Kenelläään kokemusta ulosotosta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "toivoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"toivoton"

Vieras
Tilanne on nyt mennyt niin pahaksi,että ajattelin päästää luottotiedot menemään ja ulosoton kautta maksan lainoja. En vaan kerta kaikkiaan enää jaksa. Kaksi vuotta olen elänyt niin kauheassa velkahelvetissä,ettei tosikaan. Työtä teen niin paljon kun mahdollista ja yritän maksaa laskuja mutta ei kerta kaikkiaan rahat riitä. Kaikki alkoi siitä kun parisen vuotta sitten jouduin sairaslomalle yli puoleksi vuodeksi ja mistään ei rahaa tullut pariin kuukauteen. yritimme diakoniat ja sossut,mutta ei. Lapsille oli kuitenkin pakko saada ruokaa ja asuntolainan halusimme hoitaa,että edes koti on. Miten tuo ulosotto käytännössä tapahtuu? Minulla ei ole voimia etsiä siitä tietoa netistä ja seudun ulosottomies on lomalla.
Enkä todellakaan tarvi mitään kommentteja, olisit hoitanut laskut ajallaan yms. Kaikkeni olen yrittänyt. Pankista olemme lainaa kysyneet,mutta emme saa kun ei ole takaajia. Olen niin ahdistunut ja masentunut tämän asian takia,että päivän pelottavin hetki on hakea posti

No,paljoko sinne ulosottoon menis?? Nehänvoi ulosmitata teiän omaisuutta herttileijaa... Velkaneuvojallemars.. Sovi maksusuunnitelmat ja yhtääei enää velkaa/osarilla ostamista..

Ei luoittotiedot siitä mee, että joku lasku menee ulosottoon. Se vähän riippuu...mut kun velkoja on laittanu laskun ulosottoon, siltä tulee kirje (ihan tavallinen lasku) ja sit voit soittaa sinne voudin virastoon ja tehdä maksusopimuksen ja pyytää aina niputtamaan kaikki siellä olevat laskut yhteen ja vasta jos et ota sinne mitään yhteyttä alkavat peria paljkasta tietyn summan, josta laskevat sulle tietyn suojaosuuden ja yllättäen sulle voi jäädä enemmän rahaa kun ennen laskujen ulosotossa oloa.

Ei luoittotiedot siitä mee, että joku lasku menee ulosottoon. Se vähän riippuu...mut kun velkoja on laittanu laskun ulosottoon, siltä tulee kirje (ihan tavallinen lasku) ja sit voit soittaa sinne voudin virastoon ja tehdä maksusopimuksen ja pyytää aina niputtamaan kaikki siellä olevat laskut yhteen ja vasta jos et ota sinne mitään yhteyttä alkavat peria paljkasta tietyn summan, josta laskevat sulle tietyn suojaosuuden ja yllättäen sulle voi jäädä enemmän rahaa kun ennen laskujen ulosotossa oloa.

Tämä kertomus on todellakin satua. Ei juuri mitään totuuden siementä. Älkää vastailko, jos ette todella tiedä. Ap:n kysymyslistaan ei voi oikestaan vastailla selkeästi, kun ei tiedä tuloja ja velkoja. Helpointa olisi googlettaa kuitenkin "ulosotto", jolla löytyy laskurit ja ohjeet.

Jos lasku on ulosotossa menee aina luottotiedot paitsi lakisääteisistä maksuista kuten veroista jne. Niistä luottotietomerkintä tulee vasta, kun ulosotossa on todettu maksukyvyttömäksi eli varattomaksi. Ulosotto on eri asia kuin perintä ja joillakin näyttää menevät käsitteet kirkkaasti sekaisin.

Ei se nyt ole aivan noin yksinkertaista, että menee laskunipun kanssa voudille ja sopii maksuista oman mielensä mukaan. Näissä jutuissa on myös velkojilla joku turva ja oikeus saada rahansa.

