syyttelemättä ja diagnooseja latelematta, jolloin kukaan ei loukkaannu, oli syy painoon mikä tahansa. Sitähän ei tiedä, miten henkilökunta asian hoitaa, mutta kaipa sitä voi lähteä siitä olettamuksesta, että he osaavat tuollaisenkin asiakkaan kohdata ajamatta häntä itsemurhaan.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Tämäkin ketju oli ihan neutraali ensimmäisellä sivulla, kun kysyit miten toimia ja otit neuvoja vastaan. Sitten sun piti lähteä taas viisastelemaan ja esittämään jokaisen alan asiantuntijaa, kun varsinkaan tässä asiassa et selkeästikään sitä ole. Se tässä kiehuttaa, ei niinkään se että olit huolissasi tytöstä.

Ei multa edes kysytty mitään, miksihän vitussa olen taas kommentoimassa. Palstatauko vois alkaa tästä ketjusta sitten.
No enkös mä ole ottanut niitä vastaan? Argh, no myönnettäköön että olen hieman neiti kaikkitietävä silloin tällöin mutta ottaa vaan päähän, että heti ollaan "ei saa puuttua!!" vaikka jokainen asiakas oikeasti haluaisi auttaa tätä tyttöä. Mutta hyviä pointteja on tullut ja juurikin sensitiivisyys/hienovaraisuus tässä on tosi tärkeää jos joku aikoo puuttua.

anorektikot
Olen lukenut kirjan jossa anorektikko heräsi keskellä yötä tekemään vatsalihasliikkeitä ja eli kahdella omenalla päivässä. Se oli vertauskuva, että se sairaus hallitsee elämää todella paljon siis ja voi olla, että sairastunut itse ymmärtää jollain tasolla (ympäristön takia ym) ettei hänen toiminta ja elämä ole tervettä.
Oikeesti se anoreksia ei tarkoita samaa kuin liiallinen liikunta. Kalorien laskeminen siihen yleensä liittyy mutta niitäkin laskee vaikka kuinka moni. Anorektikolle on varmaankin aivan sama mitä se syö kunhan syö jotain. Noita liikunnan kautta anorektikkoja on pieni määrä ja onko ne edes anorektikkoja?? En mä ainakaan osaa sanoa varmasti kuka on ja kuka ei.

Näin negatiivisen suhtautumisen on pakko johtua aloittajan nimimerkistä. Ei ole ihan normaalia, että tällaisesta asiasta ihmiset menee aivan raivon valtaan ja syyttelee jo aloittajaa tämän tytön kuoleman aiheuttamisesta. Vaikka ainut, mitä Happygirl aikoi tehdä oli jutella henkilökunnalle. Asiat asioina!

Jos henkilökunnan reagointi asiaan on tökerö, he eivät ole ammattitaitoisia. Anorektikko kyllä yleensä jossain määrin arvostaa ravitsemuksen ja liikunnan asiantuntijoita, eivätkä anorektikot yleensä halua kuolla. Joten kyllä ammattitaitoisen kuntosalin henkilökunnan sanalla voi olla painoarvoa. Ehkä paras tapa ei ole vaan lätkäistä porttikieltoa, vaan ennemminkin koittaa sopia jotain rajoja treenaamiseen.

Ja nämä, jotka kertoi tarinoita vaikean alipainon muista syistä. Joo, niitäkin on. Mutta oli vaikean alipainon syy mikä tahansa, se ei ole terveellistä, eikä ylenpalttinen rasvaa polttavan liikunnan harjoittaminen edistä paranemista. Lihaskuntoharjoittelu voi varmasti olla hyväksi näissä muissa tilainteissa, mutta ei se, että joka päivä käy jumpissa ja polkee kuntopyörää tuntitolkulla, joka taas on anorektikoille tyypillistä käytöstä. Jos tämä tyttö ei olisikaan anorektikko mutta silti harjoittelisi epäterveellä tavalla vaikea alipaino huomioiden, niin silloinhan ainakin henkilökunnan neuvot menisi perille. Asiaa voi lähestyä ystävällisesti, syyttelemättä ja diagnooseja latelematta, jolloin kukaan ei loukkaannu, oli syy painoon mikä tahansa. Sitähän ei tiedä, miten henkilökunta asian hoitaa, mutta kaipa sitä voi lähteä siitä olettamuksesta, että he osaavat tuollaisenkin asiakkaan kohdata ajamatta häntä itsemurhaan.
Kiitos, todella asiaa joka sana.

