Kenelläkään ollut tai onko tällä hetkellä raskausdiabetesta?

Miten sinulla vaikutti asia vauvan kokoon ja muuhun vointiin? Joutuiko vauva tarkkailuosastolle ja jos niin miten pitkäksi aikaa? Entä uskalsitko syödä raskausaikana minkä verran herkkuja?

Itselläni todettiin kyseinen riesa ja stressin aiheuttaja ja kysymyksiä risteilee hirveesti päässä. Insuliinia joudun pistämään kahdesti päivässä ja sitä oikeeta määrää haetaan vielä. Hirmunen stressi on kaikesta mitä suuhunsa laittaa ja miettii vaan kaiken aikaa syömisistään aiheuttaako mikä mitäkin harmia.

Suurin huoli luonnollisesti on oman pikkuisen hyvinvoinnista. Hälle kun ei tahtoisi mitään pahaa eikä harmia, vaan haluaisi kaiken olevan hyvin.

Mulla oli molemmissa loppuun asti päässeissä raskauksissa. Mutta mulla riitti tarkka ruokavalio, pistää ei tarvinnut.

Eli todella karsin kaikki herkut pois, rasvat ja sokerit täysin ruokavaliosta pois. Ei sitten raskausaikana noussut tuo painokaan juuri, vatsa kasvoi mutta muualta kapeni....

Esikoinen ei ollut iso syntyessään, 3395g ja 49 cm. Kuopus oli 4080g 54 cm.

Kummallakin mittailtiin alussa veren sokereita aika tiuhaan mutta mitään häikkää ei ollut.

öttismönkiäinen
mulla toinen lapsi oli sanelun mukaan makrosominen, eli sokerit kasvattanut. Mutta kukaan ei sitä mulle sanonut, eikä sokerittomasta dieetistä puhunut.
Sitten ku synty 5270g poika ni hoksattiin että tuollahan on raskausdiabetes.
seuraavalla sokerittomalla dietillä, vauvan paino 3.7kg
samoin kahdella seuraavalla, paino samaa luokkaa
seuraavalla jouduin pistään raketti-insuliinia, maksimissaan 10yksikköä. verensokerit pysy sillä hyvänä
kuopuksella raketti-insuliinia 30yksikköä, verensokeritasapaino hyvä. pitkävaikutteista ei tarvittu. vauvan syntymäpaino paino 3.4kg
mulla verensokerit pysy hyvin tasapainossa, siten että äkillisiä verensokerin vaihteluita ei ollut..
silloin ku olin sokerittomalla ruokavaliolla (ja guaremilla) niin olin tarkka herkkujen kanssa. insuliinin käyttö vapautti syömään välillä herkkujakin, huomioi sen vain insuliinissa.
toisista nuorin joutu sokeritippaan 4päiväksi, muille on riittänyt lisämaidon anto ja tiheä syöttäminen

No mulla itsellä ei keretä ruokavaliota kauheasti muokkaamaan, kun laskettuunaikaan on enää kaksi kuukautta. Eikä oikeestaan ole diabeteshoitajan sanoman mukaan edes muokattavaa, kun suht hyvin kuitenkin syön. Insuliini aloitettiin siksi, että se alkaa toimia nopeammin, kuin yritys muuttaa ruokavaliota, josta ei edes tiedä mitä muokata.

Sama juttu miullakin, että paino ei ole noussut kuin ihan nyt viimeisen kuukauden aikana. Tähän asti itse olen vaan kutistunut ja masuasukki on kasvanut, mutta hänkin ihan normaalissa suhteessa.

Välillä tulee joku sokeriton herkku mutustettua ja sitten on hirmu huono omatunto, että jos vauva kärsiikin siitä minun typeryyteni takia. Ihan vaan siksi, kun en osaa olla ilman...

Kaikenlaisia kauhutarinoita on vain kuullut ja ne saa huolestumaan entistä enemmän...

vieraana
Mulla oli toisessa raskaudessa. Olin ruokavaliolla ja söin guaremia, eli insuliinia en joutunut pistämään. Kerran viikossa mulla oli herkuttelupäivä.

