Kenen lapset/ lapsi ratsastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidan 5-v kavi ratsastusleiria yhden viikon ja alottaa siskonsa 4-v ratsastustunnit syksylla. Toivon etta kayttavat kyparaa sitte syksylla kun siella ratsastusleirilla ope sano kun tarjosin kyparaa etta mielellaan ei. En tiija miks kun ittellani oli aina ratsastaessa kypara paassa.

Ei pelota onnettomuudet muuten kun autolla ajaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
Toivon etta kayttavat kyparaa sitte syksylla kun siella ratsastusleirilla ope sano kun tarjosin kyparaa etta mielellaan ei. En tiija miks kun ittellani oli aina ratsastaessa kypara paassa.

:o Siis ei ratsastustallilla kypärää?? Herrajestas :/

Meillä ratsastaa säännöllisesti, eli kerran viikossa tuo 8v tyttö. Mä en niinkään ajattele niitä onnettomuuksia, voihan pyörälläkin kaatua!

Kunnon varusteet ovat tärkeitä.

Mistä löytyy tuollainen talli ,jossa ei kypärän käyttö ole pakollista??Oitis ilmoitus liittoon ,jos kyseessä on srl"n hyväksymä talli.Ja vaikka olisi kuinka villitalli tahansa ,voit vaatia kypärän käyttöä.
Omat mukula on vielä liian nuori hevostelemaan,mutta kun aika koittaa ,niin turvallisuus ennen kaikkea.

Alkuperäinen kirjoittaja nippula:
Mistä löytyy tuollainen talli ,jossa ei kypärän käyttö ole pakollista??Oitis ilmoitus liittoon ,jos kyseessä on srl"n hyväksymä talli.Ja vaikka olisi kuinka villitalli tahansa ,voit vaatia kypärän käyttöä.
Omat mukula on vielä liian nuori hevostelemaan,mutta kun aika koittaa ,niin turvallisuus ennen kaikkea.

Taitaa olla jossain muualla kuin täällä Suomessa, muistaakseni Familia asuu ulkomailla. Saa korjata jos olen ihan hakoteillä :)

Esikoinen ei enää säännöllisesti ratsasta, mutta käy silloin tällöin kaverinsa äidin tallilla ratsastamassa. Kyllähän se välillä käy mielessä mitä kaikkea voi sattua, kun itse tietää millaisia kahjoja jotkut hevoset voi olla. Just kuukausi takaperin yks hevonen anto tytölle monoa oikein kunnolla, mutta ei onneks sitten käynyt mitenkään.

Esikoinen 4v. pääsee ratsastelemaan ja ajamaan ponilla silloin kuin jaksan hänet ottaa mukaani tallille. En pelkää onnettomuuksia, sillä talutan itse ponia joka on minulle erittäin tuttu eläin.

Molemmat lapset harrastivat ratsastusta monta vuotta, nyt lopettivat kun ovat jo niin pitkiä että ponilla ratsastus ei onnistu ja tallilla ei ollut vapaana "isompia" hevosia tarpeeksi.

Kuopus putosi 6-vuotiaana ponin selästä ja löi kasvonsa ja hampaansa niin pahasti että pysyvät hampaat heiluivat monta viikkoa. Sai syödä vain nestemäistä / pehmeää ruokaa pitkään ja hampaita seurattiin myös kuukausia. Näytti kyllä tosi pahalta kun hain tytön tallilta ensiapuun, verta hirveesti ... onneksi selvittiin naarmuilla ja heiluvilla hampailla.

Mitään kammoa tapauksesta tytölle ei kuitenkaan jäänyt. Lääkärin määräyksestä ratsastus (+muukin "vaarallinen" liikunta) kiellettiin n. puoleksi vuodeksi mutta sitten taas jo kiipesi ponin selkään :)

14-vuotias tytär harrastaa ratsastusta. Käyttää kypärää sekä liivejä. Välillä pelottaa kun huomaa et hevonen haluaa viedä. Katkennut käsi tähän mennessä pahin vamma.

Mä käytän turvaliiviä ja kypärää!
Mä käytän turvaliiviä aina, koska ihan koska vaan hevonen voi pillastua, tai jtn muuta.
En oo kyllä vielä tippunu kertaakaan pahasti.
Tallilla jossa käyn, on kypärä pakollinen, ja turvaliiviä suositellaan.
Kyllähän mua joskus se turvaliivi ärsyttää, kun kesällä on aika kuuma.