Aina menee luottotiedot jos joutuu maksamaan voudille, tuli laki joka mahdfollistaa sen ja yli 30k. ihmiseltä meni luottotiedot vaikka ne maksaa vaan ulosoton kautta otain laskua. Ne selvittää tulosi ja varallisuutesi, pakollisia nyt ei tietenkään ulosmitata, jousut sitten maksamaan sovitun summan joka kuukausi niin kauan että lasklut on maksettu, hyvä puoli siinä on se että velkojat ei enää voi lähettää niitä perintäkirjeitä jotka muuten maksaa aivan sairaan paljon maksajalle. Huolettomampaa ja mukavampaa se elämä on kun tietää joka kuukausi sen summan mitä pitää maksaa voudille kuin odottaa postista lisää perintä kirjeitä. Itselle tuli viikon aikana 4 eri kirjettä samalta velkojalta, kuulemma on laillista, jokaisesta kirjeestä perivät 15€. ASia on kyllä laitettu eteenpäin ja saas näh miten käy.

Käsittääkseni jollei ulosotto saa ulosmitattua palkasta sitä tiettyä osuutta, sitten vasta alkavat selvitellä, onko omaisuutta jota ulosmitata.

Jos nyt annat laskujen mennä ulosottoon (vai voisitko maksaa edes jotain laskuista ettei ihan kaikki mene), kestää n. vuosi ennen kuin ulosotto alkaa, ellet tietysti itse ilmoita että missä olet töissä jne.

Itse parhaillaan makselen lähestulkoon viimeisiä ulosottomaksuja ja viime tilistäkin lähti 700e ulosottoon, laskut pystyn maksamaan jos edes niitäkään, miehen palkalla elellään. Mutta marraskuun jälkeen saan taas palkkaa normaalisti, kunnes ne ihan viimeiset laskut menee sinne ulosmitattavaksi. Lisäksi yritän lyhentää perintätoimistoon 20e/kk monessa eri erässä eli 80e/kk laskuja, että se mitä sun kakkattais tehdä olis se, että kun laskut menee perintään, sovit ainakin joidnkin paikkojen kanssa osamaksusopimuksia.

On tää meinaa v-mäistä koittaa niitä luottotietoja saada takaisin, 4 vuotta pätkittäin velkoja maksellu ja luottotiedot palautuu ehkä 3 vuoden päästä..

[QUOTE="veera";27076337]Käsittääkseni jollei ulosotto saa ulosmitattua palkasta sitä tiettyä osuutta, sitten vasta alkavat selvitellä, onko omaisuutta jota ulosmitata.

Jos nyt annat laskujen mennä ulosottoon (vai voisitko maksaa edes jotain laskuista ettei ihan kaikki mene), kestää n. vuosi ennen kuin ulosotto alkaa, ellet tietysti itse ilmoita että missä olet töissä jne.

Itse parhaillaan makselen lähestulkoon viimeisiä ulosottomaksuja ja viime tilistäkin lähti 700e ulosottoon, laskut pystyn maksamaan jos edes niitäkään, miehen palkalla elellään. Mutta marraskuun jälkeen saan taas palkkaa normaalisti, kunnes ne ihan viimeiset laskut menee sinne ulosmitattavaksi. Lisäksi yritän lyhentää perintätoimistoon 20e/kk monessa eri erässä eli 80e/kk laskuja, että se mitä sun kakkattais tehdä olis se, että kun laskut menee perintään, sovit ainakin joidnkin paikkojen kanssa osamaksusopimuksia.

On tää meinaa v-mäistä koittaa niitä luottotietoja saada takaisin, 4 vuotta pätkittäin velkoja maksellu ja luottotiedot palautuu ehkä 3 vuoden päästä..[/QUOTE]

eikä mitään kakkattais ku kannattais :D

[QUOTE="vieras";27076264] Ulosotto on eri asia kuin perintä ja joillakin näyttää menevät käsitteet kirkkaasti sekaisin. [/QUOTE]

Tunnuistan tyhmyyteni, en tienny, että kirje jonka päällä lukee ***Ulosotto Virastio ja jossa ilmoitetaan että joku lasku peritään jostain tulevast raha-erästä ei oo ulos otto.
Mut multa on peritty muutama satanen viimeksi maananataina eikä oo menny luottotiedot.

