Kenen vastuu puuttua? (Anorektinen tyttö salilla)

Gkxfj
Sitä olisi syömishäiriötkin helposti ratkaistu jos kuntosalin henkilökunnan puuttuminen auttaisi. Toki voivat noin kevyesti ohjata asiakkaita sopivampien harjoitusten pariin jos näkevät näiden treenaavan väärin tai tehdä suosituksia ruokavalion suhteen. Mutta jos asiakas ei kysy apua, ei sitä kannata väkisin tyrkyttää tai ainakin pitäisi lopettaa jos huomaa ettei toinen ole kiinnostunut. Moni haluaa salilla vain treenata rauhassa.

Jos taas paranemisen sijaan ideana on säästää muita näkemästä sairaaloisen laihaa treenaajaa niin kielletäänkö samalla huomattavan ylipainoiset, vammaiset jne?

Jotenkin toi olisi mun mielestä sama kuin että joku Mäkkäri tai Hese kieltäytyisi myymästä burgeria todella ylipainoiselle ihmiselle sillä perusteella, että siihen voi kuolla. Minkälainen haloo siitä nousisikaan? Tämmöinen auttaminen ei ole lainkaan sama kuin että auttaa kaatunutta vanhusta tai elvyttää sairaskohtauksen saamista, ainakaan niin kauan kuin itse miettii olisiko tuo mahdollisesti anorektikko tietämättä asian todellista laitaa

En lukenut koko ketjua, mutta parempi kai se on kuukahtaa salilla missä on ihmisiä ympärillä, kuin jossakin lenkkipolulla.

Anoretikko ei lopeta liikkumista vaikka sais porttarin kaikille saleille.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Tiiii
Oon lukenut näitä sun juttuja nyt HG liian pitkään. Nyt mulla läikkyi yli.

Luoja sä oot tyhmä pentu. Mua hävettäis jos mun lapsi olis samanlainen tyhjäpää kuin sinä. Onks sulla korvien välissä muuta kuin hattaraa? Hoitaisit omat ongelmas kuntoon, sen sijaan että koetat tehdä itsestäs tärkeetä heruttamalla toisten ongelmia.

Eikös (kuten yllä jo mainittukkin) sitten läskeille pitäs laittaa porttikielto pikaruokaloihin? Alkoholisteille porttikielto baareihin? Mitäpä lottoot, jos kyseessä on pakkomielteinen sairaus, lopettaako ihminen sen urheilun/syömisen/juomisen vai siirtykö seuraavaan paikkaan.

Tollanen juoruämmä joka tunkee nokkansa joka paikkaan ja verhoaa ton toiminnan "huoleen" tai muuhun vastaavaan. Häpeä.

Jos sinä käyttäisit tänne palstalle kirjoittamiesi juttuihin kuluneen ajan ihan vaikka takapuolen rapsutteluun, olis siitä ihan yhtä paljon hyötyä muulle maailmalle.

Oon lukenut näitä sun juttuja nyt HG liian pitkään. Nyt mulla läikkyi yli.

Luoja sä oot tyhmä pentu. Mua hävettäis jos mun lapsi olis samanlainen tyhjäpää kuin sinä. Onks sulla korvien välissä muuta kuin hattaraa? Hoitaisit omat ongelmas kuntoon, sen sijaan että koetat tehdä itsestäs tärkeetä heruttamalla toisten ongelmia.

Eikös (kuten yllä jo mainittukkin) sitten läskeille pitäs laittaa porttikielto pikaruokaloihin? Alkoholisteille porttikielto baareihin? Mitäpä lottoot, jos kyseessä on pakkomielteinen sairaus, lopettaako ihminen sen urheilun/syömisen/juomisen vai siirtykö seuraavaan paikkaan.

Tollanen juoruämmä joka tunkee nokkansa joka paikkaan ja verhoaa ton toiminnan "huoleen" tai muuhun vastaavaan. Häpeä.

