Keltaruhashormonin vajaatoiminta?

vauvakuumeilija88

Uusi jäsen
25.03.2013
11
0
1
Hei

Osaisikohan joku auttaa tai onko kokemusta vastaavanlaisesta?

Olen 24- vuotias ja minua vaivaa tiputteluvuodot ennen kuukautisia. Tiputteluvuoto alkaa yleensä kp 22-23 noin viikkoa ennen oikeiden kuukautisten alkamispäivää. Kiertoni on muuten erittäin säännöllinen (29-30 pv)
Olen syönyt e-pillereitä vuodesta 2004 ja lopetin niiden käytön keväällä 2012. Olen kärsinyt siitä lähtien näistä tiputteluvuodoista (nyt yhteensä jo reilun vuoden). Olen käynyt kahdella gynekologilla, ja ultrassa ei mitään huolestuttavaa näkynyt muuta, kuin että kierron loppupuolella kp 22-24 kohdunsuun napukka näytti melko verestävältä. Sain tältä toiselta gynekologilta muutama kuukausi sitten terolut-kuurin, jota olen syönyt nyt kaksi kiertoa. Oireiden perusteella epäiltiin keltarauhasen vajaatoimintaa jota näillä lääkkeillä yritetään auttaa. Minulta ei kuitenkaan ole otettu mitään verikokeita ym sen toteamiseksi.

Terolutit ovat auttaneet siten, että verta alkoi tulemaan ensimmäisen kuurin jälkeen kp 24 ja tämän toisen kuurin jälkeen kp 25. Ongelmana on nyt se, että vaikka tiputteluvuoto on siirtynyt myöhemmäksi, verta tulee siitä huolimatta 4-5 päivää, jonka jälkeen kunnon kuukautiset alkavat kp 30-31. Kuukautiset ovat myös olleet viimeiset 4 kuukautta erittäin runsaanlaiset. Side on täytynyt vaihtaa muutaman tunnin välein. Ennen kuurien aloittamista, tiputteluvuoto oli ruskeaa ja muuttui kp 28-30 vereksi.

Minua huolestuttaa, mikä minussa on vikana. Vaikuttaako nämä oireet todella keltarauhasen vajaatoiminnalta, vai voisiko kyseessä olla jotain muuta? Minua huolestuttaa myös, kun vauvaa ei ala kuureista huolimatta kuulumaan.
Olemme 5 kiertoa yrittäneet lasta kunnolla, sitä ennen olemme käyttäneet keskeytettyä yhdyntää useamman kuukauden. Käytimme myös aiemman mieheni kanssa keskeytettyä yhdyntää melkein vuoden ajan, enkä tullut kertaakaan raskaaksi.

Miten minun kannattaisi edetä tämän asian suhteen? Pitäisikö vaatia jotain lisätutkimuksia tai jotain?

Tiedän tarkalleen, mitä käyt läpi. Itsellä täysin sama vaiva. Olen myös syönyt terolutia ja se viivästyttää tiputteluvuodon alkua noin. 1-2 päivällä.

Minä tunnistan ovulaation ja siitä n. 4-5 päivän kuluttua alkaa vaalea rusehtava vuoto. Sitä jatkuu kuukautisiin asti pikkuhiljaa voimistuen.

Me olemme yrittäneet lasta kohta vuoden siinä onnistumatta.

Olen saanut kahdenlaista arvailua gyneiltä diagnoosista. Keltarauhasen vajaatoiminta -> Terolutia hoidoksi. Munasolun irtoamattomuus -> Terolutia hoidoksi. Itse olen jo alkanut epäillä edometrioosia.

Kyllä tässä alkaa olla mielenterveys koetuksella, kun joka kuukausi vuotaa 2-3 viikkoa ja syytä ei edes tiedeta. On vain arvailtu.

Menen tämän kuun lopulla jälleen uudelle gynekologille. Lapsettomuustutkimuksiin jonotamme.

Luulin, että olen ainoa joka kärsii tästä inhottavasta vaivasta. Kirjoittelisitko tänne, mitä gynekologi sinulle sanoo seuraavalla käynnillä?