Fakta on että anorektikko ei ole pelkkä diagnoosi vaan myös ihminen. Hänellä on tunteet ja ympäristö ja ihmiset vaikuttaa ihan samoin häneenkin. Jos kaikki ummistaa silmänsä hänen taistelulleen luurangoksi, niin oikeasti tehdäänkö me oikein? :O

Oli sairaus mikä hyvänsä niin se kynnys auttaa ulkopuolisena on suuri, mutta ei asenne saisi olla noin välinpitämätön ja ennen kaikkea julma, että anoreksiasta ei voi parantua ja ihmistä ei voi edes saada hoidon piiriin!

"sipsi"
Olen hoitanut työkseni anoreetikkoja, joten lähestyn asiaa seuraavanlaisesta näkökulmasta... Toki en nyt tiedä onko kyseessä oikeasti anoreetikko (onko hän kenties esittänyt esim. sairauslomatodistusta, jossa dg) kun en vaan nyt jaksa kahlata ketjua läpi. Mutta asiaan. Eli jos hänellä on kyseinen sairaus, eikö ole parempi kuitenkin käydä urheilemassa salilla? Tulla sentään ihmisten ilmoille. Ja toisaalta, jos hänelle jotain sattuu, siellä on apu/ känykät joilla soittaa 112 ym. lähellä, toisin kuin korpimetsässä, jossa eräs kyseistä sairautta sairastava kävi yksin juoksemassa pitkiä lenkkejä.

Mutta korostan, tämä on nyt vain yksi näkökulma asiaan...

• Tykkää
Reactions: Freiya
[QUOTE="sipsi";29907462]Olen hoitanut työkseni anoreetikkoja, joten lähestyn asiaa seuraavanlaisesta näkökulmasta... Toki en nyt tiedä onko kyseessä oikeasti anoreetikko (onko hän kenties esittänyt esim. sairauslomatodistusta, jossa dg) kun en vaan nyt jaksa kahlata ketjua läpi. Mutta asiaan. Eli jos hänellä on kyseinen sairaus, eikö ole parempi kuitenkin käydä urheilemassa salilla? Tulla sentään ihmisten ilmoille. Ja toisaalta, jos hänelle jotain sattuu, siellä on apu/ känykät joilla soittaa 112 ym. lähellä, toisin kuin korpimetsässä, jossa eräs kyseistä sairautta sairastava kävi yksin juoksemassa pitkiä lenkkejä.

Mutta korostan, tämä on nyt vain yksi näkökulma asiaan...[/QUOTE]

Mä en ulkopuolisena voi tietää missä kaikkialla hän treenaa ja aikaansa viettää, enkä tiedä onko lähipiiri maksanut vaikka yksityiset terapiat ja kaikki. Mistä minä tiedän. En voi tehdä muuta kun ilmoittaa henkilökunnalle. Koska haluan että tuo tyttö saa apua JOS ei ole vielä sitä saanut.

"sipsi"
Ja arvostan kyllä sitä, että ihmisillä on huoli läheisestä. Tämä on niin monipiippuinen juttu, ettei tähän ehkä ole olemassakaan mitään oikeaa/ väärää vastausta.

omituista
Alkuperäinen kirjoittaja pläääh;29907459:
provooooooooooooooo
Mä en kyllä näe tässäkään aiheessa mitään sellaista mikä ei olisi mahdollista. Jotenkin sellainen kuva tulee väkisin tästä foorumista ettei toiset käy ulkosalla tai elää tosi suojattua elämää ja näkee harvoin muita ihmisiä.

