Kenen vastuu puuttua? (Anorektinen tyttö salilla)

meinaakko että jos voittaakin syövän niin palautuu takaisin pullaposkiseksi perussuomalaiseksi välittömästi.
Huoh. Missä mä näin väitin? Mä ny vain ajattelin sellaasta syöpäsairasta joka käy parasta aikaa hoitoja läpitte. On omakohtaasta kokemusta siitä kunnon romahtamisesta ja siitä, että ei se kunto kovin äkkiä niin paljoa nouse, että jaksaa salille lähtiä treenaamaan yhtä paljo ku mitä ap kertoi sen tytön treenaavan.

"vieras."
Mihin ne rajat vedetään? Pitäisikö sairaalloisen lihaville olla myymättä suklaata? Veriysköksiä yskivälle röökiä? Lasten kanssa kaupassa käyvälle vain tietty määrä alkoholia?

[QUOTE="jjj";29905927]En tiedä mitä voit tehdä, mutta ihanaa kun välität lähimmäisestäsi ap! Saisi monet ottaa oppia susta![/QUOTE]

Kiitos, tässä ei ole kyse mistään muusta kun puhtaasta huolesta ja ei ole meiltä iso teko, mutta voi pelastaa tuon tytön.

"vieras."
Kiitos, tässä ei ole kyse mistään muusta kun puhtaasta huolesta ja ei ole meiltä iso teko, mutta voi pelastaa tuon tytön.
Entä jos jollakin herää huoli sinun nettikäyttäytymisestäsi? Levität omia ja läheistesi kuvia, kerrot asuinpaikkasi, opiskelupaikkasi, salisi ja tämä kaikki sen jälkeen, mitä olet täällä avautunut. Jos on huolissaan siitä, miten se kaikki vaikuttaa tulevaisuudessa esim. työelämässä ja sitä kautta mielenterveyteesi. Saako puuttua ja pyytää ylläpidolta sinulle porttikiellon? Se voisi pelastaa sinut.

Spencer Hastings
Kyllä mä ainakin arvostan sun huolta ja huolenpitoa, mutta mietin vaan että mitähän itse olisin siinä tilanteessa tehnyt, jos olisin ollut tuo tyttö.

Mutta ehkä teet niin kuin sanoit jo itse, että puhut jonkun salin ammattilaisen kanssa ja jätät jatkotoimenpiteet, jos niihin lähtevät, ammattilaisille.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Herraisä. Anoreksia on nimenomaan sitä, että sairas ei edes tajua olevansa sairas. Hän kieltäytyy hoidosta, koska ei koe tarvitsevansa sitä, koska hän ei ole omasta mielestään sairas. Yleensä vielä välejä katkotaan kavereihin, sukulaisiin ja jopa omiin vanhempiinsa näiden sairausvihjailujen vuoksi.

Sitä ei minkään tapauksen kohdalla voi tietää, toimiiko salin porttikielto tms. puuttuminen herätyksenä, vai pahentaa asiaa. Se selviää vaan kokeilemalla, mutta tiedä sitä kannattaako aina.

Ei tähän edes ole vastausta, mikä on oikein toimittu.
Ei voi tietää ei, eikä mulla ole pokkaa puuttua keskenäni ja olenhan vain tavallinen asiakas. Mutta jotenkin toivoisi, että tuollaisessa hyvinvointikeskuksessa jossa osaamista, tietotaitoa riittää niin osattaisiin myös auttaa nuoria tyttöjä jotka kärsii anoreksiasta - se ei kuitenkaan ole harvinainen sairaus. Työ on työtä, ikäviä asioita riittää.

Me päätettiin kaverin kaa että tehdään se vähin mitä voidaan ja jutellaan henkilökunnalle. Eipähän ole meidän sydämmellä sitten jos tästä tytöstä ei ole kukaan välittänyt ja yrittänyt ohjata hoitoon ja jotain tapahtuu.

Toivottavasti ap osaa ottaa baarin esimieheen yhteyttä seuraavan kerran kun näkee jonkun juovan liikaa. Onhan todennäköistä että joka toinen kaljasieppo on alkoholisti ja kaipaisi porttikieltoa josta tietysti seuraisi herätys ja paraneminen. Hohhoijaa...