Minäkin tunnen ihan selvästi ovulaation, se tapahtuu aina kp 16-17. Olen tikutellut ovista ja tunnen sen selvästi jomottavana tunteena jommalla kummalla puolella alavatsaa. Kipu kestää yhden päivän. Jos tämä ongelma johtuu munasolun irtoamattomuudesta, niin silloinhan terolutit ei auta. Eikös tämä auta ainoastaan siihen keltarauhasen vajaatoimintaan vain.

Minullakaan ei tosiaan siellä ultrassa näkynyt mitään ihmeellistä. Luulisi, että gynekologi olisi huomannut jos siellä jotain kasvaimia olisi? Mitähän muita oireita endometrioosiin kuuluu kuin tiputteluvuoto? Sekin voisi tietenkin olla yksi vaihtoehto tälle tiputtelulle.. Näkeekö sitä ollenkaan ultratessa?

Minulla ei ole ikinä verta tullut ennen kp 22, kun tiputtelu alkaa aikaisintaan. Noh, nyt on menossa kp 13 ja eilen sekä toissapäivänä minulla tuli verta yhdynnän jälkeen. Tämäkin vielä tähän kaiken päälle että kesken kierron alkaa vuotamaan! Mistähän lie tuo sitten johtui?? Olisipa niin kiva tietää, mikä minussa on vikana.. :(

Mietin myös vielä, että onkohan tuo terolut yhtenä tablettina päivässä liian mieto jos kärsii pahasta keltarauhasen vajaatoiminnasta? Jotkuthan syövät tablettia 2 x päivässä. Voisikohan tuota mennä omin päin ottamaan 2 tabl/päivä kiertopäivinä 17-26, vaikka ohjeessa lukee vain 1 tabletti...
Mulle gynekologi sanoi, että syön vielä tämän kolmannen kuurin terolutia. Sitten pidän yhden luomukierron ja jos ei tilanne miksikään muutu, määrää mulle lugesteron keltarauahsvalmistetta seuraavaksi.

Kirjoittelen mielelläni kaiken mahdollisen, mitä seuraavalla gynekäynnillä selviää.

Sama täällä, olen tikutellut ovista ja saan ovisplussan ja n. päivä sen jälkeen tuntuu kipu jommalla kummalla puolella. Minulta on myös verikoe otettu, joka osoitti ovulaation tapahtuneen (s-prog arvo oli 43 viikko ovulaatiosta).

Minullakaan ei ultrassa ole näkynyt mitään kummallista. Silloin tällöin pieni kysta tai vaihtoehtoisesti se on saattanut olla puhkeamaisillaan oleva munarakkula, koska ultra on usein sattunut kierron keskivaiheille.

Edellinen gyne sulki endometrioosinkin pois, koska minulla ei ollut tutkimustilanteessa kipua. Mutta endometrioosi voidaan varmistaa ainoastaan laparoskopiassa eli tähytysleikkauksessa eli mielestäni kukaan gynekologi ei voi tunnustelun tai ultran perusteella sulkea endoa pois. Toisaalta endossa on yleensä pahat kivut, joita minulla ei ole. Kuukautiskivut on kyllä ja pientä kipuilua alavatsalla luteaalivaiheen läpi, mutta miten sen sitten voi mitata, että mikä kipu on normaalia ja mikä ei?

Endometrioosia voi näkyä ultratessa, jos on muodostunut niitä endometrioomia.

Minulla myös vuotaa kesken yhdynnän aina ovulaation aikaan. Ja verta tulee paljon! Joten siksi välttelemmekin yhdyntöjä ovulaation jälkeen. Se on aika järkyttävää, kun sitä verta alkaa tulla. Koskaan ei tule vuotoa yhdynnässä kuukautisten loputtua ja siitä ovulaatioon asti. Olisiko sinulla voinut olla ovulaatio aiemmin ja siksi verta tuli yhdynnässä aikaisemmassa vaiheessa.

Minulla on ihan samat fiilikset, eli olisi kiva tietää, mikä minussa on vikana. Pelottavaa tämä on.

