Kenen vastuu puuttua? (Anorektinen tyttö salilla)

"piipii"
Näihin asioihin pitää puuttua ja tässä tapauksessa se on salin henkilökunnan asia. Ap voi kertoa huolestaan henkilökunnalle ja todennäköisesti moni muukin asiakas on jo tehnyt niin. Henkilökunnan on jututettava tyttöä ja jos pitävät ilmeisenä, että kyseessä on anoreksiaan liittyvä pakonomainen treenaaminen, antavat sitten porttikiellon. Jos ovat empaattisia, ammattitaitoisia ja asiansa osaavia ihmisiä, eivät jätä tyttöä tyhjän päälle vaan osaavat ohjata myös avun piiriin. Täysi-ikäisen ihmisen omalle vastuulle sitten jää, ottaako apua vastaan.

Kuntosalien henkilökunta on todennäköisesti myös jollain lailla tekemisissä muiden kuntosalien henkilökunnan kanssa (osa pt:sta ja liikunnanohjaajista käy useammalla salilla sekä samat koulutukset ym yhteistyö) ja laittavat kyllä alueellaan sanan kiertämään riskitreenarista, jos kokevat aiheelliseksi.

Nämä kuuluvat ihan kuntosaliyrittäjien, pt:den ja liikunnanohjaajien eettisiin velvollisuuksiin ja heillä on asiasta tietoa ja koulutusta. Turhaan mollaatte ap:tä.

Empä usko että siellä salilla kauheasti on enää kävijöitä, jos levittelee asiakkaiden tietoja eteenpäin.

viiras
No just luin kirjan nimeltä the ministry of thin, jossa vakavasti anorektinen kirjoittaja oli rehkinyt salilla. . Hlökunta puuttui ja hänelle se oli jonkinlainen herätys kyllä, vaikkei mitenkään saman tien johtanut paranemiseen (se oli pitkä tie). Että en nyt suoralta kädeltä tuomitsisi ideaa puuttumisesta. Voi se auttaakin.

Gkxft
En ole teilaamassa sitä etteikö tuolla tytöllä voisi anoreksia olla. Kerronpa kuitenkin oman esimerkkini. 19-vuotiasna laihduin todella rajusti. Syytä siihen etsittiin hurjalla määrällä tutkimuksia. Mitään ei selvinnyt. Olin kaiken tuon perusteella terve. Jostain syystä aineenvaihdunta oli niin hurjaa, että laihduin.

Olin häiritsevän laiha. Häpesin laihuuttani ja esimerkiksi viihteellä ollessa vessassa vento vieraat naiset tulivat kauhistelemasn sitä kuinka laiha olen. Jotkut käskivät hakea apua anoreksiaan. Söin säännöllisesti. Söin paljon. :D Silti olin luuviulu. 174cm ja painoin vain 45kg.

Yritin epätoivoisesti käydä salilla ja jumpassa, saadakseni edes vähän jotain luiden ympärille. Voitte kuvitella, että sain osakseni hirmu määrän tuijotusta ja niitä sääliviä katseita. Siispä, voihan tuon tytön tarina olla myös vastaavan tapainen.

Jälkiviisaana tosin tajuan sen, että ehkä pt: sta ja oikeasta ohjelmasta olisi ollut apua enemmän.
Miten sulle on sitten käynyt, oletko saanut painoa lisää?

Mun ystävä joutui kaksikymppisenä isoon suolistoleikkaukseen jonka jälkeen ennestään hoikka tai normaalipainoinen nuori nainen laihtui kanssa niin että luut paistoi. Oli pitkään tosi vaikea löytää ruokia jotka pysyisivät sisällä, kokoajan sai juosta vessassa. Vasta muutama vuosi myöhemmin alkoi lääkkeillä ja ruokavaliolla saada tuon toimimaan ja ystävä oli luurangon sijaan enää todella hoikka. Hän alkoi treenata juuri siksi että saisi lihaksia ja niin massaa lisää. Nyt kolmekymppisenäkin on hoikka ja urheilullinen, inhoaa sitä kun vieläkin jotkut tulee höpisemään anoreksiasta tai kauhistelevat miten raskausaikanakin hän söi herkkujen sijaan terveellisesti, ei saanut ylimääräisiä kiloja ja pian synnytysten jälkeen oli jo treenaamassa.

