Kenelläkään ollut papa HSIL mitä kolposkopiassa löytyi ja tehtiinkö loop hoitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana rv12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana rv12

Vieras
Olen raskaana ja papassa oli luokka HSIL kävin kolposkopiassa ja nyt noita tuloksia odottelen. Pelottaa kovin jotta mitä noista koepaloista löytyy:( Silmin nähtäviä muutoksia oli kolposkopiassa kohdunnapukan alareunassa. siitä napsastiin 3 palaa.

Mitä teillä muilla on koepaloista löytynyt kun papa ollu tuon HSIl ja entäpä miten hoidettu?

Onko tuo joku uusi luokittelu? Minä sain papa kolmosen ja lähetteen keskussairaalaan. Erikoislääkäri sanoi, että jotain on, mutta ei kolmoselta näyttänyt. Penslasi sillä etikalla ja napsaisi palan. Mitään ei ollut, seurannoissa puolitoista vuotta ja puhtaana mennyt sen jälkeen.

Piti ihan tarkistella epikriiseistä, kun näistä on aikaa, mutta lyhyesti sanottuna mulla löyty papasta LSIL-muutoksia 9/2010, joulukuussa ne oli jo pahentunu HSIL-muutoksiksi. Lisäksi oli CIN 2-tasosia dysplastisia muutoksia yms. Pienellä kotipaikakunnallani sattu onneks olemaan ihana terkkari, joka laitto heti lähetteen eteenpäin, kun hänen ottaman näytteen tuloksissa oli noita LSIL-muutoksia. Varmaan ikänikin vaikutti "nopeaan reagointiin", olin tuolloin täyttäny justiinsa 22.

Helmikuussa 2011 tehtiin sitten loop-hoito. Jännitin sitä aika paljon, mutta onneks turhaan. Toimenpide oli yllättävän kivuton ja lyhytkestonen. Vaan kohdunkaulan puudutus kirpas hieman. Kovin runsasta verenvuotoakaan toimenpiteen jälkeen en muista olleen. Jälkihoito Zidoval-geeleineen yms. oli helppoa.

Loopin jälkeen kävin ensin pari kertaa kontrollissa puolen vuoden välein, nyt enää vuoden välein. Loop onnistu täydellisesti, sen jälkeen ei oo tullu uusia solumuutoksia. En tiiä miten raskaus vaikuttaa hoitoihin, mutta toivon sulle kaikkea hyvää ja älä stressaa tuloksista liikaa. Sieltä löytyy mitä löytyy ja se hoidetaan kuntoon :)