Kenellä tukiperhe ja millä perusteilla sen saa?

  • Viestiketjun aloittaja Koivukaarna
  • Ensimmäinen viesti
Koivukaarna
Haluaisin kommentteja niiltä joilla on erityislapsella tukiperhe. Millä perusteella olette saaneet, mikä diagnoosi ja mitä kautta perhe on järjestynyt?
Kuinka usein lapsi vierailee perheessä?

Meillä 6v si-häiriön omaava poika ja kaksi nuorempaa "tervettä lasta"

Kts. Ketju "epäsopiva erityislapsen äidiksi" jossa enemmän infoa lapsemme ongelmista.
 
Meillä on myös erityislapsi ja käytös kuulostaa tutulta(dg adhd+ aistiyliherkkyys).

Meillä ei ole tukiperhettä, mutta yleensä sellaisen saa lastensuojelun kautta, tosin kaupan päälle saa sitten sen että jos tuo tukiperhe ei ymmärräkkään lapsen erityisyyttä ja alkaa selittää sosiaaliviranomaiselle että lapsi voi hunosti ja kotona on jotain vikaa niin. Joka tapauksessa tukiperhe kirjoittaa raportin joka viikonlopusta, asiaa hoitavalle sosiaalityöntekijälle. Siskoni on ollut tukiperheenä ja hänelle jopa koulun kuraattori soitteli vanhempien selän takana, samaten sosiaalityöntekijä. että ite en sellsta ottas, mutta toki jos omaa tukiverkkoa ei ole ja on ihan väsynyt.. niin onhan se parepi vaihtoehto kuin loppuun palaminen
 
Viimeksi muokattu:
Meillä 5v jolla si-häiriö, tarkkavaisuusongelmia ja ylivilkkautta. Hienomotoriikassa ongelmaa. Sai tukipaikan sossun kautta. Katsoivat että perhe ei ole se oikea paikka vaan pääsi pienryhmäkotiin jossa ammattilaisia hlökuntana ja osaavat käsitellä näitäkin erityislapsia. Tutkimukset ovat kesken ja silti sai paikan. Pieni ja mukava paikka, lapsi viihtyy loistavasti. Kerran kuussa pääsee vkonlopuksi. laitoinkin sinne ketjuun asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"nuuhku"
Meillä on myös erityislapsi ja käytös kuulostaa tutulta(dg adhd+ aistiyliherkkyys).

Meillä ei ole tukiperhettä, mutta yleensä sellaisen saa lastensuojelun kautta, tosin kaupan päälle saa sitten sen että jos tuo tukiperhe ei ymmärräkkään lapsen erityisyyttä ja alkaa selittää sosiaaliviranomaiselle että lapsi voi hunosti ja kotona on jotain vikaa niin. Joka tapauksessa tukiperhe kirjoittaa raportin joka viikonlopusta, asiaa hoitavalle sosiaalityöntekijälle. Siskoni on ollut tukiperheenä ja hänelle jopa koulun kuraattori soitteli vanhempien selän takana, samaten sosiaalityöntekijä. että ite en sellsta ottas, mutta toki jos omaa tukiverkkoa ei ole ja on ihan väsynyt.. niin onhan se parepi vaihtoehto kuin loppuun palaminen
Juuri tämän takia meille ei tullut tukiperhettä, vaikka haastava erityislapsi löytyykin ja Lastenlinnassa suosittelivat tuota. En tahdo tulla kytätyksi enkä tosiaankaan tahdo selitellä lapsen käytöstä taas yhdelle taholle- lapsi, jota ei ole koskaan pahoinpidelty, on mm. lyönyt saksilla päiväkodissa toista lasta ja yrittänyt purra hoitajan sormen poikki...ihan tarpeeksi on kestämistä ilmankin, että siihen tulee joku ulkopuolinen pällistelemään. Joskus meillä kävi perhetyöntekijä kun lapsi oli pieni vauva (masennukseni + nuori ikäni tähän syynä) ja hänenkin papereissaan oli ihan outoja juttuja kirjattu ylös. Esim. en saanut vauvaa rauhoittumaan kuin tiukkaan kapaloon ja niinpä perhetyöntekijä kirjasi jotain sellaista että "äiti rajoittaa lapsen liikkumista jatkuvalla kapaloinnilla". Just joo...kapalo oli käytössä vain ekat kuukaudet eikä silloinkaan jatkuvasti. Ja kun lapsi täytti 4 + pääsi tutkimuksiin, löytyi tuntoaistista häiriö...
 
"Heip"
Ei mulla ole tohon tukiperheasiaan sanottavaa, mut kiinnostaa, että miten noita omia papereita saa luettavakseen? Meillä on kans käynyt perheohjaaja aiemmin ja itse olen masennuksen takia ollut erinäisissä hoitosuhteissa. Nyt vuosia myöhemmin mietin, että olis kiva lukea mitä niissä papereissa on, mutten tiedä voiko niitä luettavakseen vaatia edes...
 
