Kenellä keskinäinen testamentti tehtynä? Kuka ei edes ole tullut ajatelleeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Armiliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Armiliina

Vieras
Justiinsa tulostin keskinäisen testamentin, joka pitäis tänään allekirjoittaa todistajioen läsnäollessa.

Elikkä mieheni kanssa testamenttaamme kumpikin omaisuutemme toisillemme. Tämä tehdään siinä toivossa, että eloon jäävän vanhemman olisi sitten helpompi elää ja elättää lapset täysi-ikäisiksi.

Kuinka monella teistä on tällainen testamentti? Ja kuka on tullut ajatelleeksi, miten raha-asiat hoidetaan, jos puoliso kuolee yhtäkkiä?

Se on vielä tekemättä, toisaalta se ei pajon asioita muuttaisi koska meillä on tälläinen perinteinen ydinperhe ja ollaan naimisissa. Asia muuttuu sitten kun lapset alkaa olla täysi-ikäisiä, silloin hallintaoikeustestamenttti tulee kyllä tehtäväksi.

On tehty. Tosin silloin oltiin avopari ja haluttiin näin uusperheenä taata se, ettei omasta kodistaan tarvi lähteä jos toinen yllättäen kuolee. Ja hallintaoikeustestamentti siis on.

Olen joskus etäisesti tullut ajatelleeksi, mutta emme ole sellaista tehneet.
Naimisissa olemme, ei mainittavaa omaisuutta.

Mitkä ovat tuollaisen keskinäisen testamentin edut? (kyselee tyhmänä ja laiskana :ashamed: )

Lapset perivät joka tapauksessa lakiosan, niin että kyllä sen maistraatin "holhoamaksi" joutuu, vaikka olisi testamenttikin! Me emme ole tehneet keskinäistä testamenttia. Jos esim. minä kuolisin ennen miestä, ja olisin testamentannut osuuteni miehelle, lapset saisivat tuolloin vain lakiosansa. Mies maksaisi perintöveron minulta saamastaan osuudesta ja sitten, kun lapset aikanaan perisivät isältään myös tuon osuuden, he maksaisivat taas perintöveron. Kun kaikki vanhempien omaisuus menee suoraan lapsille kiertämättä toisen vanhemman kautta, säästyvät yhdet perintöverot.

Jos elän kauemmin kuin äitini, luultavasti luovun perinnöstä, jolloin se menee lapsille ja siinäkin yhdet perintöverot säästyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Ei ole tullut mieleenkään. :o Eikös naimisissa ollessa puolisot automaattisesti peri toisensa? :whistle:

Kyllä, jos vainajalla ei ole lapsia. Jos taas on lapsia, leski ei peri ilman testamenttia. Avio-oikeuden nojalla hänelle kuuluu puolet omaisuudesta, vainajan omaisuus menee tämän lapsille.

Jos avioprilla ei ole lapsia, leski perii vainajan omaisuuden.

ei ole tehtynä. Mitä se muuttais? Jos jompi kumpi puolisoista kuolee, saa leski joka tapuksessa jäädä asumaan asuntona käytettyyn asuntoon. Lapsille kuuluu yhteensä puolet omaisuudesta, eli jos kaksi lasta kummallekin tulee 1/4. Kuolinpesän voi säilyttää myös jakamattomana jonkin aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Ei ole tullut mieleenkään. :o Eikös naimisissa ollessa puolisot automaattisesti peri toisensa? :whistle:

Kyllä, jos vainajalla ei ole lapsia. Jos taas on lapsia, leski ei peri ilman testamenttia. Avio-oikeuden nojalla hänelle kuuluu puolet omaisuudesta, vainajan omaisuus menee tämän lapsille.

Jos avioprilla ei ole lapsia, leski perii vainajan omaisuuden.

Miten kävisi sitten asuntovelkaiselle perheelle?
eli lapset perisivät puolet asunnosta, ja jälkeenjäänyt puoliso maksaisi senkin puolen kuten omansakin yksin? Eli ihan sama tilanne teki testamenttia tai ei? Lainan maksaminen yhtä vaikeaa.

Ei ole.
Mä olen sitä ehdottanut, mutta miestä ei kiinnosta.
Sanoo että kaikki tuollainen on toisarvoista jos mä heitän henkeni.
Järkevää se kuitenkin mun mielestä olis kun ei olla naimisissa.

Oletteko ajatelleet asiaa toiselta kantilta: Teillä on yksi lapsi ja keskinäinen testamentti. Sinä kuolet ja miehesi saa kaiken. Miehesi menee uudelleen naimisiin ja saa uuden emäntänsä kanssa kahdeksan lasta. Siinä on sinun lapsesi perintöosuus kutistunut aika pieneksi...

No joo, tuli vaan mieleen.

Yhteistyössä