Kenen mummo sinä olet? -kysymykset ei mummoille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eilen vein lapseni hoitoon ja pieni tyttö sitten tuli kysymään minulta "kenen mummo sinä olet". Vastasin hänelle, että en minä ole vielä mummo, olen Maijan äiti(olen 41v eli voisin olla mummokin, jos lapsia olisi tullut aikaisin ja tällä tytöllähän voi olla jopa minua nuorempi mummo). Eipä siinä mitään, että kysyi näin ja ei ole eka kerta kun lapsi sanoo mummoksi. Yhtään kiva ei sitten taas ollut kun eräs isukki oli tuomassa lastaan hoitoon ja kuuli tuon kysymyksen siinä vierellä ja kun vastasin, että olen Maijan äiti niin tämä isukkipa alkoi nauramaan asialle. Minusta taas tuo asia on sellainen, että itse en alkaisi nauraa jos jollekin toiselle olisi käynyt sama tilanne. Onkohan tämä sitä ikäkriisiä kun pahoitin mieleni tuosta nauramisesta. En minä niin vanha ole, että olisin mummo. Sitten kun voisin oikeasti olla mummo niin tiedä sitten miten ajattelisi. Olisitko sinä pahoittanut mielesi, jos aikuinen alkaa nauraa sille, että lapsi sanoo sinua mummoksi vaikket ole ja vaikka ikäsi puolesta voisit juuri ja juuri ollakin mummo?

Eilen vein lapseni hoitoon ja pieni tyttö sitten tuli kysymään minulta "kenen mummo sinä olet". Vastasin hänelle, että en minä ole vielä mummo, olen Maijan äiti(olen 41v eli voisin olla mummokin, jos lapsia olisi tullut aikaisin ja tällä tytöllähän voi olla jopa minua nuorempi mummo). Eipä siinä mitään, että kysyi näin ja ei ole eka kerta kun lapsi sanoo mummoksi. Yhtään kiva ei sitten taas ollut kun eräs isukki oli tuomassa lastaan hoitoon ja kuuli tuon kysymyksen siinä vierellä ja kun vastasin, että olen Maijan äiti niin tämä isukkipa alkoi nauramaan asialle. Minusta taas tuo asia on sellainen, että itse en alkaisi nauraa jos jollekin toiselle olisi käynyt sama tilanne. Onkohan tämä sitä ikäkriisiä kun pahoitin mieleni tuosta nauramisesta. En minä niin vanha ole, että olisin mummo. Sitten kun voisin oikeasti olla mummo niin tiedä sitten miten ajattelisi. Olisitko sinä pahoittanut mielesi, jos aikuinen alkaa nauraa sille, että lapsi sanoo sinua mummoksi vaikket ole ja vaikka ikäsi puolesta voisit juuri ja juuri ollakin mummo?
No en olisi loukkaantunut. Ei siinä mitään että olet tehnyt lapsen vanhemmalla iällä, mutta silloin voi varautua vastaaviin kommenteihin lapsilta. Lapset sanovat asioita usein suoraan ja ihan viattomasti.

Ehkä se isä olisi voinut salata sen naurahduksensa, mutta ei se naurahtaminenkaan nyt loukkaavaa ollut, se oli enemmän tahaton reaktio.

Tuskin vetäisin herneitä nenuun. Kuopukseni olen saanut nelikymppisenä. Joillakin on jopa vähän päälle kolmikymppisä mummoja. Onpa noitakin, joilla on samanikäinen täti kuin mitä itse on.

Lasten sanomisista ei ainakaan kannata loukkaantua, he pitävät tietyn ikäisiä mummoina ihan oman kokemuksensa mukaan. Voi olla, että tuon lapsen jutut ovat olleet ne naurun syy, ei niinkään sinun ikäsi (kyseessä ei kai ollut juuri kyseisen lapsen isä?) Muistan kerrankin, milloin melkein kysyin yhden kaverin esittäessä valokuviaan, että oletko tuossa mummosi kanssa, kun viime tipassa muistin hänen kertoneen äitinsä saaneen hänet reilusti päälle nelikymppisenä.

Sanoithan sen itsekin, että voisit hyvinkin olla jo mummo ikäsi puolesta. Jos vielä näytät (ainakin lapsen silmiin) ikäistäsi vanhemmalta, niin ei ihmekään jos joku sanoo mummoksi. Jos tuolla tytöllä on esim. nuoren näköinen 25v äiti, niin hänen silmiinsä sinä voit olla ätiin verrattuna selvästi "mummo". Esim. lyhyttukkaiset, tukevat naiset näyttävät monen lapsen silmään helposti "mummolta", eivät lapset osaa katsoa esim. paljonko ryppyjä on naamassa vaan luovat käsityksensä yleisvaikutelmasta.

Mitäpä tuota siis loukkaantumaan asiasta, joka voisi olla ihan totta ja jota ei ole ilkeyksissään sanottu. Ja mammathan aina jakaa joka tuutista näitä "ihania, aitoja lapsen suusta" -juttuja, eikös enää nauratakaan kun se ihanuus ja aitous osuu omaan nilkkaan :D??

Lapsen sanomisista ei kannata loukkaantua, he nyt puhuvat mitä sattuu ja määrittelevät nuoret-vanhat joskus ihan ihmeellisin perustein. Isänkään naurahduksesta en loukkaantuisi, toki ajattelin, että onpas harvinaisen typerä tyyppi, mutta sellaisia nyt maailmassa riittää.

Omassa lähipiirissäni on kyllä useampikin yli nelikymppinen pienen lapsen äiti, eikä heitä kyllä kukaan ole mummoksi ikinä luullut, joten ei tuo liene kovin yleistä ole.

Vissiin jotakin hermostunutta naurua tältä isukilta. Ei siitä kannata välittää, sattuuhan noita.

Itse en ole vielä mummi-iässä, mutta kovasti kyllä haluan mummiks tulla! Mummit ovat ihania!:love:

Ota kohteliasuutena; ehkä susta huokui sellainen turvallisuus, viisaus ja pullantuoksu!:love:

Yhteistyössä