"vieras"
[QUOTE="Heip";27703045]Ei mulla ole tohon tukiperheasiaan sanottavaa, mut kiinnostaa, että miten noita omia papereita saa luettavakseen? Meillä on kans käynyt perheohjaaja aiemmin ja itse olen masennuksen takia ollut erinäisissä hoitosuhteissa. Nyt vuosia myöhemmin mietin, että olis kiva lukea mitä niissä papereissa on, mutten tiedä voiko niitä luettavakseen vaatia edes...[/QUOTE]

Soittaa sinne terkkulaan tms. tahoon, jossa on käynyt että tahtoo itelleen kopion omasta sairaskertomuksestaan. Laittavat sitten postissa tulemaan.
 
"heip"
[QUOTE="vieras";27703075]Soittaa sinne terkkulaan tms. tahoon, jossa on käynyt että tahtoo itelleen kopion omasta sairaskertomuksestaan. Laittavat sitten postissa tulemaan.[/QUOTE]

Huh, se on sitten vähän niinkuin Pandoran rasia. Vähän täytyy mietti, että tilaako vai ei, kun ei tiedä haluaako OIKEASTI edes tietää mitä sinne on kirjoitettu. :(
Mulla on parin vuoden jakso, josta en kovan sairastelun takia muista juurikaan mitään ja tuntuu karmivalta, jos sieltä papruista paljastuisi kovin synkkää luettavaa. Toisaalta sekin tuntuu kurjalta, ettei muista oikein mitään, eikä sitä miltä silloin sairaana tuntui. Siihen varmaan saisi papereista vastauksen.
 
Koivukaarna
Kiitos kaikille infosta :) hyvä, että tuo tukiperheen raportointi tuli esille. En ollut ajatellut että jutuvat non tiheästi raportoimaan. Tämä vaihtoehto haututuu tämän myötä. En halua selitellä lapsen tekemisiä enää kenellekään. Yritetään järjestää sukulaisilta tai kavereilta satunnaisia hoitopaikkoja vaikka še vaikeaa onkin.
 
tunnen
Tunnen erään yh-äidin, jolla lapset tukiperheessä ainakin 2 viikonloppua kuukaudessa. Lapsilla ei ole mitään häiriöitä. ihan tavallisia ovat. Minä olen itse yh, mutta lapset isällään kerran kuukaudessa.
 
"Onpas"
Onpas outoja käytäntöjä tukiperheillä ollut. Tuttavistani kolme perhettä toimii tukiperheenä ja he eivät tee kenellekkään mitään raportointia viikonlopuista.
Silloin ovat olleet aloituspalavereissa, kun lapsen tilanne on kartoitettu ja sovittu asioista.
 
vierailija
Onhan se varmaan ihan loogista, että maksava taho (Sossu) saa tietoa, että mitä kodissa tapahtuu viikonloppuna. Siinähän samalla seurataan tukiperheen toimintaa. Ja kun tukiperhe nimensä mukaisesti yrittää tukea lasta ja perheen jaksamista, niin täytyyhän sitä seurata. Seuranta kuukausittain on mielestäni loogista, koska silloin muistaa asiat parhaiten ja oikein, kun ne kirjataan ylös heti. Itse ainakin laitan siihen paljon hyviä asioita myös, koska niitäkin on. Jos lapset vaan kävisivät vaikka vuosia meillä ja sossu maksaisi homman, eikä koskaan saisi tietää, miten menee, tarviiko lapset enää perhettä vai onko asiat huonontuneet, niin ainakin itselleni se olisi melko epämääräistä toimintaa. Ja voihan sitä sitten palkata yksityishoitajan, joka ei puhu mitään kellekään. Monesti he, ketkä oikeasti tarvii tukiperhettä, ovat tyytyväisiä.
 
Ei saatu tukiperhettä. Hankin vielä tutun kautta itse sellaisen, mutta eihän se tietenkään käynyt. Piti selvitä omin avuin ja oikeasti 1 viikonloppu silloin tällöin ei olisi riittänyt. Se olisi ollut aika turhaa. Viedä pieni lapsi outoon paikkaan, oudolle ihmiselle ja sitten kun se ei ole mikään pysyvämpi hoitosuhde, niin mielestäni ei ole lapsen etua ajatellen yhtään hyvä ajatus. Päiväkodissa sai sitten enemmän tukea ja ne samat ihmiset olivat vielä eskarissakin. Se tuki lapsen kehitystä enemmän kuin mikään tukiperhe. Aikaisemmin mainittu pienryhmäkoti voi olla parempi vaihtoehto. Mutta mielestäni täyspäivähoito ja siihen lisäksi kunnan perhetyöntekijä voi olla tukiperhettä parempi vaihtoehto, sillä perhetyöntekijä voi olla monta kertaa viikossa ja lasta ei tarvitse siirtää kotoa pois muuta kun päiväkotiin.
 

Yhteistyössä