Kenen vastuu puuttua? (Anorektinen tyttö salilla)

Jos tietäisit niin et puhuisi jostain "järjen äänestä".

Tää on melkein sama asia kuin sanoisit skitsofreenikolle, että lopeta niitte harhojen näkeminen ja äänien kuuleminen.
No jos hänen elämänsä pyörii laihduttamisen ympärillä niin että hän herää yöllä tekemään vatsalihaksia ja pyörtyilee ja voi heikosti jatkuvasti, niin kyllä mä uskon että hän jollain tasolla tietää olevansa sairas. Mutta se ei tarkoita että hän sillä tiedolla yksin pääsisi avun piiriin ja parantuisi!

"Sadie"
Kuviteltu mutta mahdollinen tilanne:

HG puuttuu anorektikon elämään järjestämällä tämän noloon ja häpeälliseen tilanteeseen, josta vielä aiheutuu porttikielto - kenties erittäin tärkeään - sosiaaliseen ympäristöön. HG on tyytyväinen että sai näin taas "autettua" hädässä olevaa ja teki -ah- eettisesti oikein. Hän lähteen salilta tyytyväisin mielin kotiinsa...

Anorektikko (otaksutaan nyt näin) pahoittaa mielensä raskaasti ja tämä oli viimeinen pisara kaikkien huomautteluiden ja syyllistämisen sarjassa että hän ikävä kyllä päätyy pahimpaan vaihtoehtoon vielä samana iltana. Hautajaisissa on monta surevaa läheistä, jotka olivat kyllä puuttuneet ja yrittäneet jo kaikin tavoin auttaa. Anorektikko kävi myös terapiassa mutta sitähän kukaan ei voinut päältä nähdä.

Fine. Ei nätti loppu mutta saipahan joku edes hyvän mielen.

Tajuatko edes tätä mahdollisuutta vai onko pätemisen tarve jo sokaissut täydellisesti näkökyvyn?!
PEESI tälle!

No jos hänen elämänsä pyörii laihduttamisen ympärillä niin että hän herää yöllä tekemään vatsalihaksia ja pyörtyilee ja voi heikosti jatkuvasti, niin kyllä mä uskon että hän jollain tasolla tietää olevansa sairas. Mutta se ei tarkoita että hän sillä tiedolla yksin pääsisi avun piiriin ja parantuisi!
Sä et voi olla todellinen et vaan voi. Nyt sä jo tiedät mitä se tekee yöisin.

Kuviteltu mutta mahdollinen tilanne:

HG puuttuu anorektikon elämään järjestämällä tämän noloon ja häpeälliseen tilanteeseen, josta vielä aiheutuu porttikielto - kenties erittäin tärkeään - sosiaaliseen ympäristöön. HG on tyytyväinen että sai näin taas "autettua" hädässä olevaa ja teki -ah- eettisesti oikein. Hän lähteen salilta tyytyväisin mielin kotiinsa...

Anorektikko (otaksutaan nyt näin) pahoittaa mielensä raskaasti ja tämä oli viimeinen pisara kaikkien huomautteluiden ja syyllistämisen sarjassa että hän ikävä kyllä päätyy pahimpaan vaihtoehtoon vielä samana iltana. Hautajaisissa on monta surevaa läheistä, jotka olivat kyllä puuttuneet ja yrittäneet jo kaikin tavoin auttaa. Anorektikko kävi myös terapiassa mutta sitähän kukaan ei voinut päältä nähdä.

Fine. Ei nätti loppu mutta saipahan joku edes hyvän mielen.

Tajuatko edes tätä mahdollisuutta vai onko pätemisen tarve jo sokaissut täydellisesti näkökyvyn?!
LOPETA! Todella mauton juttu, häpeä!

Jos tietäisit niin et puhuisi jostain "järjen äänestä".

Tää on melkein sama asia kuin sanoisit skitsofreenikolle, että lopeta niitte harhojen näkeminen ja äänien kuuleminen.
Mites toi Demari+kristilliset lähestyminen et vaan kiellettäis ihmisiä syömästä liikaa tai käyttämästä vinoutunutta minäkuvaa, ja korvattais vinoutuneet minäkuvapeilit semmosilla tarpeeseen räätälöidyillä hyväminä peileillä?