Ei tajua kuinka voi olla noin idiootteja. Siis miksi alhaiseen painoon muka olisi oikeus tuntemattomien puuttua.
Jotkut kattovat oikeudekseen puuttua toisten ylipainoon. Kattovat oikeudekseen haukkua todella rumasti ihmistä painon takia, on se paino sitte yli- tai alipainoa. En kyllä tajua millä perustelevat tuon oikeutensa.

vierass
Mutta ylipainoon puuttuminen on aina vittuilua. Alipainoon puuttuminen on muka huolehtimista. Jokainen ylipainoinen tietaa ettei kenenkaan puuttuminen auta. Sama se on alipainossakin. Jos joku sairastaa anoreksiaa, niin saa julkisesti paivitella asiaa. Outoa.

"Mimmis"
[QUOTE="Hmmmmm";29906197]Joo, onhan se todennäköistä että sairaalloisen laiha parikymppinen tyttö salilla on anorektikko.

Mutta silti, mistä sinä sen tiedät?

Itelläni on ollut samanikäisinä sairaus, joka laihdutti luurangoksi. Ei mikään syöpä tai syömishäiriö, monet muutkin sairaudet laihduttavat rajusti. Kuntoutusvaiheessa aloitin varovaisesti salin ja tunsin katseet niskassani. Olisi tehnyt mieli karjaista että joo, en ole anorektikko, ei tartte kuiskia ja kyylätä, voin kirjoittaa vaikka selkään lapun diagnoosistani.

Jos et tiedä, et voi tietää.[/QUOTE]

Mulla on ollut täysin vastaava tilanne. Leimauduin monessa yhteydessä anorektikoksi, koska laihduin sairauteni takia. Olisin halunnut syödä, mutta en pystynyt.

laiha myös
Pöh, itse olen myös tosi laiha ja käyn salilla kolme kertaa viikossa. Lisäksi treenaan vielä kotona kerran viikossa painoilla.

Minun tavoitteeni on lihasten kasvattaminen ja sen mukana tuleva kiinteytyminen. Kyllä minuakin varmasti salilla moni katsoo että mitä tuokin ruipelo täällä vetää aivan täysillä noita isoja painoja, mutta sitä lihasmassaa ei muuten oikein saa.

[QUOTE="mies1";29906845]Kaunis aloitus jälleen HG:lta. :) Harmi kun täällä on niin vähän vastaavia. Tuosta oikein välittyy se naisen huoli ja halu auttaa, joka on monelle houkuttelevaa.[/QUOTE]

Käy feederi subwayssa ja mene syöttämään oikein kunnon majoneesitanko tuolle nahkaviululle jos huolettaa, mut naisia arvostelavana hampuusina todennäköisesti mulkuttaisit feidanneen anorektikkobodarin osoittaen myötäymmärrystä ja kyseenalaisia pelastustaitoja

"mies1"
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä Harmaa;29906909:
Käy feederi subwayssa ja mene syöttämään oikein kunnon majoneesitanko tuolle nahkaviululle jos huolettaa, mut naisia arvostelavana hampuusina todennäköisesti mulkuttaisit feidanneen anorektikkobodarin osoittaen myötäymmärrystä ja kyseenalaisia pelastustaitoja

