Kenellä pihanlaittoa tänä kesänä? Mistä saatte ideoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asd

Vieras
Meillä olis raksan jäljiltä pihan laittoa tänä kesänä. En vaan ole löytänyt netistä hyviä sivustoja, mistä saisin ideoita omalle pihalle. Mistä sitä osaisi etsiä vinkkejä?

Meillä kans rakentamisen jälkeen on nyt alettu pihanlaittohommiin. Mulla on aina ollu joitain tiettyjä suosikkipensaita ja puita jotka olen halunnut pihalleni laittaa. Tein listan niistä ja lampsin pihasuunnittelijalle joka sijoitteli ne pohjakuvaan. Hän lisäsi vielä jotain omia ideoita pihaan ja suunnitteli muurikivialtaat.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/eden/etusivu

Näistä tv ohjelmista saa jotain vinkkiä.

Juu, nämä on hyviä! Varsinkin tuota homman ripeyttä katselen ihaillen. Meillä tahtoo se suunnittelupuoli jädä päälle useammaksi vuodeksi...

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meillä kans rakentamisen jälkeen on nyt alettu pihanlaittohommiin. Mulla on aina ollu joitain tiettyjä suosikkipensaita ja puita jotka olen halunnut pihalleni laittaa. Tein listan niistä ja lampsin pihasuunnittelijalle joka sijoitteli ne pohjakuvaan. Hän lisäsi vielä jotain omia ideoita pihaan ja suunnitteli muurikivialtaat.

Rakensitteko itse sen altaan? Oliko vaikeaa? Onko ollut kestävä?

Tehtiin sellanen virhe että vetastiin koko pihalle 15 cm multaa. Ei tajuttu perustaa muurikivien alustoja routimisen varalta ja jouduttiin tehdä se jälkikäteen. Eli n. 0,5-1m syvyydeltä hiekkaa/soraa m.kivien alle.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
asd minkä tyylisistä jutuista tykkäät?

Oltiin ulkoilemassa....

Tykkään enemmän pensaista ja puista kuin isoista perennapenkeistä. Pidän valkoisista kukista ja erilaisista graafisista muodoista. Meillä on melko moderni talo, joten ajattelin, että puutarhakin olisi jotenkin selkeä ja puhdaslinjainen, sellainen hyvin suunniteltu ja toimiva vielä 10 vuodenkin päästä. En usko, että jaksan tehdä isoja muutoksia puutarhassa joka kevät (esim. perustaa uusia kukkapenkkejä), vaan haluan enemmänkin hoitaa jo perustettuja juttuja, kuten hienoa nurmikkoa tai leikata pensaita....

Kyselin tuosta kukka-altaasta siksi, kun ajattelin sellaista johonkin kohtaa pihaa. Siihen keskelle olisi kiva laittaa jokin riippapihlaja tai riippahernepensas ja juurelle jotain perennaa. Se tulee tosi aurinkoiseen, suorastaan paahtavaan paikkaan, niin mietin, että mikä perenna tai pensas olisi hyvä siihen...

Onkohan asd vielä linjoilla.. :) Meillä myös modernihko talo.

Meille piirsi pihasuunnittelija juuri tuollaisen tsydeemin, että altaaseen keskelle riippahernepensas ja laidoille värililjoja. Naapuri tosin sanoi, että heillä on ollut riippahernepensas ja että se on alussa tosi kaunis mutta sitten alkaa lykätä sitä harmaata harsoa päälleen. En tiedä uskallanko sitten itselle laittaa..

Meille tulee myös paljon valkeita pensaita mm. lumipalloheisi, juhannusruusuja, valkoinen syreeni, norjanangervoja, omenapuita jne.

Lisäväriksi purppuraomenapuu Makamik pinkit kukat ja punertavat lehdet, Mongolian vaahtera joka on syksyllä oranssinpunainen, pylväspihlajia oranssit marjat, violetti syreeni, alppiruusu Haaga pinkit kukat jne.

Sitten vielä havuja - sembramäntyjä, pilarikatajia, laakakatajia pallotuijia, pesäkuusia..

Toiseen perenna-altaaseen tulee pioneja. Lisälsi kasvimaan yhteyteen pari marjapensasta ja vadelmapensas. Ihanaa kun saa alkaa viherpeukaloksi =)

Yhteistyössä