Tossahan sä kerroit mitä hän tekee öisin.
Olen lukenut kirjan jossa anorektikko heräsi keskellä yötä tekemään vatsalihasliikkeitä ja eli kahdella omenalla päivässä. Se oli vertauskuva, että se sairaus hallitsee elämää todella paljon siis ja voi olla, että sairastunut itse ymmärtää jollain tasolla (ympäristön takia ym) ettei hänen toiminta ja elämä ole tervettä.

häpyhuuli
Juu, missään nimessä en halua satuttaa tai herättää epäilyksiä että hän on varmasti anorektikko. Toivon ettei ole ja että hänellä on hyvät läheiset. Arka aihe eikä sitä oikein tiedä miten sen voisi toiselle sanoa, että hei ootko huomannut olevasi huolestuttavan laihassa kunnossa? Toisaalta mikä tabu sen pitää olla? Kyllä ylipainosta, tupakoinnista ammattilaiset sanovat ja ei sitä vedetä hernettä nenään. Ja toisekseen se on sen arvoista. Jos YKSIKIN tyttö pelastuu tuolta karmivalta sairaudelta sillä että ulkopuolinen ottaa riskin ja puuttuu niin se on hienoa ja eettistä toimintaa.
Satutko tajuamaan mikä ero ylipainolla ja tupakoinnilla sekä anoreksialla yleensä on? Yleensäottaen ylipaino tai tupakointi ei ole SAIRAUKSIA (joo, ylipaino voi ehkä joissain tilanteissa olla), toisinkuin sitten se anoreksia. Eli aika paskaa verrata ylipainosta ja tupakoinnista mainitsemista anoreksiasta mainitsemiseen.

minnee
Yritä nyt, Happygirl, ymmärtää että se mitä suunnittelet tekeväsi mitä todennäköisimmin ei tule auttamaan. Paljon todennäköisempää on, että joko a) tempauksesi ei muuta yhtään mitään tai b) pahentaa tilannetta merkittävästi. Voit ajatella, että "olenpa ainakin yrittänyt/tehnyt velvollisuuteni", mutta pitääkö sun ottaa se riski että pahennat sairaan ihmisen tilannetta entisestään vain, jotta sulla itselläsi säilyisi itsestäsi sellainen mielikuva, että olet välittävä ihminen? Mitä todennäköisimmin sinä et tule auttamaan, ainoastaan pahentamaan tilannetta. Sitäkö sinä haluat?

Mä oon muuten reilusti ylipainoonen eikä mulle tarvitte siitä tulla sanomaan koska mä en oo sillä tavalla sairas. Mä tajuan oman ylipainoni ja mitä siitä saattaa seurata. Jos mulle tullaan siitä sanomaan, niin vituttamaan se rupiaa mutta ei se sanominen saa mua painoa pudottamaan.

Anoreksia on kuitenkin täysin eri asia ja sillä sanomisella voi aiheuttaa paljon hallaa jos ei tiä mitä tekee. Ei anoreksiaa sairastavaa saada noin vain tajuamaan, että tilanteensa on vaarallinen ja jotaki pitääs tehdä. Oon jo pariin kertaan täs ketjus sanonu, että ei se oo niin yksoikoosta ku ap luulee ja sanon sen uudelleen: anoreksiaan sairastuneen syömisestä ja liikkumisesta puhuminen ei oo niin yksoikoosta.

Olen lukenut kirjan jossa anorektikko heräsi keskellä yötä tekemään vatsalihasliikkeitä ja eli kahdella omenalla päivässä. Se oli vertauskuva, että se sairaus hallitsee elämää todella paljon siis ja voi olla, että sairastunut itse ymmärtää jollain tasolla (ympäristön takia ym) ettei hänen toiminta ja elämä ole tervettä.
Ja tämän mielikuvan perusteella koet tuntevasi tämän ihmisen? Jätä ne päivähaaveilut väliin jossa olet auttava supersankari ja herää todellisuuteen.

