Kenellä on synnytys käynnistetty? Miten ja mistä kohdunsuun tilanteesta? Kauanko kesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tolvatolvatolva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tolvatolvatolva

Vieras
Mulla käynnistys edessä tuossa reilun viikon päästä, viikkoa ennen LA.

Nyt paikat pehmenneet, auki sormelle, pituus 2cm.

Milläköhän keinoilla alkavat käynnistellä.. ja kauankohan kestää et käynnistyy...

Mites teillä? mistä tilanteesta on lähdetty? Missä vaiheessa kalvoja puhkaistaan? milloin tabuja kohdunsuulle? milloin tippaa suoneen?

Minulla tuplaraskaus kaynnistettiin kalvojen puhkaisulla. Pari pv aikaisemmin naytettiin vihreaa aitipolilla kaynnistykselle. Paikat olivat auki, kohdunsuu pehmea ja kohdunkaula lyhentynyt. Kalvojen puhkaisusta syntymiseen meni 3 h.

Mulla lahti synnytys heti kayntiin puhkaisusta.

miks sulla käynnistetään?

ite oottelen ens vkonlopusta ekaa yliaikasuuskäyntiä sairaalassa! Ärsyttää jos sinne asti joudutaan menemään, meinaan viim. siellä sitte kahlita itteni penkkiin ja sanoa et en lähe koko puljusta ennenkö vauva on tässä maailmassa! Mä olen niiiiiin kypsä synnyttämään!!

Alkuperäinen kirjoittaja voi peetele:

ite oottelen ens vkonlopusta ekaa yliaikasuuskäyntiä sairaalassa! Ärsyttää jos sinne asti joudutaan menemään, meinaan viim. siellä sitte kahlita itteni penkkiin ja sanoa et en lähe koko puljusta ennenkö vauva on tässä maailmassa! Mä olen niiiiiin kypsä synnyttämään!!

mulla alettiin käynnistämään raskausviikolla 42+3,,eli odottele vaan :D

Kolme käynnistettyä synnytystä. Eka viikoilla 41+4 kaks ja puoli päivää koitettiin tableteilla (suun kautta ja kohdun suulle) , lopulta laitettiin tippa. Sillä saatiin synnytys käyntiin, kesti kuitenkin vielä 7h tosi rajut kivut koko ajan :(
Toinen käynnistettiin tipalla viikkoja oli 40+1. Ei oikein edennyt, puhkastiin kalvot 7h jälkeen, poika synty 1,5h kalvojen puhkasun jälkeen.
Kolmas käynnistettiin viikoilla 37+0, tableteilla taasen. Käynnisty toisena päivänä ja synnytys kesti n. 2 h

viikkoja 39+5 ....peräruiske ja vot alkoi suppareita tulla.
tyttö syntyi siitä 1,5 tunnin päästä.

Meitin neljäs;) kaikki synnytykset on olleet nopeita.

Vaan aina halusin peräruiskeen..se saa kunnon supistuksia aikaiseksi

Mulla edelliset lapset olleet 4,5kg ja 5kg, tosin 56cm pitkiäkin, ja hyvin ovat mahtuneet tulemaan, eikä tullut vammoja mulle tai vauvoille.... syntyneet rv 41+2 ja 41+1.

NYt jostain ihmeen syystä lääkärit muuttaneet viimekertaan verrattuna kantaansa,
JA haluavat et käynnistellään etukäteen.. ettei tuu ongelmia.. tosin vauvan painoarvio ei LA tienoille olis kuitenkaan ku n.4kg, mut on se arvio mennyt muidenkin kohdalla pieleen..

Jännä vaan ku netissä synnytyksen käynnistämisestä on kirjoitus jossa HYKS ja HYS lääkärit kirjoittaa näin :

"Epäily sikiön suuresta koosta eli makrosomiasta ei ole sellaisenaan käynnistyksen syy. Vaikka sikiö olisikin iso, itsestään käynnistynyt synnytys on toivottavaa."

No, en mä tiedä... voinhan mä kai mennä sinne äitiyspoli käynnille ja sanoo, et en suostukaan käynnistykseen...

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja voi peetele:

mulla alettiin käynnistämään raskausviikolla 42+3,,eli odottele vaan :D

en todellakaan meinaa odotella yhtään sen enempää ellei ne näytä mulle jonku laskelman et tää muksu ei ole samaa kokoluokkaa kun esikoinen! :D

Alkuperäinen kirjoittaja papu:
viikkoja 39+5 ....peräruiske ja vot alkoi suppareita tulla.
tyttö syntyi siitä 1,5 tunnin päästä.

Meitin neljäs;) kaikki synnytykset on olleet nopeita.

Vaan aina halusin peräruiskeen..se saa kunnon supistuksia aikaiseksi

tuota mä en ole vielä kokeillut, vaikkakin ummetusta ollut ja ruiskekin löytyis kaapista :D mutta mua niin ei yhtään huvita tunkea sitä ruisketta...iuh...

Mulla on kakkonen käynnistetty rv 41+4, kohdunsuu auki 4cm kaulaa ei jäljellä. Puhkastiin kalvot, tuli yksi suppari, kahden tunnin päästä laitettiin tippa ja sitten alkoi heti rytistä. Tyttö syntyi 4h18min tipan laitosta.