Minulle on määrätty välillä terolutia 2xpäivä ja välillä 1xpäivä. Se on aika mietoa, et voisit kysyä gyneltä lupaa ottaa tabletti aamulla ja illalla. Minulla se tosin ei auttanut. Haluaisin saada ne lugesteronit, jotka on luonnollista keltarauhashormonia ja paljon vahvempia. Mun gyne vaan sanoi, että niitä määrätään sitten, jos on toistuvia keskenmenoja.

Minulla on nyt taukokuukausi menossa teroista ja toivon, että gyne keksii jotain kuun lopussa, kun menen häntä tapaamaan.

Kamalaa tämä on, kun ei tiedä, mikä vaivaa :(

Mulle gynekologi lupas tosiaan sitä lugesteronia taukokuukauden jälkeen jos ei terolutit ole saanu kiertoa normaalimmaksi. Aattelin omassa päässäni, että jos verenvuoto alkaa jo kp 22, ei alkio voi mitenkään pystyä kiinnittymään kohtuun kun limakalvo alkaa rapistumaan ennen aikojaan pois. Toisaalta mietin myös sitä, että jos hedelmöittyminen tapahtuisi, niin eikö keltarauhasen pitäisi automaattisesti tuottaa tarpeeksi sitä keltarauhashormonia, jolloin siinä kierrossa ei sitten tiputtelua tulisi.(?). Oletko saanut muuten koskaan plussaa teidän yrittämisen aikana?

En minäkään muuten näitä lugesteroneja olisi saanut, ellen olisi sanonut, että toiveissa on raskaus. Miksihän gynet ei määrää sitä suoraan vaan tyrkyttävät aina niitä teroluteja, jotka periaatteessa on tarkotettu kierron säännöllistämiseen/lyhentämiseen. Jos toiveissa raskaus, niin mielestäni nämä lugesteronit ovat juuri se oikea lääke mikä tähän auttaisi. Edellyttäen tietenkin, että kyseessä on oikeasti keltarauhasen vajaatoiminta. Minäkään en tiedä, että onko minulla oikeasti sitä vajaatoimintaa, kun ei sitä sen kummemmin ole kuin oireiden perusteella arvailtu. Mitään verikokeita ei siis ole koskaan otettu kierron loppupuolella.

Minulla itsellä ei ole mitään muita oireita kuin pelkkä tiputtelu, niin mietityttää vähän voisiko se sitten olla endometrioosia? Minulla on aivan normaalit kuukautiskivut, joskus joudun ottamaan yhden särkylääkkeen kuukautisvuodon ensimmäisenä päivänä. Kivut yleensä kestävät vain sen yhden päivän, korkeintaan kaksi. Yhdyntäkipuja ei koskaan ole ollut.

Mietityttää ja huolestuttaa edelleen se toissapäiväinen verentulo, kun sitä koskaan aiemmin ei ole tässä kierron vaiheessa tullut. Mietin, että ovatkohan terolutit sen aiheuttaneet nyt, että verta tuli kp 11, vai onko mun kierto nyt mennyt ihan totaalisesti sekasin.. Joka kuukausi sitä aina toivoo, että tämä vaiva häviäisi ja verta ei tulis mut aina joutuu sitten pettymään, kun tiputtelu alkaa viikkoa ennen oikeita kuukautisia... :(

Niin, ja tuosta ovulaatiosta vielä mitä kysyit, että olisiko se voinut olla aiemmin. En usko siihen, sillä aloitin tikuttelun muutama päivä sitten ja negaa näytti vielä silloin ainakin. Luulempa, että ovulaatio on vasta tuossa viikonlopun tietämillä/alkuviikosta. Minulla se on joka ainoa kerta ollut kp 16-17, ei aikaisemmin eikä myöhemmin.

Jostain luin, että vaikka ovulaatio näyttäisikin plussaa, sitä ei välttämättä tapahdu. Ovulaatiokivut taas voisivat viitata siihen, että munarakkula kehittyy siellä ja puhkeaa, mutta ei irtoa minnekään.. Tiedä sitten mikä meitä vaivaa... :/

Samaa mieltä olen tuosta, että alkiohan ei ehdi koskaan kiinnittyä, kun tiputtelu alkaa jo melkein ovulaatiosta tai vähän jälkeen. En ole koskaan saanut plussaaa eli en tiedä sitten onko munasolu hedelmöittynyt joissain kierroissa vai ei, kun se vuoto alkaa aina niin aikaisin, että kiinnittyminen ei ainakaan onnistu.