Yritä nyt, Happygirl, ymmärtää että se mitä suunnittelet tekeväsi mitä todennäköisimmin ei tule auttamaan. Paljon todennäköisempää on, että joko a) tempauksesi ei muuta yhtään mitään tai b) pahentaa tilannetta merkittävästi. Voit ajatella, että "olenpa ainakin yrittänyt/tehnyt velvollisuuteni", mutta pitääkö sun ottaa se riski että pahennat sairaan ihmisen tilannetta entisestään vain, jotta sulla itselläsi säilyisi itsestäsi sellainen mielikuva, että olet välittävä ihminen? Mitä todennäköisimmin sinä et tule auttamaan, ainoastaan pahentamaan tilannetta. Sitäkö sinä haluat?
No en tietenkään. Jaahas ei sitten puhuta, annetaan tytön rääkätä itseään kunnes joku päivä lyyhistyy kesken jumpan ja kuullaan ettei hän ole käynyt kertaakaan terapiassa. Sitkö on tehty lähimmäisen osuus? Whatever, minä ja mun kaveri kyllä tiedetään tämän sairauden riskit ja luonne, eikä kuulutella sitä missään tai nolata ketään. Ohjaajille vain ilmaistaan huoli.

Kiitos tästä valaisevasta heitosta. Nyt nimittäin olen 99,9%:n varma että sä olet pelkkä provoilija joka nauraa (partaansa?) kun saa vedettyä puol palstaa höplästä. Jutut ei mee yks yhteen joten mä en suhun aikaani tuhlaa. Ja jos et oo provo niin sitten tässä on suurempi huolenaihe kuin anorektikko salilla treenaamassa.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
Mutta mahdollinen skenaario mitä ei välttämättä lähimmäisrakkauskiiman impulsissa nähdä, eikä todellakaan mauton juttu...Vaan jopa mahdollinen tapahtumakulku...jos kokee että pitää puuttua, on se tehtävä erittäin sensitiivisesti, jonkun ns. auktoriteetin toimesta eikä suinkaan SAMALLA SALILLA KÄYVÄN HUOLESTUNEEN KANSALAISEN toimesta ELi lippu pystyyn ja salin henkilökunnalle tiedoksi ja hoitoon ohjaus tätä kautta jos tarpeen...

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja häpyhuuli;29907373:
Satutko tajuamaan mikä ero ylipainolla ja tupakoinnilla sekä anoreksialla yleensä on? Yleensäottaen ylipaino tai tupakointi ei ole SAIRAUKSIA (joo, ylipaino voi ehkä joissain tilanteissa olla), toisinkuin sitten se anoreksia. Eli aika paskaa verrata ylipainosta ja tupakoinnista mainitsemista anoreksiasta mainitsemiseen.
Sairaalloinen ylipaino on sairaus ja aiheuttaa liitännäissairauksia, mutta jo itsessään tila voi olla hengenvaarallinen. Tupakointi taas oli esimerkki huonoista elintavoista johon lääkäri ja muut puuttuvat työssään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä Harmaa;29907405:
jos kokee että pitää puuttua, on se tehtävä erittäin sensitiivisesti, jonkun ns. auktoriteetin toimesta eikä suinkaan SAMALLA SALILLA KÄYVÄN HUOLESTUNEEN KANSALAISEN toimesta ELi lippu pystyyn ja salin henkilökunnalle tiedoksi ja hoitoon ohjaus tätä kautta jos tarpeen...
Näinpä. Juurikin siksi me ei olla sanomassa siitä tälle tytölle vaan henkilökunta.

No en tietenkään. Jaahas ei sitten puhuta, annetaan tytön rääkätä itseään kunnes joku päivä lyyhistyy kesken jumpan ja kuullaan ettei hän ole käynyt kertaakaan terapiassa. Sitkö on tehty lähimmäisen osuus? Whatever, minä ja mun kaveri kyllä tiedetään tämän sairauden riskit ja luonne, eikä kuulutella sitä missään tai nolata ketään. Ohjaajille vain ilmaistaan huoli.
Mistä sä keksit näitä oletuksia? Sulle hyvä vinkki on "jos kuulet kavioiden ääntä, älä ajattele, että kulman takana on seepra vaan hevonen".
Eli älä tee päässäsi "mitä jos" tarinoita niin et karkaa tästä todellisuudesta.

Yhteistyössä