[QUOTE="vieras";27076306]Aina menee luottotiedot jos joutuu maksamaan voudille, tuli laki joka mahdfollistaa sen ja yli 30k. ihmiseltä meni luottotiedot vaikka ne maksaa vaan ulosoton kautta otain laskua. Ne selvittää tulosi ja varallisuutesi, pakollisia nyt ei tietenkään ulosmitata, jousut sitten maksamaan sovitun summan joka kuukausi niin kauan että lasklut on maksettu, hyvä puoli siinä on se että velkojat ei enää voi lähettää niitä perintäkirjeitä jotka muuten maksaa aivan sairaan paljon maksajalle. Huolettomampaa ja mukavampaa se elämä on kun tietää joka kuukausi sen summan mitä pitää maksaa voudille kuin odottaa postista lisää perintä kirjeitä. Itselle tuli viikon aikana 4 eri kirjettä samalta velkojalta, kuulemma on laillista, jokaisesta kirjeestä perivät 15€. ASia on kyllä laitettu eteenpäin ja saas näh miten käy.[/QUOTE]

Tässäkin taas on epätarkkuuksia. Laki joka tuli voimaan koski vain niitä, joilla on ollut toistuvasti ulosotossa velkoja, vaikka maksuhäiriömerkinnöiltään jo vanhentuneita. Toine asia on, että periaatteessa ei ole mitään "sovittuja" summia, jos ulosotossa on useita velkoja ja niiden yhteismäärä on merkittävä. Lisäksi ulosotossa lakimääräistä pienemmän maksun sopiminen vaatii myös velkojan suostumuksen. Toisaalta täytyy muistaa, että velkojan hakiessa saatavalleen maksamismääräyksen oikeudelta ennen saatavan viemistä ulosottoon, kertyy oikeudenkäyntikuluja yms., jotka lisäävät velkasummaa. Tästä tieysti etuna on se, että perintäkuluja ei velkoja voi enää oikeuden päätöksen jälkeen lähetellä, mutta toisaalta taas jokainen ulosottotoimenpide on maksullinen ja ulosottomaksu aina peritään. Niin tain näin, aina joutuu maksamaan.

[QUOTE="vieras";27076264]Tämä kertomus on todellakin satua. Ei juuri mitään totuuden siementä. Älkää vastailko, jos ette todella tiedä. Ap:n kysymyslistaan ei voi oikestaan vastailla selkeästi, kun ei tiedä tuloja ja velkoja. Helpointa olisi googlettaa kuitenkin "ulosotto", jolla löytyy laskurit ja ohjeet.

Jos lasku on ulosotossa menee aina luottotiedot paitsi lakisääteisistä maksuista kuten veroista jne. Niistä luottotietomerkintä tulee vasta, kun ulosotossa on todettu maksukyvyttömäksi eli varattomaksi. Ulosotto on eri asia kuin perintä ja joillakin näyttää menevät käsitteet kirkkaasti sekaisin.

Ei se nyt ole aivan noin yksinkertaista, että menee laskunipun kanssa voudille ja sopii maksuista oman mielensä mukaan. Näissä jutuissa on myös velkojilla joku turva ja oikeus saada rahansa.[/QUOTE]
Se menee just noin, niinku LisaMarie sanoi, nimimerkillä kokemusta on :whistle:

Tunnuistan tyhmyyteni, en tienny, että kirje jonka päällä lukee ***Ulosotto Virastio ja jossa ilmoitetaan että joku lasku peritään jostain tulevast raha-erästä ei oo ulos otto.
Mut multa on peritty muutama satanen viimeksi maananataina eikä oo menny luottotiedot.

Velkoja voi myös päättää, että ulosotto ei aiheuta maksuhäiriömerkintää, mutta se on harvinaista, koska se aiheuttaa riskejä muille luottoa myöntäville.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27076403:
Se menee just noin, niinku LisaMarie sanoi, nimimerkillä kokemusta on :whistle:

No mut jos se ei oo sit ulosotto, jos se on se perintä? Mut kumminkin ne voudon virastiosta tulevat kirjeet on paljon mukavampia ja helpompia käsitellä kun perintätoimistosta!