Juu, sekä lapset että aikuiset ja vain yksi sattumus on käynyt ja sekään ei johtunut oikeastaan muusta, kuin hullustaa irtokoirasta joka juoksi kesken ratsastustunnin maneesiin ja vauhkoonnutti tyttäreni (silloin 10v, nyt jo aikuinen) ponin. Putosi kankulleen, mutta pää heilahti senverran kypärän sisällä että sai lievän aivotärähdyksen. Se ei ilmennyt muuten kuin hetkellisenä muistamattomuutena, mutta käytiin siis sairaalassa tietenkin se tarkistuttamassa.

Kypärä (ja nyttemmin) turvaliivi päällä olen päästänyt tenavani ponin selkään. Taltusratsastuksessa satunnaisesti oli nuorempikin jo 2,5-vuotiaana. Koko ratsastusidea tuli 3 vuotta vanhalta, joka siis puoli vuotta jaksoi pyytää kun menimme kokeilemaan ensimmäisen kerran ja samalla pikkusiskokin halusi ratsastaa. Itse olin kaavaillut, että siinä kouluikäisenä voivat HALUTESSAAN aloittaa. Itse opin ratsastamaan 9-vuotiaana. Enkä koskaan loukannut itseäni vaikka monta vuotta ratsastinkin ja turvaliivejä ei ollut (ehkä jollain kilpamaastoratsastajilla) ja kypärätkin olivat mitä olivat.

Tänä syksynä sitten aloitimme säännöllisemmän tallilla käymisen kerran viikossa. Ja nyt 5,5 vuotta vanha esikoinen pystyykin jo ohjaamaan ponia käynnissä niin, että voi kiertää kenttää oikomatta. Kyseesä on kuitenkin erittäin kiltti poni, ravissa juoksen vieressä riimunarusta ohjaten.

Eräällä toisella suht kiltillä ponilla kävi kuitenkin jo eka pohjakosketuskin eli kun talutin sitä maastossa (ei mitään häiriötekijöitä) tuttua reittiä se varoittamatta tai päätä laskematta heitti takapäätään vähäsen ja niin yllättynyt ja kokematon ratsastaja liukui alas selästä. Tuttukin polle voi siis yllättää, eläimistä ei voi olla 100% varma koskaan. Tälläkin oli vain huono päivä. Mitään ei onneksi käynyt, pieni ratsastaja tuli jaloilleen alas.

Ja se, jolla on nyt käsi paketissa meidän perheessä on -tadaa- allekirjoittanut, ihan ilman hevosia tai tarzan-hyppyjä männikössä. Huonolla tuurilla pelkkä kaatuminen tasaisella kävellen voi katkaista luun kun kulma on "sopiva".

Mun tytöt ratsastaa, 10v ja 6v. Haavereita sattuu harrastuksessa kuin harrastuksessa, en ole viitsinyt hysterisoida likkojen kanssa. Kypärä päähän kun hevosen selkään istuvat ja siitä oppii siellä olemaan.
Oma hevonen osaa kyllä kokeilla vanhempaa likkaa, kun yksin menee. Onneksi Likka sen verran itsepäinen tapaus, ettei anna periksi, eikä pientä pukitteluakaan säikähdä.
PikkuLikka on kanssa tullut äitiinsä ja oikea ponityttö kasvamassa :) Tykkää hoitaa, ruokkia ja ratsastaa, mikäpäs siinä!
Tuon tamman lisäksi olenkin ajatellut hommaavani lapsille eläkeläisponin, jonka kanssa saavat touhuta :)

Meillä tyttö 7v on ratsastellut jo parisen vuotta. Hevonen on oma, tuttu 21v luottomammani. Toki eläimestä ei koskaan tiedä, mutta tämä tamma on kuin unelma jos lapsi selässä. Pelkillä äänikomennoilla tottelee minua maastakäsin. Nykyään jo lastakin.
Varusteet on toki oltava hyvät. Kypärä, turvaliivi ja varpaita suojaavat ratsastuskengät. Lisäksi on turvajalustimet. Ja paljon, paljon tasapainoharjoituksia hevon selässä :)

Yhteistyössä