Kenellä on vastuu????

Meidän tytöllä on eräs kaveri kuka käy aina meillä leikkimässä.. Kukaan ei koskaan varsinaisesti pyydä häntä tähän meille eikä hän kysy että voiko tulla.. Hän vaan ilmestyy tähän ja leikkii meidän lasten kanssa aikansa ja sitten taas lähtee kotiin.. Eihän siinä mitään, onhan se kiva että lapsilla on kavereita, mutta olen tässä miettinyt että mitä jos jotain sattuu?? Jos tää lapsi vaikka tippuu kiikusta ja katkaisee jalkansa niin onko sitten mun pää pölkyllä että miksei vahdittu?? Tämän lapsen vanhempia en ole nähnyt kuin joskus vilaukselta, ei olla koskaan edes tervehditty toisiamme saatikka sitten juteltu.. :whistle: Eli pitääkö mun nyt sitten vahtia tätä vierasta lasta kun hän tulee tähän pihalle vai miten?? Tottakai mä siis vahdin häntäkin kun itse olen pihalla mutta kun meidän lapset ovat jonkun verran keskenäänkin tuossa pihalla.. Eli mitäs jos jotain sattuu tälle tytölle kun he ovat tuossa pihalla ilman aikuisen valvontaa??

siis
mitähän sä ajat nyt takaa. Joillakin on lapsivakuutus.. Mutta kyllä ensisijaisesti VASTUU lapsesta on PERHEELLÄ. Kouluaikana tietysti koulun henkilökunnalla.
Ja lapsillehan sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja kaikenaikaa. Tosin jos se jalka nyt menisi poikki, ilmoittaisit varmaan lapsen vanhemille ja tilaisit taksin hänelle sairaalaan. Itse tuskin pääsisit saattamaan kataraasi kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
mitähän sä ajat nyt takaa. Joillakin on lapsivakuutus.. Mutta kyllä ensisijaisesti VASTUU lapsesta on PERHEELLÄ. Kouluaikana tietysti koulun henkilökunnalla.
Ja lapsillehan sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja kaikenaikaa. Tosin jos se jalka nyt menisi poikki, ilmoittaisit varmaan lapsen vanhemille ja tilaisit taksin hänelle sairaalaan. Itse tuskin pääsisit saattamaan kataraasi kanssa.
Siis mietin sitä että olenko mä vastuussa tästä lapsesta silloin kun hän on täällä meillä??? Kun kuitenkaan kukaan ei ole häntä tähän pyytänyt eikä olla vanhempien kesken sovittu yhtään mitään yhtään mistään.. :whistle:

sitä en tiedä mitä laki tästä sanoo, mutta kyllä mä tunnen olevani vastuussa vieraasta lapsesta sillo kun hän meillä on ja oletan että jos mun omani on jossain, niin että tämän kylän vanhemmat huolehtii myös minun lapsestani, tosin meillä ei lapset mene mihinkään ilman, että olis sovittu vierailun kohteena olevan perheen vanhempien kanssa asiasta

Sä olet varmaan vastuussa lapsesta siten kuin ihminen on vastuussa lähimmäisestään eli jos jotain tapahtuu niin hälytät apua ja otat yhteyttä lapsen vanhempiin..mikäli lapsi kykenee heidän tietonsa kertomaan. En mä muuta osaa sanoa...

lisse
minkä ikäisestä lapsesta kyse? kuinka lähellä teitä se tyttö asuu?
ei vastuu ole sinun tietenkään, en itse mitään tuonlaista ajatellut kun tytöt olivat pieniä jos naapurin tenava tullee meijän pihalle leikkii, niin kivaahan se on ettei lapsen tarvi olla ilman kaveria,jos et halua häntä leikkii lapsesi kanssa tai pelkäät vastuuta lähetä lapsi pois teiltä,

Alkuperäinen kirjoittaja lisse:
ei vastuu ole sinun tietenkään, en itse mitään tuonlaista ajatellut kun tytöt olivat pieniä jos naapurin tenava tullee meijän pihalle leikkii, niin kivaahan se on ettei lapsen tarvi olla ilman kaveria,jos et halua häntä leikkii lapsesi kanssa tai pelkäät vastuuta lähetä lapsi pois teiltä,

Noin 6v lapsesta kyse.. Ja asuu tuossa muutaman talon päässä.. Ihan kivahan se on että lapsilla on kavereita mutta jotenkin mietityttää että mitä jos jotain sattuu?? Ja lähinnä mietin juuri sitä et jos lapset ovat keskenään tuossa pihalla ja tää vieras tippuu kiipeilytelineeltä tai kiikusta tai juoksee liian läheltä kiikkua ja saa sen otsaansa (siis mitä kaikkea sitä nyt voi vaan sattua..) Niin saanko mä sitten syyt niskoilleni et laiminlöin vahtihommat vai onko se vaan voi voi.. :/ Kyllä mä omat lapset uskallan jättää keskenään tuohon pihalle leikkimään ja käydä laittaa pyykit kuivumaan ym ja jos sillä välin jotain käy niin mä kannan siitä vastuun mutta olenko mä tän vieraan lapsen läsnäollessa velvollinen vahtimaan heitä joka sekuntti??