Et sitten ole kauaa maksanut voudille? Huhtikuusta lähtien kun olisi pitänyt napsahtaa jopa 40.000ihmiselle luottohäiriömerkintä.
Ulosottovelat muuttuvat luottohäiriöiksi - 40 000 uutta merkintää | Kauppalehti.fi

HEI AP!
en lukenut muita kuin aloitusviestin mut kerron oman kokemukseni. Me oltiin pari vuotta sitten samassa tilanteessa. Oli laskuja, lainoja, kulutusluottoja, lopulta oli pikavippejäkin kun niillä joutui ruuan ostamaan kun kaikki rahat meni laskuihin ja lyhennyksiin. Olin hermoraunio:( elämä oli perseestä ja yhtä helvettiä!

Sitten päätettiin että annetaan olla. Päästettiin kaikki ulosottoon yhteensä 40 000 e. asuntolainan lyhennykset ollaan maksettu aina ajallaan. Kyllä helpotti! Luottotiedot meni mut ei se mitään haitannut kun oli vakuutukset, puhelin liittymät yms valmiina. AIkaisemmin meni lyhennyksiin yli 2000e kuukaudessa ja enemmänkin ois mennyt. Nyt ulosotto vie miehen palkasta 500-600 euroa kuukaudessa ja rahaa jää siltikin ylimääräiseen ja velka on maksettu viidessä vuodessa. Käytiin ekaa kertaa jopa ulkomailla viime talvena, aikaisemmin se ei olllut mahdollista.

Ulosotto voi olla hyväkin asia.TOsin maksetaan korkojen kera lainat takaisin mut mitä sitten kun nyt on hyvä olla eikä tarvi pelätä että menetetään talo.

[QUOTE="vieras";27076264]Tämä kertomus on todellakin satua. Ei juuri mitään totuuden siementä. Älkää vastailko, jos ette todella tiedä. Ap:n kysymyslistaan ei voi oikestaan vastailla selkeästi, kun ei tiedä tuloja ja velkoja. Helpointa olisi googlettaa kuitenkin "ulosotto", jolla löytyy laskurit ja ohjeet.

Ei se nyt ole aivan noin yksinkertaista, että menee laskunipun kanssa voudille ja sopii maksuista oman mielensä mukaan. Näissä jutuissa on myös velkojilla joku turva ja oikeus saada rahansa.[/QUOTE]

Luottotiedot EIVÄT mene jos tekee voudin kanssa maksusopimuksen esim erissä ja lyhentää velkaa sopimuksen mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27076431:
Mä olen ihan ulosottoohmisen kanssa asiat sopinu, ei merkintöjä, siistiä ja yksinkertaista.

Jokuhan se velkoja on, ei ulosotto, se vaan välittää sen maksamasi summan. Kuka on antanut lainaa sinulle, perii ulosottomiehen kautta velkaansa eikä ole hakenut oikeuden päätöstä velalleen perittäväksi?

[QUOTE="vieras";27076455]Jokuhan se velkoja on, ei ulosotto, se vaan välittää sen maksamasi summan. Kuka on antanut lainaa sinulle, perii ulosottomiehen kautta velkaansa eikä ole hakenut oikeuden päätöstä velalleen perittäväksi?[/QUOTE]

Ne on tuon mun holhokin asioita, joita oon u-o-miehen kanssa sopinu, ei siitäsen enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27076431:
Mä olen ihan ulosottoohmisen kanssa asiat sopinu, ei merkintöjä, siistiä ja yksinkertaista.
Näin oon tehny mäkin ja oikein hyvässä yhteisymmärryksessä on kaikki sujunu. Tosin joskus toi paikallinen ulosottosetä sanoi, että hän ei voi enää tehdä niinku ennen, et jättää niiden laskut, joista tiietää, et ne hoitaa ne, kokonaan huomiotta, kun kaikki menee jonkun isomman yksikön kautta, mutta aina sen kanssa on sopimukseen päässy.