• Tykkää
Reactions: Ilkeä Harmaa
vierasa
[QUOTE="mies1";29906845]Kaunis aloitus jälleen HG:lta. :) Harmi kun täällä on niin vähän vastaavia. Tuosta oikein välittyy se naisen huoli ja halu auttaa, joka on monelle houkuttelevaa.[/QUOTE]

ok
Mäkin oon tosi laiha tahtomattani, ja teininä koulun terkkari pyysi juttelemaan, koska joku opettaja oli väittänyt että mulla on anoreksia.. Vitutti niin suunnattomasti. Mutta jos kyseessä on aikuinen, niin voihan henkilökunta kysyä vaikka treenaamisen tavoitteita ja sen sellaista. Jos sanoo että haluaa laihtua, niin voi kertoa näkemyksensä ja huolensa. Totta kai sillä voi olla vaikutusta. Voi silläkin olla että juopolle sanoo että juot liikaa, vaikka välttämättä ei olekaan. Vieraalta tullut kommentti voi herätellä ajattelemaan tilannetta.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Näihin asioihin pitää puuttua ja tässä tapauksessa se on salin henkilökunnan asia. Ap voi kertoa huolestaan henkilökunnalle ja todennäköisesti moni muukin asiakas on jo tehnyt niin. Henkilökunnan on jututettava tyttöä ja jos pitävät ilmeisenä, että kyseessä on anoreksiaan liittyvä pakonomainen treenaaminen, antavat sitten porttikiellon. Jos ovat empaattisia, ammattitaitoisia ja asiansa osaavia ihmisiä, eivät jätä tyttöä tyhjän päälle vaan osaavat ohjata myös avun piiriin. Täysi-ikäisen ihmisen omalle vastuulle sitten jää, ottaako apua vastaan.

Kuntosalien henkilökunta on todennäköisesti myös jollain lailla tekemisissä muiden kuntosalien henkilökunnan kanssa (osa pt:sta ja liikunnanohjaajista käy useammalla salilla sekä samat koulutukset ym yhteistyö) ja laittavat kyllä alueellaan sanan kiertämään riskitreenarista, jos kokevat aiheelliseksi.

Nämä kuuluvat ihan kuntosaliyrittäjien, pt:den ja liikunnanohjaajien eettisiin velvollisuuksiin ja heillä on asiasta tietoa ja koulutusta.
Turhaan mollaatte ap:tä.
Kiitoksia fiksusta kommentista<3 Olen ihan samaa mieltä joka sanasta.

Nämä ei ole helppoja asioita varmasti henkilökunnallekaan käsitellä ja kohdata, mutta niin se vaan on että sairaalloisen laihuuden tavoittelu ei ole lähelläkään tervettä. Se todella voi tappaa pitkällä juoksulla ja jos tuon asiakkaan tilanteeseen kukaan ei uskalla puuttua, koska näistä asioista ei kuulu puhua, niin se on mitä pahin karhunpalvelus hänelle!

Se todella voi tappaa pitkällä juoksulla ja jos tuon asiakkaan tilanteeseen kukaan ei uskalla puuttua, koska näistä asioista ei kuulu puhua, niin se on mitä pahin karhunpalvelus hänelle!
Mutta koita ymmärtää se, että sun tai jonku muun täysin ulkopuolisen asiaan puuttuminen ei välttämättä auta yhtää mitää vaan voi vain pahentaa tilannetta.

Syömishäiriöt on vakava asia, mutta ei niihin puututa aiva noin yksoikoosesti ku sä tunnut luulevan.

• Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
vierass
Mun entisellä salilla (kuntokeskus) puututtiin kyllä henkilökunnan toimesta kun siellä eräs "selvästi anorektinen" treenasi. Vastuutonta olla puuttumatta mielestäni. Voi ihan asiallisesti ainakin yrittää keskustella liikuntamääristä ja sitä kautta koittaa saada viestiä perille.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mutta koita ymmärtää se, että sun tai jonku muun täysin ulkopuolisen asiaan puuttuminen ei välttämättä auta yhtää mitää vaan voi vain pahentaa tilannetta.

Syömishäiriöt on vakava asia, mutta ei niihin puututa aiva noin yksoikoosesti ku sä tunnut luulevan.
Miten se pahentaa tilannetta? Ei mua kiinnosta jos hän loukaantuisi, koska se on pienin paha verrattuna siihen että hän vie itsensä päivä päivältä pahempaan kuntoon. Noin hälyttävän laihassa kunnossa jos ihminen on niin mun mielestä ammattitaitoa on jollakin tavalla ottaa se esille. Auttavia tahoja on.

Yhteistyössä