[QUOTE="sipsi";29907483]Ja arvostan kyllä sitä, että ihmisillä on huoli läheisestä. Tämä on niin monipiippuinen juttu, ettei tähän ehkä ole olemassakaan mitään oikeaa/ väärää vastausta.[/QUOTE]

Jees. Vähän ironista kun paikka on hyvinvointikeskus ja täynnä terveydenhuollon ammattilaisia, etteikö heille muka voisi ilmoittaa. Ovat varmaan koulutuksessaan käyneet läpi mitä käy jos ihminen syö liian vähän ja treenaa liikaa. :D

Miksi sekaantua tuntemattomien juttuihin, mistä ei ikävä kyllä mitän faktista, vain yhden ihmisen näkemys. Näkemyksen objektivisuus siis vain näkijällä. Itseäni ei hevonhelvettiä kiinnosta mitä muut puuhaavat, niin pitkään kun sillä ei oel vaikutusta minuun. Yksilön vastuu itsestään on se juttu, ja mistä voimme tietää ettei daami ole jossain +40kg miss bikini rääkissä...pitäskö nyt vaan keskittyä omaan juttuun ja LS-ilmoitusten tehtailuun?

Mä en kyllä näe tässäkään aiheessa mitään sellaista mikä ei olisi mahdollista. Jotenkin sellainen kuva tulee väkisin tästä foorumista ettei toiset käy ulkosalla tai elää tosi suojattua elämää ja näkee harvoin muita ihmisiä.
Jep ja tuo Puujalka on ihan tosi tympeä, aina mua vastaan vaikka v*ttu puhuisin säästä. Hankkis jo elämän.

huomaa ne
Jees. Vähän ironista kun paikka on hyvinvointikeskus ja täynnä terveydenhuollon ammattilaisia, etteikö heille muka voisi ilmoittaa. Ovat varmaan koulutuksessaan käyneet läpi mitä käy jos ihminen syö liian vähän ja treenaa liikaa. :D
Kyllä ne huomaa sellaiset jotka laihtuu liikaa koska ne käy siellä jatkuvasti ja osallistuu useampaan jumppaan. Siis pakko niiden on huomata joten luulen että puutut väärään.

Jep ja tuo Puujalka on ihan tosi tympeä, aina mua vastaan vaikka v*ttu puhuisin säästä. Hankkis jo elämän.
Pitäskö sun alkaa ihan yleisesti käyttäytymään ikäsi mukaan. Täällä on muitakin sun ikäisiä ja vain sinä olet sellanen "dingdonjpongjong" tyyppi.
Mutta sähän et sitä nää, kaikki muuta saavat HÄVETÄ jos koittavat sulle sanoa eriävän mielipiteen.

Pitäskö sun alkaa ihan yleisesti käyttäytymään ikäsi mukaan. Täällä on muitakin sun ikäisiä ja vain sinä olet sellanen "dingdonjpongjong" tyyppi.
Mutta sähän et sitä nää, kaikki muuta saavat HÄVETÄ jos koittavat sulle sanoa eriävän mielipiteen.
Puhut itestäs? :D Mua ei vois vähempää kiinnostaa sun juttus, joten jätä mut rauhaan kiitos.

Niin eihän sua kiinnosta muut kuin peesailut (joita kuvittelet kerääväsi kuvatykkäyksilläsi). Oletkohan käsittänyt, että tämä on keskustelupalsta johon jokaisella on oikeus antaa mielipiteensä, tämä ei ole kaverikerho.
Oikeesti lopeta jo, ketään ei kiinnosta. Sun kanssa "keskustelu" on aina tätä, alat heti vittuilemaan ja viilaamaan pilkkua ja kiusaamaan, mitään aikuismaista ei sulta saa ulos. Ei enää jatketa, kiitos!

Yhteistyössä