Mä olen asioinu ulosottosetän kanssa myös toisella puolen, eli periny sitäkautta ja huops vaan! Ei se tosiaan mee niin, että vaikka on oikeuden päätös joku summa periä, sen varmasti saa.
Esim. tää tapaus, mitä mä oon periny asuu talossa, joka on ulosmitattu, mutta pankki pitää järkevimpänä antaa tyypin nyt vaan asua siinä kun alkaa myymään sitä ja kun perijoitä on paljon, niin ei oo ainakaan viellä (perintäpäätöksestä pian vuosi) näkyny meikäläisen tilillä rahoja, kun toiselle ei tuu mitään, mistä periä. Enkä mä velkojana sille mitään voi.
Ainoa maksu, joka toiselle koituu koko paskasta on 80 euron oikeudenkäyntikulu+korko aluperäiseen summaan, mikähän se nykyään on oisko 10% kieppeillä? Mut luultavaa on, että mä en saa koskaan mitään ja kaikki jatkuu niinku ennenkin. Paljon kalliimmaks ois tullu sille toiselle, jos mä olisin käyttäny perintätoimistoa, mutta se ois maksanu myös mulle jotain jo nyt heti, joten mieluummin maksoin ton 80 ja odottelen mitä tapahtuu, kun lopputuloksesta ei oo tietoa kuitenkaan...Ja tokihan jos se ihme tapahtuu, että asiakkaalta joskus jotain ulos saadaan, se joutuu sen 80 euroa korvaamaan.

No mut jos se ei oo sit ulosotto, jos se on se perintä? Mut kumminkin ne voudon virastiosta tulevat kirjeet on paljon mukavampia ja helpompia käsitellä kun perintätoimistosta!

No voi voi. Jos ulosottovirasto lähettää kirjeen, jossa ne vaativat maksamaan jotain, se on aina ulosotto. Jos taas kirje tulee perintätoimistosta se on perintä.
Laissa on määritelty erilaisia maksuja kuten verot, jotka ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä. Muille veloille taas täytyy hakea oikeuden päätös eli maksamismääräys ennenkuin ne menevät ulosottoon.

Ulosotto perustuu lakiin. Perintä taas on velkojan velkoja toimeksiantoon.
Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.

HEI AP!
en lukenut muita kuin aloitusviestin mut kerron oman kokemukseni. Me oltiin pari vuotta sitten samassa tilanteessa. Oli laskuja, lainoja, kulutusluottoja, lopulta oli pikavippejäkin kun niillä joutui ruuan ostamaan kun kaikki rahat meni laskuihin ja lyhennyksiin. Olin hermoraunio:( elämä oli perseestä ja yhtä helvettiä!

Sitten päätettiin että annetaan olla. Päästettiin kaikki ulosottoon yhteensä 40 000 e. asuntolainan lyhennykset ollaan maksettu aina ajallaan. Kyllä helpotti! Luottotiedot meni mut ei se mitään haitannut kun oli vakuutukset, puhelin liittymät yms valmiina. AIkaisemmin meni lyhennyksiin yli 2000e kuukaudessa ja enemmänkin ois mennyt. Nyt ulosotto vie miehen palkasta 500-600 euroa kuukaudessa ja rahaa jää siltikin ylimääräiseen ja velka on maksettu viidessä vuodessa. Käytiin ekaa kertaa jopa ulkomailla viime talvena, aikaisemmin se ei olllut mahdollista.

Ulosotto voi olla hyväkin asia.TOsin maksetaan korkojen kera lainat takaisin mut mitä sitten kun nyt on hyvä olla eikä tarvi pelätä että menetetään talo.

Miten tuo voi olla totta. 40.000,- velkaa ja maksu 500-600,- €/kk. Eihän se tee vielä kuin 30.000,- viidessä vuodessa. Vielä siitä pitäisi maksaa korkojakin.
Taitaa olla edelleen laskupäässä vikaa kuten on ollut velkoja kerätessäkin.

[QUOTE="vieras";27076548]No voi voi. Jos ulosottovirasto lähettää kirjeen, jossa ne vaativat maksamaan jotain, se on aina ulosotto. [/QUOTE]

Siinä tapauksessa se ei pidä paikkansa, että ulosotosta menee aina luottotiedot. Et oo ilmeisesi kirjeenvaihdossa voudin kanssa :D!

Yhteistyössä