Mulla alkaa se tiputtelu vaihtelevina kierron päivinä. Ovulaation ajankohta vaihtelee, mutta siis ovulaation nähden tiputtelu alkaa aina samaan aikaan eli 4-5 päivän kuluttua.

Olisi kyllä helpompaa, kun tietäisi, mikä tämä vaiva on ja saisi oikeat lääkkeet. Terolut taitaa olla silleen vaaraton, että sitä kokeillaan vähän jokaiseen vaivaan ja moni sen kanssa turhautuukin, kun harvemmin siitä apua on. Omasta mielestäni ihan turha lääke :laugh:

Minulla on myös omasta mielestäni normaalit kuukautiskivut. Joskus otan särkylääkkeen, joskus en. Toivon kovasti, että tämä ei ainakaan endoa olisi. Se olisi tosi kurja juttu.

Minullakaan ei yhdyntäkipuja ole, mutta jos mies työntää liian syvälle, niin sitten kyllä karjaisen :D Mutta tämä lienee vielä aika normaalia?

Tuntuu muuten ihan, kuin lukisin omaa teksiäni, kun luen sinun tekstiäsi. Itsekin olen ollut kovin huolissani yhdyntävuodoista, mutta se on rauhoittanut mieltä, kun kuukautisista ovulaation ei tule yhdyntävuotoja eli syy on jotenkin varmaan hormonaalinen. Tosin minulla oli yksi kierto n. 6kk pillereiden lopetuksesta, kun vuosin läpi kierron.

Voisiko tässä oikeasti olla kyse vaan siitä, että hormonit ei riitä ja limakalvo ei siksi pysy siellä, missä sen kuuluisi?

Itse en ole ovulaatiotestejä enää tehnyt, kun se yksi gyne oli juuri tuota mieltä, että minulla ovulaatio jää kesken eli munarakkula kai sitten puhkeaa, mutta munasolu ei irtoa. Kerran keskustelin erään lapsettomuuslääkärin kanssa ja hän oli vankasti sitä mieltä, että jos s-prog arvo on 43, niin munasolu on irronnut.

Olen aivan hukassa näiden juttujen kanssa ja joka kuukausi se pirun tiputtelu romuttaa kaiken toivon.

:(

Jos haluat vauvakuumeilija mun blogin osoitteen, niin voin lähettää sen sulle sähköpostiin? Tai täällä yksityisviestinä? Blogissa olen tätä tiputteluasiaa kummastellut :)

Ei voi olla totta..Nyt kun tarkemmin muisteen niin minullahan oli myös yksi kierto 3-6 kk pillereiden lopetusten jälkeen sellainen, että vuosin melkein koko kierron läpi, jonka vuoksi ensimmäisen kerran gynekologille meninkin ultrattavaksi. Uskomatonta, että sinulla on ollut juuri samoja oireita! Tosi harmillista, jos asia onkin niin, että ovulaatiota ei tapahdu ollenkaan eikä munasolua irtoa :( sitten ei auta terolutit eikä kyllä ne lugesteronitkaan.. Ärsyttää olla tällainen viallinen :( tuntuu, että koko naiseuus viedään kun mikään ei kropassa toimi oikein.

Haluaisin enemmän kuin mielelläni, että laittaisit minulle sen blogin osoitteen niin voisin käydä lukemassa! :)

Mulla oli tässä välissä nettipimennos niin siksi näin myöhäinen vastaus sinulle. :oo

Voin muuten päivitellä tänne sitten minkälainen on tämä kierto. Vaikka uskompa, että ihan samanlainen varmasti kuin ne muutkin aikaisemmat :( viikon päästä taas alkaa oletettu tiputteluvuoto.. Nyt eletään kp 16 ja ovulaatio käsillä.. Jos tätä nyt ovulaatioksi voi kutsua kun jos se munasolukaan ei sieltä mihinkään irtoile :/ plaah..