• Tykkää
Reactions: kepsis
[QUOTE="vieras.";29905965]Entä jos jollakin herää huoli sinun nettikäyttäytymisestäsi? Levität omia ja läheistesi kuvia, kerrot asuinpaikkasi, opiskelupaikkasi, salisi ja tämä kaikki sen jälkeen, mitä olet täällä avautunut. Jos on huolissaan siitä, miten se kaikki vaikuttaa tulevaisuudessa esim. työelämässä ja sitä kautta mielenterveyteesi. Saako puuttua ja pyytää ylläpidolta sinulle porttikiellon? Se voisi pelastaa sinut.[/QUOTE]

Se on sinun ongelma jos haluat tulkita tämän negatiivisten lasien läpi ja käännät sen sairaaksi vaikka kyse on ihan vain huolesta. Saat varmasti revittyä maailmasta kivasti pahaa irti, kun kaikesta löytyy ne negatiiviset puolet. :) En ala edes vastaamaan näihin kiusausyrityksiin.

"vieras."
Se on sinun ongelma jos haluat tulkita tämän negatiivisten lasien läpi ja käännät sen sairaaksi vaikka kyse on ihan vain huolesta. Saat varmasti revittyä maailmasta kivasti pahaa irti, kun kaikesta löytyy ne negatiiviset puolet. :) En ala edes vastaamaan näihin kiusausyrityksiin.
Miten sä näet negatiivista ja kiusaamista joka paikassa? Tarkoitus oli esimerkin kautta kysyä, mihin kaikkeen voi puuttua.

Siellä salilla on ammattilaisia töissä. Ja tuskin ovat sokeita, eli varmasti ovat tietoisia tytön olemassaolosta. Sitä tyttöä voit auttaa omalta osaltasi enemmän sillä, että lopetat tuijottamisen ja niiden "huomaamattomien" katseiden vaihtamisen muiden kanssa, kun hän on paikalla. Laihuuskaan ei tee ketään sokeaksi.

vierass
Ap laajentaa huolen vuoksi puuttumista lapsista aikuisiin. Tulisikohan perustaa aikuistensuojelupalveluita.. Olen vaan huolissani on se klassinen lause, jota kaikenlaiset empatiakyvyttomat alentuvat palikat oksentavat suustaan kontrolloidakseen toisia.

• Tykkää
Reactions: *hubba*
[QUOTE="vieras.";29905999]Miten sä näet negatiivista ja kiusaamista joka paikassa? Tarkoitus oli esimerkin kautta kysyä, mihin kaikkeen voi puuttua.

Siellä salilla on ammattilaisia töissä. Ja tuskin ovat sokeita, eli varmasti ovat tietoisia tytön olemassaolosta. Sitä tyttöä voit auttaa omalta osaltasi enemmän sillä, että lopetat tuijottamisen ja niiden "huomaamattomien" katseiden vaihtamisen muiden kanssa, kun hän on paikalla. Laihuuskaan ei tee ketään sokeaksi.[/QUOTE]

Voithan sinä toki yrittää puuttua jos sulla on huoli siitä että olen kertonut asioitani netissä, kun sehän on kovin harvinaista:) Itse asiassa olen aloittamassa myös blogia jossa sitten vielä enemmän avaudun ja näytän kuvia läheisistä ja kerron opiskeluista yms. Eli nuo tiedot ei ole yhtikäs mitään.

Aivan näin.

"silver"
Ei paljoo tartte mitään kääntää ku kyllä sen huomaa ettei sulla ole kaikki kotona!

"vieras."
Voithan sinä toki yrittää puuttua jos sulla on huoli siitä että olen kertonut asioitani netissä, kun sehän on kovin harvinaista:) Itse asiassa olen aloittamassa myös blogia jossa sitten vielä enemmän avaudun ja näytän kuvia läheisistä ja kerron opiskeluista yms. Eli nuo tiedot ei ole yhtikäs mitään.

Aivan näin.
Kivat sulle ja sun blogille.

Mutta jos vastaisit siihen osaan, joka käsitteli ketjun aihetta? Koetko esim. sen tuijottelun auttavan sitä tyttöä?

[QUOTE="vieras.";29906036]Kivat sulle ja sun blogille.