Kolmonen käynnistettiin rv 40+4, kohdunsuu auki 1,5cm, kanavaa saman verran eikä vauva ollut laskeutunut. Mulla oli streptokokki positiivinen niin ei voitu puhkasta kalvoja(vaikka edellisessä voitiin, streptokokki silloinkin=) ). sain suun kautta puolikkaan sytotec- tabletin. Lääkäri sanoi, että menee useampi vuorokausi ennen kun vauva syntyy. Koko päivän tuli tasasta supparia mutta kovin hentoja ja oisko kymmenen minuutin välein. Hieroin kyllä koko ajan selästä itseäni vyöhyketerapeutin ohjeiden mukaan mikä varmaan auttoi ja illalla seitsemän jälkeen alkoi sitten supparit voimistua. Niillä hennoilla suppareilla oli kohdunkaula hävinnyt ja vauva laskeutunut päivän aikana lähtöasemiin. Synnytyksen kestoksi on merkitty 6h45min, mutta eteni niin leppoisasti, että vaikea sanoa, milloin se oikeastaan alkoi=) Kunnolla kipeä kun en ollut koko aikana, epiduraali annettiin juuri sopivaan aikaan, kerrankin olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun nukkumatti oli kotiin lähdössä ja kurkkas vielä osastolle oisko hälle mitään hommia=).

Mulla on siis käynnistetty vauvan ison koon takia, molemmat on kasvaneet keskikäyrillä mutta on ollut niin ihanat lääkärit jotka on kuunnelleet ja ottaneet todesta pelkoni vauvan koosta. ja kyllä äiti on ollutkin oikeassa ja arvioinut vauvan koon ultraa paremmin..=)

Meillä on lapsiluku täysi, nelonenkin on maailmaan saatettu sektiolla, mutta jos vielä olisi synnytys joskus edessä ja käynnistys koska tästä hautomosta ei vauvat ulos ilman näy tulevan, ainakaan normaalin kokoisina, niin ehdottomasti haluaisin taas sytotec tabun, tippa ruoskii niin tauotta ettei kerkeä yhtään levätä, kolmosen synnytsy oli hyvin luonnollisen oloinen, ja ehkä se sitä lopen olikin, murunen vaan hiukan potkaisi.

Mulla käynnistettiin rv 37+2, Cytotec-murusilla ja lopulta oksitosiinitipalla. Paikat oli käynnistysvaiheessa täysin epäkypsät. Aamulla alettiin käynnistämään ja 16 tunnin päästä auennu 4cm. Paikat ehti aueta 6cm:iin, kunnes jouduttiin tekemään kiireellinen sektio.

mulla alettiin käynnisteleen rv 42+1 ja kalvot puhkaistiin klo 11.30 ja kovat supistukset alkoivat klo 11.40 ja poika syntyi kello 12.29,se oli nopea synnytys mutta ponnistusvaihe oli tosi tuskainen koska vauva oli jumissa ison kokonsa takia.

Eka käynnitettiin vko 38 (1 tyypin diabetes minulla) Kalvot puhkastiin ja oksitosiini tippaan. Hirveet supistukset ja poika syntyi 5 h 15 min kalvojen puhaksusta.
Toka käynnitettiin 37+3 ja samoin oksitosiinia perään ja poika ulkona 4 h kalvojen puhkasusta.
Muuten helppoja ja hienoja synnytyksiä mutta kipeitä ja koska mussa oli niin monta tippaletkua en voinu liikkua vaan kärvistelin siinä synnytyspöydällä :(

Esikoisesta oli tiukasti kiinni ja kaulaa se 3cm, kaksi päivää tabletinmuruja kohdunsuulle ja kolmantena tippa. Aloitettiin siis 42 ja poika syntyi 42+2. Niin ja vedet meni toisena päivänä mutta ei sekään aloittanut pahempia suppareita.

Kuopuksesta oli kaulaa n. 1-2cm, sormelle auki ja hiukan pehmeä. Kaksi murua laitettiin ja aika rajun pyöräytyksen teki kätilö. Illalla alkoi supistukset ja aamuyöllä syntyi poika. Ja myös aloitettiin 42.

minulla käynnistys aloitettiin kalvojen puhkaisulla. mitään ei kuitenkaan tapahtunut ja kahden tunnin kuluttua aloitettiin tippa. seuraavana päivänä kiireellinen sektio, koska synnytys ei vieläkään ollut käynnistynyt.

Mulla puhkastiin kalvot viikoilla 40+4. Olin silloin 2 cm auki. Tasan kahdeltatoista alettiin toimenpiteeseen ja kuuden maissa syntyi poika :). Synnytyksen kestoksi laitettiin kuitenkin 3 tuntia 15 minuuttia kun kuulemma vasta kolmen maissa alkoi "kunnon" supistukset :)

Mulla käynnistettiin rv35+ ihan epäkypsästä tilanteesta tabletilla kohdunsuulle. Eka tabletti laitettiin klo 9 aamulla ja poika syntyi klo19 samana iltana. Synnytyksen kestoksi tosin merkittiin 1h25min koska silloin alkoivat ekat kipeät supparit.

Tipoilla käynnistettiin ja kivut oli mulla ihan hirveet (SIIS MINULLA EI KOSKE KAIKKIA), supparit tuli sitten minuutin välein ja epiduraali auttoi vähän. Synnytys kesti 12h tipoista ja ponnistus oli yli 1,5h (siksi lääkäri). MUTTA tämä vain minulla, kaverilla oli taas toista.

Yhteistyössä