Blogin osoite laitettu sinulle yksityisviestinä. Minulla tiputtelu alkoi eilen. Se tässä onkin hämrää, kun ovulaatio vaikuttaisi tapahtuvan, mutta loppukierto menee aivan metsään. Tiedä sitten onko ovulaatiossa se vika.

Kiva, kun laitoit tuon blogin osoitteen. Ajattelin illalla lukea sitä ihan ajatuksen kanssa sitten, kun tulee hyvä hetki. Mut sitä ennen vähän omaa päivitystä.. Mulla oli luultavasti ovis eilen, tuttu kipu oikealla puolella alavatsassa. Kesti eilisen päivän ja tänään ei ole ollu tuntemuksia enää. Mietin, että onkohan mahdollista, että ovis on aina vaan oikealla puolella munasarjoissa? Mulla kun joka kuukausi ne kivut tulee, ne on aina vaan oikealla puolella eikä koskaan vasemmalla. Eikös munasolun pitäisi irrota aina joka toinen kuukausi toiselta puolelta ja joka toinen kuukausi taas toiselta puolen?

Nyt sitä taas jännäillään viikko että tiputtelu alkaa :( aina joka kuukausi toivon niin kovasti, että sitä tiputtelua ei tulis ja tulisin raskaaksi mutta ei.. Järki sanoo, että ei kannata edes pitää mitään toivoa yllä, mutta ovulaation aikaan toivo taas herää siitä, että jospa tässä kierrossa kuitenkin sitten onnistuisi. Ajattelin mennä ilman lupaa ottamaan niitä teroluteja 2 tabl/päivä. Mitä mieltä, kannattaisiko? Aloitan ne terot vasta parin päivän päästä, että varmasti tämä ovulaatio on kokonaan ohi.

Mielessä on käynyt myös kun niin paljon näitä asioita miettinyt :

Jos keltarauhashormonin aloittaa muutama päivä ovulaation jälkeen, niin vaikuttaako se jotenkin alkion kykyyn kiinnittyä sitten? Kun eikös alkiolla mene noin 6-7 päivää ovulaation jälkeen kiinnittymiseen? Että jos niitä pillereitä alkaa popsimaan sitä ennen niin eikö se kohdun limakalvo muutu keltarauhashormonin vaikutuksesta sellaiseksi "ei vastaanottavaiseksi" kuten minipillereissäkin? Nehän ovat pelkkää keltarauhashormonia, joilla ovulaatiota ei estetä, mutta saadaan kohdun limakalvo sellaiseksi, että siihen ei pysty mikään kiinnittymään..

Jos näin olisi, kannattaisi pillerit siis aloittaa vasta 6 päivää ovulaatiosta, eikös vain? Toisaalta taas jos aloitan niin myöhään, saattaa tiputtelu keretä jo alkamaan eikä pillerit varmaan sitten vaikuta enää toivotulla tavalla.. Ähh, en tiiä. Nämä on näitä omia mietteitä vaan ja voi olla että oon ihan pihalla miten nämä jutut oikeasti menee..

Mutta, käyn varmaan sitten jatkossa kommentoimassa sinne sun blogiin niin paljon helpompi :)

Ja vielä, harmi kun sun tiputtelu alkoi taas eilen :( se on niin masentavaa! seuraavat pari viikkoa on sitä hirveää aikaa kun pitää jaksaa sitä tiputteluvuotoa ja oottaa vaan niitä oikeita kuukautisia alkaviksi. Ja kun tietää, ettei tässäkään kierrossa onnistuttu :(

Toivottavasti mekin saatas pian se nyytti <3 koskaan ei pitäs menettää toivoa jos ei oo leimattu oikeasti lapsettomaksi. Ei varmasti hirveästi lohduta, mutta yrittäähän jotkut 1-2 vuottakin ennen kuin tärppää eikä missään ole ollut mitään vikaa. Joskus se vain kestää. Itsellä vähän hävettää kun tänne tulen itkemään siitä, että en tule raskaaksi. Yrityskertoja kuitenkin vasta se 5. Tosin aikaisemmassa suhteessakaan ehkäisyä ei käytetty, käytettiin vain sitä keskeytettyä yhdyntää.. Silloin jo kävi mielessä, että onkohan minussa jotain vikaa kun useampi kuukausi mentiin niin eikä koskaan "vahinkoa" sattunut.

