Kenen vastuu puuttua? (Anorektinen tyttö salilla)

"Sadie"
Miten se pahentaa tilannetta? Ei mua kiinnosta jos hän loukaantuisi, koska se on pienin paha verrattuna siihen että hän vie itsensä päivä päivältä pahempaan kuntoon. Noin hälyttävän laihassa kunnossa jos ihminen on niin mun mielestä ammattitaitoa on jollakin tavalla ottaa se esille. Auttavia tahoja on.
Ei jumankauta. Mitä mä just kirjotin..

Kaksi sanaparia:

Absoluuttinen totuus = HG91
Väärässä = Muu palsta

Palstan kaunein nainen:

Miesten nielijä ja seireeni = HG91 = Uhka jokaisen palstamamman puolisolle
Muuta ajattelevat =kateellisia / eivät ymmärrä meikitöntä naista what ever = Julkaistaan kylliksi kuvia että joku sanoo nenän olevan kyllin leveä penetraatioon / joo oot söpö.

Ihan oikeasti mikä veetto vaivaa että tanssitaan joka ketun ketjussa yhden minäkuva persoonallisuushäiriöisen tahtiin (mies1/tytsy= same person /HG91)

Kenen vastuu, HG91 kysyy asiallisesti:

vastaus: palveluntarjoajan & terveydenhuollon

Ja, toi Hurskaus mikä iskeytynyt meteorin lailla mormonaalisuuden jälkeen...

*TYrsksniif*

Ilkeä kommentti harmaalta...

Jokainen vastaa viimekädessä itsestään

minnee
En ole teilaamassa sitä etteikö tuolla tytöllä voisi anoreksia olla. Kerronpa kuitenkin oman esimerkkini. 19-vuotiasna laihduin todella rajusti. Syytä siihen etsittiin hurjalla määrällä tutkimuksia. Mitään ei selvinnyt. Olin kaiken tuon perusteella terve. Jostain syystä aineenvaihdunta oli niin hurjaa, että laihduin.

Olin häiritsevän laiha. Häpesin laihuuttani ja esimerkiksi viihteellä ollessa vessassa vento vieraat naiset tulivat kauhistelemasn sitä kuinka laiha olen. Jotkut käskivät hakea apua anoreksiaan. Söin säännöllisesti. Söin paljon. :D Silti olin luuviulu. 174cm ja painoin vain 45kg.

Yritin epätoivoisesti käydä salilla ja jumpassa, saadakseni edes vähän jotain luiden ympärille. Voitte kuvitella, että sain osakseni hirmu määrän tuijotusta ja niitä sääliviä katseita. Siispä, voihan tuon tytön tarina olla myös vastaavan tapainen.

Jälkiviisaana tosin tajuan sen, että ehkä pt: sta ja oikeasta ohjelmasta olisi ollut apua enemmän.
Ystävä oli kans samanlainen kolmikymppiseksi saakka. Siis samoissa mitoissa, mutta sillä erotuksella, ettei koskaan laihtunut sellaiseksi, vaan oli aina saman kokoinen. Kolmikymppisenä sitten "lihoi" sellaiseksi hoikaksi, mutta vähän muodokkaammaksi. Elettiin kämppiksinä monta vuotta, ja sinä aikana ehti nähdä, ettei ystävällä todellakaan ollut anoreksiaa. Hänellä vain oli sellainen aineenvaihdunta. Siskonsa ja äitinsä ovat ihan samanlaisia. Hänen luokseen saattoi esim. baarissa tulla huolestunut sairaanhoitaja tulkuttamaan, että hänellä selvästi on anoreksia. Lääkärit tuijottivat painoon, oli lääkärikäynnin aihe mikä tahansa. Ruokaa tuputettiin joka saumassa. Ja ventovieraatkin katsoivat asiakseen huomautella painosta, joskus todella ilkeäänkin sävyyn. Merkitsevät katseetkin varmasti tuli tutuiksi. Voi kuvitella, miltä ystävästä olisi tuntunut, jos olisi saanut porttikiellon kuntosalille jonkin kanssatreenaajan "huolen" takia.