Mutta jos vastaisit siihen osaan, joka käsitteli ketjun aihetta? Koetko esim. sen tuijottelun auttavan sitä tyttöä?[/QUOTE]

En mä sitä tuijota vaan päinvastoin vaistomainen reaktio on kääntää katse pois, niin säälittävää nähdä hänet. Mut lähden tästä parantamaan maailmaa kaverin luo, moikka.:D

vieras*
[QUOTE="vieras.";29905999]

Siellä salilla on ammattilaisia töissä. Ja tuskin ovat sokeita, eli varmasti ovat tietoisia tytön olemassaolosta. Sitä tyttöä voit auttaa omalta osaltasi enemmän sillä, että lopetat tuijottamisen ja niiden "huomaamattomien" katseiden vaihtamisen muiden kanssa, kun hän on paikalla. Laihuuskaan ei tee ketään sokeaksi.[/QUOTE]

Näinpä.

Blue
Ei anorektikko lopeta vaikka saisikin porttikiellon, vaikka kaikkiin mahdollisiin saleihin. Hän lopettaa vasta kun pistetään pakkohoitoon tai haluaa itse parantua.

Mun sukulaisen puoliso kuoli siihen, ja viimeisenä tekonaan ennen kuolemaansa pisti terveystietonsa salaisiksi ettei oma puolisokaan olisi saanut tietää että hän kuoli anoreksiaan. Halu salata oli niin iso, sairaus hallitsi elämää ihan täysin.

ex-anorektikko
Syömishäiriöinen pystyy peittämään läheisiltään yllättävänkin paljon. Toivon, että joku olisi puuttunut omaan anoreksiaani ennen kuin jouduin sairaalaan sydämeni vuoksi. Tuloksena loppuiän sydänongelmat. Pystyin peittämään sairauteni niin aviomieheltäni kuin kavereiltakin. Kukaan ei tajunnut kuinka paljon liikuin ja kuinka vähän söin ja miten oksensin, jos söin esimerkiksi yhden porkkanan enemmän kuin ajattelin.

Jos joku outo olisi minulle tullut jotain kommentoimaan, olisin varmasti suuttunut ja pahasti. Syömishäiriöinen ei tajua yleensä tilannettaan minäkuvan vääristymisen vuoksi ennen kuin on liian myöhäistä.

Vaikea tilanne, tuohon ei mitään pakettiratkaisua ole. Tekee niin tai näin, tekee jonkun mielestä väärin.

"paipai"
Mun ystävä on sairastanut anoreksiaa ( tai anoreksian ja bulimian yhdistelmää, jossain välissä ahmimista oli enemmän, nyt on tainnut se puoli jäädä..) yli 20 vuotta. Ensimmäiset oireet tulivat siinä vähän alle 10 veenä. Nyt on viimeiset 10 vuotta välillä ollut hoidossa ja välillä taas kotona, lähinnä käyttää noita hoitojaksoja siihen, että saa itselleen lisäaikaa sekä saa tietoa oman kroppansa tilasta. Hoitojaksojen jälkeen jatkaa samaa rataa kuin ennenkin ja itseasiassa hoidossa saa vaan lisää vinkkejä siihen, että miten jatkaa tuota hommaa kauemmin sillä tavalla ettei joudu pakkohoitoon tai osastolle. Ihana ihminen, mutta tämä sairaus tulee hänet vielä varmasti kaatamaan. Ei häntäkään oikein kukaan muu voi auttaa kuin hän itse. Hän jollain tasolla tajuaa kyllä tilansa, että sellainen tietty "sairaudentunto" on, mutta toisaalta taas ei halua elää ilmankaan.

---*
Olen miettinyt samaa. Salillani käy nainen, joka on selvästi anorektinen. On joka jumpassa ollut, jossa minäkin, eli aikalailla asuu tuolla. Ikävässä tilanteessa ovat ohjaajat.

"Hmmmmm"
Joo, onhan se todennäköistä että sairaalloisen laiha parikymppinen tyttö salilla on anorektikko.

Mutta silti, mistä sinä sen tiedät?

Itelläni on ollut samanikäisinä sairaus, joka laihdutti luurangoksi. Ei mikään syöpä tai syömishäiriö, monet muutkin sairaudet laihduttavat rajusti. Kuntoutusvaiheessa aloitin varovaisesti salin ja tunsin katseet niskassani. Olisi tehnyt mieli karjaista että joo, en ole anorektikko, ei tartte kuiskia ja kyylätä, voin kirjoittaa vaikka selkään lapun diagnoosistani.

Jos et tiedä, et voi tietää.

Yhteistyössä