A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja terra incognita:

Noin 6v lapsesta kyse.. Ja asuu tuossa muutaman talon päässä.. Ihan kivahan se on että lapsilla on kavereita mutta jotenkin mietityttää että mitä jos jotain sattuu?? Ja lähinnä mietin juuri sitä et jos lapset ovat keskenään tuossa pihalla ja tää vieras tippuu kiipeilytelineeltä tai kiikusta tai juoksee liian läheltä kiikkua ja saa sen otsaansa (siis mitä kaikkea sitä nyt voi vaan sattua..) Niin saanko mä sitten syyt niskoilleni et laiminlöin vahtihommat vai onko se vaan voi voi.. :/ Kyllä mä omat lapset uskallan jättää keskenään tuohon pihalle leikkimään ja käydä laittaa pyykit kuivumaan ym ja jos sillä välin jotain käy niin mä kannan siitä vastuun mutta olenko mä tän vieraan lapsen läsnäollessa velvollinen vahtimaan heitä joka sekuntti??
jokainen vanhempi on vastuussa omista lapsistaan..voivathan vanhemmat syyttää sinua...mut olettamuksen mukaan ne lapsen vanhemmathan ois ns.jättäny tytön heitteille kun eivät vahi sitä lastaan.

Keittiönoita
Vastuu alaikäisestä on hänen vanhemmillaan ellei toisin ole sovittu. Toisaalta sinulla on lakiin perustuva velvollisuus auttaa onnettomuuden sattuessa. Lyhyesti: sun ei tarvitse vahtia vierasta lasta, mutta jos lapsi putoaa vaikka päälleen keinusta, sun pitää antaa ensiapu ja tarvittaessa kutsua paikalle pelastustoimen henkilökuntaa elikäs ambulanssi.

pönttö
Alkuperäinen kirjoittaja vierasvääns:
Eikö sulla ole vanhempien puh.nroo?Etkö tosiaan ole jutellut heidän kanssaan?

lue ap kirjoitus kunnolla, miten voi olla puh.numero, jos ei tunne eikä ole jutellut heijän kanssaan.
lue äläkä tyhmiä kysy

AINA pitää tietää mistä kotiisi tuleva lapsi on ja onko saanut luvan tulla!!!!

Tämän kantapään kautta kokenut, meillä kakkonen oli vuosi sitten hukassa ja olin jo poliisille menossa, niin tämä tyytyväisenä leikki talon toisessa päässä kaverinsa luona, sanomatta mulle siitä mitään :eek:

Keittiönoita
Nyt luin vielä uudestaan...jos päästät lapsen teille leikkimään, silloin otat myös vastuun hänestä. Eli älä päästä lasta kotiisi, jos et halua ottaa hänesta vastuuta.

.........
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

jokainen vanhempi on vastuussa omista lapsistaan..voivathan vanhemmat syyttää sinua...mut olettamuksen mukaan ne lapsen vanhemmathan ois ns.jättäny tytön heitteille kun eivät vahi sitä lastaan.
No voi herra siunaa, jättäneet heitteelle muka kun lapsi naapurissa kavereiden kanssa leikkimässä...
Oikeesti, minkälaista elämää te ihmiset elätte jos ei kuusivuotiaskaan voi hetkeäkään olla ilman jatkuva tarkkailua? Itse ainakin käsitin että nämä asuvat jossain omakotialueella eikä kaupungissa, niin luulisi että voi sen verran antaa lapselle vapautta! Tai ilmeisestihän tytön vanhemmat voivatkin, ap vain repii siitä ressiä...

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja .........:
No voi herra siunaa, jättäneet heitteelle muka kun lapsi naapurissa kavereiden kanssa leikkimässä...
Oikeesti, minkälaista elämää te ihmiset elätte jos ei kuusivuotiaskaan voi hetkeäkään olla ilman jatkuva tarkkailua? Itse ainakin käsitin että nämä asuvat jossain omakotialueella eikä kaupungissa, niin luulisi että voi sen verran antaa lapselle vapautta! Tai ilmeisestihän tytön vanhemmat voivatkin, ap vain repii siitä ressiä...
Ei kyse ole siitä, voiko 6 v mennä naapuriin leikkimään vaan siitä, kuka korvaa, jos se 6 vee naapurin pihalla halkaisee kallonsa. Naapuri, jonka pihalla lapsi leikki , vai lapsen vanhemmat, jotka päästivät lapsensa sinne naapurin pihalle ilman valvontaa ja sopimatta naapurin kanssa, että naapuri katsoo lapsen perään?

..........
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ei kyse ole siitä, voiko 6 v mennä naapuriin leikkimään vaan siitä, kuka korvaa, jos se 6 vee naapurin pihalla halkaisee kallonsa. Naapuri, jonka pihalla lapsi leikki , vai lapsen vanhemmat, jotka päästivät lapsensa sinne naapurin pihalle ilman valvontaa ja sopimatta naapurin kanssa, että naapuri katsoo lapsen perään?
Jos ei ole sovittu naapurin kanssa perään katsomisesta niin miten sitten voisi olettaa sen niin tekevän? Eli vanhempien vastuu luonnollisesti!

