Kenelläkään reumaa/ reaktiivista niveltulehdusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nivelkipuja vuoden päivät...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no mulla on kipuja vaan sen jälkeen kun on tyhjennetty polvi nesteestä.. ehkä 3 viikkoo sen jälkeen. ja se kipu ei oo semmosta että se kauheesti edes haittais.

minkälaisia sun oireet on? kun mulla on vaan tota turpoilua ja sit tuntuu polvi oudolta. siis tuntuu että se olis turvoksissa mut ei ole. kaikki verikokeet ihan täydellisiä ja tulehdusarvot alle 1 yms.

Mulla tutkittiin ja epäiltiin nivelreumaa. Oireet täsmäsi ja jotkut kokeetkin vastaavaa näytti.
Sain kortisonia kuurin joka helpotti melkoisesti kipua, muttei vienyt kaikkea pois. Lopun vei D-vitamiini reiluna annoksena (125mikrogrammaa/vrk) ja kokeissa todettiinkin d-vitamiinin puutos. Nyt tuota syönyt ja loput kivut melkein poissa. Enää jäljellä kipu oikeassa kädessä, johon mikään ei ole auttanut mutta on siedettävää.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Mulla tutkittiin ja epäiltiin nivelreumaa. Oireet täsmäsi ja jotkut kokeetkin vastaavaa näytti.
Sain kortisonia kuurin joka helpotti melkoisesti kipua, muttei vienyt kaikkea pois. Lopun vei D-vitamiini reiluna annoksena (125mikrogrammaa/vrk) ja kokeissa todettiinkin d-vitamiinin puutos. Nyt tuota syönyt ja loput kivut melkein poissa. Enää jäljellä kipu oikeassa kädessä, johon mikään ei ole auttanut mutta on siedettävää.

oliko sulla tuota nivelten nesteilyä tai liikeratojen huononemista ollenkaan?

Oli nivelten nesteilyä, jäykkyyttä, välillä ei päässyt kävelemään kunnolla muuta kun tukea ottaen jne. Tulehdusarvot oli koholla, sekä ennen että jälkeen kortisonin jne.
Lääkäri epäili edelleen että olisi alkavaa nivelreumaa ja nyt syksyllä pitäisi mennä kontrolliin.

mun miehellä alottiin reumalääke reaktiiviseen artriittiin, se auttoi ja nyt ei syö enää. pariin vuoteen ei ole ollut tulehdusta. oletko käyttänyt muuten kylmäpusseja?

kylmää käytän useita kertoja päivässä.. auttaa hetkellisesti. kortisonit ei käy suun kautta otettuna.. sekoittaa pään pienilläkin annoksilla. nestettä kertyy nilkasta alaspäin koko jalkaterään, polveen myös. kipua myös muualla kropassa...

menossa salatsobyrin (tai miten nyt kirjoitettiinkaan) neljä tabua päivässä.. ei merkittävää apua. pari kuukautta oon syöny.

verikokeet kaikki ok (joskus crp lievästi koholla) paitsi anemia vaivaa...

tää kipu vain jatkuu ja jatkuu ja loputtomiin ei voi särkylääkkeitäkään popsia. mikään ku niistäkään ei auta kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun miehellä alottiin reumalääke reaktiiviseen artriittiin, se auttoi ja nyt ei syö enää. pariin vuoteen ei ole ollut tulehdusta. oletko käyttänyt muuten kylmäpusseja?

mulla ei ainakaa kylmäpussit auta mitään..

Minulla on neljä vuotta sitten kesällä reaktiivinen niveltulehdus. Nivelreumaksi sitä ekana epäiltiin, mutta niveltulehdus, jonka syytä ei saatu selville, se oli. Ihan kamalan kipeät nivelet jalkapöydällä, nilkoissa, polvissa ja ranteissa. Käveleminen oli tuskallista. Siinä vaiheessa kun alkoivat turpoamaan, lääkäri piikitti pitkäkestoista kortisonia niveliin ja aloitettiin kortisonikuuri myös tabletteina. Niillä se sitten lähti, mutta aikaa meni puolisen vuotta. Sairaslomalla en ollut, kun teen istumatöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kylmää käytän useita kertoja päivässä.. auttaa hetkellisesti. kortisonit ei käy suun kautta otettuna.. sekoittaa pään pienilläkin annoksilla. nestettä kertyy nilkasta alaspäin koko jalkaterään, polveen myös. kipua myös muualla kropassa...

menossa salatsobyrin (tai miten nyt kirjoitettiinkaan) neljä tabua päivässä.. ei merkittävää apua. pari kuukautta oon syöny.

verikokeet kaikki ok (joskus crp lievästi koholla) paitsi anemia vaivaa...

tää kipu vain jatkuu ja jatkuu ja loputtomiin ei voi särkylääkkeitäkään popsia. mikään ku niistäkään ei auta kunnolla.

mul on trexan 25mg 1krt viikko, oxyklorin 5krt viikko ja kortisoni prednisolon 1 tabu joka päivä.. silti tuntuu oudolta polvi.

Miulla oli turvotusta polvessa, aina jommassa kummassa ja kyynärpäät ei suoristunu kokonaan, sormissa kipuja ja turvotusta, jalkaterät arat kun yritti kävellä. Eli selkeästi useassa nivelessä tulehdus.
Salazopyrin+kortisoni auttoi jonkin aikaa, ja metotrexaattia söin kans, siitä tuli huono olo niin sain lopettaa. Ainut mistä on nyt toistaiseksi ollu oikeesti apua, kivut ja turvotukset poissa, on suoneen suoraan tiputettava lääke. Olo oli ku uudestisyntyneellä, kaikkien kipujen ja kolotusten jälkeen tunsi ittensä taas ihmiseks.
Mut tuo lääke alotettiin, kun mikään muu kokeiltu ei siis auttanu.

Yhteistyössä