Moi vauvakuumeilija88!
Minulla tuli ensimmäisen puoli vuotta pillereiden lopetuksesta kipu aina vasemmalle puolelle ja ajattelinkin, että ovuloin vaan vasemmalta ja oikea puoli ei toimi lainkaan. Kunnes sitten yhdessä kierrossa tuttu kipu tuntuikin yhtäkkiä oikealla. Gyne sanoi, että ei se aina tule vuorotellen molemmilta puolilta. Voi tulla peräkkäisinä kuukausina samalta puolelta jne.
Kyllä mun mielestä voit kokeilla tupla-annostukslla teroja, kun ne on kyllä aika mietoja. Itse otin yhdessä kierrossa niin, että yhden aamulla, yhden illalla ja ihan gynen käskystä.
Ja noista minipillreistä..niiden teho perustuu siihen, että ne joko estää ovulaation, kun kehoon tulee niistä keltarauhashormonia ja keho tulkitsee, että ovulaatio on tapahtunut. Toiset minipillerit muuttavat kohdunkaulalla olevaa limaa siittiöitä läpäisemättömäksi, mutta mun tietääkseni ne eivät kohdun limakalvoon vaikuta.
Kyllä toivon niin kovasti, että tulisin edes raskaaksi. Sitä alkaa jo toivomaan kemiallistakin, että näkisi edes sen plussan siinä testissä. Kamalaa. Voi meitä :(

Kiitos noista tiedoista, jotenkin jäänyt mulla nuo minipillereiden ja terolutien ero epäselväksi :)

Mulla oli ihan ekoina luomukuukausina kipua myös vasemmalla puolella, mutta viimeiset 6kk on ollu kyllä vaan oikealla puolella.

Ennen kuin alotin nuo terolutit, vuoto ennen kp 1 oli pelkkää ruskeaa vaan pyyhkiessä ja pikkuhousunsuojaa piti myös käyttää. Yhdynnän jälkeen saattoi tulla ihan oikeaa verta. Nyt kun takana on kaksi terolut kiertoa, on vuoto ennen kp 1 ollut punaista. Oikeaa sidettä olen 2 kiertoa joutunut käyttämään tiputtelun takia kun vuoto siis oikeasti veren väristä eikä sellaista ruskeaa kuten luomukierroissa oli. Vuoto alkanut terolutien kanssa hieman myöhemmin mitä luomukierroissa, mutta siitä huolimatta 4-5 päivää verentuloa ennen niitä oikeita "tulvivia kuukautisia", jolloin eka päivänä menee vatsa kipeäksi ja sidettä saa olla parin tunnin välein vaihtamassa. Viime kuukautisten aikaan mun piti käyttää oikeen sellasta tena-sidettä, kun pelkäsin että normi side ei riitä. :laugh:

Nyt menossa tosiaan kp 20 eikä tiputtelusta ainakaan vielä mitään tietoa. Eilenkään ei yhdynnän jälkeen tullu yhtikäs mitään. Mut katotaampa vaan, kyllä se tiputteluvuoto sieltä alkaa taas kahen kolmen päivän päästä ellei jopa aikasemminki minun tuurilla :/

Toivotaan, että ne sun luget auttaa seuraavassa kierrossa! :) Ootte kyllä jo pikkuhiljaa sen pienokaisen ansainneetkin! Tiedän, et on varmaan tosi tympeä ensin kärsiä siitä tiputteluvuodosta et millon se yltyy oikeaksi. Sitten kärsiä melkein viikko niitä oikeita kuukautisia, jonka jälkeen taas oottelee parin viikon päähän seuraavaa ovulaatiota.. Sitten taas jännäillään viikko siitä eteenpäin, josko kroppa olis vihdoinki alkanu toimii :) Varmaan aika menis nopeampaa ku ei stressais ja miettis koko asiaa mut minkä se ihmisluonto voi tälle.. Koko ajan mielessä.. :(