Vauvalta otettiin muutaman kerran syntymän jälkeen sokeriarvot, mutta ne olivat ok. Vauva painoi syntyessään 3800g eli ei ollut hirveän iso. Ja esikoinen painoi syntyessään 3700g ja silloin mulla ei ollut raskausdiabetesta.

öttismönkiäinen
mulla paino saattoi pudota 10kg raskauden aikana, mutta olen tosi ylipainoinen.
normaaliruoka on ihan ok, lautasmalli sopi mulle paitsi että leipä jätettiin välipalasyömiseksi ja maitoa en juonu (eikä jälkkäriä) nuorimmalla mä pienensin ruoka-annoksia melko pieniksi, jotta sokerit ei nouse.. ennenku sit aloitettiin insuliinit
eikä muutamasta herkusta sillointällöin oo haittaa, varsinkaan jos ne on sokerittomia tai sit insuliinilla katkasee verensokerin nousun herkunjälkeen

mulla
Minulla on menossa 38. rv ja nyt 10 viikon ajan on raskausdiabetestä seurattu ja insuliinia pistetty. Ruokavalio ei auttanut asiaa. Jostain syystä minä en ole kokenut tuota hiilihydraattien laskemista mitenkään rasittavana. Helppohan se on ruoasta laskea ne ja välttää "yliannostuksia". Kivana lisänä tuossa on se, että syö terveellisesti eikä minullakaan ole paino noussut tuon 10 viikon aikana ollenkaan (BMI oli 30 alussa joten ei haittaa vaikkei nousekkaan). Vauvan kasvua on seurattu tiiviisti ja siksi ehkä en ole huolissani, koska siinä ei ole ollut mitään huolestuttavaa. Insuliinin määrää on seurattu viikoittain ja muutoksia on tehty annostuksiin.
Tsemppiä vaan ja muista että kaikki tuo vaiva on vauvan ja sinun parhaaksi!

raskausdiabeetikko
Mulla oli raskausajan diabetes, insuliinihoitoinen. Suosittelen kaikkia olemaan tarkkana ruokavalion kanssa ja tosiaankin yrittää välttää niitä herkkuja!
Ikävintä on oikeastaan sitten kun vauva on syntynyt ja joutuu todennäköisesti heti teholle seurantaan alhaisten verensokerien vuoksi.
On ahdistavaa olla yksin kun muilla on vauva vierellä ja itse saa vaan käydä pikaisesti teholla. Mun vauva joutui olemaan 4 päivää teholla ja sitten päivän valohoidossa. Enpä montaa kertaa ehtinyt vauvaani näkemään. :(

Lisäksi vauva vaati niin paljon lisämaitoa että mulla ei maito riittänyt, ei se ollut vielä noussut rintoihin. Siksi saikin pullosta lisämaitoa ja imetys ei oikein koskaan alkanut sujua kun oli jo tottunut pulloon. Nämä on sitten vain mun kokemuksia, mulla voi tietysti olla ihan toisenlaisia.

vieras
Mulla oli viime raskaudessa diabetes. Söin välillä herkkujakin ja vauva oli syntyessään alle 3kg. Samoin yhdellä tutullakin oli ja lapsi oli pikkuisen päälle 2kg syntyessään. Eli näinkin voi käydä. Mutta kannattaa kuitenkin tarkkailla syömisiä.

Mulla on kokemusta raskausdiabeteksestä 2 raskauden kohdalla. Molemmissa mulla oli tosin vain ruokavaliohoito. Lapset saivat syntyä ihan omia aikojaan, mitään käynnistyksiä ei kohdallani tehty. Vauvat sain heti synnytyssalissa vierihoitoon ja siitä mukaan osastolle. Lapseni ovat olleet syntyessään hieman alta 4kg sekä hieman yli 4kg.
Insuliinihoitoisessa raskausajan diabeteksessä ainakin täällä vauvat on syntyneet parisen viikkoa ennen laskettua aikaa, käynnistyksellä (tai ainakin mun tietämissä tapauksissa). Ennen vauvat vietiin suoraan teholle tarkkailuun muutamaksi päiväksi. Mutta kuulemma nykysiin ei näin enään välttämättä tehdä. Joten se miten niitä syntyneitä vauvoja tarkkaillaan, on kai aika paikkakuntakohtaista.

Yhteistyössä