Jos sinä käyttäisit tänne palstalle kirjoittamiesi juttuihin kuluneen ajan ihan vaikka takapuolen rapsutteluun, olis siitä ihan yhtä paljon hyötyä muulle maailmalle.
Luulen että varsin monella heräisi huoli tuosta salin tytöstä!
Mitään tyhmää HooGeen aloituksessa ei ole. Hän on välittävä ihminen.:heart:

vierass
"Huoli" vieraasta ja puuttuminen vieraan ihmisen asioihin ovat kaksi eri asiaa. Jos anorektikot aiheuttavat katseen kaantamista pois, niin katsoisin vakavasti peiliin. Samaa sarjaa mielenterveysongelmaisten, alkoholistien ja vammaisten valttelyn kanssa. Ei edes kohti haluta katsoa mutta silti koetaan etta voidaan puuttua siihen miten kyseisten ihmisten tulisi elaa. Ihmisyys on arvokasta ja kukaan ei ansaitse tuollaista "valittamista" ihan sama mika ulkomuoto on.

Eipä mielestäni tuollaiseen voi puuttua kuin korkeintaan henkilökunta, ja jos on hyvä sali niin eivätköhän ole laittaneet tytön tilan jo merkille. Ja toisaalta, ei oikeasti voi tietää onko hän edes anorektikko, syitä voi olla tuollaiseenkin laihuuteen yllättävän monia muita kuin anoreksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sekä että;29906408:
Eipä mielestäni tuollaiseen voi puuttua kuin korkeintaan henkilökunta, ja jos on hyvä sali niin eivätköhän ole laittaneet tytön tilan jo merkille. Ja toisaalta, ei oikeasti voi tietää onko hän edes anorektikko, syitä voi olla tuollaiseenkin laihuuteen yllättävän monia muita kuin anoreksia.
Niin jospa syy onki joku muu ku anoreksia ja tyttö on salin henkilökunnan kanssa asiasta puhunu. Henkilökunta ei voi asiasta muille kertoa.

Nykyään noihin saleihin pitää ostaa se jäsenyys niin tuskin voi antaa porttikieltoa ellei ole tehnyt mitään väärää, ei varmaa suostuu rahojakaa palauttaa.
Tollanen asia leviää kuin kuulovalkea ja siitä tulee huonoa mainontaa. Loppujen lopuksi kyse on aikuisesta ihmisestä ja hänen laihuus ei kuulu muille.

Huumeisiin kuolee, Viinaan kuolee, anoreksiaan kuolee, syvään depressioon kuolee välillisesti...Kyllä jokaisella täysi-ikäisellä on vastuu itsestään, omasta hyvinvoinnistaan ja omista tekemisistään. Jos kuolee syömättömyyteen ja treenaamiseen on darwinin evoluutioteoria tehnyt tehtävänsä
'

"Sirionful"
Kai mä oon sit jotenki outo kun kokisin tollaisen puuttumisen välittämisenä omalla kohdallani ja sillä voisi olla suurikin vaikutus minuun. Tietysti riippuu myös tavasta jolla viesti tuodaan perille. Porttikielto varmaan saisi minut vain inhoamaan itseäni vielä enemmän.

• Tykkää
Reactions: Kurvikissa
salil eka salil vika
Näihin asioihin pitää puuttua ja tässä tapauksessa se on salin henkilökunnan asia. Ap voi kertoa huolestaan henkilökunnalle ja todennäköisesti moni muukin asiakas on jo tehnyt niin. Henkilökunnan on jututettava tyttöä ja jos pitävät ilmeisenä, että kyseessä on anoreksiaan liittyvä pakonomainen treenaaminen, antavat sitten porttikiellon. Jos ovat empaattisia, ammattitaitoisia ja asiansa osaavia ihmisiä, eivät jätä tyttöä tyhjän päälle vaan osaavat ohjata myös avun piiriin. Täysi-ikäisen ihmisen omalle vastuulle sitten jää, ottaako apua vastaan.