Toisekseen noita sairauksiakin on, jotka laihduttavat. Siskolla puhkesi Chronin tauti. Hän ehti laihtua todella luisevaan kuntoon (lonkkaluut ja kylkiluut törröttivät jne.), ennen kuin tauti saatiin tasapainoon. Tämän mainitsen esimerkkinä muista sairauksista, jotka laihduttavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä Harmaa;29907181:
Kaksi sanaparia:

Absoluuttinen totuus = HG91
Väärässä = Muu palsta

Palstan kaunein nainen:

Miesten nielijä ja seireeni = HG91 = Uhka jokaisen palstamamman puolisolle
Muuta ajattelevat =kateellisia / eivät ymmärrä meikitöntä naista what ever = Julkaistaan kylliksi kuvia että joku sanoo nenän olevan kyllin leveä penetraatioon / joo oot söpö.

Ihan oikeasti mikä veetto vaivaa että tanssitaan joka ketun ketjussa yhden minäkuva persoonallisuushäiriöisen tahtiin (mies1/tytsy= same person /HG91)

Kenen vastuu, HG91 kysyy asiallisesti:

vastaus: palveluntarjoajan & terveydenhuollon

Ja, toi Hurskaus mikä iskeytynyt meteorin lailla mormonaalisuuden jälkeen...

*TYrsksniif*

Ilkeä kommentti harmaalta...

Jokainen vastaa viimekädessä itsestään
Eihän tuolle voinut kun nauraa. :D

• Tykkää
Reactions: Ilkeä Harmaa
Ystävä oli kans samanlainen kolmikymppiseksi saakka. Siis samoissa mitoissa, mutta sillä erotuksella, ettei koskaan laihtunut sellaiseksi, vaan oli aina saman kokoinen. Kolmikymppisenä sitten "lihoi" sellaiseksi hoikaksi, mutta vähän muodokkaammaksi. Elettiin kämppiksinä monta vuotta, ja sinä aikana ehti nähdä, ettei ystävällä todellakaan ollut anoreksiaa. Hänellä vain oli sellainen aineenvaihdunta. Siskonsa ja äitinsä ovat ihan samanlaisia. Hänen luokseen saattoi esim. baarissa tulla huolestunut sairaanhoitaja tulkuttamaan, että hänellä selvästi on anoreksia. Lääkärit tuijottivat painoon, oli lääkärikäynnin aihe mikä tahansa. Ruokaa tuputettiin joka saumassa. Ja ventovieraatkin katsoivat asiakseen huomautella painosta, joskus todella ilkeäänkin sävyyn. Merkitsevät katseetkin varmasti tuli tutuiksi. Voi kuvitella, miltä ystävästä olisi tuntunut, jos olisi saanut porttikiellon kuntosalille jonkin kanssatreenaajan "huolen" takia.

Toisekseen noita sairauksiakin on, jotka laihduttavat. Siskolla puhkesi Chronin tauti. Hän ehti laihtua todella luisevaan kuntoon (lonkkaluut ja kylkiluut törröttivät jne.), ennen kuin tauti saatiin tasapainoon. Tämän mainitsen esimerkkinä muista sairauksista, jotka laihduttavat.
Juu, missään nimessä en halua satuttaa tai herättää epäilyksiä että hän on varmasti anorektikko. Toivon ettei ole ja että hänellä on hyvät läheiset. Arka aihe eikä sitä oikein tiedä miten sen voisi toiselle sanoa, että hei ootko huomannut olevasi huolestuttavan laihassa kunnossa? Toisaalta mikä tabu sen pitää olla? Kyllä ylipainosta, tupakoinnista ammattilaiset sanovat ja ei sitä vedetä hernettä nenään. Ja toisekseen se on sen arvoista. Jos YKSIKIN tyttö pelastuu tuolta karmivalta sairaudelta sillä että ulkopuolinen ottaa riskin ja puuttuu niin se on hienoa ja eettistä toimintaa.