Täällä yksi luge- kokemus. Minulla on yritystä takana 7 kk ja lähes alusta asti kierrot menivät niin että menkat alkoivat viikkoa liian aikaisin. Tikuttelin siis ovulaatiota. Kävin kk sitten gynellä ja hän totesi että kyseessä on keltarauhasen vajaatoiminta. Mitään testejä tai verikokeita ei otettu. Ultrattiin vain ja katsottiin että paikat kunnossa. Gyne määräsi lugesteronit ja yllätys, yllätys - heti tästä kierrosta plussasin. Luget otetaan 3 päivän päästä ovulaatiosta ja ne vaikuttavat niin että kohdun limakalvo ei lähde ennen aikojaan vuotamaan jotta munasolu voi siihen kiinnittyä.

Ompa hieno juttu Minja! Onnea plussauksesta :)

Tämä varmaan valaa uskoa sitten Luis myös sinulle, että lugesteronit voivat toimia sinullakin ensi kierrossa :) Mahtava juttu, toivottavasti saisin pian itsekin tuon samaisen kuurin, jos mullakin tosiaan häikkää vaan siinä keltarauhasessa.

Mutta.. Katsotaan nyt tämä kierto ensin. Nyt menossa kp 22 eikä tiputteluvuotoa vielä ainakaan ole ilmenny lainkaan! jee :) Tänään harrastettiin seksiä eikä sen jälkeenkään tullu yhtään mitään. Liekö auttanut tuo terolut tablettien annostuksen nostaminen kahteen rtabuun päivässä.
No, mutta onhan tässä tosiaan vielä melkein viikko oikeiden kuukautisten alkamiseen. Eli jos 3-4 päivää vielä olis silleen ettei tiputtelu ala, voi sanoa jo että lääkkeet on auttanu jollaki lailla :)

Ihan mahtavaa, Minja! Tämä luo kyllä uskoa, jos siis minullakin se keltarauhanen vaan reistaa. Oliko sinulla Minja niin, että ensin oli tuhruvuotoa ja siihen päälle vielä kuukautiset? Kauanko sinulla kesti vuoto/kierto.

Vauvakuumeilija: Vaikuttaa siltä, että sinulla Terot auttaa. Minulle ei tuntunut olevan mitään apua niistä. Toivottavasti näistä Lugeista sitten. Olen alusta asti halunnut Luget, kun on vaan ollut sellainen fiilis, että ne olisivat oikeat lääkkeet minulle. En malta odottaa, että pääsen testaamaan ja toisaalta se jännittääkin, kun tulee kyllä kauhea pettymys, jos ne eivät toimi :(

No, katsotaan nyt vielä että onko niistä teroista apua vai ei..aikaa on kuitenki vielä piinaava viikko edessä ennen niitä oikeita kuukautisia. :Oo
Uskon kyllä, että ne luget alkaa toimii sulla, jos se häikkä on pelkässä keltarauhasessa vaan. Ja jos ei tässä ekassa kierrossa niin voihan se olla ettei sen vaikutus heti näy.
Toivotaan kuitenkin parasta! :)

Luis: Mulla kierrot heitelleet melkoisesti välillä 20-45 päivää. Mutta koska olen käyttänyt noita ovulaatiotestejä niin tiennyt aina milloin kuukautisten pitäis alkaa ja siis alkaneet lähes aina n. viikon liian aikaisin. Eli mulla on alkanut ne menkat ihan suoraan kunnon vuodolla. Ja vuodon kesto sellainen 6 päivää. Ainoastaan yhdessä kierrossa alkoi tuhruttelulla ja sitten n. viikon päästä tuli varsinaiset menkat. Sitä Lugesteronia käytetään myös plussaamisen jälkeen muutama vko tukemaan keltarauhasen toimintaa.

Kiitos, kun vastasit vielä. Meillä on vauvakuumeilijan kanssa niin, kuin sinulla yhdessä kierrossa eli tuhruttaa viikon (minulla joskus ylikin) ja sitten alkaa kuukautiset. Eli luteealivaihe on tarpeeksi pitkä ts. kuukautiset eivät ala liian aikaisin, mutta kuitenkin limakalvo vuotaa jo luteaalivaiheessa. Toivon todella, että luget tuo avun.

Yhteistyössä