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ..........:
Jos ei ole sovittu naapurin kanssa perään katsomisesta niin miten sitten voisi olettaa sen niin tekevän? Eli vanhempien vastuu luonnollisesti!
Sitä mä tuossa ap:lle aiemmin sanoinkin =) Mutta lisäsin myös myöhemmin, että jos vieraan lapsen päästää kotiinsa sisään, silloin vastuuvelvoite voi muuttua. Eli ei pidä laskea veirasta lasta kotiinsa, jos ei halua ottaa siitä lapsesta siksi aikaa myös vastuuta.

Mutta jos siis lapsi leikki pihallasi, etkä ole häntä pyytänyt poistumaan se on yhtäkuin lupa hänelle olla siellä, silloin vastuu kuuluu sinulle, näin minä sen ajattelisin. Ja tunnetusti 6-vuotiaat ovat kovin "kaverinälkäisiä" että ei varmaan ole mikään ihme jos haluaa tulla sinun lastesi kanssa leikkimään, jos lähialueella ei muita lapsia mahdollisesti ole.

hipsu
Itse koen olevani vastuussa lapsistani niin kauan, kunnes "siirrän" vastuun jollein toiselle. Eli jos en ole sopinut kenenkään kanssa, niin siihen asti itse pidän huolen että tiedän missä lapseni menee.

Tietenkin mahdollisen tapaturman sattuessa toivon, että ellen itse ole paikalla, joku muu aikuinen tarvittessa hälyttää apua ja auttaa lastani mahdollisuuksien mukaan, mutta en voi syyttää ketään siitä, ettei lastani ole vahdittu. Tällöinhän olen itse jättänyt lapseni ilman valvontaa.

Tästä syystä lapseni eivät vielä ulkoile itsekseen, eivätkä mene kavereilleen minun tietämättäni, koska en koe heidän olevan vielä valmiita olemaan ilman jatkuvaa valvontaa.

Tätä tässä juuri mietin.. Ja sitä et JOS lapselle sattuu tuossa pihalla jotain niin minkähänlainen syytenivaska mua sitten odottaa käräjillä.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ..........:
ei ihan näin, minä laittaisin ton ikäsen heti kotiin kun tulee, jos en olilsi vanhempien kanssa sopinut siitä, että tulee, jos ei laita, niin kyllä silloin on vastuussa siitä mitä lapselle tapahtuu

Miina
Miten halkaistun kallon voi korvata?? Ja asiaan. Ilmeisesti lapsi on saanut luvan poistua kotinurkilta vanhemmiltaan niin kyllä silloin on vastuu myös vanhempien.
Ja jos on luvatta liikkeellä niin sama homma. Kyllä meidän 6 v käy naapurissa leikkimässä, luvan kanssa, eikä mieleenkään tulis mennä pyytää naapuria maksumieheks jos likka loukkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Mutta jos siis lapsi leikki pihallasi, etkä ole häntä pyytänyt poistumaan se on yhtäkuin lupa hänelle olla siellä, silloin vastuu kuuluu sinulle, näin minä sen ajattelisin. Ja tunnetusti 6-vuotiaat ovat kovin "kaverinälkäisiä" että ei varmaan ole mikään ihme jos haluaa tulla sinun lastesi kanssa leikkimään, jos lähialueella ei muita lapsia mahdollisesti ole.
Kyllähän mä ymmärrän että olenhan mä jollain lailla vastuussa tästä lapsesta ja vahdin kyllä häntä parhaani mukaan mutta ajatellaanpa seuraavanlaista tilannetta: lapset leikkii pihalla kiipeilytelineellä ja mä menen sisälle laittamaan pyykit koneeseen. Sillä aikaa tämä vieras lapsi putoaa ja katkaisee jalkansa. Voiko lapsen vanhemmat syyttää minua että laiminlöin velvollisuuteni vahtia lasta ja voivatko he vaatia minulta korvauksia? Ja edelleen korostan että mistään vahtimisista ei olla sovittu aikuisten kesken..

hipsu
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Kyllähän mä ymmärrän että olenhan mä jollain lailla vastuussa tästä lapsesta ja vahdin kyllä häntä parhaani mukaan mutta ajatellaanpa seuraavanlaista tilannetta: lapset leikkii pihalla kiipeilytelineellä ja mä menen sisälle laittamaan pyykit koneeseen. Sillä aikaa tämä vieras lapsi putoaa ja katkaisee jalkansa. Voiko lapsen vanhemmat syyttää minua että laiminlöin velvollisuuteni vahtia lasta ja voivatko he vaatia minulta korvauksia? Ja edelleen korostan että mistään vahtimisista ei olla sovittu aikuisten kesken..
Jos kyseessä oli mun lapseni, niin en kokis oikeutta vaatia sulta yhtikäs mitään. Tiedä sitten miten tuo ns. laillisesti menee, jos joku niin pitkälle asiaa veis.

Yhteistyössä