Spencer Hastings
Miten se pahentaa tilannetta? Ei mua kiinnosta jos hän loukaantuisi, koska se on pienin paha verrattuna siihen että hän vie itsensä päivä päivältä pahempaan kuntoon. Noin hälyttävän laihassa kunnossa jos ihminen on niin mun mielestä ammattitaitoa on jollakin tavalla ottaa se esille. Auttavia tahoja on.
Loukattu anorektikko on paljon vaarallisempi vaihtoehto, kuin "rauhassa" treenaamaan jätetty anorektikko.

Miten tahansa asiaan puuttuva muotoileekaan sanansa ja kuinka vakuuttelisi ajattelevansa sairaan parasta, se peikko siellä mielessä kääntää asian päinvastaiseksi. Tällaisessa tilanteessa esim. "noi ei halua mua tänne salille enää kun oon niin lihava ja häpeäksi tälle yritykselle".

TOKI ei voi tietää mitä juuri tämän henkilön kohdalla tapahtuu, voi tapahtua päinvastainen, mutta harvoinpa. Tuntemattomien ihmisten sana ei sairaalle paljon paskaakaan paina, kun ei yleensä edes rakkaiden ihmisten sana.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Loukattu anorektikko on paljon vaarallisempi vaihtoehto, kuin "rauhassa" treenaamaan jätetty anorektikko.

Miten tahansa asiaan puuttuva muotoileekaan sanansa ja kuinka vakuuttelisi ajattelevansa sairaan parasta, se peikko siellä mielessä kääntää asian päinvastaiseksi. Tällaisessa tilanteessa esim. "noi ei halua mua tänne salille enää kun oon niin lihava ja häpeäksi tälle yritykselle".

TOKI ei voi tietää mitä juuri tämän henkilön kohdalla tapahtuu, voi tapahtua päinvastainen, mutta harvoinpa. Tuntemattomien ihmisten sana ei sairaalle paljon paskaakaan paina, kun ei yleensä edes rakkaiden ihmisten sana.
Noh, tiedäthän sinä mitä tapahtuu jos ihminen jatkaa loputtomiin treenausta ja hyvin niukkaa syömistä.. Että turha edes puhua, että kumpi on parempi vaihtoehtona? Tuolla yllä tuli hyviä kommentteja siitä miten se voi herättää ja pistää tajuamaan - ehkä hakemaan apua!

Lainaa kirjastosta kirja nimeltä Tapa minut, äiti. Se ehkä avaa sun silmiä.

Spencer Hastings
Noh, tiedäthän sinä mitä tapahtuu jos ihminen jatkaa loputtomiin treenausta ja hyvin niukkaa syömistä.. Että turha edes puhua, että kumpi on parempi vaihtoehtona? Tuolla yllä tuli hyviä kommentteja siitä miten se voi herättää ja pistää tajuamaan - ehkä hakemaan apua!
Niin voi, mutta se voi myös pahentaa ja varmaan useammin nimenomaan pahentaa. Mä vastasin sun kysymykseen, että mitä haittaa siitä voi olla.

• Tykkää
Reactions: Ilkeä Harmaa
Niin voi, mutta se voi myös pahentaa ja varmaan useammin nimenomaan pahentaa. Mä vastasin sun kysymykseen, että mitä haittaa siitä voi olla.
Sä et voi tietää olisko hän hoitomyöntyväinen ja jopa helpottunut että joku välittää. Anorektikon maailmassa ei juuri paljon muuta ole kun laihdutusta ja kituuttamista, joten ehkä siellä jokin järjen ääni sanookin jo että tämä ei ole ok.

Spencer Hastings
Sä et voi tietää olisko hän hoitomyöntyväinen ja jopa helpottunut että joku välittää. Anorektikon maailmassa ei juuri paljon muuta ole kun laihdutusta ja kituuttamista, joten ehkä siellä jokin järjen ääni sanookin jo että tämä ei ole ok.
Mä oon varmaan jokaisessa viestissä sanonut sen, että joo ei voi tietää mitä tapahtuu. Jokainen tapaus kuitenkin on yksilöllinen. Mutta edellisessä vastasin sun "mitä haittaa voi olla" -kysymykseen.