Kuntosalien henkilökunta on todennäköisesti myös jollain lailla tekemisissä muiden kuntosalien henkilökunnan kanssa (osa pt:sta ja liikunnanohjaajista käy useammalla salilla sekä samat koulutukset ym yhteistyö) ja laittavat kyllä alueellaan sanan kiertämään riskitreenarista, jos kokevat aiheelliseksi.

Nämä kuuluvat ihan kuntosaliyrittäjien, pt:den ja liikunnanohjaajien eettisiin velvollisuuksiin ja heillä on asiasta tietoa ja koulutusta. Turhaan mollaatte ap:tä.

Pitäsköhän kaikkien saliharjoittelua suunnittelevien hakea jatkossa demareilta ns. salilupa ja lääkärintodistus, sekä psykiatrian polin lausunto että on kelvollinen treenaamaan?

Mitäköhän Päivi Räsänen tähän sanoisi?

[QUOTE="Sirionful";29906571]Kai mä oon sit jotenki outo kun kokisin tollaisen puuttumisen välittämisenä omalla kohdallani ja sillä voisi olla suurikin vaikutus minuun. Tietysti riippuu myös tavasta jolla viesti tuodaan perille. Porttikielto varmaan saisi minut vain inhoamaan itseäni vielä enemmän.[/QUOTE]

Syömishäiriöönen ei ajattele kuten me terveet. Syömishäiriöönen kokee tuollaasen hyökkäyksenä itteään kohtaan ja helposti kääntää asian aivan nurinniskoon.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
vierasa
[QUOTE="vieras.";29905941]Mihin ne rajat vedetään? Pitäisikö sairaalloisen lihaville olla myymättä suklaata? Veriysköksiä yskivälle röökiä? Lasten kanssa kaupassa käyvälle vain tietty määrä alkoholia?[/QUOTE]

Niinpä. Nyt kaikki joukolla puuttumaan toisten asioihin, kaupoissa voi herätellä lihavia, ottaa lihottavia ruokia pois ihmisten ostoskärryistä, humalaisia ja muuten alkoholiin menevien näköisiä pysäytellä ja viedä kaljapullot käsistä jne. Ihmiset, puuttukaa toisten asioihin, saatatte pelastaa ihmishenkiä! :attn:

"vieras."
Onneksi mä en käy salilla. Viimeksi serkun häiden jälkeen sulhasen sukulaiset vuorotellen soittelivat serkulle ja olivat "huolissaan" , kun mä olen kuulemma selvästi anorektikko. No syömishäiriöitä ei ole ollut koskaan.

vierasss
Anoreksian tilalle tosiaan voisi vaihtaa sanan vaikea ylipaino, masennus, tupakointi, ihosairaus ja sitten ajatella kuinka mukavaa olisi jonkun ventovieraan huolestuminen noista jossakin. Tosi kiva joo kun huolehditaan.

En ole teilaamassa sitä etteikö tuolla tytöllä voisi anoreksia olla. Kerronpa kuitenkin oman esimerkkini. 19-vuotiasna laihduin todella rajusti. Syytä siihen etsittiin hurjalla määrällä tutkimuksia. Mitään ei selvinnyt. Olin kaiken tuon perusteella terve. Jostain syystä aineenvaihdunta oli niin hurjaa, että laihduin.

Olin häiritsevän laiha. Häpesin laihuuttani ja esimerkiksi viihteellä ollessa vessassa vento vieraat naiset tulivat kauhistelemasn sitä kuinka laiha olen. Jotkut käskivät hakea apua anoreksiaan. Söin säännöllisesti. Söin paljon. :D Silti olin luuviulu. 174cm ja painoin vain 45kg.

Yritin epätoivoisesti käydä salilla ja jumpassa, saadakseni edes vähän jotain luiden ympärille. Voitte kuvitella, että sain osakseni hirmu määrän tuijotusta ja niitä sääliviä katseita. Siispä, voihan tuon tytön tarina olla myös vastaavan tapainen.

Jälkiviisaana tosin tajuan sen, että ehkä pt: sta ja oikeasta ohjelmasta olisi ollut apua enemmän.

Yhteistyössä