T: anoreksia 9-17v:nä

Mä oon varmaan jokaisessa viestissä sanonut sen, että joo ei voi tietää mitä tapahtuu. Jokainen tapaus kuitenkin on yksilöllinen. Mutta edellisessä vastasin sun "mitä haittaa voi olla" -kysymykseen.

T: anoreksia 9-17v:nä
Mutta varhainen puuttuminen varhainen puuttuminen! *heristää sormeaan* :D

Äh myö puhutaan kamun kaa ohjaajille ja he päättää mitä tekevät vai tekevätkö mitään.

vierasa
Sun on ihan turha sanoa kenellekään mitään, koska niillä työntekijöilläkin on silmät ja ovat siis varmasti huomanneet tilanteen ja jos heillä on käytäntönä puuttua asiaan he tekevät sen ihan ilman sinun ilmoituksia.

Spencer Hastings
Mutta varhainen puuttuminen varhainen puuttuminen! *heristää sormeaan* :D

Äh myö puhutaan kamun kaa ohjaajille ja he päättää mitä tekevät vai tekevätkö mitään.
VARHAINEN puuttuminen kun muija on jo siinä luurankokunnossa?? OLETKO VITTU TOSISSASI?

Yks hyvä ohjenuora olis olla osallistumatta keskusteluihin, jonka aiheeseen on henkilökohtaista kokemusta ja "tunteita". En noudattanut tätä ja nyt vituttaa.

Hyvää yötä =)

VARHAINEN puuttuminen kun muija on jo siinä luurankokunnossa?? OLETKO VITTU TOSISSASI?

Yks hyvä ohjenuora olis olla osallistumatta keskusteluihin, jonka aiheeseen on henkilökohtaista kokemusta ja "tunteita". En noudattanut tätä ja nyt vituttaa.

Hyvää yötä =)
Relax sis, en ole menossa paukauttamaan hänelle päin naamaa "olet anorektikko, tässä lääkärin numero" Enkä nolaa tai pahenna hänen tilannetaan mitenkään.

Mä teen mun "kansalaisvelvollisuuden" ja puhun henkilökunnalle jolla luulisi olevan tietotaitoa asiasta.

Todellakin tiedän ja tiedän että siihen on tarjolla apua, mutta se ei ole mun tehtävä arvioida miten hän reagoisi ja ajattelisi, koska kriisin se vaatii että ihminen muuttaa käytöstään.
Jos tietäisit niin et puhuisi jostain "järjen äänestä".

Tää on melkein sama asia kuin sanoisit skitsofreenikolle, että lopeta niitte harhojen näkeminen ja äänien kuuleminen.

Viimeksi muokattu:
Kuviteltu mutta mahdollinen tilanne:

HG puuttuu anorektikon elämään järjestämällä tämän noloon ja häpeälliseen tilanteeseen, josta vielä aiheutuu porttikielto - kenties erittäin tärkeään - sosiaaliseen ympäristöön. HG on tyytyväinen että sai näin taas "autettua" hädässä olevaa ja teki -ah- eettisesti oikein. Hän lähteen salilta tyytyväisin mielin kotiinsa...

Anorektikko (otaksutaan nyt näin) pahoittaa mielensä raskaasti ja tämä oli viimeinen pisara kaikkien huomautteluiden ja syyllistämisen sarjassa että hän ikävä kyllä päätyy pahimpaan vaihtoehtoon vielä samana iltana. Hautajaisissa on monta surevaa läheistä, jotka olivat kyllä puuttuneet ja yrittäneet jo kaikin tavoin auttaa. Anorektikko kävi myös terapiassa mutta sitähän kukaan ei voinut päältä nähdä.

Fine. Ei nätti loppu mutta saipahan joku edes hyvän mielen.

Tajuatko edes tätä mahdollisuutta vai onko pätemisen tarve jo sokaissut täydellisesti näkökyvyn?!

Yhteistyössä